چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

شب بخیر، و موفق باشی - GOOD NIGHT, AND GOOD LUCK


شب بخیر، و موفق باشی - GOOD NIGHT, AND GOOD LUCK
سال تولید : ۲۰۰۵
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : گرانت هسلوو
کارگردان : جرج کلونی
فیلمنامه‌نویس : هسلوو و کلونی
فیلمبردار : رابرت الزویت
هنرپیشگان : جف دانیلز، دیوید استراتئرن، الکس بورستاین، رُز ابدو، پیتر مارتین، کریستوف لاتی، جف همیلتن، تیت دانوون، ری وایز، فرانک لانگلا و کلونی
نوع فیلم : رنگی، ۹۳ دقیقه


در سال ۱۹۵۳، ̎ادوارد ر. مارو̎ (استراتئرن) یکی از شناخته‌ترین مجریان تلویزیونی در آن واحد، یک برنامهٔ گفت‌وگو به نام ̎رو در رو̎ داشت و هم، پیش‌گام یک‌سری برنامه‌های تحقیقی خبری تحت عنوان ̎اکنون ببینید̎ بود. ̎جوزف مکارتی̎، سناتور ایالت ویسکانسین، با این ادعا که کمونیست‌ها در مناصب قدرت آمریکا رخنه کرده‌اند، تنش فراوانی در بخش‌های دولتی و خصوصی پدید آورده بود و ̎میلو رادولوویچ̎، خلبان نیروی هوائی، به خاطر همان اتهام کمونیست بودن که ̎مکارتی̎ به او زد، از ارتش اخراج شده بود. اما اخراج ̎رادولوویچ̎ بدون تشکیل جلسه‌ای رسمی که اتهاماتش علناً مورد بررسی قرار گیرد، صورت گرفته و خودش نیز به حکم اخراجش اعتراض کرده و بر بی‌گناهی خویش پای فشرده بود. ̎مارو̎ تصمیم گرفت گزارشی دربارهٔ پروندهٔ ̎رادولوویچ̎ تدارک ببیند و طی آن قانونی بودن اخراجِ او را زیر سئوال ببرد ـ اقدامی که از سوی ̎مکارتی̎ و طرفدارانش، چالشی علنی به مبارزات ضدکمونیستی‌اش تلقی شد. ̎مکارتی̎ در واکنش، ̎مارو̎ را به کمونیست بودن متهم کرد و همین رویاروئی به یکی از قسمت‌های مشهور ̎اکنون ببینید̎ منجر شد کی طی آن ̎مارو̎ و ̎مکارتی̎، هر یک دیدگاه خویش را مطرح کردند ـ اپیزودی که ضمناً خیلی‌ها آن را به منزلهٔ آغازی بر پایانِ مکارتیسم تلقی کردند. در همین حال ̎مارو̎ می‌بایست با ̎ویلیام پیلی̎ (لانگلا) دست و پنجه نرم می‌کرد که اگرچه از ̎مارو̎ حمایت می‌کرد ولی نگران موضع‌گیری‌های جنجالی‌اش بود. ضمن آن‌که ̎مارو̎ سعی داشت از هم‌کار تلویزیونی‌اش، ̎دان هالبنک̎ (وایز) دفاع کند که در کنار ̎فرد فرندلی̎ (کلونی) رئیسِ جسور پخشِ خبریِ شبکه CBS کار می‌کرد و به خاطر دیدگاه‌های سیاسی‌اش مورد حمله قرار گرفته بود.
● بازیگر جذاب و دوست‌داشتنی هالیوود، در دومین تجربهٔ کارگردانی پس از اعترافات یک ذهن خطرناک (۲۰۰۲)، بار دیگر سراغ رسانهٔ تلویزیون رفته است. جائی‌که بنا به ادعای خودش به دلیل شغل پدرش دائم در آن‌جا وول خورده و خاطرات کودکی‌اش را تشکیل داده است. فیلم کوچک و جمع‌وجور و سیاه و سفید کلونی دربارهٔ مقطعی از دوران اوج کار شبکهٔ CBS و ماجرای رسوائی سناتور مکارتی توسط مجری موفق و مشهور آن روزگار به دل خیلی‌ها نشست و به سرعت یکی از مطرح‌ترین فیلم‌های سال شد. ادوارد ر. مارو اسطورهٔ گزارش‌گران تلویزیونی آمریکاست و کلونی به‌عنوان یکی از بهترین و محبوب‌ترین چهره‌های سینمائی این سال‌ها، گزینهٔ مناسبی برای تصویر کردن یک چهرهٔ مشهور دیگر دنیای رسانه است. کلونی با این فیلم نشان می‌دهد که چه کارگردان قابلی است و چه‌طور می‌تواند مقطعی از ماجرای سیاسی و ژورنالیستی پیچیده و گیج‌کننده‌ای را فقط و فقط در چند اتاق کوچک و شلوغ یک استودیوی تلویزیونی نیم قرن پیش جوری پیش ببرد که هم مضمون سیاسی و متعهدانهٔ فیلمش سرپا بماند و تأثیر بگذارد و هم تماشاگر از پی‌گیری یک جنجال سیاسی تکراری و قدیمی به نکات جذاب تازه‌ای برسد و شکل دیگری از کار و رفاقت‌های مردانه را تجربه کند. برای رسیدن به این موفقیت، علاوه‌بر توان خودش و حضور همیشه جذابش در گوشه و کنار قاب‌های فیلم، بازی درجهٔ یکی از استراتئرن به نقش ̎مارو̎ می‌گیرد و فیلم بیش و پیش از هر چیز با چهرهٔ مصمم، صدای پُرطنین و سیگار همیشه روشن او در ذهن می‌ماند. طراحی صحنه (جیمز دِ بیسل) و بازسازی شبکه CBS از نقاط اوج کار فیلم است و آن‌قدر تصاویر آرشیوی مختلف دربارهٔ اتفاق‌های پنجاه سال گذشته در اختیار کلونی بوده که برای حضور سناتور مکارتی ـ به‌عنوان یکی از دو طرف درگیر درام فیلم ـ نیازی به آوردن بازیگر نداشته باشد! متن‌هائی که مارو در فیلم می‌خواند، دقیقاً از برنامه‌های آن دوران او آمده و نام فیلم هم برگرفته از تکیه کلام مشهور و خاطره‌انگیز مارو در پایان هر برنامه است.


همچنین مشاهده کنید