چهارشنبه, ۲۵ مهر, ۱۴۰۳ / 16 October, 2024
مجله ویستا

۷ LANCER EVOLUTION


۷ LANCER EVOLUTION
در چند سال اخیر خودروسازان ژاپنی نسلی جدید از خودروهای اسپرتی را ارائه كرده اند كه با وجود ظاهری خانوادگی و بر گرفته از مدلهای پر فروش بازار ، از لحاظ قابلیتهای حرکتی قادر به رقابت با خودروهای سوپر اسپرت میباشد ، مثلسوبارو ایمپرزا توربو ، میتسوبیشی لنسر اولوشن و ... ، این مدلها از لحاظ قیمت ارزانتر از اکثر رقباء خود میباشد .
مدتی پیش میتسوبیشی ، نسل هفتم لنسر اولوشن(Evolution) را به بازار ارائه كرد كه نسبت به مدل قبلی تا حدی افزایش وزن داشته است . فن آوری به كار رفته در این خودرو قابلیت كاربرد روزمره و كیفیت آنرا به نحو چشمگیری افزایش داده و تنها شباهت ظاهری و نام آن با لنسر معمولی باقی مانده است .
دو نوع لنسر Evolution ۷ ارائه شده اند كه عبارتند از مدل RSو مدلGSR.مدلRS طبق سنت میتسوبیشی به مدل مخصوص مسابقات رالی اطلاق میشود كه تجهیزات رفاهی آن حذف شده و سیستم انتقال نیروی آن نیز مخصوص مسابقات رالی تنظیم شده است. مدلGSR مدل دیگرEvolution ۷ است كه با دارا بودن تجهیزات رفاهی مناسب به عنوان یک خودروی خانوادگی قابل استفاده است .
موتور این خودرو ، موتور معروف و پر سابقه میتسوبیشی به نام۴G۶۳ میباشد كه با دو میل سوپاپ در سر سیلندر ( ۱۶ سوپاپ ) ، دو لیتر حجم داشته و مجهز به توربوچارجر و اینتركولر ( خنك كن هوا )‌میباشد . در نسل جدید لنسر اولوشن با استفاده از میل سوپاپهای تو خالی ( به منظور كاهش وزن )‌ ، استفاده از خنك كن روغن بزرگتر ، باز بینی منی فولد ورودی ، پوسته توربوچارجر دو جداره ، نازل آب پاشی سه گانه برای خنك كردن اینتركولر و خروجی اگزوز بزرگتر ، قدرت آنرا به ۲۷۶ اسب بخار در ۶۵۰۰ دور در دقیقه و گشتاور آن به Nm ۳۸۳در ۳۵۰۰دور در دقیقه رسانده است . البته باید گفت كه این ارقام و مشخصات ارقام رسمی ارائه شده توسط كارخانه میباشند و دارندگان این نوع خودروها بعضا با تنظیم دریچه اطمینان توربوچارجر( waste gate )و افزایش فشار توربو ، قدرت این خودروها را براحتی ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش میدهند .
در هنگام رانندگی عکس العمل این موتور درخور توجه است و با فشار بر پدال گاز به محض افزایش دور موتور شتاب خودرو به نحو چشمگیری افزایش پیدا میكند كه سیستم انتقال نیرو به هر چهار چرخ و ضریب دنده های كوتاه ، در این شتابگیری موثر میباشند . انتخاب ضرائب دنده كوتاه باعث گشته كه توربوچارجر سریعتر فعال شده و قدرت تولیدی موتور افزایش پیدا کند . موتورEVOLUTION ۷ در دور موتور ۳۰۰۰ دور در دقیقه تغییر چهره داده و عملا انفجار نیرو در آن رخ میدهد ، و در كمتر از ۵.۳ ثانیه سرعت این خودرو را از حالت سكون به صد كیلومتر در ساعت میرساند .
سیستم انتقال نیروی این خودرو در حال حاضر پیشرفته ترین سیستمی استکه در خودروهائی که به طور عمده تولید میشوند ، به کار رفته است . سیستم دیفرانسیل عقب ضد انحراف ( Anti yaw control )این خودرو از سال ۱۹۹۶ در مدلLancer EVOLUTION ۴ به خدمت گرفته شده است . در این سیستم ، مكانیسمی هیدروكلیی كه با بدنه دیفرانسیل عقب یكپارچه است و توسط كامپیوتر بر انتقال گشتاور نظارت دارد ، با بررسی وضعیت رانندگی و عملكرد شاسی گشتاور را بین چرخ چپ و راست محور عقب تقسیم میكند .اینسیستم بامحدودسازیكم فرمانی وبیش فرمانی (Under steer & Over steer) قابلیتهای حركتی خودرو را در پیچها افزایش داده و شتابگیری روی سطوح لغزنده را بهبود می بخشد .
سیستم كنترل دیفرانسیل مركزی فعال (ACD) با بهره گیری از كلاچ چندصفحه ای و کنترل الكترونیكی دارای قابلیتهای بیش از سه برابر انواع سیستمهای معمولی است و راننده میتواند با انتخاب وضعیت سطح جاده (آسفالت ، خاكی و برف ) عملكرد دیفرانسیل مركزی را تنظیم كند .
