پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

جزیره - THE ISLAND


جزیره - THE ISLAND
سال تولید : ۲۰۰۵
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : دریم ورکز/ مک دانلد/ پارکس/ برادران وارنر
کارگردان : مایکل بی
فیلمنامه‌نویس : الکس کرتسمن، روبرتو اورسی و کاسپی‌ین تردول ـ اوئن، برمبنای داستانی نوشتهٔ تردول ـ اوئن
فیلمبردار : مائورو فیوره
آهنگساز(موسیقی متن) : استیو جابلونسکی
هنرپیشگان : ایوان مگره‌گور، اسکارلت جوهانسن، شان بین، استیو بوشمی، دجیمون هاونسوئو، مایکل کلارک دانکن و کاتلین پرکینز
نوع فیلم : رنگی، ۱۳۶ دقیقه


̎لینکلن سیکس اکو̎ (مگره‌گور) جوانی است که در جامعه‌ای بسته زندگی می‌کند. ویژگی اصلی ساکنان این جامعه، اطاعت محض و پرهیز از هرگونه کنجکاوی و پرسش‌گری است. به ̎لینکلن̎ و دیگر اعضاء این جامعهٔ بسته گفته شده که آنان آخرین بازماندگان فاجعه‌ای زیست محیطی در کرهٔ زمین هستند. به آنان گفته‌اند که چندی پیش تمامی ساکنان کرهٔ زمین بر اثر آلودگی ویروسی از بین رفته‌اند و اکنون فقط همین چند هزار نفر که ̎لینکلن̎ نیز جزو آنان است، جان سالم به‌در برده‌اند. افراد این جامعه به دو دسته تقسیم شده‌اند؛ شهروندانِ با یونیفورم‌های سفید و ناظران‌شان که یونیفورم‌های سیاه به تن دارند. پرده‌های بزرگ تلویزیونی، به‌طور بی‌وقفه، شعارها و دستورالعمل‌های لازم را به اطلاع شهروندان می‌رسانند. سطح فکری و آموزشی اعضاء این جامعه، عامدانه در سطح بسیار پائین نگه داشته شده و هرگونه پرسش و کنجکاوی ممنوع است. دلخوشی اعضاء این جامعه، شرکت در نوعی لاتاری است که به‌طور روزانه برگزار می‌شود. به ساکنان شهر گفته شده که برندگان این لاتاری اجازه خواهند داشت به جزیره‌ای بسیار زیبا و عاری از هرگونه آلودگی سفر کنند. اما زمانی می‌رسد که ̎لینکلن̎ شروع به کنجکاوی و پرسش‌گری دربارهٔ جامعهٔ خود می‌کند و در نهایت هم‌راه یکی دیگر از اعضاء جامعه، ̎جوردن تو دلتا̎ (جوهانسن) فرار می‌کنند و در پایان به حقیقتی تکان‌دهنده پی می‌برند: این دو و دیگر هم‌نوعانشان موجودات شبیه‌سازی شده‌ای هستند که به منزلهٔ هستیِ دومِ آدم‌های واقعی، به‌عنوان منبعی برای تأمین اعضاء پیوندی، ساخته شده‌اند.
● یک افسانه ـ علمی از کارگردان پرل هاربر (۲۰۰۱) و آرماگدون (۱۹۹۸)، که عناصری را از فیلم‌های پرتقال کوکی (استنلی کوبریک، ۱۹۷۱)، فرار لوگان (مایکل آندرسن، ۱۹۷۶)، اغما (مایکل کرایتن، ۱۹۷۹)، تیغ‌رو (ریدلی اسکات، ۱۹۸۲) و هوش مصنوعی (استیون اسپیلبرگ، ۲۰۰۱) با هم تلفیق کرده تا از ترکیب آنها محصول تازه‌ای خلق کند. درونمایه‌های فیلم را اصلاح‌ نژادی، مهندسی ژنتیک و کاپیتالیسم تشکیل می‌دهند که با کمک جلوه‌های ویژهٔ کامپیوتری در بستری از تخیلات و رؤیاپردازی‌ مورد ارزیابی و قضاوت قرار می‌گیرند. در این‌جا آدم‌هائی گرفتار شده‌اند که قربانی آرزوی دیرین نوع بشر ـ زندن شدن و عمر دوباره یافتن ـ خواهند شد. اما آیا اتفاقی است که مگره‌گور و جوهانسن خوش‌قیافه‌ترین زوج در میان کلکسیون رنگارنگ آدم‌های زندانی شده در یک آزمایشگاه زیرزمینی در بیابان‌ەای آریزونا هستند که فرصت گریز می‌یابند؟


همچنین مشاهده کنید