دوشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۱ / 6 February, 2023
مجله ویستا


آواز پاپ ها بلندتر از سنتی ها


آواز پاپ ها بلندتر از سنتی ها
از میان کنسرت هایی که در طول تابستان اجرا می شود و از میان اجرای گروه های موسیقی، ‌کفه ترازوی موسیقی پاپ سنگین تر از موسیقی سنتی است. البته ناگفته نماند که گروه های ‌موسیقی بانوان نیز با گروه های دیگر برابری می کنند و این گروه علاقه‌مندان به موسیقی را ‌نیز بی نصیب نگذاشته است. از میان این گروه ها، گروه موسیقی "خنیا" با سرپرستی پری ‌ملکی استاد آواز است که از فردا به مدت سه روز تا (۲۲) تیرماه کنسرتی به صورت همخوانی و ‌همنوازی در تالار وحدت اجرا دارد. این برنامه با عنوان "عاشقان دیروز" در دو بخش دستگاه ‌چهارگاه، دستگاه نوا و آواز افشاری، قطعاتی از ساخته‌های پری ملکی، فرامرز پایور، حسین ‌علیزاده و چند تصنیف قدیمی اجرا خواهد شد‌.‌ این کنسرت ساعت ۲۱:۳۰ در تاریخ‌های ‌یاد شده برگزار می‌شود.‌
‌یـکـی دیـگـر از اجـراهـای موسیقی بانوان کنسرت‌های تابستانی لیلی افشار است، این نوازنده گیتار ‌در تاریخ های ۳۰ و ۳۱ تیرماه در تالار وحدت و ۱۶ و ۱۷ مردادماه در خانه هنرمندان به ‌اجرای برنامه می پردازد‌‌.‌‌ افشار در این کنسرت ها قطعاتی را از عاشیق ویسه (از ترکیه) ‌رودریگو،کاستل تدسکو ، بوستمانته، دومنیکو، ایزاک آلبینز و...انتخاب کرده است که همراه با ‌قطعات و تنظیماتی از این هنرمند اجرا می‌شود.‌‌‌در این میان "ارکیده" از نخستین گروه‌های موسیقی پاپ بانوان می باشد که مجوز اجرا برای بانوان ‌را دریافت کرده‌است‌‌ .‌
کـنـسـرت "ارکـیـده" بـا خـوانـنـدگـی و سـرپـرسـتـی ارکیده حاجی‌وندی، سوم و ‌چهارم مردادماه سال‌جاری ساعت ۱۷:۳۰ در تالار وحدت اجرا می شود. این گروه از سال ۷۹ ‌شروع به‌کار کرد. آنها نخستین گروه موسیقی پاپ بانوان بودند ‌که در جشنواره موسیقی فجر در بخش بانوان شرکت کردند.‌
‌کنسرت سهیل نفیسی از گروه های پاپ تابستانی است که از امروز تا ۲۱ تیرماه در نیاوران ‌اجرا می شود. این هنرمند بیش از ۲۰ سال است که در هرمزگان اقامت دارد و با موسیقی و ‌ادبیات جنوب به‌خوبی آشناست؛ او مقالاتی نیز در زمینه‌ موسیقی جنوب، موسیقی درمانی و ‌موسیقی ملل منتشر کرده است. ‌از میان کنسرت های موسیقی سنتی که در طول تابستان اجرا می‌شود، کنسرت محمدرضا لطفی ‌و محمدرضا شجریان از اهمیت بسیاری برخوردارند که محمدرضا لطفی به همراه گروه ‌همنوازان شیدا، شهریور ماه به مدت سه شب،‌ ‌شیراز را با نوای موسیقی خود آشنا می‌کند. این ‌کنسرت در دو بخش اجرا می‌شود که در قسمت اول "لطفی" به بداهه نوازی تار و سه تار می‌پردازد و در بخش دوم نیز گروه همنوازان شیدا قطعاتی را اجرا خواهند کرد.‌
‌اما کنسرت شجریان احتمالا نه در ایران بلکه در سلیمانیه عراق اجرا خواهد شد، شجریان به ‌همراه گروه "آوا" متشکل از نوازندگانی چون مجید درخشانی، سعید فرج پوری، حسین ‌رضایی‌نیا و حسین بهروزی‌نیا در دو بخش به اجرای برنامه می‌پردازد. در این اجرا، گروه آوا ‌ساخته‌های فرج پوری در دستگاه شور و افشاری و درخشانی در دستگاه ماهور را خواهند ‌نواخت. ‌
‌ حالا که صحبت از کنسرت های موسیقی در تابستان شد، جا دارد اشاره ای هم بکنیم به یک اثر زیبای کردی ‌که اخیرا با لحن خراسانی منتشر شده است. "کونه هه وار" نام آلبومی زیبا با تنظیم ارژنگ سیفی زاده است که ‌در برخی قطعات صدای هنرمند جوان، فواد مولانایی هم او را همراهی می کند. نخستین آهنگ، تصنیف ‌‌"کوردستان" با شعر و آهنگی از محمد حسین سیفی زاده است. ملودی آهنگ در چارچوب موسیقی های شهری ‌است، ولی لحن خواننده به آن هویتی کم و بیش بومی می دهد.‌‌ "کونه هه وار" در گویش کردی به معنی سرزمین متروکه است. جایی که پس از کوچ عشایر، به فضایی دلگیر ‌تبدیل می شود. موسیقی این قطعه، گر چه فضای شهری دارد ولی لحن خواننده به مقدار زیادی اصالت های آواز ‌کردی را می نمایاند.‌
‌ تصنیف "دنگ و دنگ" با شعر و آهنگی از محمد حسین سیفی زاده،یکی از زیباترین قطعات مجموعه را تشکیل ‌می دهد. آغازگر تصنیف، لحن ویژه ای از نی نوازی بومی است که در سنت موسیقی شهری به گوش نمی رسد. ‌
این بخش ویژه را ارژنگ سیفی زاده با بهره گیری از صدادهی شمشال (نی اصیل کردی) از نوازنده نی به ضبط ‌رسانده است. بخش های با کلام، در ابتدا بر گرفته از ملودی معروف کردی موسوم به "کابوکی" است و در ادامه، ‌ردی از ملودی های محمد علی کیانی نژاد شنیده می شود و همچنین یک ملودی خراسانی که پیش از این بارها شنیده ایم، به گوش می رسد.آلبوم "کونه هه وار" حاصل تلاش جمعی نوازندگان گروه "وصال" ‌است.
رنگ و بوی موسیقی خراسان در این آلبوم خیلی بارز می نماید. از جمله می توان به یکی از ملودی های ‌تربت جام که پیش از این با تنظیم محمد علی کیانی نژاد و صدای علیرضا افتخاری در آلبوم "مهرورزان" شنیده ‌ایم، اشاره کرد. اصل ملودی همچنان در تربت جام با کلام "ای دلبر من" توسط دوتار نوازان اجرا می‌‌شود. پرداختن به ریشه های یک فرهنگ، همیشه زیباترین و ماندگارترین کار است که معمولاً با بی مهری جریان ‌بازار دست و پنجه نرم می کند.
بر این اساس تنظیم و اجرای قطعه "سوزه کوهستان" که در اصل یکی از ‌آوازهای کار مربوط به کشاورزان کرد است، چونان نقطه برجسته‌ای در این آلبوم خودنمایی می کند. استفاده ویژه ‌از سازهای تاس، دف و سه تار (با کوک پایین) به همراه اصل آواز بومی، رنگ خاصی به قطعه داده است.‌
منبع : روزنامه آفتاب یزد


همچنین مشاهده کنید





خبرگزاری فارسسایت سلام نوخبرگزاری باشگاه خبرنگارانسایت اقتصاد 24سایت آفتاب نیوزسایت اعتماد آنلاینخبرگزاری تحلیل بازارخبرگزاری مهرروزنامه ابتکارسایت تاپ ناز