شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


فیلیپ‌ کرازبی


فیلیپ‌ کرازبی
كرازبی‌ در سال ۱۹۲ بدنیا آمده‌ و پس‌ از اتمام‌ خدمت‌ سربازی‌ در نیروی‌ دریائی‌ در دوران جنگ‌ كره‌ ، كارخود را ابتدا از سال ۱۹۵۲ در شركت‌ خود آغاز كرد ، سپس‌ به‌ عنوان‌ مدیر كیفیت‌ در قسمت‌ برنامه‌ ساخت‌موشك‌ های‌ پرشینگ‌ ( نوع‌ اول‌ ) در شركت‌ مارتین‌ ماریانا مشغول‌ فعالیت‌ شد. در این‌ زمان‌ وی‌ مفهوم‌ نقص‌صفر یا تولید بدون‌ ضایعات‌ را مطرح‌ ساخت‌.
سپس‌ به‌ مدت‌ ۱۴ سال‌ بعنوان‌ دستیار و معاون‌ كنترل‌ كیفیت‌ مدیرعامل‌ شركت ITT آمریكا مشغول‌ كار بود .وی‌ در سال ۱۹۷۳ كتاب‌ "كیفیت‌ رایگان‌ است‌" را منتشر كرد که پرفروشترین کتاب سال شد و در سال ۱۹۷۴ "کتاب کیفیت بدون عبو"را منتشر کرد که مجدداً پرفروشترین‌كتاب‌ سال‌ شد.
محور اندیشه‌ های‌ كرازبی‌ مفهوم‌ نقص‌ صفر است‌. بدین‌ معنی‌ كه‌ نباید انتظار و یا پذیرش‌ اشتباه‌، خرابی‌ ،نقص‌ ، ضایعه‌ و ... را در انجام‌ كار و نتایج‌ ان‌ اجتناب‌ ناپذیر دانست‌ .
دكتر كرازبی‌ كیفیت‌ را مطابقت‌ با مشخصات‌ تعیین‌ شده‌ می‌ داند نه‌ به‌ مفهوم‌ گنگ‌ خوب‌ بودن‌ . این‌ مشخصات‌قراردادی‌ نیستند ، بلكه‌ بایستی‌ مطابق‌ با نیازها و انتظارات‌ مشتریها تعیین‌ گردد. كرازبی‌ شهرت‌ خود را بیشتر برای‌ ارایه‌ مفاهیم‌ "از اول‌ كارها را درست‌ انجام‌ بده‌ و ضایعات‌ صفر " مدیون‌ است‌ .
او كنترل‌ كیفیت‌ سنتی‌ ، حدود قابل‌ قبول‌ كیفیت‌ و صرف‌ نظر نكردن‌ از محصولات‌ زیر استاندارد را بیشتر نشانه‌شكست‌ می‌ داند تا تضمین‌ موفقیت‌ . كرازبی‌ كیفیت‌ را انطباق خواسته های مشتریان با محصولات شرکت میداند و عقیده دارد که چون بیشتر شرکت ها بخش‌ هایی‌ دارند كه‌ كارشان‌ با كار مطلوب‌ مغایرت‌ دارد ، بنابراین‌ حدود ۲۰ درصد درآمد خود را برای‌ انجام‌ دادن‌ كارهای‌ غلط‌ و دوباره‌ كاری‌ صرف‌ می‌ كنند . طبق‌ نظركرازبی گاه این مبلغ تا ۳۵ درصد هزینه های عملیاتی شرکتهای خدماتی را به خود اختصاص می دهد. کرازبی معتقد است‌ ، كارگران‌ نباید مسئولیت‌ اولیه‌ بهبود كیفیت‌ رابه‌ عهده‌ بگیرند ، زیرا این‌ وظیفه‌ مدیریت‌ است‌ كه‌ عهده‌دار این‌ امر خطیر باشد . مدیریت‌ باید تنظیم‌كننده‌ جامعیت كیفیت‌ باشد و كاركنان‌ باید از آن‌ الگوها پیروی‌ كنند .ضمن‌ آن‌ كه‌ كاركنان‌ در مشكلات عملی‌ درگیرند و مسائل‌ و مشكلات‌ خود را به‌ مدیران‌ گزارش‌ می‌ دهند ،مدیریت‌ نیز باید اقدامات‌ لازم‌ را انجام‌ دهد . ضایعات‌ صفر به‌ این‌ معنی‌ است‌ كه‌ كارها را " از اول‌ درست انجام‌بده‌ " و این‌ قضیه‌ افراد را از ارتكاب‌ خطا باز نمی‌دارد ، بلكه‌ آنان‌ را ترغیب‌ می‌ كند كه‌ بطور مدام‌ ارتقا یابند .
