جمعه, ۳۰ اردیبهشت, ۱۴۰۱ / 20 May, 2022
مجله ویستا

لطفا ناخنک‌ نزنید


لطفا ناخنک‌ نزنید
● ۲۳ اشتباه‌ در رژیم‌ غذایی‌
قبل‌ از شروع‌ هر برنامه‌یی‌ برای‌ كم‌ كردن‌ وزن‌ خود، لطفی‌ به‌ خود كرده‌ و این‌ ۲۳ اشتباه‌ را در رژیم‌ غذایی‌ حذف‌ كنید.
۱. هدف‌های‌ غیرواقع‌بینانه‌ و عجولانه‌: مطالعات‌ نشان‌ می‌دهد افرادی‌ كه‌ به‌ آرامی‌ وزن‌ كم‌ می‌كنند برای‌ مدت‌ طولانی‌تری‌ لاغر می‌مانند. هیچ‌كس‌ نمی‌تواند یك‌ شبه‌ لاغر شود. یك‌ برنامه‌ كم‌كردن‌ وزن‌ واقع‌بینانه‌ با سلامتی‌ كامل‌ به‌ معنی‌ كم‌ كردن‌ یك‌ كیلوگرم‌ در هفته‌ است‌.
۲. اجتناب‌ از خوردن‌ صبحانه‌: خوردن‌ یك‌ صبحانه‌ خوب‌ و كامل‌ برای‌ تهیه‌ انرژی‌ روزانه‌ شما ضروری‌ است‌ كه‌ اگر در طول‌ روز انرژی‌ كافی‌ نداشته‌ باشید ممكن‌ است‌ از غذاهایی‌ با قند بالا و قدرت‌ چاق‌كنندگی‌ زیاد استفاده‌ كنید تا انرژی‌ لازم‌ را برای‌ فعالیت‌ روزانه‌ به‌ دست‌ آورید.
۳. ننوشیدن‌ آب‌ كافی‌: برای‌ كنترل‌ وزن‌ و سلامتی‌ حداقل‌ ۸ لیوان‌ آب‌ در هر روز بنوشید.
۴. ترجیح‌ آب‌ میوه‌ به‌ میوه‌های‌ تازه‌: آب‌میوه‌ها در مقایسه‌ با میوه‌های‌ تازه‌ مقدار زیادی‌ كالری‌ دارند كه‌ شامل‌ بعضی‌ از موادی‌ كه‌ در میوه‌های‌ تازه‌ است‌ نمی‌باشد.
۵. مایعات‌ دیگر با میزان‌ كالری‌ بالا: به‌ میزان‌ كالری‌ كه‌ از طریق‌ آشامیدنی‌های‌ دیگر می‌نوشید دقت‌ كنید، شیر كم‌چربی‌ و نوشیدنی‌های‌ دیگر كه‌ بطور تفریحی‌ مصرف‌ می‌كنید.
۶. نخواندن‌ صحیح‌ برچسب‌ روی‌ غذا: وقتی‌ برچسب‌ها را می‌خوانید به‌ میزان‌ پروتیین‌، چربی‌ و كالری‌... توجه‌ كنید.
۷. خوردن‌ زیاد غذاهای‌ بدون‌ چربی‌: تعدادی‌ از غذاهای‌ بدون‌ چربی‌ یا كم‌ چرب‌ شامل‌ مقادیر زیادی‌ كالری‌ بنابراین‌ آنها اغلب‌ شامل‌ میزان‌ بیشتری‌ كالری‌ نسبت‌ به‌ غذاهای‌ معمولی‌ هستند.
۸. نخوردن‌ غذاهای‌ مورد علاقه‌: قراردادن‌ غذاهای‌ موردعلاقه‌ و لذت‌بخش‌ در لیست‌ غذاهای‌ ممنوع‌، تمایل‌ برای‌ خوردن‌ آنها را بیشتر می‌كند و نزد شما مطلوب‌تر می‌سازد.
