جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

تکنولوژی آموزشی


تکنولوژی آموزشی
● رویكرد معلم / مؤسسه – مدار
در موقیت های تدریس- یادگیری عادی معلم موضو عات درسی ۱.sgllabuas را كه در شكل بر نامه ی در س تنظیم شده است برای كلاس شرح می دهد (یا معلم تعابیر شخصی خود را از بر نامه درسی مطرح می سازد ). كلاسها در یك زمان معین تشكیل می شود و تا مدت زمان مشخص و از قبل تعیین ده است ادامه می كند .روشهای تدریس از نوع «چهره» ۲.face-To- face و تقریبای ثابت هستند كل نظام عموماً به یك مؤسسه آموزشی تبدیل می شود كه فعالیتها ی یكنواختی در آن صورت می گیرد و هیچ گونه فعالیتی در جهت ایجاد سبك های یادگیری مختلف و جدید صورت نمی گیرد و نسبت به مشكلات خاص دانش آموزان و تفاوت ها ی فردی آنان توجه نمی شود .
● رویداد دانش آموز- مدار
از آنجایی كه را هبردهای معلم مدار كاملاً تحت تسلط معلمان و ملزومات مدرسه ای است راهبرد های دانش آموزان مدار به منظور فراهم آوردن سیستم یادگیری كاملاً انعطاف پذیر طراحی گردیده است تا دانش آموزان را برای زندگی و سبك های یادگیری انفرادی آماده كند. در چنین راهبر دهای معلم و مدرسه نقش مركزیت ندارند بلكه نقش حمایتی را باز می كنند در سطوح مختلف تعلیم و تربیت رویكردهای بسیار زیادی بوجود آمده و مورد استفاده قرار می گیرد و این رویكرد ها از سیستمی به سیستم دیگر تغییر می كند در سیستم هایی كه برای یادگیری انفرادی طراحی شده اند دانش آموز می تواند از هر سنی با زمینه ای باشد و فراگیرد در هر مكان ، زمان و در هر سطح و روشی كه متناسب «شخصی » او باشد ( نه متناسب مرسه) تحصیبل نماید چنین سیستم هایی « سیستم یادگیری باز» Open Learning system نامیده می شود اكنون در بخش آزمونها ی انگلستان و جا ها ی دیگر علاقه زیادی به این سیستم نشان داده است.
● ساختار اساسی :
ساختار اصلی سیستمی كه اساس رویكرد دانش آموز مداری را تشكیل می دهد در شكل ۲-۲ به صورت طراحی خطی نشان داد ه شده است البته تمام عوامل نشان داده شده ودر هر موقعیتی كاربرد ندارد . در این سیستم به احتیاجات دانش آموزان به همراه دیگر عناصر و اجزاء سیستم توجه خیلی زیادی می شود تا دانش آموزان را در دسترس به اهداف یادگیری ویژه به طور موثر كمك كند در رویكرد دانش آموز مدار ارتباط بین دانش آموز و مدرسه بسیار متنوع است كه حداقل آنها را در سه سیستم سازمانی اساسی می توانیم مشخص كنیم یعنی « سیستم های مؤسسه – مدار» ،« یادگیری انعطاف پذیر» ، « سیستم های یادگیری خارج از مدرسه.
۱) سیستم های مؤسسه – مدار (institution besed systems )
در این سیستم ها – دانش آموزان در یك مؤسسه خاص فعالیت می كنند و مؤسسه امكانات یاد گیری و معلمان مورد نیاز دانش آموزان را بر پایه «دسترس باز » فراهم می آورد و دانش آموز برای مطالعه در زمان ها و روشهای متناسب خویش در آنجا حضور به هم می رسانند . یك سیستم نا مناسب از این نوع در « طرح كلر » پایان این فصل مفصلاً توضیح داده می شود .
۲) سیستم های یادگیری انعطاف پذیر (flexible learning systems )
در این نوع سیستم ها مؤسسه سعی می كند تسهیلات و امكانات یادگیری را برای دانش آموزان فراهم بیاورد و حمایت های مؤسسه ای را بدون تعطل ، پشتیبانی و تداوم بخشد . چنین سیستم های ممكن است بطور راخص متوجه اعضاء جمعیت محلی باشند كه به علت مسائل شخصی نمی توانند با محدودیت های خشك وسخت سیستم آموزش رسمی خود شان را وفق دهند . در این سیستم دانش آموزان صبور نیستند بر اساس برنامه زمانی مقدّر در مدرسه حضور یابند بلكه می توانند از امكانات یاد گیری انفرادی وسیعی ، هم در داخل مدرسه و هم در خا رج از آن استفاده كنند نمونه این سیستم « مطالع انعطاف پذیری » است كه در آموزش های عالی از تو جه و محبوبیت فر آیند ی بر خوردار است رویكردهای یاد گیری انعطاف پذیر اخیراً بطور فزایند ه ای در انواع مدارس سنتی مورد استفاده دانش آموزان است . یعنی در قسمتهای از بر نامه ی درسی انتخاب شده از رویكرد یادگیری باز استفاده می كنند و دانش آموزان از منابع یادگیری از قبل طراحی شده به روش خود و بر اساس زمان انتفابی خو دشان استفاده می كنند . یعنی دانش آموزان روشهای سخنرانی سنتی را با انواع را هبر دهای یادگیری تركیب كرده و مورد استفاده قرار می دهند .
● سیستم های یادگیری خارج از مدرسه
در این سیستم ها اغلب یاد گیری در خارج از مؤسسه اتفاق می افتد و مقصد یاد گیریانفرادی برای دانش آموزان مشخص می شود و كمك های آموزشی ممكن است از طریق مكاتبه یا تماس تلفنی یا موسسه یا از طریق معلم محلی ( یا هر دو روش ) ارائه گردد. همچنین گرو ههای خود یاری self- helpyroup به وسیله خود دانش آموزان در ناحیه ی جغرافیایی خاص ممكن است تشكیل شود احتمالاً معروفترین نمونه سیستم یادگیری خارج از مدرسه – دانشگاه آزاد انگلستان است .
▪ سیستم های یاد گیری هدایت از راه دور
میان انواع مختلف یادگیری دانش آموز مدار اصطلاح دیگری كه لازم است معرفی گردد سیستم یادگیری هدایت از راه دور است . در این سیستم فراگیران گاهی در مسافت دورقرار دارند و گاهی دیگر بصورت موقعیتهای سنتی به یاد گیری می پردازند اما فرا گیران با معلمان و مربیان خود با استفاده از تكنولوژی های معمول از قبیل (كنفراس راه یانه ای ) ۲.compuret conferencing ( كنفراساز راه دور ) Teleconferencing در تماس هستند .لذا می بینیم كه یاد گیری هدایت از راه دور هم با سیستم های مؤسسه – مدار و هم با سیستم های فراگیر – مدار در شكل نشان داده شده است .
● الگوی روش تهیه بر نامه های آموزشی ضمن خدمت
این الگو برای اولین بار در اداره آموزش نظامی ارتش امریكا تهیه و ارائه شد. از این الگو به عنوان یك عنصر الزامی در تمام بر نامه های آموزشی ضمن خدمت ارتش امریكا استفاده می شود و سازنده گان ابزار و ادارات جنگی ملزم هستند بر ای آموزش ، كاربرد ، تعمیر و نگهداری وسایل ساخته شده خود بر نامه های آموزش مبتنی بر این الگو را تهیه و همراه وسایل به ارتش عرضه كنند .
▪ الگو های تهیه نظام های آموزشی :
ارتش امریكا این الگو (I.s.D) را به دلیل صر فه جویی در مخارج آموزش هر فراگیر و ارتقای سطح كارایی آموزش بكار می برد كه ساده تر از الگوی مذكور در فوق است .
● الگوی آموزشی معیاری
این الگو را میگر تهیه كرده و بیشتر در محیط های صنعتی قابل استفاده است . این الگو با در بر داشتن فعالیتی بنام « تجدید نظر و تغییر » حصول هدف ها را با تكرار و مراحل مختلف طراحی تهیه و ارزشیابی تضمین می كند و الگوی نسبتاً ساد ه ای است .
حدیث سلیمانی نیا
منابع : مبانی نظری تكنولوژی آموزشی د كتر هاشم فر دانش
چاپ : چهارم
سال : ۸۰
مقدمات تكنولوژی آموزشی
دكتر محمد احدیان – رمضان – محمدی
چاپ دوم سال ۷۹
تكنولوژی آموزشی
تألیف: علی بد


همچنین مشاهده کنید