سه شنبه, ۲۹ مرداد, ۱۳۹۸ / 20 August, 2019
مجله ویستا

رژیم‌هایی که برایتان جادو می‌کنند!


رژیم‌هایی که برایتان جادو می‌کنند!
آیا هیچ برنامه‌ی کاهش وزنی واقعاً کار می‌کند؟
مارولیچر، بعد از ۴ سال پیروی کردن از یک رژیم غذایی بعد از رژیم غذایی دیگر و تماشای این که یویوی وزنش بالا و پایین می‌رود، بالاخره فرمول پنهان کاهش وزن و پایین نگه‌داشتن آن را کشف کرد، اما او این فرمول را با کسی قسمت نمی‌کند.
لیچه ۴۲ ساله تنظیم کننده‌ی دعاوی بیمه «درای اُوا» می‌گوید: من به‌اندازه کافی زمان خودم را برای پیروی از ایده‌های دیگران در مورد رژیم غذایی هدر دادم. نمی‌خواهم که یک احمق بیچاره توصیه‌های من را گوش کند و تعجب کند که چرا این توصیه‌ها در موردش کار نمی‌کند. راز واقعی این است که هیچ رژیم غذایی کاملی وجود ندارد. چیزی که در مورد یم فرد کار می‌کند ضرورتاً برای کس دیگر هم کار نخواهد کرد.
● از یک برنامه‌ی رژیم غذایی به بعدی
لیچه با پیروی از یک رژیم غذایی کم چربی آغاز کرد. برای چند ماه وزن او کمتر شد. او یک دست شلوار جدید با کمر باریک برای خود خرید. ولی بعد از مدتی، اعداد ترازوی داخل حمام دوباره بالا رفتند. لیچه ناکام، توصیه‌های دوستش را عمل کرد و شروع به پیروی از یک رژیم غذایی با پروتئین بالا و کربو هیدرات پایین کرد. او برای هفته‌ی اول شروع به کاهش وزن کرده و بعد از ۴ ماه توانست لباس‌های جدید سایز کوچک خود را بپوشد.
«من واقعاً فکر کردم همین است، حالا من آزادم»
سپس تعطیلات آغاز شد مهمانی‌های اداره، شام‌های خانوادگی و هنگامی که آن‌ها تمام شدند لیچه دوباره ۵ کیلوگرم اضافه کرده بود. اودر حال بازگشت به چاقی و اضافه وزن بود. «این زمانی است که به خودم گفتم، یک لحظه صبر کن. من پسر با عرضه‌ای هستم. این علم پرتاب موشک نیست. من باید قادر باشم که حلش کنم.»
بنابراین، لیچه نشست و یک لیست از قسمت‌هایی از رژیم غذایی که به‌نظر می‌رسید به درد او بخورد تهیه کرد. او بقیه‌ی نصیحت‌هایی را که شنیده بود به دقت مرور کرد. صبحانه بخور، صبحانه نخور، میان وعده‌های سالم انتخاب کن، از میان وعده پرهیز کن و پندهایی را که فکر می‌کرد به او کمک کند به لیست اضافه کرد. «من با ۶ قانون تمام کردم. فرانکلی من شرمنده‌ام که آن‌ها را به کس دیگری نشان دهم. اما تغییراتی بود که من می‌دانستم می‌توانم انجام دهم بدون این‌که احساس کنم در حال توبه کردن برای گناه‌های گذشته‌ام هستم.» در طول ۳ ماه، او به وزن دوران کالج برگشت.
این‌بار او، در همان حال باقی ماند. «تقریباً یک سال شده و من حتی فکر نمی‌کنم که در یک رژیم غذایی هستم. این فقط روشی است که من غذا می‌خورم.»
● برنامه‌های رژیم غذایی مشهور چگونه رتبه‌بندی می‌شوند؟
چه روشی درست کار می‌کند؟ چه روشی کار نمی‌کند؟ با ۳۸۰۰۰ کتاب رژیم غذایی موجود در معرض فروش و ۲۵۰۰ کتاب جدیدی که هر سال داخل قفسه‌ها می‌روند صرف‌نظر از مجلاتی که در هر دوره ماهانه، آخرین مدهای رژیم غذایی را در بوق و کرنا می‌کنند، به اندازه‌ی کافی رژیم غذایی برای انتخاب وجود دارد. اخیراً حتی محققین نیز وارد این عرصه شده‌اند.
موسسه‌ی ملی سلامت و مراکز پزشکی دانشگاهی اطراف ملت سال‌های زیادی را گذرانده و میلیون‌ها دلار پول خرج کرده‌اند تا رژیم‌های غذایی مختلف را با هم مقایسه کنند.
