پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا


آتلیه های فضانگاری و نقش آنها در آموزش معماری


آتلیه های فضانگاری و نقش آنها در آموزش معماری
طی چند دهه اخیر نیاز مبرم به ارتقای کیفی آموزش معماری از یک طرف و پیشرفت روزافزون تکنولوژی و سیستم های مختلف ویدونگاری و داده نگاری سبب تغییرات زیربنایی در روش های آموزشی معماری گردده و از طرفی معماران زیادی را بر ان داشت تا سعی در ورود این سیستم ها در روش های کاری خود نمایند.
انسان و فضای زیست او جوهره پیچیده ای دارد، شمار موضوعات و عناصری که می بایست معرفی و مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند نه تنها بی شمار بوده بلکه از طبیعت و ویژگی های متفاوتی نیز برخوردار می باشد.
در این راستا امروزه وسایل و ابزار و چگونگی تعلیم و تربیت و روش های آموزشی در رشته معماری متحول و نیاز به ارتقای کمی و کیفی بالایی دارد و تجربه های نوین آموزشی یکی از ضروریت های تکاملی الگوهای آموزشی می باشد.
نیاز به روش های نو وقابل رویت نمودن تصاویر متعدد از فضاها و داده پردازی بر روی تصاویر برای ما میدان عمل وسیعی را جهت خلاقیت و گسترش قدرت تصور ایجاد می نماید که می بایست از این روش ها بهره برداری لازم صورت پذیرد.
در این مقاله سعی خواهم نمود نتیجه تحقیقات خود را در مورد آتلیه های فضانگاری در کشورهای اروپایی ارایه نمایم تا زمینه ساز شناخت بیشتر و کاربرد وسایل و ابزار جدید طراحی از جمله استفاده از سیتم ویدئونگاری و داده نگاری در اکثر دانشکده های پیشرفته و معتبر حال حاضر اروپایی است را معرفی نمایم.
با کسب آشنایی و توانایی وسایل نوین در طراحی خلق فضاهای جدید امید است که زمینه اعتماد به نفس تبادلات فرهنگی هنری جدیدی در سیتم آموزش معماری پایه گذاری کردد.
علی اصغر ادیبی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید