سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

روح فرانکنستاین - The Ghost Of Frankenstein


روح فرانکنستاین - The Ghost Of Frankenstein
سال تولید : ۱۹۴۲
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : جرج واگنر
کارگردان : ارل ک. کنتن.
فیلمنامه‌نویس : و. اسکات دارلینگ، برمبنای داستانی نوشته اریک تیلر.
فیلمبردار : میلتن کراسنر و ال‌وود بردل.
هنرپیشگان : لان چینی جونیر، سدریک هاردویک، رالف بلامی، لایونل اتویل، بلا لوگوسی، دوریس لوید و اولین آنکرز.
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۶۸ دقیقه.


"دکتر لودویگ فرانکنستاین" (هاردویک) برای جبران اشتباهات پدر و برادرش در حیات بخشیدن به مخلوقی ویرانگر، می‌کوشد تا این‌بار مغز مردی فرهیخته را در سر او جا دهد. اما در آزمایشگاه و به هنگام آفرینش "مخلوق" (چینی جونیر)، به اشتباه مغز "ایگور" (لوگوسی) دستیار شیطان صفت تازه در گذشته پدرش را در سر او قرار می‌دهد و باعث فجایع تازه‌ای می‌شود....
٭ چهارمین فیلم از این مجموعه و نخستین"فرانکنستاین" بدون بوریس کارلوف. چنین جونیر که پیشتر در نقش "مرگ گرگ‌نما" خوش‌ درخشیده بود، این‌جا در نقش "مخلوق فرانکنستاین" به گرد پای کارلوف هم نمی‌رسد. با این حال مجموعه درخشان بازیگران فیلم (هاردویک، اتویل، لوگوسی) پوشانده ضعف‌ها و معایب طرح داستانی کهنه و نخ‌نمای آن هستند.کوشش فیلم‌نامه‌نویسان برای بخشیدن لحن یک "هجویه" به فیلم، جز در صحنه‌های آغازین، موفق نیست. در دنباله این فیلم، فرانکنستاین با مرد گرگ‌نما ملاقات می‌کند (روی ویلیام‌نیل، ۱۹۴۳)، لوگوسی در نقش "مخلوق فرانکنستاین" (که ۱۲ سال قبل آن را رد کرده بود) ظاهر شد، و در خاندان فرانکنستاین (کنتن، ۱۹۴۴)، گلن استرنج این نقش را به عهده گرفت. کارلوف با فرانکنستاین ـ ۱۹۷۰ (هوارد و کوچ، ۱۹۵۸)، به صحنه بازگشت، اما این‌بار نه در نقش مخلوق بلکه در نقش "دکتر فرانکنستاین". جز این‌ها، نسخه‌هائی فرانسوی: تورتیکولا علیه فرانگنزبرگ (پل پاویو، ۱۹۵۲)، ژاپنی‌: فرانکنستاین جهان را فتح می‌کند (اینوشیرو هوندا، ۱۹۶۶) و مکزیکی: دوزخ فرانکنستاین (۱۹۶۳) قابل اشاره‌اند. از میان نخسه‌های متأخر، فرانکنستاین آزاد است (راجر کورمن، ۱۹۹۰)، بهتریناست. فرانکنستاین (۱۹۳۱) اقتباس ناطق از رمان مری‌شلی است. در میان نسخه‌های صامت، فرانکنستاین (ج. سیرل داولی، ۱۹۱۰)، با بازی چارلز آگل در نقش مخلوق، از محصولات کمپانی ادیسن که اکنون نسخه‌ای از آن موجود نیست، پدید آمدن مخلوق رادر دیگی پر از محلول‌های جوشان شیمیائی به تصویر می‌کشد که از تصویر خلق حیات با نیروی الکتریسیته در فرانکنستاین (۱۹۳۱) و دنباله‌های آن، به توصیف اصل کتاب نزدیک‌تر است. دیگر نسخه‌های صامت قابل اشاره عبارتند از: جاندار بدون روح (جوزف اسمایلی، ۱۹۱۵) است با بازی پرسی دارل استندینگ در نقش مخلوق و محصولی ایتالیائی به‌نام هیولای فرانکنستاین (یوجنیو تستا، ۱۹۲۰).


همچنین مشاهده کنید