پنجشنبه, ۲۸ تیر, ۱۴۰۳ / 18 July, 2024
مجله ویستا


رفتار و روابط در سازمان و مدیریت


رفتار و روابط در سازمان و مدیریت
نویسنده : میرکمالی - سیدمحمد
محل نشر : تهران
تاریخ نشر : ۱۳۸۳/۰۲/۲۷
رده دیویی : ۶۵۸.۴۵
قطع : وزیری
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۲۴۰
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
شماره کنگره : ۳۰ HD/۳/م۸۶ر۷
نوبت چاپ : ۱
تیراژ : ۳۰۰۰
شابک : ۹۶۴-۹۲۲۱۹-۷-۲

نویسنده در فصل نخست کتاب, خواننده را با مفاهیم رفتار و روابط و اهداف سازمان آشنا می‌کند. وی همچنین به پیشینه علم مدیریت اشاره می‌نماید. فصل دوم, بحث درباره 'انگیزش' به مثابه مبحث رفتار شناسی و برقراری روابط است که طی آن سعی شده علل رفتار و چگونگی برقراری رابطه با تکیه بر آن توضیح داده شود. در عین حال, پیامدهای مثبت یا منفی تامین یا عدم تامین نیازها تحت عناوینی چون تنش, ناکامی, عقده‌های روانی, رضایت شغلی, و روحیه بررسی شده است. موضوع فصل سوم کتاب, نظریه‌های رفتار و روابط است. در این فصل, ضمن توضیح نظریه‌ها, به روند تکاملی رفتار و روابط, نیز ابعاد گوناگون موضوعی و دسته‌بندی‌های آنها, همچنین به چگونگی اثر بخشی سبک‌ها و رفتارهای مدیریتی اشاره گردیده است. فصل چهارم به شرح رفتار و روابطی اختصاص دارد که می‌تواند ناشی از تفاوت‌ها و اختلاف‌ها باشد. فصل پنجم درباره یکی از موضوعات بنیانی روابط انسانی یعنی 'برقراری ارتباط' است. در این فصل, ضمن توضیح مبانی و عناصر ارتباط و الگوهای مربوط به آن, چگونگی برقراری ارتباط اثر بخش و راه‌های عملی آن به زبان ساده تشریح شده است.