جمعه, ۱۰ آذر, ۱۴۰۲ / 1 December, 2023
مجله ویستا
الوداع بوناپارت - Al - Wedaa - Ya Bonaparte
سال تولید : ۱۹۸۴
کشور تولیدکننده : مصر
محصول : مصر اینترنشنال، لیریک انترناسیونال، TFI فیلم و رن
کارگردان : یوسف شاهین
فیلمنامهنویس : یوسف شاهین
فیلمبردار : محسن نصر
آهنگساز(موسیقی متن) : گابریل یارد.
هنرپیشگان : میشل پیکولی، محسنه توفیق، پاتریس شرو، هدا السلطان و محسن محیالدین.
نوع فیلم : رنگی، ۱۲۰ دقیقه.
اواخر قرن هجدهم. «بوناپارت» (شرو) به مصر لشکرکشی میکند. خانواده «محیالدین» برای فرار از دست سربازان اشغالگر از اسکندریه به قاهره کوچ میکنند، یعنی همان شهری که بهزودی به دست فرانسویان سقوط خواهد کرد. حاکمان کشور مقابل «ناپلئون» سر تعظیم فرود آوردهاند و مردم که بیپناه ماندهاند، گروههای مقاومت تشکیل میدهند. «شیخبکر»، پسر بزرگ خانواده «محیالدین»، به یکی از همین گروههای مقاومت میپیوندد و «علی»، پسر دیگر خانواده، راه دیگری برای مبارزه پیدا میکند. او تصمیم میگیرد از دانش و فن فرانسویان بهره ببرد، سپس با این بهره به مبارزه با آنان بپردازد. به این ترتیب میان دو برادر که هدفی مشترک دارند، اما راههائی مختلف را تعقیب میکنند اختلاف به وجود میآید...
* معمولاً محصولات مشترک کشورهای جهان سوم با کشورهای غربی محدودیتهائی فراهم میکند که فیلمها را از دستیابی به نیات اصلیشان منحرف میکند. سرمایهگذاری گزاف و اجبارِ استفاده از گروههای فنی غربی، شاید سرو شکل فیلمها را بهتر کند اما سادگی و صمیمیتی را که از خصایص اولیه سینمای جهان سوم است، از آنها میگیرد. شاهین با توجه به این موارد، فیلم عظیم خود را کارگردانی میکند و از این امتحان خطیر موفق بیرون میآید، الوداع بوناپارت، سراب آزادیخواهی غربیها را در رویاروئی با مظلومیت شرقیها نقش بر آب میکند. اهالی تحت ستم مصر، ورود سربازان ناپلئون را طلیعه آزادی از قید و بند مملوکهای خود میپندارند. در صورتی که بلافاصله متوجه میشوند مفاهیم انقلاب فرانسه کیلومترها دور از پاریس، بهوسیله خود منادیانش دیگرگون میشود.
کشور تولیدکننده : مصر
محصول : مصر اینترنشنال، لیریک انترناسیونال، TFI فیلم و رن
کارگردان : یوسف شاهین
فیلمنامهنویس : یوسف شاهین
فیلمبردار : محسن نصر
آهنگساز(موسیقی متن) : گابریل یارد.
هنرپیشگان : میشل پیکولی، محسنه توفیق، پاتریس شرو، هدا السلطان و محسن محیالدین.
نوع فیلم : رنگی، ۱۲۰ دقیقه.
اواخر قرن هجدهم. «بوناپارت» (شرو) به مصر لشکرکشی میکند. خانواده «محیالدین» برای فرار از دست سربازان اشغالگر از اسکندریه به قاهره کوچ میکنند، یعنی همان شهری که بهزودی به دست فرانسویان سقوط خواهد کرد. حاکمان کشور مقابل «ناپلئون» سر تعظیم فرود آوردهاند و مردم که بیپناه ماندهاند، گروههای مقاومت تشکیل میدهند. «شیخبکر»، پسر بزرگ خانواده «محیالدین»، به یکی از همین گروههای مقاومت میپیوندد و «علی»، پسر دیگر خانواده، راه دیگری برای مبارزه پیدا میکند. او تصمیم میگیرد از دانش و فن فرانسویان بهره ببرد، سپس با این بهره به مبارزه با آنان بپردازد. به این ترتیب میان دو برادر که هدفی مشترک دارند، اما راههائی مختلف را تعقیب میکنند اختلاف به وجود میآید...
* معمولاً محصولات مشترک کشورهای جهان سوم با کشورهای غربی محدودیتهائی فراهم میکند که فیلمها را از دستیابی به نیات اصلیشان منحرف میکند. سرمایهگذاری گزاف و اجبارِ استفاده از گروههای فنی غربی، شاید سرو شکل فیلمها را بهتر کند اما سادگی و صمیمیتی را که از خصایص اولیه سینمای جهان سوم است، از آنها میگیرد. شاهین با توجه به این موارد، فیلم عظیم خود را کارگردانی میکند و از این امتحان خطیر موفق بیرون میآید، الوداع بوناپارت، سراب آزادیخواهی غربیها را در رویاروئی با مظلومیت شرقیها نقش بر آب میکند. اهالی تحت ستم مصر، ورود سربازان ناپلئون را طلیعه آزادی از قید و بند مملوکهای خود میپندارند. در صورتی که بلافاصله متوجه میشوند مفاهیم انقلاب فرانسه کیلومترها دور از پاریس، بهوسیله خود منادیانش دیگرگون میشود.
همچنین مشاهده کنید