شنبه, ۱۴ مهر, ۱۴۰۳ / 5 October, 2024
مجله ویستا
استفاده از کمربند ایمنی در خودروهای تجاری و غیرتجاری
آیا تا به حال این سوال به ذهن شما خطور كرده كه رانندگان حرفهای بیشتر از كمربند ایمنی استفاده میكنند یا صاحبان خودروهای شخصی؟ البته وقتی صحبت از راننده حرفهای به میان میآید، شاید كلمه «مسافربر» در ذهن تداعی شود ولی منظور این گروه از رانندگان نیست. در واقع پرسش این است كه آیا رانندگان رسمی خودروهای تجاری (خودروهایی كه برای شركتهای خاص فعالیت میكنند و معمولاً آرم و نشانه آنها را روی بدنه خود یدك میكشند) بیشتر از كمربند ایمنی استفاده میكنند و یا رانندگان خودروهای غیرتجاری كه از خودرویشان برای مصارف شخصی بهره میبرند؟
آنچه در پی میآید، چكیدهای از تحقیق انستیتوی تحقیقات حمل و نقل دانشگاه میشیگان امریكاست كه از تاریخ دوم سپتامبر ۱۹۹۹ تا هشتم اكتبر همان سال صورت گرفته است. تا این تاریخ هیچ گونه مطالعه مستقیمی بر پایه مشاهده، درباره استفاده از كمربندهای ایمنی در خودروهای سبك تجاری صورت نگرفته بود و شاید دلیلی كه محققان را به انجام این تحقیق واداشت، آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات جادهای بود. به گفته منابع رسمی در سال ۱۹۹۸ آمار كشتهشدگان تصادفات وسایل نقلیه موتوری كه در حین انجام كار جان خود را از دست داده بودند، به ۲۴ درصد میرسید. هدف از این تحقیق در واقع پاسخ به سوال مطرح شده در ابتدای متن بود. این پژوهشگران در پی آن بودند تا میزان استفاده از كمربند ایمنی توسط سرنشینان خودروهای تجاری و غیرتجاری را با یكدیگر مقایسه كنند. خودروهایی كه در این طرح قرار گرفتند، عبارت بودند از: ماشینهای مسافری شخصی، ون (Van) و مینیون (Minivan)، خودروهای ورزشی و پیكاپ تراكها (Pickup-truck). وسایل حمل و نقل تجاری مانند تراكتور ـ تریلرها، اتوبوسها و یا كامیونهای سنگین در این بررسی، جایی نداشتند.
این تحقیق، یك تحقیق آماری و مشاهداتی مستقیم بود زیرا بیشتر محققان معتقدند چنین بررسیهایی در مورد استفاده از كمربند ایمنی در جادهها به نتایجی منتهی میشود كه در مقایسه با گزارشهای سایر منابع، كمتر جانبدارانه است.
●جزئیات روش تحقیق و جمعآوری دادهها
پیش از جمعآوری اطلاعات، برای ناظران شركتكننده در طرح آمارگیری، یك دوره فشرده پنج روزه شامل كلاسهایی برای مرور بر روند جمعآوری اطلاعات و نظارت برگزار شد. هر ناظر یك كتاب راهنما شامل اطلاعات جزئی درباره نحوه انجام فرایند و جمعآوری اطلاعات و سیاستهای اجرایی آن دریافت كرد. سپس در طرحی آزمایشی مطالب ارائه شده در دفترچه راهنما مرور شد؛ به این صورت كه افراد به طور عملی به نظارت در ایستگاههای كاری پرداختند كه شبیه ایستگاههای كاری مورد نظر بود. سپس تیمهای دونفرهای تشكیل شد كه به مشاهده وسیله نقلیه یكسانی میپرداختند ولی اطلاعات را به طور مستقل در فرمهای جداگانه وارد میكردند.
تمامی ۸۳ منطقه ایالت میشیگان با توجه به جمعیتشان رتبهبندی و مناطق كم جمعیت از فضای نمونهای حذف شدند. به این ترتیب فضای نمونهای به ۲۸ ناحیه كاهش یافت كه ۸۵ درصد جمعیت میشیگان را شامل میشد. این مناطق با درنظرگرفتن سابقه میزان استفاده از كمربند ایمنی و نیز مسافتی كه خودرو معمولاً میپیماید، به ۴ ناحیه تقسیم و محدودههایی به شرح زیر تعریف شد:
الف) استفاده از كمربند ایمنی به میزان زیاد (بیشتر از ۵۴ درصد)
ب ) استفاده از كمربند ایمنی به میزان متوسط (بین ۴۵ تا ۵۳ درصد)
ج ) استفاده از كمربند ایمنی به میزان كم (كمتر از ۹/۴۴ درصد)
جمعآوری داده شامل مشاهده مستقیم موارد استفاده از كمربند، سن تخمینی، جنسیت راننده و مسافر جلو میشد. به ناظران آموزش داده شده بود تا بدون توجه به تعداد خطوط موجود در بزرگراه و یا خیابان فقط به نظارت بر خودروهای در حال حركت در خط مجاور جدول پیاده بپردازند. نوع وسیله نقلیه و نشانههای موجود مبنی بر این كه وسیله نقلیه سبك قابلیت استفاده تجاری را داشت نیز ثبت میشد. در این تحقیق، خودروی تجاری به خودروی سبكی اطلاق میشد كه گاه به منظور مقاصد تجاری نیز مورد استفاده قرار میگیرد و با آرم شركت مربوطه، پلاك مجوز خدماتی/دولتی، بالابرها و ابزارهای ویژه مشخص میشود. مشاهدات زمانی صورت میگرفت كه وسیله نقلیه در برخورد با علائم و یا چراغ راهنمایی متوقف میشد.
