پنجشنبه, ۹ اسفند, ۱۴۰۳ / 27 February, 2025
مجله ویستا
آلونسو خوابهای شیرین نمیبیند

با این حال در آستانه برگزاری چهارمین تورنمنت فصل که گراندپری کاتالونیا است و یکشنبه در شهر بارسلونا صورت میپذیرد ورزشدوستان اسپانیایی جملگی انتظار دارند که هموطن مشهورشان آلونسو دوباره به اوج برسد و با فتح این تورنمنت دلشان را شاد کند. از فصل پیش تاکنون تغییراتی بزرگ در وضعیت آلونسوی ۲۷ ساله ایجاد شده و او با رها کردن مکلارن، تیمی که وقت او در آن صرف رویاروییهای دائمی و اجتنابناپذیر با یک «همیلتون تحت حمایت مدیران مکلارن» میشد به رنو بازگشته و رنو همان تیمی است که فرناندو با آن سالهای خوش ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ را سپری کرد و در معیت آن در هر دو آن فصول قهرمان جهان شد و «آبی»های رنو را نیز در صدر جدول ردهبندی تیمی نشاند.
● در تضاد کامل
با این حال ماجراها به همین سادگی نیز نبوده و بازگشت آلونسو به تیم سابقش به معنای تجدید شانسهای قهرمانیاش و رجعت سریع او به موقعیت درخشان دو سه سال پیش وی نبوده است. در نقطه مقابل این انتقال تا این مقطع از رقابتهای فرمول یک کماثر بوده و او در هیچ یک از سه تورنمنت قبلی جایی در جمع چهار نفر اول نیافته و در جدول کلی فصل نیز فقط در جای نهم قرار دارد و امتیازات اندوختهاش ۱۳ پوئن کمتر از رایکونن است.
این مسائل در تضاد کامل با خواسته ورزشدوستان اسپانیایی از آلونسو است و به همین سبب او که از شهر اوویهدو میآید و از محبوبترین چهرههای ورزشی و اجتماعی در اسپانیا است میگوید توقع قهرمانی داشتن از او در مسابقه امروز بارسلونا انتظاری نامعقول است و میافزاید که ایستادن او یا رنو روی یکی از سه سکوی افتخار بیشتر به یک رویا میماند. آلونسو که به رغم احجافهای صورتگرفته به وی در دوران یکساله حضورش در مکلارن و تبعیضی که سران آن تیم به ضرر وی و به سود همیلتون بروز میدادند فقط با اختلاف یک امتیاز نسبت به رایکونن صاحب رتبه سوم پیکارهای فرمول یک ۲۰۰۷ شد میگوید: «اگر انتظار دارید مرا باز بر سکوی افتخار کاتالونیا ببینید و یکی از سه رتبه اول سهم من شود اتفاقات عجیبی باید روی دهد که بعید میدانم رخ بدهد. در عین حال قبول دارم که اگر قرار باشد در یک تورنمنت خاص قدمهای اول را به سوی ایستادن مجدد بر سکوهای اول تا سوم برداریم آن تورنمنت همان بارسلونا باید باشد و باید در اینجا چنین کاری را انجام بدهیم. در هر حال و در هر شرایطی و در هر تورنمنتی ما باید شرایط و تواناییهای تیم خود و به واقع ماشینمان را ارتقا بخشیم و بهتر و قویتر شویم و یکشنبه در کاتالونیا فرصت خوبی است تا ببینیم و دریابیم که کجا ایستادهایم و چه داریم و چه نداریم و آیا حرکتمان به سمت جلو حرکتی درست و موثر و اصولی هست یا خیر. این درست است که در گذشته هر موقع در بارسلونا به میدان آمدهام برای ایستادن بر سکوی نخست یا دوم و سوم و قضیه با نتایجی عالی همراه بوده است اما امسال ماجرا فرق میکند و من و تیمم در شرایطی متفاوت با گذشته قرار داریم. اگر رویایی باشید میتوانید خواب ببینید که ما اینجا اول یا دوم میشویم اما من خوابهای خوش غیرحقیقی نمیبینم و اگر شما هم میخواهید واقعبینی پیشه کنید باید بپذیرید که ما به هیچیک از این رتبهها نمیرسیم همانطور که در تورنمنتهای اول تا سوم فصل به این مقامها دست نیافتیم.
● مشکلاتی عدیده
آلونسو در پنج سال گذشته در چهار نوبت روی سکوی افتخار گراندپری کاتالونیا ایستاده و در سال ۲۰۰۴ در پیستی که به همین نام (کاتالونیا) خوانده میشود چهارم شده بود و نام او در اسپانیا و کل جامعه اتومبیلرانی به قدری بزرگ است که هموطنانش به خود حق میدهند تحت هر شرایطی باز از او پیروزی در مسابقه یکشنبه (۸ اردیبهشت) را بطلبند. اما واقعیت امر این است که نه فقط آلونسو در بازگشت به رنو پس از یک سال تلخ در مکلارن مشکلاتی عدیده در وفق یافتن مجدد با شرایط این تیم داشته بلکه خود رنو نیز نتوانسته است ماشینهای روبهراه و فوقالعادهای را رو کند و از این نظر باز به زیر سایه فراری رفته است و بهخاطر تشکیلات قویاش همیشه ماشینهای مسابقهای جدید خود را بهموقع و با کاراییهای زیاد عرضه و روانه میدان کرده است.
● مشتی رقبای متوسط
وقتی مدل جدید رنو در سه تورنمنت اول فصل جواب نداد و صدای آلونسو درآمد و شایعات جدایی او از تیم در پایان فصل و انتقالش به فراری مطرح شد مهندسان رنو دوباره دست به کار شدند و تغییراتی را در اتومبیلهای جدید اعمال داشتهاند که حاصل آن روز یکشنبه در گراندپری بارسلونا مشخص میشود. تا این مقطع از مسابقات فصل ۲۰۰۸ فرمول یک تیمهای سائوبر، فراری و مکلارن با برتری چشمگیر بر رقبا در ردههای اول تا سوم جدول تیمی نشستهاند و سهم رنو فقط رتبه ششمی بوده و بهواقع مجبور به سر و کله زدن و رقابت با مشتی تیمهای متوسط مانند ویلیامز، تویوتا و ردبولز بوده و اگر مهندسان رنو دوباره در ماشینهای خود دست بردهاند به قصد رهایی از این وضعیت و پیوستن به جمع بالانشینان جدول و سه تیمی بوده است که نامشان را آوردیم. آیا میتوانند؟ آلونسو میگوید: «فکر میکنم تغییرات مجدد بد نبوده باشد و به هر حال الزامی بود و باعث میشود ماشینهای ما در پیکار و رقابتجویی با حریفان موفقتر باشند و پایاپایتر با حریفان به نظر برسند. این برداشت و امیدی است که ما داریم. اما این مساله باید در عمل و در جریان رقابت به نمایش گذاشته شود و به اثبات برسد.
هفته پیش در تمرینات و دو هفته قبل در تورنمنت بحرین تشخیص این نکات سخت بود زیرا یک سری مسائل و کمبودها و مشکلات، گمانهزنی در این خصوص را دشوار کرده بود و حتی نوع بنزین مورد استفاده ما نیز در این امر دخیل بود. این هفته یک تیم و هیات مامور شدهاند که نمایش ما را در کاتالونیا ببینند تا متوجه شویم نقایص کارمان چیست و به کجا رسیدهایم. مشکلات فنی و کاستیهای ابزاری و وسیلهای در مسابقات قبلی در تیم ما محسوس بود و امیدوارم با تغییرات جدید در تورنمنت چهارم به حداقل برسد. آرزو و هدف ما در حال حاضر و در درجه اول این است که ابتدا در مسیر امتیازگیری دائمی در هر تورنمنتی قرار گیریم و حتما جزو هشت نفر اول باشیم و سپس بنشینیم و برای ارتقای بیشتر در جدول برنامهریزی کنیم.
● کدام انتظار
تا این مقطع از فصل رانندههای غیرمنتظرهای مثل نیک هایدفلد آلمانی و رابرت کوبیکای لهستانی و همچنین هایکی کووالاینن فنلاندی توانستهاند به لطف جواب ندادن ماشینهای رنو و عدم هماهنگی آلونسو با تیم سابقش بالای دست آنها بایستند و هایدفلد که عضو سائوبر است به واقع در جای دوم قرار گرفته و کوبیکا و کووالاینن با امتیازی برابر با همیلتون چهارم و پنجماند و نیکو رزبرگ آلمانی نیز که عضو ویلیامز است در رده هشتم و یک پله بالاتر از آلونسو ایستاده است. با چنین اوصافی چه انتظاری میتوان از آلونسو و رنو داشت؟ فلاویو برایتوره مدیر تیم رنو در آستانه گراندپری کاتالونیا و تورنمنت خانگی آلونسو میگوید:«کاری خواهیم کرد که تیم خودش را بالا بکشد و اگر فراری و مکلارن دستنیافتنی باشند لااقل به سائوبر برسیم و کم و بیش با آنها برابر شویم. اگر هم خودمان نتوانیم آلونسو هست تا این کار را برایمان انجام بدهد.»
● اولین تستها در بارسلونا
در دومین مسابقه تمرینی برای گراندپری کاتالونیا که عصر روز جمعه انجام شد آلونسو در جای سوم قرار گرفت و فقط رایکونن و نلسون پیکه جونیور را از خود بالاتر دید که دومی یک برزیلی جوان و از قضا همتیمی آلونسو در رنو است. با توجه به رتبههای حاصله آلونسو در تورنمنتهای قبلی فصل مقام سومی او در رقابت روز جمعه قابل توجه مینماید اما او باید این را روز گذشته (شنبه) در دو رقابت زمانسنجی (تعیین خط) تکرار میکرد و مهمتر از آن در جریان مسابقه اصلی در روز یکشنبه نیز باید با همین کارایی ظاهر شود و اطمینان در این خصوص در دست نیست.
رقابت روز جمعه تصویر صحیح و دقیقی از آنچه ممکن است یکشنبه روی دهد به دست نداد زیرا لوئیس همیلتون نیز فقط در رده یازدهم قرار گرفت و فیلیپه ماسای برزیلی هم در حالی پنجم شد که صبح جمعه در اولین رقابت تمرینی در جای دوم قرار گرفته بود. از آنجا که شرایط مسابقات امتحانی روز جمعه غیرعادی و متغیر بود نمیتوان ایستادن دو رنویی (پیکه جونیور و آلونسو) در جمع سه نفر اول را نشانهای از بیداری این تیم و تحقق خواستههای بریاتوره دانست و فقط مسابقه روز یکشنبه تکلیفها را مشخص میکند. چیزی که از جاذبههای اصلی رقابت امروز در بارسلونا خواهد بود.
منبع: BBC
حمید اعتمادی
حمید اعتمادی
منبع : روزنامه تهران امروز
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست