سه شنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۱ / 31 January, 2023
مجله ویستا

لذت ترک سیگار


لذت ترک سیگار
● فواید زود هنگام و تدریجی ترک سیگار
▪ ۲۰ دقیقه بعد از استعمال آخرین سیگار، فشارخون شما پایین می آید و به سطح معمولی می رسد. درجه حرارت دست ها و پاهای شما افزایش می یابد و به حد طبیعی می رسد.
▪ ۸ ساعت بعد از ترک: منواکسید کربن در خون شما پایین آمده و به حد مطلوب می رسد.
▪ ۲۴ ساعت بعد از ترک: احتمال حمله قلبی در بدن شما کاهش می یابد.
▪ دو هفته تا سه ماه بعد از ترک: گردش خون شما پیشرفت می کند و عملکرد ریه نیز تا ۳۰ درصد افزایش می یابد.
▪ یک تا ۹ ماه بعد از ترک: سرفه ، ترشحات و گرفتگی، سینوس ، خستگی و کوفتگی و میزان کم آوردن نفس کاهش می یابد. موهای ریزی که با حرکت دودی شکل خود خلط را به بیرون از ریه می رانند، دوباره وظیفه طبیعی خود را در ریه شروع می کنند و توانایی جابه جایی خلط را به دست می آورند، ریه را تمیز می کنند و به این ترتیب عفونت کاهش می یابد.
▪ ۱۰ سال بعد از ترک: نرخ مرگ ناشی از سرطان ریه نسبت به کسانی که به سیگار کشیدن خود ادامه می دهند، نصف می شود. احتمال ابتلا به سرطان دهان، گلو، مری، مثانه، کلیه و لوزالمعده نیز کاهش می یابد.
▪ ۱۵ سال بعد از ترک: احتمال بیماری های کرونری قلب به اندازه یک غیرسیگاری کاهش می یابد.
● نتایج آنی و ظاهری ترک سیگار
ترک سیگار به شما کمک می کند تا عوامل زیان آور تنباکو را در ظاهر خود از بین ببرید:
چین و چروک زودرس در پوست، بوی بد دهان ، زردی دندان ها، بیماری های لثه، بوی بد لباس ها، زردی دست ها. پشت پا زدن به عادت استعمال تنباکو مزایای دیگری نیز به ارمغان می آورد که شما خیلی زود متوجه آن خواهید شد.تعدادی از این مزایا در هفته های اول به تدریج پدیدار می شود و زندگی شما را روز به روز لذت بخش تر می کند:
▪ غذا طعم بهتری پیدا می کند.
▪ حس بویایی به حالت طبیعی خود برمی گردد.
▪ برای فعالیت های روزانه مانند بالا رفتن از پله، کارهای سبک خانه و غیره، نفس کم نمی آورید.
امید دستیابی به سلامت بیشتر یک دلیل خوب برای ترک سیگار است، اما دلایل مهم دیگری نیز وجود دارد. استعمال سیگار هزینه زیادی دارد. خسارت اقتصادی استعمال سیگار حدود ۳۹۱/۳ هزار دلار در سال برای هر سیگاری تخمین زده شده است. آیا واقعاً بدون در نظر گرفتن مشکلات بهداشتی می خواهید به آتش زدن پول هایتان ادامه دهید؟!
● هزینه
سیگاری بودن گران است. به دست آوردن مبلغی که روزانه صرف خرید سیگارتان می شود، چندان سخت نیست. رقم به دست آمده را ضرب در ۳۶۵ کنید!! این رقم برایتان تعجب آور است. حال این عدد را ضرب در سال هایی که سیگار می کشید!!! نتیجه به دست آمده شما را مبهوت می کند. فکر کنید که با این مبلغ چه چیز هایی می توانستید بخرید!! این بدون در نظر گرفتن خسارت های وارد شده بر سلامت و ایمنی زندگی و هزینه ای است که صرف به دست آوردن سلامت از دست رفته شما می شود.
● پذیرش اجتماعی
امروزه سیگار کشیدن از نظر اجتماعی کمتر مورد پذیرش قرار می گیرد. در عین این که امکان اجرای تصمیمات مبنی بر عدم استعمال دخانیات در همه جای کشور وجود ندارد در بسیاری از اماکن عمومی استعمال دخانیات ممنوع است و بسیاری از کارفرمایان نیز ترجیح می دهند افراد غیرسیگاری را استخدام کنند.
مطالعات نشان می دهد که کارکنان سیگاری هزینه بیشتری به کارفرمایان تحمیل می کنند. زیرا بیشتر اوقات با حالت بیمار سرکار حاضر می شوند و کارکنانی که نسبت به غیر سیگاری ها بیشتر بیمار می شوند خرج کارفرما را برای جایگزینی فرد بالا می برند.
● سلامت دیگران
سیگاری ها نه تنها به سلامت خودشان صدمه می زنند بلکه بهداشت و سلامت اطرافیان را نیز به مخاطره می اندازند. وجود «دود دست دوم» (دود باقی مانده از سیگار کشیدن فرد سیگاری در محیط) به همان مقدار خطرناک است که کشیدن خود سیگار. مطالعات نشان داده است که دود دست دوم سالانه موجب مرگ هزاران نفر مبتلا به سرطان ریه و بیماران قلبی در میان افراد غیر سیگاری که فقط در معرض این دود قرار گرفته اند، شده است. بچه های مادران سیگاری خصوصاً اگر مادران در دوران بارداری هم سیگار مصرف کنند، در خطر ابتلا به آسم هستند و یا خطر بروز مرگ ناشی از نوعی سندرم؛ سیگاری بودن مادر باردار احتمال تولد نوزاد کم وزن را افزایش می دهد. نوزادان و کودکانی که در معرض دود سیگار هستند بیشتر دچار عفونت های گوش، سرماخوردگی ، برونشیت و دیگر مشکلات تنفسی می شوند. همچنین دود سیگار می تواند موجب سوزش چشم، سردرد، تهوع و سرگیجه شود.
● الگوی تربیتی مناسب
تقریباً همه سیگاری ها می گویند که نمی خواهند بچه هایشان سیگاری شوند در حالی که بچه ها از رفتار والدین خود الگو برداری می کنند و بچه هایی که پدر و مادرشان سیگاری هستند بیشتر تمایل به شروع استعمال دخانیات از خود نشان می دهند. شما می توانید یک الگوی خوب برای فرزندانتان باشید، به شرط این که همین حالا اقدام به ترک سیگار کنید.

http://shimisanati.blogfa.com
مصیب رضائی
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید





خبرگزاری تحلیل بازارخبرگزاری صدا و سیماروزنامه همشهریروزنامه آرمان ملیسایت اعتماد آنلاینسایت زومیتسایت تاپ نازروزنامه توسعه ایرانیسایر منابعروزنامه شهروند