● فرایند بهبود كیفیت‌ كرازبی‌ بر اصول‌ زیر مبتنی‌ است‌ :
۱ - كیفیت‌ به‌ معنی‌ انطباق‌ با خواسته‌ هاست‌ . اما به‌ معنی‌ خوبی‌ یا زیبایی‌ نیست‌
۲ - سیستمی‌ كه‌ سبب‌ مرغوبیت‌ می‌ شود جلوگیری‌ است‌ ، نه‌ ارزیابی‌ و ممیزی‌
۳ - استاندارد عملكرد باید ضایعات‌ صفر باشد ، نه‌ این‌ كه‌ بگوییم‌ به‌ اندازهٔ‌ كافی‌ به‌ مشخصات‌ نزدیك‌ است.
۴ - معیار كیفیت‌ ، بهای‌ عدم‌ تطابق‌ است‌ ، نه‌ شاخص‌ ها
● در فلسفه‌ كرازبی‌ ، پنج‌ اصل‌ اساس‌ مدیریت‌ كیفیت‌ جامع‌ را بنیان‌ نهاده‌ اند.
۱ - كیفیت‌ به‌ معنی‌ همخوانی‌ با نیازها بوده‌ و پاسخ‌ به‌ نیازها و مشخصه‌های‌ طراحی‌ شده‌ میباشد
۲ - چیزی‌ به‌ نام‌ " مشكل‌ كیفیت‌ " وجود ندارد.
۳ - چیزی‌ به‌ نام‌ "هزینه‌ كیفیت‌ " وجود ندارد.
۴ - تنها ملاك‌ اندازه‌ گیری‌ عملكرد، هزینه‌ كیفیت‌ است‌.
۵ - تنها استاندارد عملكرد، نقص‌ صفر است‌.
در نظر كرازبی‌ كوتاهی‌ در دسترسی‌ به‌ كیفیت‌ و ایجاد مشكل‌ ، به‌ خودی‌ خود پیش‌ نمی‌ آید و به‌ عنوان‌عنـصری‌ مستقـل‌ در فراینـد مدیریت‌ وجود ندارد ، لذا مشكل‌ از مدیریت‌ نامناسب‌ زاده‌ می‌ شود ، و مدیریت‌می‌بایستی‌ هدف‌ اصلی‌ خود را كیفیت‌ و ارائه‌ خدمت‌ بیشتر انتخاب‌ نماید و نسبت‌ به‌ اصلاح‌ فرایند و رفع‌ موانع‌ ،اقدامات‌ اصلاحی‌ را انجام‌ دهد. بدین‌ ترتیب‌ مدیران‌ رهبری‌ نهضت‌ كیفیت‌ گرائی‌ را به‌ عهده‌ می‌ گیرند.
● كرازبی‌ برای‌ دستیابی‌ به‌ كیفیت‌ اصول‌ چهارده‌گانه‌ خود را بشرح‌ ذیل‌ ارائه‌ میكند:
۱ - تعهد مدیریت‌ : وظیفه‌ مدیریت‌ مشخص‌ نمودن‌ وضعیت‌ خود در مورد كیفیت‌ است‌. بطوریكه‌ كیفیت‌ به‌عنوان‌ هدف‌ اصلی‌ و خط‌ مشی‌ سازمانی‌ باشد.
