پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

کابوس بازی سازان


شاید شما هم هیاهو و جنجالی كه علیه بازی كامپیوتری جی تی ای- كه در فارسی به «آشوب در شهر» ترجمه شده- شنیده باشید. این بازی كامپیوتری در همان ابتدا كه به بازار عرضه شد به خاطر خشونت بالا مورد اعتراض خانواده ها قرار گرفت. اكثر آنان اعتقاد داشتند كه خشونت تا این حد، بر اخلاق نوجوانان اثر گذاشته و آنان را پرخاشگر بار می آورد. حالا دیگر اوضاع سازندگان این بازی به وخامت گراییده چون براساس قوانین آمریكا و با پیگیری كنگره این كشور این بازی كه تا امروز به عنوان محصول قابل استفاده برای افراد بالغ رده بندی می شد و نوجوانان نیز می توانستند به عنوان مصرف كنندگان مشروع از آن استفاده كنند اكنون به رده بندی «فقط بزرگسالان» افت كرده است و همین تصمیم تاثیر بسیار زیادی بر فروش این بازی خواهد گذاشت. كمپانی راكستار سازنده بازی «گراند تفت اتو: سان آندراس» یا همان آشوب در شهر اعتراف كرده است كه بدخواهان صحنه هایی به این بازی افزوده اند كه دیگر برای نوجوانان مناسب نیست.سازندگان بازی های ویدئویی با این حقیقت تلخ مواجه شده اند كه اگر هكرها و بدخواهان متخصص در كامپیوتر و اینترنت اراده كنند شخصیت های بازی های كامپیوتری را برهنه كنند هیچ كس نمی تواند جلوی آنان را بگیرد. این بدخواهان در آخرین اقدام خود صحنه های مستهجنی طراحی كرده اند كه گرفتن آن از اینترنت (دانلود كردن آن) بسیار آسان است و به محض آنكه روی كامپیوتر به اجرا درمی آید به یكی از اجزای بازی تبدیل شده و صحنه هایی را برای نوجوانان به نمایش می گذارد كه به هیچ وجه مناسب سن آنها نیست.این موضوع چنان كنگره آمریكا را به خشم آورده كه از كمیسیون ارتباطات فدرال آمریكا [مهمترین نهاد ناظر بر امور رسانه ای در ایالات متحده] خواسته است در مورد این بازی و سازندگان آن تحقیق و تفحص به عمل آورد.رادنی واكر سخنگوی راكستار هم در مصاحبه با یواس آتودی گفته است كه باید در ساختن این بازی ها تجدیدنظر شود تا امكان اصلاح یا افزودن صحنه های ناخواسته به ویژه سكس و برهنگی از بین برود. این كمپانی ها در دفاع از خود می گویند سازندگان بازی های كامپیوتری چنین صحنه هایی را طراحی نكرده اند و كاربران به اختیار خود این بخش ها را به بازی می افزایند و در حال حاضر فناوری های موجود قادر نیست جلوی افزودن صحنه های مستهجن به بازی های كامپیوتری را بگیرد.بازی دیگری كه نزد نوجوانان اقصی نقاط دنیا آشنا است بازی Sims است كه از كلمه شبیه ساز یا سیمولاتور Simulator)) گرفته شده و در حقیقت نوعی شبیه سازی «زندگی حقیقی» انسان ها است. این بازی توسط كمپانی «الكترونیك آرتز» طراحی شده است و طرفداران بسیار زیادی دارد و به دلیل پیچیدگی های آن بیشتر در میان نوجوانان و جوانان جای خود را باز كرده است. اما در اینترنت كدهایی منتشر شده است كه با تایپ كردن آن هنگام بازی شخصیت های این بازی عریان می شوند. سایت هایی كه این كدها و برنامه های مخصوص آن را می سازند به هیچ وجه ارتباطی با سازندگان این بازی ها ندارند.در رده بندی های جی تی ای ام به معنی Mature یا افراد بالغ تلقی می شد اما اكنون به رده بندی AO یا Adult Only به معنی فقط بزرگسالان سقوط كرده و طبیعی است كه خانواده ها دیگر مبادرت به خرید این بازی برای نوجوانان خود نخواهند كرد. به همین ترتیب بازی سیمز Sims نسخه دوم كه به سیمز دو معروف است و در رده بندی ها T تلقی می شد (مخفف Teen به معنی مخصوص نوجوانان) به زودی به رده بندی «فقط بزرگسالان» سقوط خواهد كرد.«جف براون» سخنگوی كمپانی الكترونیك آرتز در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفته است: «مردم محصولات ما را می خرند و به خانه می برند اینكه در خانه خود از محصولات ما چگونه استفاده می كنند در كنترل ما نیست. حتی در فكر آن نیستم كه نحوه استفاده از محصولات مان را تحت كنترل درآوریم. مصرف كنندگان محصولات ما تا از اینترنت صحنه های مستهجن را دانلود نكنند در بازی های ساخت كمپانی ما چنین صحنه هایی به اجرا درنمی آیند. چنین صحنه هایی در نسخه های اصل بازی های ما وجود ندارد.» سازندگان بازی های كامپیوتری از این ناراحت هستند كه هكرها شخصیت های بازی های آنان را به لجن می كشند.از نظر این سازندگان بازی های كامپیوتری، تصویری كه در ذهن كودكان و نوجوانان معصوم از شخصیت های این بازی ها تشكیل می شود باید محافظت شود و هكرها حق ندارند این شخصیت ها را تخریب كنند.«جان اینادا» مدیر كمپانی تكمو سازنده بازی Dead or Alive در مصاحبه با ای پی می گوید: «هیچ استودیوی فیلمسازی مایل نیست ستاره هایش سر از كمپانی های محصولات پورنو [تصاویر مستهجن] درآورند.» اینادا معتقد است كه باید شرایطی فراهم شود كه كمپانی های سازنده محصولات برای كودكان و نوجوانان بتوانند اقدام قانونی علیه كسانی انجام دهند كه شخصیت های محبوب كودكان و نوجوانان را به لجن می كشند.
نویسنده: علیرضا عبادتی
منبع : پایگاه اطلاع رسانی تخصصی فن‌آوری اطلاعات


همچنین مشاهده کنید