سه شنبه, ۱۱ مهر, ۱۴۰۲ / 3 October, 2023
مجله ویستا
زندگی، جنگ، زندگی

مینو از جمله انسانها و هنرمندانی است که جنگ به زندگی خصوصیاش راه یافته است. این موضوع اعماق و زوایای روحی او را به خود مشغول داشته. کارهای او در مجموعه حاضر نشان میدهد که موضوعی چنین دور از ذهن چه راحت میتواند هنرمندانه بر تابلوها نقش بندد و چه بسا سهمی در گسترش مرزهای هنر داشته باشد، او از این جهت به دستهای از هنرمندان تعلق دارد که استثنا و منحصر به فردند. منحصربهفرد و ویژهاند به خاطر سهم ویژهشان از پدیدهای بهنام جنگ. این تنها پای مصنوعی نیست که نقاش را این چنین درگیر میکند، زندگی روزمره در کنار آن و حضور این جسم بیجان هر لحظه میتواند محرک احساسات و اندیشه نقاش باشد. اینکه سر منشأ وجود این جسم در زندگیاش جنگ است وی را به هزاران وادی احساس و اندیشه و شناخت میکشاند. بهنظر میآید که گاه در آن عوامل اجتماعی یا سیاسی را میبینید و هزاران انسانی که در طول تاریخ این چنین رنجبار زیستهاند. اما بیشتر چگونگی ارتباط شخصی نقاش است با این جسم مصنوعی که روی بوم ظاهر میشود؛ جسمی مصنوعی به عنوان بخشی از انسان که شایسته دوست داشتن است، اما بدلی است از فلز وچوب و پلاستیک که همواره بخش واقعی از دست رفته را به یاد میآورد. گاه این پای مصنوعی، آنچنان بر بوم ضبط میشود که گویا تفکر و اندیشهای برای به تصویر کشیدنش وجود نداشته بلکه به خاطر حضور مداوماش در زندگی نقاش بهخودی خود روی کاغذ میآید و به طور سیالی راه خود را به روی بوم باز میکند. گاه نیز در سکوتی سرشار گویی کارهایش سوالی است که میپرسد من کیستم، تو کیستی، این چنین با ما، در میان ما و در کنار ما؟ نقشهای بسیارش هیچگاه جنسیت و مصنوعی بودن پا را مخفی نمیکند، اما همواره نوعی زنده بودن را به راحتی به نمایش میگذارد. مصنوعی است ولی بسیار زنده بهنظر میآید. به علاوه در پی برانگیختن ترحم یا احساس رقت و دلسوزی نیست، هم جنگ پذیرفته شده و هم پای مصنوعی، زندگی همچنان ادامه دارد. در عین حال نقاش با صرف سالها از زندگی خود در پرداختن به این موضوع به خوبی میدانسته که اینگونه کارها تجربهای است شخصی، و متعاقبا به بازار عرضه و تقاضای هنر چندان بهایی نمیدهد. کارهایش نه فریادهای بلند و خشمگینانه علیه جنگاند نه بیانیههای اعتراضآمیز به این زندگی فانی. کارهایش در سکوتی سنگین انعکاس پذیرش، کنار آمدن و شناخت زندگی است، و شاید تنها به همین دلیل ساده پرقدرتاند، تاثیرشان عمیقتر و حتی وسیعتر از هر اعتراضی است. وسعت تاثیر کارهایش به خاطر آن است که یکی از عامترین و جهانیترین مباحث زندگی انسانی را بسیار ساده و بیادعا به تصویر میکشد. آنقدر ساده که چه جنگ را چو من دیده باشی و یا نه، بینندهاش را به تامل و تفکر میکشاند. بر گوشه و زوایای عمیق و ناشناخته درون وی اثر میگذارد و به آنچه میخواهد جلب میکند. بهنظرم کارهای مینو از این جهت بسیار جهانی است. بینندههای آن از هر کجای دنیا که باشند، در مقابل تابلوهایش مسائل را آشنا مییابند. مهم نیست که این ملتها در مقابل هم و در دو جانب خط جبهه بوده باشند، مهم آن است که با انعکاس جنگ و پیامدهای دیر پای آن در زندگی خصوصی، بازماندگانش مسائل مشترک و روند شناخت مشترکی را طی کردهاند. این روند حاصل تجربهای است که تنها بخشی از جامعه زیر چرخهای پرسرعت و بیرحم زندگی دنیای صنعتی امروز بهدست میآورد. زندگی اینچنین را نمیتوان بهسادگی با دیگران در میان گذاشت. کلام در اینباره به هر حال تمام ابعاد آن را منعکس نمیکند. بسیار است آنچه در سینه حبس میماند و وی را به صبر و سکوت میکشاند. اینگونه زندگی به جای آسیبپذیری و شکست برای وی به قدرت عمیق بیان تصویری از تجربهاش انجامیده است، وی توانسته از جنگ که یکی از تلخترین خشونتهای ممکن در این زندگی خاکی است در تنهایی چیزی بیاموزد که به درخشش و شکوفاییاش بینجامد. این شناخت در پایان هدیه و موهبتی برای او است. «موهبتی» که تنها سختکوشان و سخت جانان میتوانند از این پدیده ویرانگر و مرگآور بهدست آورند. امیدوارم آن قابلیتی که مینو امامی در رویارویی با این اهریمن کسب کرده، بتواند در آینده نیز به موفقیتهای بیشتر وی بینجامد.
سیامک درودی آهی
منبع : روزنامه کارگزاران
همچنین مشاهده کنید
سایت تجارت نیوزسایت جمارانسایت اقتصادنیوزروزنامه همشهریسایت دیدارنیوزسایت فرادیدسایت نامه نیوزسایت دیدبان ایرانروزنامه توسعه ایرانیسایت زومیت