پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا


خودروهای گازسوز شخصی در صف طولانی جایگاه‌های تفکیکی


خودروهای گازسوز شخصی در صف طولانی جایگاه‌های تفکیکی
دور دوم طرح سهمیه‌بندی بنزین با تغییر و تحولات بسیاری همراه بود. در این مرحله، دولت به منظور جلوگیری از عرضه بنزین در بازار آزاد در سطح کلانشهرها اقدام به کاهش سهمیه‌ بنزین خودروهای عمومی کرد تا به این وسیله بتواند بازار سیاه ایجاد شده برای تهیه بنزین در کلانشهرها را ساماندهی کند.
به دنبال کاهش سهمیه بنزین خودروهای عمومی بالاخص تاکسی‌داران، این بار دولت برای جلوگیری از اخلال در حمل‌ونقل عمومی، برنامه تفکیک جایگاه‌های CNG را به مرحله اجرا درآورد.
در این مرحله جایگاه‌های CNG خودروهای عمومی از شخصی تفکیک شد تا با کاهش سهمیه بنزین خودروهای عمومی مالکان این خودروها با صف‌های طولانی سوخت‌گیری مواجه نشوند.
اختصاص جایگاه‌های ویژه را می‌توان در اصل اعطای تسهیلات خاص به خودروهای عمومی خواند تا بدین‌وسیله دولت هم بتواند جوابگوی سوخت مورد نیاز خودروهای عمومی باشد و هم به طریقی بتواند از عرضه بنزین آزاد و همچنین بازار سیاه این محصول نفتی جلوگیری کند.
اما کاهش سهمیه تاکسی‌ها با واکنش‌های بسیاری از سوی دست‌اندرکاران توسعه حمل‌ونقل عمومی به خصوص مدیرعامل سازمان تاکسیرانی مواجه بود به گفته تیموری کرمانی سهمیه موجود، جوابگوی نیاز تاکسی‌ها نبوده همچنین این سهمیه جوابگوی خطوط با مسیر شیب‌دار، فرودگاه‌ها و برخی از خطوط دیگر نیست. و در برخی از خطوط تاکسیرانی به واسطه نوع مسیر امکان استفاده از گاز وجود ندارد.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی معتقد است خطوط تاکسیرانی بیش از همه خطوط با مشکل مواجه خواهند شد و با کاهش سهمیه بنزین آنها و کمبود جایگاه‌های CNG دیگر کارایی لازم را نخواهند داشت و عملا نیمه فعال می‌شوند.به گفته وی با کاهش سهمیه‌بندی بنزین و کمبود جایگاه‌های گاز روزبه‌روز صف‌های دریافت سوخت عریض و طویل‌تر می‌شود که این امر به معنای از رده خارج‌شدن بخش عظیمی از تاکسی‌ها از عرصه خدمات‌رسانی در طی روز و به دنبال آن ازدحام مسافران در سطح شهر خواهد شد.
تیموری کرمانی معتقد است دولت به جای کاهش سهمیه تاکسی‌داران می‌بایست سهمیه ماهانه تاکسی‌هایی را کاهش می‌‌داد که فقط از گاز استفاده می‌‌کردند؛ یعنی میزان سهمیه بنزین این تاکسی‌ها را براساس میزان مصرفشان تعیین کند نه آنکه یک سهمیه مشخص برای همه تاکسی‌ها در نظر گرفته شود.
به گفته وی به دلیل فصل سرما و نارسایی‌های موجود در جایگاه‌های گاز امکان استفاده مناسب از گاز وجود ندارد و به همین دلیل در این فصل مصرف بنزین نسبت به سایر فصول سال بیشتر خواهد بود. کاهش سهمیه تاکسی‌ها بدون بررسی‌های کارشناسانه در این شرایط مشکلات زیادی را به دنبال خواهد داشت، اما دولت با کاهش سهمیه ناوگان حمل‌ونقل عمومی برای جبران کاستی‌های احتمالی به تفکیک جایگا‌ه‌های سوخت پرداخت که به دلیل کم‌بودن جایگاه‌ها این بار دارندگان خودروهای دوگانه‌سوز شخصی معترض شدند.
● صف‌های طویل در جایگاه‌های خودروهای شخصی
اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین و افزایش تولید خودروهای دوگانه‌سوز عمومی و اجرای قانون ممنوعیت شماره‌گذاری خودروهای بنزین‌سوز با مصرف بیش از ۶لیتر در سیکل ترکیبی موجب افزایش تولید خودروهای دوگانه‌سوز شخصی از سوی شرکت‌های خودروساز و همچنین گرایش مردم به دوگانه‌سوز کردن خودروهای شخصی به صورت کارگاهی شد اما با توجه به کمبود جایگاه‌های سوخت CNG خودروهای شخصی دوگانه‌سوز نسبت به خودروهای عمومی با مشکلات بسیاری مواجه و این خودروها باز هم با صف‌های طولانی روبه‌رو هستند.
