پنجشنبه, ۹ اسفند, ۱۴۰۳ / 27 February, 2025
مجله ویستا
گرافیک با مخاطب های ناآشنا

حوزه ای كه دوستان به آن پرداخته اند منطقه فعالیتی است كه از چند منظر قابل نظاره است.
اول: اتفاقی كه با نام تایپوگرافی در محدوده فعالیت گرافیك ایران در حال رخ دادن است به عقیده بسیاری از درگیران این حرفه بیشتر به یك طبع آزمایی در ایجاد تركیب بندی و ساخت كمپوزیسیون مانند است تا بهره بردن از توانایی بصری حروف تایپ برای خلق ایده های نو، تا آنجا كه بسیاری از آثار این گونه را می توان با تغییر عنوان، از یك موضوع به موضوعی دیگر مصرف كرد. چنانكه به واقع نیز چنین است و بسیاری كارها از حوزه طنز تا سیاست (در مجموعه نشر و جلد كتاب) و انواع پوسترها به یك سیاق و همگی با یك هویت بصری ارائه می شوند و فقط كافی است تا نام تغییر كند تا بتوان یكی را به جای دیگری ارائه داد.
دوم: تلاش یك گرافیست وقتی قابل تقدیر است كه بتواند فضای بصری مناسبی برای ایده ای مشخص بیافریند به گونه ای كه مخاطب توانایی ارتباط با آن را داشته باشد. در دوسالانه تایپوگرافی با موضوع «اسماءالحسنی» آیا موضوع همان ایده است كه به هنرمندان پیشنهاد شده تا آن را در فضای بصری ارائه كنند؟ آیا گرافیست ها همان مخاطبانند كه می خواهیم تشویق شان كنیم كه رو به سوی این حوزه هم بیاورند و یا تلاشی است تا از موج و مُد عقب نمانیم؟
سوم: دوسالانه هر چه هست یك مشخصه را حتماً با خود دارد و آن بازنمایی آنچه در دو سال گذشته رفته است. بی ینال تایپوگرافی اگر قصد این دارد، بی تردید باید چاپی بودن آثار را شرط ارائه بداند، در غیر این صورت هویتی نمایشگاهی خواهد داشت. پس چه جای نام نهادن اینچنینی و مگر چه اشكال داشت كه نامش نمایشگاه «اسماء الحسنی» می بود به مانند نمایشگاه « تایپوگرافی مولوی». تنها با ساختن نام های بزرگ نمی توان اتفاق بزرگی را هم پدید آورد چه خوب بود كه این دوسالانه نام نمایشگاه بر خود داشت تا حداقل می شد آن را دغدغه های صاحبان اندیشه و راهی برای ارائه نظر دانست.دوسالانه همچون جشنواره تلاش ها را به قضاوت می گذارد و نه همچون نمایشگاه اندیشه و نظر را به ارائه.
چهارم: تایپوگرافی ایرانی بسیار به كالیگرافی مانند است، با ساختن تركیباتی همچون «حروف نگاری» نمی توان انتظار داشت مسئله به كرشمه ای حل شده باشد و یا اینكه این جایی كردن تلاش های این حوزه تنها با دینی كردن موضوع قابل حل نیست آن هم وقتی معلوم نباشد قصد ارائه موضوع بوده و یا طرح یك ایده.
پنجم: مهم تر از همه هیچ اتفاقی در حوزه اجتماعیات با سزارین نهادینه نمی شوند. اگر تایپوگرافی سفارش دهنده ندارد نمی توان برای آن سفارش دهنده خلق كرد. گرافیك بخشی از چرخه تولید است و جزیی از فرآیند اقتصاد. اگر قرار است این حوزه نیز سفارش دهنده داشته باشد، باید نشان دهیم كه تایپوگرافی می تواند در چرخه اقتصادی تولید اتفاق فرخنده ای پدید آورد. انتخاب موضوع «اسماءالحسنی» كدام چرخه اقتصادی ای را فعال می كند، منافع كدام سفارش دهنده ای را به خود جلب می كند و یا اقتصاد چه كسانی را بهبود می بخشد؟ فراموش نكنیم در مخاطب یابی راه به ناكجا آباد نبریم و بدانیم به كدام سوی فریاد بزنیم.
مهرداد شیخانی
منبع : روزنامه شرق
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست