شنبه, ۱۷ آذر, ۱۴۰۳ / 7 December, 2024
مجله ویستا
دلایل افت اخبار IT در رسانهها
چرا بخش اعظمی از خبرهای رسانه ها به موضوعات مخابراتی مربوط می شود؟ این موضوعی است كه این روزها سردبیران و مدیران فناوری اطلاعات از روزنامه نگارن می پرسند.
یك بررسی سطحی از اخبار سرویسهای "فناوری اطلاعات" و "جامعه اطلاعاتی" چهار خبرگزاری رسمی كشور طی روزهای گذشته آمار جالبی را از میزان گرایش رسانهها به موضوعات خبری به دست میدهد.
برای مثال با بررسی ۷۳ خبر منتشره در این خبرگزاریها طی دو تا سه روز گذشته مشخص شد كه به ترتیب ۳۳ خبر مختص حوزه مخابرات و ارتباطات، ۲۵ خبر ترجمه و مربوط به آن سوی آبها، ۸ خبر مربوط به حوزه فناوری اطلاعات و ۷ خبر نیز خارج از حوزه ICT بوده است.
جالب آنكه در یكی از خبرگزاریها از ۱۴ خبر موجود روی صفحه فناوری اطلاعات و ارتباطات هر ۱۴ خبر مختص به مخابرات و ارتباطات بوده است.
اگرچه در این میان نیاز چندانی به بررسی آمار رسانههای مكتوب نیست چون قاعدتا تفاوت زیاد و قابلتوجهی با آماری كه ارایه شد، نخواهد داشت.سایت های خبری مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات كشور نیز چندان از این قاعده مستثنی نیستند و گرایش به ترجمه وجه غالب در اكثر این سایت ها به شمار می رود.
تحلیل آمار یادشده از جهات مختلفی امكانپذیر است كه شاید در قالب یك پژوهش آكادمیك بتوان به شكلی كاملا دقیق آن را آنالیز كرد اما با تجربه نگارنده در این حوزه و به قولی تحلیل ژورنالیستی نیز میتوان تا حدودی ریشه این گرایشها را شناسایی كرد (اگرچه نتایج چنین تحلیلی چندان متفاوت از یك بررسی آكادمیك نخواهد بود.)
اما در این میان موضوعی كه مقصود نگارنده است به دلایل افت اخبار فناوری اطلاعات در رسانهها بازمیگردد از این رو بیشتر به همین مورد پرداخته شده و به سایر موارد نیز در چند جمله پرداخته میشود.
بازگردیم به آمار واصله. آمار نشان میدهد كه اخبار مخابراتی به صدر بیشترین اخبار تولیدی در رسانهها تبدیل شده است. دلایل این موضوع به موارد متعددی همچون گستردگی اخبار این حوزه، فراگیری آن از لحاظ مخاطب، گدش مالی بسیار بالا، قدمت حوزه مخابرات و مدیران مربوطه كه كسب خبر را تسهیل میكند و در نهایت خبرساز بودن خود بخش مخابرات و ارتباطات كشور.
بخش دوم اخبار غالب در رسانهها را ترجمه و در حقیقت خبرهای آن سوی مرزها تشكیل میدهد. واقعیت این است كه گذشته از فراگیری مخاطبان این قبیل اخبار، به قول فروشندهها این دسته از خبرها برای جور شدن جنس و ویترین نیز مصرف دارند. در این خصوص گذشته از بالا بردن آمار خبر در خبرگزاریها در استفاده از منابع خارجی، این خبرها بعضا به كمك پر كردن صفحههای برخی رسانههای مكتوب نیز میآیند. به عبارت دقیقتر گاه در برخی از روزنامهها عدم استفاده از اخبار خارجی به معنای خالی ماندن بخشی از صفحه است كه به هر تقدیر باید پر شود.
اگرچه باید یادآور شد كه كسب اطلاع از اخبار پیشرفتهای سایر ملل نیز امری گریزناپذیر است و پرداختن به آنها كاربردهای متعددی دارد.
اما از بازگردیم به موضوع اصلی این مطلب یعنی علت استقبال اندك رسانه ها از تولید اخبار فناوری اطلاعات.
موضوعی كه این روزها با گلایه از سوی مدیران بخش دولتی و البته بیشتر بخش خصوصی فناوری اطلاعات كشور مطرح میشود. مدیران بخش خصوصی معتقدند كه فناوری اطلاعات به نوعی با بی مهری رسانه های مرتبط با این حوزه مواجه شده است.
اگرچه در نگاه اول شاید عدم تخصیص بودجه به بخش فناوری اطلاعات عاملی جهت عدم استقبال رسانهها از اخبار این حوزه به شمار رود اما در این خصوص عوامل دیگری نیز دخیل است.
از منظر دولتی یكی از دلایل كمبود اخبار حوزه IT به نوعی رخوت و بیبرنامگی از سوی مدیران فناوری اطلاعات بازمیگردد. در حال حاضر به علت كاهش توجه مدیران ارشد، كمتجربگی و ناآشنایی مدیران میانی، به ثمر نرسیدن برخی از طرحهای كلان و به نوعی ایجاد یك فضای بیاعتمادی به فناوری اطلاعات از جمله دلایل كمبود اخبار در این حوزه به شمار می رود.
به موارد فوق می بایست عدم اجرای بسیاری از تعهدات دستگاههای دولتی، فقدان برنامه كلان راهبردی و عدم حمایت دولت و مجلس شورای اسلامی در تخصیص بودجه و حمایت جدی از فناوری اطلاعات، را نیز افزود. البته تمام موارد فوق خود سوژهای برای پیگیریهای متعدد و خبرسازی هستند اما بنا به دلایلی كم نیستند مدیرانی كه تمایلی به پاسخ در حوزه فناوری اطلاعات ندارند.
اما از منظر خصوصیها وضع به گونه دیگری است. بخش خصوصی خود به دو بخش كلی و چند بخش جزیی تفكیك شده است كه به علت تفاوت دیدگاهها ، نیازها و اختلافهای متعدد صدایی یكسان و واحد ندارند.
مورد دیگر آنكه در بسیاری از بخشهای خصوصی نوعی ادبیات خاص حاكم است كه تقریبا به یك كلیشه نیز تبدیل شده است. در این فضا بخش خصوصی به جای برخورد تعاملی و تلاش برای باز كردن گرهها، ادبیات كم سابقهای را در گفتمان خود با برخی از بخشهای دولتی قرار داده كه از جنبه انتشار عمومی و خبری آن كاسته است.
به عبارت دیگر بخش خصوصی از درون و بیرون صنف خود و در ارتباط با دولت دچار مشكلاتی است كه فضایی آكنده از اتهام پراكنی را در میان ایشان حاكم كرده است كه این مهم نیز عامل دیگری از دلایل افت اخبار در حوزه فناوری اطلاعات به شمار میرود. به این ترتیب كه پرسشگری از برخی مدیران خصوصی حوزه، جملات و عبارات تقریباً كلیشه، پراكنده و در مواردی نیز غیر قابل انتشار و حتی توهین آمیز را درپی خواهد داشت كه طبعاً شانسی نیز برای انتشار نخواهند داشت.
نهایت به اعتقاد نگارنده عامل مهم دیگری نیز در این میان وجود دارد كه به كاهش قابل ملاحظه اخبار IT منجر شده است كه در این مورد باید گفت سطح تعامل بخش خصوصی و دولتی فناوری اطلاعات با رسانهها و روزنامهنگاران به كمترین حد خود در طول سالهای گذشته رسیده است.
علی شمیرانی
منبع : پایگاه اطلاع رسانی ITanalyze
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست