پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

نخستین نگاه به OpenOffice.org ۲.۰


نخستین نگاه به OpenOffice.org ۲.۰
به طور قطع امروزه یکی از پر استفاده‌ترین بسته‌های نرم‌افزاری بر روی هر کامپیوتر شخصی، مجموعه‌های اداری یا Office Suite ها هستند. تعداد زیادی از کاربران مخصوصا کاربران اداری ممکن است کمتر روزی را پشت سر گذاشته باشند بدون اینکه یک سند یا صفحه گسترده را ایجاد، بررسی یا ویرایش کرده باشند.
در دنیای یونیکس، مجموعه‌های اداری آزاد متعددی وجود دارند که بی‌شک بزرگترین و قدرتمندترین آنها، مجموعه اداری OpenOffice.org محصول سان می‌باشد. ممکن است اطلاع داشته باشید که به تازگی نسخه ۲.۰ این مجموعه اداری قدرتمند با تغییرات و بهینه سازی‌های زیادی ارائه شده است که در این مقاله کوتاه سعی بر آن داریم تا با یک مرور سریع، مهمترین ویژگی‌های نسخه جدید را بررسی کنیم.
۱) سرعت
یکی از موارد بهینه شده در نسخه جدید سرعت بارگذاری و عملکرد مجموعه OpenOffice.org است. موردی که ایرادات زیادی در نسخه ۱.۱ به آن وارد بود.
۲) ظاهر جدید و بهینه سازی رابط کاربر
ظاهر نسخه جدید مجموعه اداری OpenOffice.org تغییـر داده شده و بهینه سازی‌هایی در رابط کاربر آن برای استفاده آسان‌تر و بهتر انجام شده است. بیشترین تغییر را در نحوه چیدمان نوار ابزارهای برنامه شاهد هستیم.
۳) پشتیبانی سراسری از OASIS Open Document Format
ظاهرا فرمت استاندارد و عمومی OASIS Open Document در حال فراگیر شدن در بین برنامه‌های کاربردی اداری است [۱]. با اینکه از این فــرمت در نسخــه ۱.۱.۵ پشــتیبانی شده بود، در نسخه ۲.۰ این فرمت تبدیل به فرمت پیش‌گزیده برای ذخیره مستندات شده است. مجموعه اداری Koffice نیز از این فرمت پشتیبانی می‌کند. با توصیه استفاده شدن استفاده از این فرمت در برخی از کشورها و مناطق مانند اروپا [۲] در مقابل فرمت‌های روز به روز انحصاری‌تر مایکروسافت، به زودی شاهد فراگیر شدن هرچه بیشتر آن در بین مجموعه‌های اداری مختلف خواهیم بود.
۵) خروجی بهینه PDF
مجموعه OpenOffice.org همیشه به امکان ایجاد خروجی آسان PDF مشهور بوده و این شهرت را در نسخه جدید با بهینه کردن این خروجی مانند درج لینک‌ها و Bookmarkها در فایل PDF ادامه خواهد داد. خروجی xHTML نیز در کنار PDF اضافه شده است.
۶) OpenOffice.org Base
یکی از ابزارهای کاملا جدید نسخه ۲.۰ مجموعه اداری OpenOffice.org ابزاری است که قطعا تا بحال جای خالی آن در این مجموعه احساس می‌شد: یک ایجاد کننده بانک‌های اطلاعاتی مبتنی بر فایل مشابه با MS-Access. برای استفاده از این ابزار، باید سیستم شما مجهز به JRE یا Java Runtime Environment باشد.
۷) rpm بجای نصاب
نسخه ۲.۰ مجموعه اداری OpenOffice.org بجای استفاده از نصاب سنتی که در نسخه‌های ۱.۰ و ۱.۱ با آن آشنا بودیم، بصورت بسته‌های rpm و فقط rpm برای نصب ارائه شده است. این در صورتی است که مایل باشید نسخه ارائه شده در سایت رسمی آنرا استفاده کنید. البته به مرور زمان، توزیع‌های مختلف در حال ایجاد بسته‌های مخصوص به خود از این نسخه هستند. برای نصب rpmهای ارائه شده در سایت OpenOffice.org باید یک توزیع کاملا جدید مجهز به libc۶ نسخه ۲.۳.۵ و یا بالاتر داشته باشید. در غیر این صورت این بسته‌های پس از نصب اجرا نخواهند شد. البته بسیاری از توزیع‌های جدید این امکان را دارا هستند، ولی برخی دیگر مانند Debian ۳.۱ از libc۶ نسخه ۲.۳.۲ استفاده می‌کنند که امکان نصب بسته OpenOffice.org ۲.۰ در آنها وجود ندارد. البته در حال حاضر بسته OpenOffice.org ۲.۰ در شاخه unstable دبیان قرار داده شده است و کاربران استفاده کننده از این توزیع می‌توانند بسته OpenOffice.org خود را به نسخه جدید ارتقاء دهند: # apt-get update && apt-get install openoffice.org
۷) حل بسیاری از مشکلات فارسی
خوب شاید این یکی از بهترین خبرها برای این نسخه باشد. در نسخه جدید بسیاری از مشکلات زبان فارسی برطرف شده است. مانند مشکل خط عمودی هنگام تایپ Shift+Space و مشکل فواصل تیره ایجاد شده در هنگام استفاده از پاراگراف‌های Justify. البته مشکل Justify هنگامی کاملا تصحیح می‌شود که در بخش تنظیمات زبان، زبان پیش‌گزیده برنامه بر روی Arabic تنظیم شود.
۸) امکانات گسترده‌تر
تقریبا در تمامی برنامه‌های مجموعه اداری OpenOffice.org ۲.۰ اصلاحات و بهینه سازی‌هایی در راستای ایجاد امکانات جــدیــد و بــهتر ایجاد شده است. مثــلا پشــتیبانی Calc از ۶۵۰۰۰ سطر و صفحات Right-To-Left و امکانات و جلوه‌های بسیار تکامل یافته در Impress. از دیگر امکانات بهینه شده در این نسخه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
الف): پشتیبانی از Custom Shapes.
ب): Mail Merge Wizard یا ویزارد ادغام پستی برای ارسال مستندات ایجاد شده به تعداد زیادی کاربر.
ج): پشتیبانی از Nested Tables یا جداول درون جداول دیگر.
د): پشتیبانی از امضاهای دیجیتالی.
ه): پشتیبانی از Xforms.
و): پشتیبانی از فرمت‌های ورودی بیشتر مانند WordPerfect.
ز): پشتیبانی از نوار ابزارهای شناور.
نوشته : آلن باغومیان alan@technotux.com
ناشر: IranTUX
منبع : آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایستنا


همچنین مشاهده کنید