۲ - تیم‌ ارتقای‌ كیفیت‌ : ایجاد گروههای‌ ارتقای‌ كیفیت‌ از بین‌ كاركنان‌ جهت‌ اجرای‌ برنامه‌ بهبود كیفیت‌
۳ - سنجش‌ كیفیت‌ : بایستی‌ متناسب‌ با هر فعالیتی‌ ابزارها و روشهایی‌ جهت‌ سنجش‌ كیفیت‌ تدوین‌ و اندازه‌گیری‌ لازم‌ بعمل‌ آید .
۴ - هزینه‌ كیفیت‌ : هزینه‌ های‌ كیفیت‌ ، بایستی‌ برای‌ هر مورد مشخص‌ گردد تا زمینه‌ هایی‌ كه‌ ارتقای‌ كیفیت‌سودآور است‌ مشخص‌ گردد.
۵ - آگاهی‌ كاركنان‌ : افزایش‌ آگاهی‌ كاركنان‌ از طریق‌ تشكیل‌ جلسات‌ ، چاپ‌ و پخش‌ پوستر ، كتب‌ ، مجلات‌ ،فیلم‌ ، كتابچه‌ راهنما و ... صورت‌ پذیرد .
۶ - اقدام‌ اصلاحی‌ : پس‌ از تعیین‌ مسائل‌ برای‌ حل‌ آنها باید اقدام‌ كرد.
۷ - برنامه‌ ریزی‌ برای‌ كار با نقص‌ صفر : در برنامه‌ های‌ استراتژی‌ شركت‌ كمیته‌ ویژه‌ ای‌ با عنوان‌ كمیته‌ فراورده ‌نقص‌ صفر تشكیل‌ و نسبت‌ به‌ تهیه‌ برنامه‌ متناسب‌ با مقتضیات‌ اقدام‌ نماید.
۸- آموزش‌ كاركنان‌ : تمامی‌ كاركنان‌ بویژه‌ سرپرستان‌ باید در مورد گرایش‌ نوین‌ كیفیت‌ و درگیر شدن‌ در فرایندها، آموزش‌ لازم‌ را ببیند.
۹ - تعیین‌ روز نقص‌ صفر : تعیین‌ یك‌ روز به‌ منظور نشان‌ دادن‌ نتایج‌ تغییرات‌ بوجود آمده‌ همراه‌ با برپائی‌جشن‌ بعنوان‌ نقص‌ صفر.
۱۰ - تعیین‌ اهداف‌ مشخص‌ : تعیین‌ هدفهای‌ مشخص‌ جهت‌ انجام‌ بهبود ، برای‌ مدت‌ زمان‌ ۳۰ ، ۰ و یا ۹۰روزه‌ همراه‌ با ارائه‌ مكانیزمهای‌ لازم‌ اجرایی‌ و انتشار آثار و نتایج‌ آن‌ بصورت‌ مكتوب‌ جهت‌ اطلاع‌ همگان‌.
۱۱ - برطرف‌ كردن‌ علتهای‌ ایجاد اشكال‌ : از طریق‌ تشویق‌ كاركنان‌ برای‌ طرح‌ مسائل‌ و ارائه‌ پیشنهادات‌ و برنامه‌ ها جهت‌ حل‌ مسائل‌ امكانپذیر است‌ .
۱۲ - قدردانی‌ و تشویق‌ : برقرار كردن‌ نظام‌ شناسایی‌ و پاداش‌ دهی‌ غیر مادی‌ از كاركنانی‌ كه‌ به‌ هدفهای‌ تعیین‌شده‌ و بالاتر رسیده‌ اند.
۱۳ - شورای‌ كیفیت‌ : تشكیل‌ شورای‌ كیفیت‌ از كارشناسان‌ ، سرپرستان‌ تیمها جهت‌ برگزاری‌ نشستهای‌منظم‌ به‌ منظور برنامه‌ ریزی‌ و هماهنگی‌
۱۴ - تكرار موارد یك‌ تا سیزده‌ به‌ عنوان‌ فرایند دائمی‌ بهبود كیفیت‌
منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز


همچنین مشاهده کنید