در هنگام حركت سیستم انتقال نیروی GSRبدون نقص عمل میكند و پایداری آن در سر پیچها اطمینان بخش است و راننده میتواند خیلی زود و در وسط پیچ ، فشردن پدال گاز را آغاز نموده و سرعت خود را افزایش دهد .
همانطور كه در ابتدای مقاله گفته شد لنسر اولوشن هفت نسبت به نسل قبلی بزرگتر و بهتر شده است و باmm ۴۴۵۵ طول و mm ۱۴۵۶ ارتفاع ، به ترتیب ۱۰ و ۵ سانتیمتر بزرگتر شده است . عرض این مدلmm ۱۷۷۰ است كه نسبت به مدل قبل نكرده است .
فنر بندی آن در جلو از نوع مك فرسون و در عقب مولتی لینك میباشد كه اكثر قطعات آن از آلومینیوم ساخته شده است .
یكی از پیشرفتهای EVOLUTION ۷ نسبت به نسل قبل افزایش ۵۰ درصدی سختی پیچشی اطاق آن میباشد كه با افزایش استحكام محل اتصال كمك فنرها ، و برخی تدابیر دیگر میسر شده است .
ابعاد تایرهای مورد استفاده در این مدل ۱۷ ZR / ۴۵ / ۲۳۵ ساخت YOKOHAMA میباشد ترمزگیری چرخهای جلو به عهده کالیپرهای ۴ پیستونه ساخت برمبو (Brembo) میباشد كه لنتهای ترمز را به دیسكهای تهویه شونده می فشارد ، در عقب ترمزگیری به عهده كالیپرهای دو پسیونه و دیسكهای تهویه شونده است . سیستمABS (ضد قفل ترمز) و EBD (تقسیم الکترونیکی فشار ترمز بین محور جلو و عقب ) نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده اند .
فرمان آن از نوع راك اند پینیون بوده و فرمان پذیری آن عالی و یكنواخت است، هر چند كه نسبت بهEVOLUTION ۶ كمی كندتر عمل میكند .
فضای داخل اطاق با توجه به بزرگتر شدن خودرو ، بزرگتر شده و جای پای سرنشینان عقب افزایش یافته است.تجهیزات استاندارد Lancer EVOLUTION ۷ GSR عبارتند از شیشه و آئینه های جانبی برقی ، تهویه مطبوع ، كمربند ایمنی با ارتفاع قابل تنظیم ،فرمان و سر دنده ساختMomo ایتالیا ، صندلیهای جلو ساخت Recaro ، ایربگ برای راننده و سرنشین ، كلید انتخاب وضعیت سطح جاده ( ACD ) (چراغ نشانگر وضعیت انتخاب شده در صفحه دور موتور قرار دارد ) . صندلیهای مخصوص این مدل به خوبی سرنشینان را در پیچها نگه می دارند و چیدمان پدالها نیز به نحوی است كه برای اجرای تكنیكHeel & Toeing مناسب میباشند (درشماره بعد خودرومگ نحوه صحیح اجرای این تکنیک در مقاله چگونه ترمز بگیریم در بررسی خواهد شد).
تهویه مطبوع ، رادیو پخش ، ایربگها در مدل RS ( مخصوص رالی ) حذف شده و استفاده از كنسول وسط و صندلیهای كوچكتر در كاهش وزن خودرو تاثیر دارند . علاوه بر تجهیزات رفاهی استفاده از ورق سقف و شیشه های نازكتر ، گلگیر و درب موتور از جنس آلومینیوم ، در پوش سر سیلندر از جنس منیزیم ، منی فولد ورودی آلومینیوم و پایه پمپ هیدرولیك آلومینیوم ، در كل باعث كاهش ۶۰ كیلوگرمی وزن این مدلشده اند .
وزن مدل GSR ، ۱۴۰۰كیلوگرم است كه ۴۰ كیلوگرم بیشتر از نسل قبلی میباشد .
در كل باید گفت كه LANCER EVOLUTION ۷ جزو بهترین خودروهای اسپرت كوچك خانوادگی است كه تاكنون به بازار عرضه شده است .
میتسوبیشی در نظر دارد برای سال ۲۰۰۴ لنسرEVOLUTION ۸ را به بازار عرضه نماید که قدرت آن به ۲۸۰ اسب بخار افزایش یافته و برخی تغییرات در سیستم انتقال نیرو و تعلیق آن بعمل آمدهاست . استفاده از قطعات سبک تر وزن آنرا ۱۹ کیلوگرم نسبت به EVOLUTION ۷ کاهش داده است .
● مشخصات فنی:
▪ موتور : ۴سیلندر به حجم cc ۱۹۹۷، ۱۶ سوپاپ مجهز به توربو چارجر و اینتر كولر
▪ حداکثر توان : ۲۷۶ اسب بخار در ۶۵۰۰ دور در دقیقه
▪ حداکثر گشتاور: Nm ۳۸۳ در ۳۵۰۰ دور در دقیقه
▪ انتقال نیرو : گیربكس شش دنده جلو ، چهار چرخ متحرك
▪ شتاب ۱۰۰-۰
۵.۳ ثانیه : ▪ حداکثر سرعت : ۲۳۸ كیلومتر در ساعت
▪ وزن : Kg ۱۴۰۰
تهیه شده توسط آقای رضا لواسانی
منبع : خودرو وب