جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا
فیلم Film
۱) قشر بسیار نازکی است در سطح مایعی یا در حد فاصل دو مایع نامحلول در یکدیگر ایجاد میشود و این قشر معمولاً دارای کلفتی چند مولکول است.
۲) نوار قابل انعطاف سلولوئید است که با امولسیون حساس در برابر نور پوشیده شده است.
فیلم همه رنگ نوعی فیلم عکاسی است که به همه نورها (از جمله نور قرمز) حساس است.
● فیلم خام سینمائی
در روزهای نخست سینما، فیلم خام بر روی پایهای از جنس نیترات قابل اشتعال تولید میشود.
تولید فیلم با این ماده با وجود دارا بودن قابلیت آتشگیری آن همچنان تا سال ۱۹۵۰ ادامه یافت که خود سبب بروز رویدادهای دلخراشی مانند آتشسوزی در دوران پررونق سینمای آنزمان شد. سرانجام کمپانی کداک پایهای از جوهر نمک و استات سلولز را برای قرار گرفتن نامیز (امولسیون) تحت عنوان فیلم بیخطر در قطع ۱۶ میلیمتری برای مصارف آماتوری به بازار عرضه کرد.
فیلمهای قطع ۱۶ میلیمتری و ۳۵ و ۶۵ و ۷۰ میلیمتری و بالاتر برای ساختن فیلمهای سینمائی عرضه گشت [۵]
● فیلم استات، استات Acetate
ورقه نازک و شفافی ک روی نمونههای اصلی آمادهٔ عکاسی چسبانده میشود و برای علامتگذاریهای مربوط به تهیهٔ فیلم و حروفچینی و مانند آنها بهکار میرود. در روکش کردن کتابهای نیز استفاده میشود.
● فیلم حساس Fastfilm
فیلمی که قابلیت جذب روشنائیش از فیلم معمولی بیشتر است و در نتیجه در نور کم و گاه نور موجود در محیط و بدون نیاز به نورهای تقویتی و مصنوعی هم میتوان با آن فیلم گرفت.
تکوین و رواج فیلمهای حساس در سالهای اخیر کار فیلمبرداری را آسانتر و سریعتر کرده است. سینما بیرونیتر و فیلمها پرتحرکتر و واقعگراتر شدهاند و فیلمبرداری در محل واقعی بیشتر رواج یافته است [۳۵]
● فیلم عکاسی
ورقه نازک شفاف قابل انعطافی از استات سلولز یا ماده پلاستیک دیگر، که با لایهای از ماده حساس به نور پوشیده شده است. و برای عکسبرداری بکار میرود و نیز ماده پلاستیک به تنهای یا لایه حساس به تنهائی به عکاسی افزوده شود.
۵ ـ فرهنگ فن سینما و تلویزیون ـ روشن صمدی
۳۵ ـ فرهنگ واژههای سینمائی ـ پرویز دوائی
۲) نوار قابل انعطاف سلولوئید است که با امولسیون حساس در برابر نور پوشیده شده است.
فیلم همه رنگ نوعی فیلم عکاسی است که به همه نورها (از جمله نور قرمز) حساس است.
● فیلم خام سینمائی
در روزهای نخست سینما، فیلم خام بر روی پایهای از جنس نیترات قابل اشتعال تولید میشود.
تولید فیلم با این ماده با وجود دارا بودن قابلیت آتشگیری آن همچنان تا سال ۱۹۵۰ ادامه یافت که خود سبب بروز رویدادهای دلخراشی مانند آتشسوزی در دوران پررونق سینمای آنزمان شد. سرانجام کمپانی کداک پایهای از جوهر نمک و استات سلولز را برای قرار گرفتن نامیز (امولسیون) تحت عنوان فیلم بیخطر در قطع ۱۶ میلیمتری برای مصارف آماتوری به بازار عرضه کرد.
فیلمهای قطع ۱۶ میلیمتری و ۳۵ و ۶۵ و ۷۰ میلیمتری و بالاتر برای ساختن فیلمهای سینمائی عرضه گشت [۵]
● فیلم استات، استات Acetate
ورقه نازک و شفافی ک روی نمونههای اصلی آمادهٔ عکاسی چسبانده میشود و برای علامتگذاریهای مربوط به تهیهٔ فیلم و حروفچینی و مانند آنها بهکار میرود. در روکش کردن کتابهای نیز استفاده میشود.
● فیلم حساس Fastfilm
فیلمی که قابلیت جذب روشنائیش از فیلم معمولی بیشتر است و در نتیجه در نور کم و گاه نور موجود در محیط و بدون نیاز به نورهای تقویتی و مصنوعی هم میتوان با آن فیلم گرفت.
تکوین و رواج فیلمهای حساس در سالهای اخیر کار فیلمبرداری را آسانتر و سریعتر کرده است. سینما بیرونیتر و فیلمها پرتحرکتر و واقعگراتر شدهاند و فیلمبرداری در محل واقعی بیشتر رواج یافته است [۳۵]
● فیلم عکاسی
ورقه نازک شفاف قابل انعطافی از استات سلولز یا ماده پلاستیک دیگر، که با لایهای از ماده حساس به نور پوشیده شده است. و برای عکسبرداری بکار میرود و نیز ماده پلاستیک به تنهای یا لایه حساس به تنهائی به عکاسی افزوده شود.
۵ ـ فرهنگ فن سینما و تلویزیون ـ روشن صمدی
۳۵ ـ فرهنگ واژههای سینمائی ـ پرویز دوائی
منبع : مطالب ارسال شده
همچنین مشاهده کنید