یکشنبه, ۳۰ تیر, ۱۳۹۸ / 21 July, 2019
مجله ویستا

پیشگیری از ناهنجاری های جنینی


پیشگیری از ناهنجاری های جنینی
خانم های باردار در ماه های اول بارداری و حتی پیش از بارداری حتماً باید در برنامه غذایی از آهن، ید، کلسیم، ویتامین ب۹ و د استفاده کنند. به این ترتیب دوران بارداری را با آرامش و سلامتی طی خواهند کرد.
سالانه ۷۰۰نوزاد به خاطر ناهنجاری های لوله عصبی فوت می کنند. برای پیشگیری از این عارضه، مصرف ویتامین ب۹ در ماه های اول بارداری و پیش از آن توصیه می شود.
● اهمیت ویتامین ب۹
ویتامین ب۹ که آن را اسید فولیک یا فولات نیز می نامند، در روند ارتباط سلول های عصبی و پایداری حافظه، سنتز پروتئین ها و رشد و تقسیم سلول های خونی و عصبی تأثیر مثبتی دارد. این ویتامین همچنین در مادر باردار باعث تقویت سیستم ایمنی، مقاومت در برابر خستگی و افزایش حافظه می شود. اهمیت مصرف این ویتامین از ابتدای دوران بارداری به این دلیل است که در رشد کامل لوله عصبی که به مرور مغز و نخاع و در کل سیستم عصبی مرکزی از آن شکل می گیرد، تأثیر بسیاری دارد. ساخت لوله عصبی بین بیست و دومین تا بیست وهشتمین روز پس از لقاح انجام می شود.
● کمبود ویتامین ب۹؛ خطرناک و جبران ناپذیر
افراد بزرگسال روزانه به ۳۰۰میکرو گرم اسید فولیک نیاز دارند. این مقدار در مورد زنان باردار به ۴۰۰میکرو گرم در هر روز می رسد. احتمال ناهنجاری های سیستم عصبی در جنین، با کمبود این ویتامین (۵۰درصد خانم ها کمبود ویتامین د دارند)، بیشتر می شود. این طور به نظر می رسد که سلول های عصبی جمع شده، به صورت ناجور و یا اصلا بسته نمی شوند، در نتیجه سوراخی در نخاع یا مغز جنین ایجاد می شود. به همین دلیل است که به مادران باردار توصیه می شود در ۳ماهه اول دوران بارداری و حتی بهتر است حداقل یک ماه قبل از باردار شدن، به مقدار کافی از این ویتامین استفاده کنند.
● مصرف؛ پیش از حاملگی
برای کاهش احتمال خطر، بهتر است قبل از حاملگی مقدار کافی اسید فولیک در برنامه غذایی گنجانده شود. رشد دقیق جنین تا قبل از هشتمین هفته از دوران بارداری شکل می گیرد. این در حالی است که همه خانم ها خیلی زود متوجه بارداری خود نمی شوند. تحقیقات نشان می دهد از هر ۵خانم در سن باروری، فقط یک نفر کمبود اسید فولیک ندارد و تنها ۳درصد خانم ها قبل از باردار شدن این کمبود را جبران می کنند. مصرف کافی ویتامین ب۹، ۲۸روز قبل از لقاح تخم و تا ۱۲هفته پس از آن، تا حد چشمگیری ناهنجاری لوله عصبی را کاهش می دهد.
● منابع غذایی سرشار از ویتامین ب۹
ویتامین ب۹ در بدن ترکیب نمی شود، یعنی در واقع بدن ما قادر نیست این ویتامین را بسازد. از بین مواد غذایی که حاوی مقدار بالایی از این ویتامین هستند، می توان به سبزیجات برگ دار (اسفناج، کلم و...)، سبزیجات سبز مانند نخود سبز و لوبیا سبز، زرده تخم مرغ، میوه های نارنجی رنگ (زردآلو، انبه، طالبی) و دانه های روغنی مانند گردو، پسته، دانه کاج، بادام و... اشاره کرد. دقت کنید؛ ویتامین ب۹ بسیار حساس است و مواد غذایی حاوی این ویتامین نباید زیاد پخته شوند.
● مکمل های دارویی ویتامین ب۹
مصرف داروهای مکمل ویتامین ب۹، دو ماه قبل از حاملگی و در ۳ماهه اول این دوران با نظر پزشک توصیه می شود. خانم هایی که با فاصله کوتاه مدت از فرزند قبلی حامله شده اند، خانم هایی که دوقلو باردار هستند، خانم های سیگاری و کسانی که یک فرزند مبتلا به ناهنجاری سیستم عصبی دارند، در معرض کمبود این بیماری هستند و باید روزانه ۵میلی گرم از این ویتامین مصرف کنند.
در کنار استفاده از مکمل های اسید فولیک، مکمل های متافولین نیز بسیار مفید است، زیرا پرانرژی است و برای همه خانم ها لازم است. این ماده ذخیره سازی فولات ها را تسریع می کند.
مریم سادات کاظمی
منبع : روزنامه کیهان
همچنین مشاهده کنید

 مرور روزنامه‌ها


 گزارش / تحلیل

 از میان خبرها

فروش مواداولیه شیمیایی، پلیمری وآرایشی بهداشتی کانگورو

سایت همشهری‌آنلاینسایت انتخابخبرگزاری یورونیوزسایت 55 آنلاینسایت رویداد 24