در این میان، حقایق شگفت‌انگیزی وجود داشت. رژیم غذایی کم چرب که به‌طور گسترده‌ای توسط بسیاری از گروه‌های صاحب نظر تأیید شده بود، از نظر بسیاری از کارشناسان آن اندازه هم موثر نبود. بعضی از مردم با رژیم‌های کم چرب وزن کم می‌کنند ولی معمولاً کاهش وزن آن‌ها آهسته است. فقط تا کیلوگرم درماه. مطالعات نشان می‌دهد وقتی که سطح کلسترول بد (LDL) پایین می‌آید، که سطح کلسترول خوب هم کاهش پیدا می‌کند. بسیاری از مردم در رژیم‌های کم چرب شاهد افزایش تیری‌گیلیسیرید هستند که یک عامل خطر برای بیماری‌های قلبی است.
برای بسیاری باعث تعجب است که رژیم‌های کم کربوهیدرات و پر پروتئین امن‌تر و موثرتر از آن چیزی هستند که فکر می‌کردند.
این‌جا نوعی رژیم غذایی وجود داشت که تخم مرغ و بیکن و گوشت را برنامه‌ی اصلی خود قرارداده و به مردم در مورد پرهیز از نان هشداری داد. مطالعه بعد از مطالعه نشان می‌دهد که برای مردمی که چاق هستند و اضافه وزن دارند رژیم‌های پروتئین بالا و کربوهیدرات پایین فواید واقعی‌ای دارند. دکتر رونالد کرایوس یک محقق ارشد در موسسه‌ی تحقیقی اُکلند می‌گوید: «این رژیم‌ها بسیاری شاخص‌ها را در جهت صحیح قرار می‌دهد. وزن بدن و چربی بدن پایین می‌رود، تیریگیلیسیرید و LDL کم می‌شود در حالی‌که کلسترول خوب بالا باقی می‌ماند. رژیم‌های باکربوهیدرات پایین حساسیت انسولین را حتی بدون کاهش وزن بهتر می‌کنند. بنابراین آن‌ها بهترین حفاظت را علیه دیابت به وجود می‌آورند.
بهترین خبرها، برای کسانی که رژِیم می‌گیرند، این است؛ افرادی‌که رژیم‌های پر پروتئین و کم کربوهیدرات می‌گیریند، به‌طور متوسط با سرعت بیشتری نسبت به افرادی‌که رژیم‌های کم چرب می‌گیرند وزن کم می‌کنند. در آخرین سلسله مطالعاتی که رژیم‌های مشهور را برابر هم قرار می‌دهند، محققین در استانفرد، استفاده کنندگان این رژیم غذایی بعد از ۱۲ ماه نسبت به داوطلبان رژیم‌های غذایی دیگری وزن بیشتری را کم کرده بودند چیزی در حدود ۲ برابر بقیه رژیم‌ةای غذایی.
ولی اگر شما به دنبال این هستید که شکل خود را به نحو نمایشی تغییر دهید، اعداد چندان هم دلگرم کننده نبودند میانگین کاهش وزن مقدار اندک ۵ کیلوگرم بود.
در تعداد زیادی از مطالعات اخیر درمورد رژیم‌های غذایی مشهور، در حقیقت رژیم کم کربو هیدرات بهترین نتیجه را در کاهش وزن بیشتر و سریع‌تر داشت. بسیاری از محققین به این نتیجه رسیده‌اند که غذاهایی که از لحاظ پروتئین غنی هستند بیشتر از غذاهایی که از لحاظ کربوهیدرات غنی هستند افراد را سیر می‌کنند.
اما در یک مطالعه در سال ۲۰۰۶ در انگلیس که چهار برنامه‌ی کاهش وزن را مقایسه کرد، برای مثال داوطلبان در رژیم‌هایی که پروتئین بالا و کربوهیدرات پایین داشتند وزن خود را با سرعت بیشتری کم کردند. ولی بعد از یک سال، هر ۴ رژیم تقریباً به یک اندازه نتیجه دادند. حدود ۷ کیلوگرم!
علاوه براین، مطالعات مختلفی که رژیم‌ها را باهم مقایسه می‌کند نشان می‌دهد که افراد نمی‌توانند برای مدت طولانی این رژیم‌های غذایی را ادامه بدهند و میزان و مقدار افرادی‌که از ادامه این رژیم‌ها منصرف می‌شوند زیاد است. حتی از نظر دانشمندان هم مردم برای ادامه دادن این رژیم‌ها مشکلاتی دارند.
● بهترین برنامه رژیم غذایی
مأیوس کننده است؟ البته. ولی کمین کردن پشت خبرهای غمگین در مورد رسم‌های زودگذر رژیم‌های غذایی و برنامه‌های مشهور کاهش وزن، داستان‌های شخصی موفقیت هستند و برای هرکسی که به دنبال کاهش وزن است اطلاعات مهمی به شمار می‌آیند.
دکتر جانت کینگ استاد تغذیه د ردانشگاه کالیفرنیار می‌گوید: «رژیم‌هایی که پروتئین بالا دارند، شاید یک سود مقدماتی در قدم‌های آغازین برای کاهش وزن داشته باشند، ولی تمام برنامه‌های کاهش وزن یک چیز مشترک دارند، آن‌ها انواع مختلف غذاها را محدود می‌کنند و به این طریق کالری‌ها را محدود می‌کنند.» کینگ ادامه می‌دهد: «بیشتر رژیم‌ها در مدت کوتاه کار می‌کنند و علتش این است که تصمیم گیری‌ها را در مورد آن چیزی که می‌خواهید بخورید ساده می‌کنند. این روش‌ها خوردن چیزی‌های مختلفی را محدود می‌کنند. بعضی‌ها کربوهیدرات‌ها را محدود می‌کنند و بعضی‌ها چربی‌ها، اما در نهایت همه آن‌ها راهی برای خوردن کالری کمتر پیشنهاد می‌کنند.
هم‌چنین علت این‌که بعضی مردم موفق می‌شوند ساده است؛ انگیزه. کینگ می‌گوید: «آن‌چه که واقعاً اهمیت دارد پیروی و پذیرش است. به بیان دیگر یعنی این‌که کسی به اندازه‌ی کافی انگیزه‌ی برای ادامه‌ی‌‌ یک رژیم غذایی داشته باشد.»
به عبارت دیگر، بهترین برنامه‌ی رژیم غذایی آن است که شما قادر به پیروی از آن برای مدت نستباً طولانی هستید و آن رژیم احتمالاً برای افراد مختلف متفاوت است. افرادی‌که اساساً گیاه‌خوار هستند با پیروی از برنامه‌ی رژیم غذایی پر پروتئین دوران دشواری را سپری خواهند کرد یا مردمی که استیک و تخم مرغ می‌خورند، نمی‌توانند یک رژِیم کم چرب و پرگیاه را برای مدت طولانی ادامه دهند.
کاتلین ام وُهس، روان شناس در دانشگاه مینست معتقد است انتخاب رژیم غذایی که بتواند روشی را ارائه کند که شما دوست دارید آن‌گونه غذا بخورید، بسیار مهم است. او علتی را که ایجاد انگیزه کند توصیه می‌کند. وُهس می‌گوید: «مطالعات نشان می‌دهد که خویشتن داری منبعی است محدود.» شاید مردم در ابتدا بتوانند به راحتی چیزی را کنار بگذارند اما اگر به‌طور مکرر از آن‌ها خواسته شود که خویشتن‌داری کنند، آن توانایی شروع به از بین رفتن می‌کند.
آسان‌تر این است که یک وعده‌ی غذایی سالم برای صبحانه بخورید. به عبارت دیگر، بهتر است به رژیم‌هایی که غذاهای مورد علاقه‌تان را حذف نمی‌کنند ادامه بدهید.
● رژیم غذایی یک انسان
این نکته‌ای است که مارولیچر هنگامی که تصمیم گرفت رژیم‌های غذایی مشهور را رها کند و برنامه‌ی غذایی خاص خودش را شکل بدهد، به آن گوش کرد. او می‌گوید: «بالاخره من تدابیری را انتخاب کردم که برای من ساده‌ترین راه‌ها بودند. تفاوت چندانی نداشت که نوشیدنی‌های غیر الکلی و نوشیدنی‌های میوه‌ای را کنار بگذارم پس این کار را انجام دادم.
برای من کالری‌ه‌ای مایع وجود ندارد. من از آن افرادی نیستم که بتوانم فقط نصف غذایی را که مقابلم هست بخورم، پس از تلاش برای قسمت کردن و بخش کردن صرف نظر کردم، ولی به جای آن تصمیم گرفتم دسر نخورم! من عادت داشتم که هنگام ناهار با همکار‌های اداره‌ام بیرورن برویم حالا یک فنجان ماست با خودم به همراه می‌آورم و اگر هوا خوب باشد، یک پیاده روی نیم ساعته می‌کنم و یک ناهار سریع می‌خورم.»
یک چیز کوچک. ولی برای لیچر نتایج بزرگی اضافه کرد. در طول سال گذشته او ۱۵ کیلوگرم وزن کم کرد. بهتر از همه این است که او توانست این وزن را ثابت نگه دارد.
منبع : محیا نیوز



همچنین مشاهده کنید

 مرور روزنامه‌ها

 گزارش / تحلیل



 وبگردی

 از میان خبرها






سایت 55 آنلاینسایت الفروزنامه سازندگیروزنامه همدلیخبرگزاری فارس