●نتایج تحقیق
تجاری از كمربند ایمنی در مقایسه با خودروهای غیرتجاری به طور چشمگیری كمتر است.میزان استفاده از كمربند ایمنی در محدودههای «كم» و «متوسط» در خودروهای تجاری به طرز چشمگیری كمتر از خودروهای غیرتجاری بود. به عبارت دیگر، در مناطقی كه فرهنگ استفاده از كمربند ایمنی كمتر پذیرفته شده بود، رانندگان حرفهای نیز كمتر به این موضوع توجه میكردند.
بدیهی است كه مردان قسمت عمده فضای نمونهای مربوط به خودروهای تجاری سبك را به خود اختصاص داده بودند. ۹۰ درصد فضای نمونهای خودروهای تجاری و ۵۳ درصد خودروهای غیرتجاری به مردان اختصاص یافته بود ولی نكته جالب و ]قابل پیشبینی[ آن بود كه سرنشینان زن در مقایسه با مردان بیشتر از كمربند ایمنی استفاده كرده بودند.
در مورد نوع خودروها به نكات زیر میتوان اشاره كرد:
میزان استفاده از كمربند ایمنی در مورد سرنشینان پیكاپ تراكها به طور قابل توجهی كمتر از سایر وسایل نقلیه بود.
تفاوت چشمگیری در مورد كامیون /مینی كامیونهای سرپوشیده اتفاق افتاده بود؛ به طوری كه درصد استفاده از كمربند ایمنی در خودروهای تجاری بسیار كمتر از خودروهای غیرتجاری بود ولی در مجموع همواره این قانون حاكم بود كه در خودروهای تجاری كمتر از خودروهای غیرتجاری از كمربند ایمنی استفاده میشد.
در مجموع چه در خودروهای تجاری و چه غیرتجاری درصد استفاده راننده از كمربند ایمنی نسبت به مسافران بیشتر بود.
با افزایش سن، میزان استفاده از كمربند هم افزایش یافته بود. روند ثابتی در مورد استفاده از كمربند ایمنی در برخی روزهای هفته به چشم نمیخورد؛ به جز آن كه میزان استفاده از كمربند در یكشنبهها به بیشترین میزان خود میرسید.
●●نتیجهگیری
شاید بارزترین نكته این تحقیق، پاسخ به پرسش مطرح شده در ابتدای متن باشد. سرنشینان خودروهای سبك تجاری بسیار كمتر از خودروهای غیرتجاری به استفاده از كمربند بها میدادند. به عقیده پژوهشگران، یك احتمال وجود دارد و آن، این است كه قانون تعداد خاصی از خودروهای تجاری را از بستن كمربند ایمنی مستثنا كرده و این در صورتی است كه خودرو توقفهای مكرر انجام دهد. اصل ۳۰۰ قانون عمومی میشیگان میگوید: «یك خودروی تجاری و یا سرویس پستی ایالات متحده كه به منظور تحویل كالا و یا ارائه خدمات به طور مكرر توقف میكند، از قانون بستن اجباری كمربند ایمنی مستثناست». بنابراین چنین قانونی ممكن است باعث شود كه كمربند ایمنی در خودروهای تجاری كمتر استفاده شود.
میزان استفاده از كمربند ایمنی با توجه به نواحی تقسیمبندی شده، جنسیت سرنشین، نوع وسیله نقلیه، وضعیت نشستن، گروه سنی، نوع جاده و روز هفته در مورد خودروهای تجاری و نیز خودروهای غیرتجاری متغیر بود. محققان معتقدند با توجه به این كه رانندگان باید ۲ برابر بیش از سایر سرنشینان به بستن كمربند ایمنی توجه كنند، نقش شركتهای صاحب خودرو در تقویت قوانینی به این منظور ضروری است.
دیوید دبلیو ابی، تیفانی ای فوردایس، جاناتان ام ویوودا
ترجمه : امیر داداش نیالهی
منبع:
Accident Analysis & Prevention, ۳۴ (۲۰۰۲)
ترجمه : امیر داداش نیالهی
منبع:
Accident Analysis & Prevention, ۳۴ (۲۰۰۲)
منبع : اندیشه گستر سایپا
وایرال شده در شبکههای اجتماعی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست