پنجشنبه, ۶ تیر, ۱۳۹۸ / 27 June, 2019
مجله ویستا

کم آب نشوید


کم آب نشوید
در فصول گرم سال علاوه بر نوشیدن آب و مایعات مصرف میوه های آبداری مثل خیار و هندوانه نیز مقدار قابل توجهی آب به بدن شما می رساند. سالادهای سبز و گوجه فرنگی هم از خوردنی های خوب برای فصل تابستان هستند. اما در فصول گرم سال از خوردن غذاهای چرب و سرخ شده اجتناب كنید و تا حد امكان از گوشت قرمز پرهیز كنید. در عوض از انواع گوشت سفید، مرغ و ماهی تازه و سبزیجات سود ببرید. اما اگر به آب رسانی سریع نیاز دارید غذاهای نمكی بخورید زیرا نمك موجود در این غذاها شما را تشنه كرده و به نوشیدن آب بیشتر ترغیب می كند.
اگر به طور مستمر ورزش می كنید در هوای گرم از دویدن و راهپیمایی در فضای باز خودداری كنید و فقط در سالن های سرپوشیده ورزش كنید. دویدن و پیاده روی در دمای بالای ۳۰ درجه سانتی گراد می تواند به گرمازدگی و كم آبی منجر شود.
حدود نیم ساعت قبل از ورزش حتما دست كم یك لیتر آب بنوشید و به خاطر داشته باشید پس از انجام حركاتی ورزشی نیز باید با نوشیدن مقدار كافی آب و مایعات، آب از دست رفته در حین ورزش را جبران كنید.
در فصول گرم سال رعایت بعضی نكات تغذیه ای می تواند در خنك نگاه داشتن بدن و پیشگیری از كم آبی بسیار موثر باشد:
از خوردن گوشت قرمز و تخم مرغ، از آنجا كه غذاهایی گرمازا هستند، تا حد امكان اجتناب كنید. این غذاها در بدن تولید حرارت می كنند.
پروسه هضم غذاهای گرما زا در بدن نیز اغلب طولانی تر است از این رو با صرف انرژی بیشتر برای هضم این غذاها بدن احساس ضعف و خستگی بیشتر می كند. درحالی كه سبزیجات و میوه ها با صرف انرژی كمتر در حین هضم با قندهای طبیعی، ویتامین ها و مواد معدنی خود به ما انرژی می بخشند.
در آب و هوای گرم از خوردن غذاهای پرادویه، چرب و سرخ شده نیز به همین دلایل باید پرهیز كرد.
در فصول گرم سال از خوردن میوه های گرمازا مثل خرما و انبه بپرهیزید. اگر مایلید چنین میوه هایی را مصرف كنید آنها را حدود دو تا سه ساعت قبل از مصرف در آب سرد یا شیر خیس كنید.
مصرف دانه های روغنی نیز در گرمای شدید تابستان توصیه نمی شود. بعضی از این دانه ها مانند بادام را می توان قبل از مصرف یك شب در آب خیس كنید تا اثر سوء آنها بر بدن برطرف شود.
سایر نكاتی كه برای اجتناب از كم آبی باید رعایت كنید عبارتند از:
همیشه به مقدار كافی آب بنوشید.
برای نوشیدن آب منتظر احساس تشنگی نباشید و همیشه قبل از آنكه تشنه شوید آب بنوشید.
در صورتی كه زمانی را خارج از خانه یا در ماشین می گذرانید برای خود و به ویژه كودكان یك بطری آب همراه داشته باشید.
از قرار دادن بطری های پلاستیكی حاوی آب در زیر آفتاب یا در گرمای فضاهای محصور و گرم مانند ماشین پارك شده خودداری كنید زیرا ممكن است حرارت موجب شود بطری پلاستیكی آب را آلوده سازد.
در سفرهای تابستانی همیشه چند بسته محلول الكترولیت مانند ORS همراه داشته باشید تا در صورت نیاز بتوانید فورا الكترولیت های از دست رفته بدن را جایگزین كنید.
هنگامی كه در معرض هوای گرم قرار دارید با نوشیدن آب و مایعات و خوردن غذاهای نمكی آب و مواد معدنی از دست رفته بدن را جبران نمایید.
هر روز با آب خنك دوش بگیرید.
در ساعات بسیار داغ روز از فضاهای سرپوشیده كه به وسایل خنك كننده مجهز هستند استفاده كنید و مدت زیادی در فضای باز نمانید.
هرگز كودكان را در هوای گرم حتی برای مدتی كوتاه در ماشین پارك شده تنها نگذارید.
با تمام تمهیداتی كه باید برای پیشگیری از كم آبی به عمل آورید لازم است نسبت به علائم آن نیز آگاهی داشته باشید تا در صورت بروز این عارضه بتوانید به موقع وارد عمل شوید. علائم اولیه كم آبی بدن عبارتند از: تشنگی و بی حالی، خشكی دهان و زبان، سرگیجه، خستگی، تپش قلب، آشفتگی، كاهش تعریق و دفع ادرار.
با مشاهده چنین عارضه هایی باید به سرعت به بدن آب و مایعات برسانیم اما چنانچه عوارض وخیم تر باشند مانند بروز تهوع، اسهال و تب مراجعه به پزشك ضروری است. در صورت بالا رفتن تب و همراهی آن با سردرد، دردهای سینه ای و یا بروز اشكال در تنفس باید شخص به صورت اورژانس به مراكز درمانی رسانده شود.
خوشبختانه تمام این عوارض حتی در گرم ترین روزهای سال با رعایت نكات ساده و نوشیدن آب به راحتی قابل پیشگیری هستند. از نوشیدن آب، هشت لیوان در روز، غافل نشوید.
سپیده سلیمی
منبع : روزنامه شرق
همچنین مشاهده کنید

 مرور روزنامه‌ها





سایت اعتماد آنلاینروزنامه ابتکارخبرگزاری اسپوتنیکخبرگزاری تسنیمسایت ورزش سه