● تنها ۳۳جایگاه سوخت CNG در سطح تهران
ناصر سجادی، مدیر سامانه هوشمند سوخت در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار ما درخصوص دلایل تفکیک جایگاه‌های سوخت CNG خودروهای عمومی و شخصی اظهار داشت: دور دوم طرح سهمیه‌بندی بنزین، سهمیه تاکسی‌ها از سوی دولت کاهش یافت که به همین منظور برای آنها تسهیلاتی در نظر گرفته شد تا به هنگام استفاده از سوخت CNG با صف‌های طولانی مواجه نشوند. وی در ادامه عنوان کرد: به دلیل اینکه در دور دوم سهم خودروهای شخصی کاهش نیافت دولت درخصوص سوخت CNG اولویت را به سیستم حمل‌و‌نقل عمومی داد تا به این طریق بتواند استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی را در کلان‌شهرها گسترش دهند. در ابتدای طرح سهمیه بندی بنزین خودروهای دوگانه‌سوز شخصی سهمیه کمتری نسبت به خودروهای تک‌سوز داشتند؛ اما مجهز نبودن برخی خودروهای دوگانه‌سوز به کیت و کپسول موجب شد که میزان سوخت تمام خودروهای شخصی به صورت مساوی در نظر گرفته شود و مسوولان اعلام کردند که پس از تجهیز کلیه وسایل نقلیه دوگانه‌سوز به کیت و کپسول سهمیه این‌گونه خودروها کاهش خواهد یافت. سجادی در این خصوص تصریح کرد: در‌حال‌حاضر برنامه‌ای برای کاهش سهمیه خودروهای شخصی دوگانه‌سوز در نظر گرفته نشده و سهمیه خودروهای دوگانه‌سوز و تک‌سوز تا اطلاع ثانوی برابر خواهد بود. از سوی دیگر، عسگری، مشاور مدیرعامل شرکت پخش و پالایش تعداد جایگاه‌های فعال در سطح تهران را در مجموع ۳۳جایگاه عنوان و اظهار داشت: از مجموع جایگاه ۱۷ جایگاه سوخت CNG به خودروهای عمومی و ۱۶جایگاه به خودروهای شخصی تعلق گرفته است.
داوود میرخانی رشتی، دبیر سابق انجمن خودروسازان نیز در خصوص طرح تفکیک جایگاه‌های سوخت CNG می‌گوید: براساس استانداردهای جهانی برای هزار خودرو دوگانه‌سوز باید یک ایستگاه سوخت‌گیری وجود داشته باشد، اما در‌حال‌حاضر و با وجود ۶۰۰هزار خودرو دوگانه‌سوز در کشور تنها ۴۰۰ جایگاه CNG در کشور وجود دارد که برخی از این مراکز نیز به دلیل مسائل فنی غیرفعال هستند.
وی در ادامه عنوان کرد: کمبود جایگاه‌های سوخت CNG و افزایش خودروهای دوگانه‌سوز موجب شد که دولت مراکز سوخت‌گیری CNG را تفکیک کند تا به این وسیله خودروهای عمومی به هنگام سوخت‌گیری با صف‌های طولانی مواجه نشود.دبیر سابق انجمن خودروسازان معتقد است، در ابتدای طرح دوگانه‌سوز کردن خودروها انجمن پیشنهاد داد که اولویت‌ دوگانه‌سوز کردن را به خودروهای عمومی دهند تا با مشکل کمبود مراکز سوخت مواجه نشوند، اما دولت برعکس طرح انجمن عمل کرده و اولویت را به خودروهای سواری داد که این امر در‌حال‌حاضر مشکلات بسیاری را به وجود آورده است.احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان نیز در این خصوص دلایل کاهش سهمیه بنزین خودروهای معمولی و تفکیک جایگاه‌های سوخت CNG اظهار داشت: با توجه به بازار آزادی که برای تهیه بنزین در کشور به وجود آمد، دولت متوجه شد که این بازار توسط خودروهای عمومی به وجود آمده. به همین دلیل سهمیه وسایل نقلیه عمومی را کاهش داد تا از ورود بنزین آزاد به بازار جلوگیری شود.وی در ادامه می‌گوید: پس از کاهش بنزین خودروهای عمومی دولت اقدام به تفکیک جایگاه‌های سوخت CNG کرد تا به این طریق خودروهای عمومی با مشکل کمبود سوخت مواجه نشوند.
منبع : خودرو نیوز


همچنین مشاهده کنید