۹. انتخاب‌ غذاهای‌ سبزیجاتی‌: اگرچه‌ سبزیجات‌ از میزان‌ كالری‌ و چربی‌ كمی‌ برخوردارند، اما گاهی‌ آنها در مقدار زیادی‌ روغن‌ سرخ‌ شده‌اند، برای‌ جلوگیری‌ از این‌ میزان‌ كالری‌ بالا، سبزی‌های‌ خود را بخارپز كنید.
۱۰. فقط‌ سالادخوردن‌: بكوشید از خوردن‌ سس‌ها با كالری‌ و چربی‌ بالا در سالاد جلوگیری‌ كنید.
۱۱. ناخنك‌ زدن‌ به‌ غذا: چشیدن‌ و امتحان‌ كردن‌ غذا، لیسیدن‌ انگشت‌ و قراردادن‌ قطعه‌های‌ كوچكی‌ از غذا در دهان‌ هنگام‌ پخت‌ به‌ سادگی‌ یكی‌ از راه‌های‌ اضافه‌ وزن‌ است‌ كه‌ خود نیز آن‌ را تشخیص نمی‌دهیم‌.
۱۲. خوردن‌ بیش‌ از حد غذاها در بیرون‌ از منزل‌: در مورد اجزای‌ تشكیل‌دهنده‌ و روش‌های‌ پخت‌ غذاهایی‌ كه‌ سفارش‌ می‌دهید سوال‌ كنید. دسر خود را با دوستان‌ تقسیم‌ كنید اگر كالری‌های‌ غذایتان‌ را كاهش‌ دهید می‌توانید بدون‌ هیچ‌ احساس‌ بدی‌ از خوردن‌ غذایتان‌ لذت‌ ببرید.
۱۳. انتخاب‌های‌ ناآگاهانه‌: تعداد زیادی‌ از غذاهای‌ به‌ ظاهر سالم‌، در حقیقت‌ سالم‌ نیستند. برای‌ مثال‌ عده‌ زیادی‌ فكر می‌كنند یك‌ ساندویچ‌ ماهی‌ غذای‌ مطمئنی‌ است‌. چه‌ اشتباهی‌! ماهی‌ معمولا در روغن‌ سرخ‌ می‌شود و سس‌ و به‌ مراتب‌ چربی‌ خیلی‌ بیشتری‌ نسبت‌ به‌ یك‌ همبرگر دارد.
۱۴. اجتناب‌ غذایی‌: یكی‌ از بهترین‌ راه‌های‌ استفاده‌ كم‌ از كالری‌ این‌ است‌ كه‌ در بین‌ وعده‌های‌ غذایی‌ نخوریم‌. این‌ نظریه‌ بسیار اشتباهی‌ است‌ زیرا در این‌ صورت‌ شما بسیار گرسنه‌ می‌شوید و باعث‌ می‌شود در وعده‌های‌ غذایی‌، غذای‌ بیشتری‌ میل‌ كنید، فقط‌ دقت‌ كنید غذاهای‌ سالمی‌ انتخاب‌ كنید.
۱۵. نخوردن‌ دسر: اگرچه‌ تغییر در عادت‌های‌ بد غذایی‌ یكی‌ از راه‌های‌ وزن‌ كم‌ كردن‌ است‌. اما مصرف‌ نكردن‌ دسر عقیده‌ خوبی‌ نیست‌. به‌ خودتان‌ اجازه‌ دهید تا قسمت‌ كوچكی‌ از دسر را استفاده‌ كنید.
۱۶. اجتناب‌ از مصرف‌ چربی‌: چربی‌ها شامل‌ مواد غذایی‌ مهمی‌ از جمله‌ ویتامین‌های‌ A و Dهستند و باعث‌ احساس‌ سیری‌ در شما می‌شوند. بنابراین‌ اشتباه‌ است‌ اگر بخواهید چربی‌ها را بطور كامل‌ از برنامه‌ حذف‌ كنید.
۱۷. اجتناب‌ از كربوهیدراتها: كربوهیدراتها نیز مانند چربی‌ها نباید از رژیم‌ غذایی‌ حذف‌ شود. آنها منبع‌ اصلی‌ انرژی‌ در بدن‌ هستند.
۱۸. عادت‌ به‌ وزن‌ كردن‌ خود: خود را هر روز وزن‌ نكنید. تغییرات‌ وزنی‌ شما از یك‌ روز تا روز دیگر به‌ علت‌ تغییرات‌ آب‌ بدن‌ شماست‌. یك‌ بار در هفته‌ روی‌ ترازو بروید. این‌ راه‌ برآورد صحیح‌تری‌ از وزن‌تان‌ به‌ شما می‌دهد.
۱۹. سریع‌ خوردن‌: ۲۰ دقیقه‌ طول‌ می‌كشد تا شما احساس‌ سیری‌ كنید، آهسته‌ بخورید تا بدن‌ شما زمان‌ كافی‌ برای‌ رسیدن‌ به‌ احساس‌ سیری‌ داشته‌ باشد.
۲۰. خوردن‌ وعده‌های‌ غذایی‌ زیاد: داشتن‌ چند وعده‌ غذایی‌ كوچك‌ در یك‌ روز مانع‌ از گرسنگی‌ شدید شما در طول‌ روز و ایجاد تعادل‌ و موازنه‌ در قند خون‌ شما می‌شود و شما تمایل‌ كمتری‌ به‌ مصرف‌ غذاهای‌ شیرین‌ خواهید داشت‌.
۲۱. نوشیدن‌ زیاد از حد قهوه‌: قهوه‌ ممكن‌ است‌ موقتا باعث‌ افزایش‌ انرژی‌ شود اما راه‌ سالمی‌ برای‌ كم‌ كردن‌ وزن‌ نیست‌. مصرف‌ زیاد كافیین‌ می‌تواند باعث‌ از دست‌ رفتن‌ آب‌ بدن‌ و دیدن‌ خواب‌های‌ آشفته‌ شود.
۲۲. اعتقاد به‌ اینكه‌ رژیم‌ كافی‌ است‌: وقتی‌ شما یك‌ برنامه‌ رژیم‌ غذایی‌ را شروع‌ می‌كنید، به‌ آهستگی‌ در جهت‌ نگه‌داشتن‌ آن‌ پیش‌ می‌روید و این‌ خود به‌ آهستگی‌ باعث‌ كم‌ كردن‌ وزن‌ می‌شود، ورزش‌ كالری‌ می‌سوزاند، انرژی‌ را افزایش‌ می‌دهد و به‌ كاهش‌ چربی‌ بدن‌ كمك‌ می‌كند بنابراین‌ با افزایش‌ ورزش‌ به‌ برنامه‌ رژیم‌ غذایی‌ خود كمك‌ كنید.
۲۳. پاداش‌ فراوان‌ به‌ خود: به‌ خودتان‌ جایزه‌ بدهید. به‌ عنوان‌ مثال‌ یك‌ فیلم‌، یك‌ كتاب‌ یا شاید تعدادی‌ جایزه‌های‌ گران‌ قیمت‌ مثل‌ یك‌ جفت‌ گوشواره‌ وقتی‌ شما ۱، ۲ ، یا ۵ كیلوگرم‌ وزن‌ كم‌ كرده‌اید.اگر شما بتوانید هر هفته‌ از یكی‌ از این‌ عادت‌های‌ اشتباه‌ خلاص‌ شوید شما سالم‌تر و شاداب‌تر زندگی‌ خواهید كرد و در مسیری‌ قرار می‌گیرید كه‌ لاغرتر و سالمتر زندگی‌ كنید.
مریم‌ حاجی‌ رحیمی‌
منبع‌: مجله‌ انگلیسی‌ ویوا
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید





سایت الفخبرگزاری باشگاه خبرنگارانسایت رویداد 24خبرگزاری تسنیمسایت برترینهاخبرگزاری تحلیل بازارسایت تابناکروزنامه تعادلروزنامه شرقخبرگزاری ایرنا