چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

چهار توصیه برای حفظ روابط تجاری


چهار توصیه برای حفظ روابط تجاری
در دوران کنونی، مصرف کنندگان با دقت بسیار بیشتری پول خرج می کنند زیرا نه تنها اطلاعات آنها به شدت زیاد است بلکه گزینه های متعددی برای انتخاب وجود دارد. برای موفقیت در فعالیت اقتصادی باید هنگامی که مشتری ها تصمیم به خرج کردن می گیرند نخستین گزینه آنها باشید. بنابراین بسیار مهم است که مشتری های کنونی تان تصمیم بگیرند با شما باقی بمانند. حتی اگر کسب و کار شما پررونق است این احتمال وجود دارد که مشتری ها با همان سرعتی که جذب شده اند از خرید محصولات شما صرف نظر کنند. ایجاد رابطه دوستی با مشتری به حفظ آنها کمک می کند. بسیاری از مشتری ها حاضرند کالایی را از تولیدکننده ای که با وی دوستی دارند گران تر خریداری کنند. از دید هزینه نیز برقراری ارتباط با مشتری به صرفه است زیرا تنها هزینه ای که باید پرداخت کنید زمان است. در ادامه مقاله حاضر به چهار توصیه برای سرمایه گذاری در این رابطه اشاره می شود.
۱) نظرخواهی از مشتری؛ از مشتری هایی که به تازگی از شما کالا یا خدماتی دریافت کرده اند بخواهید نظرشان را درباره آن اعلام کند. با این کار نشان می دهید به رضایت ایشان توجه دارید و نسبت به ارائه بهترین خدمات و کالاها متعهد هستید. این روش همچنین دیدگاه کاملی درباره محصول و نقاط ضعف و قوت آن در اختیار شما قرار می دهد. در نظرات مشتری ها گاه ایده ها و پیشنهادهایی در مورد تولید محصول جدید و سودده وجود دارد. از سوی دیگر اگر برخی مشتری ها مدتی است از شما خرید نکرده اند با برقراری ارتباط با آنها علت را می یابید و نیز به ایشان یادآوری می کنید که می توانند نیاز خود را با خرید از شما برطرف کنند. اگر ارتباط های شما اکثراً از طریق نامه الکترونیک است بیشتر از تلفن استفاده کنید. ارتباط مستقیم از اهمیت خاصی برخوردار است.
۲) تنوع در بازار هدف؛ بسیاری از کارشناسان معتقدند کسب و کارها نباید تنها یک بازار را هدف قرار دهند. توصیه آنها برقراری ارتباط و تشکیل شبکه با چند بازار مصرف است. از سوی دیگر بهتر است از مشتری های کنونی بخواهید شما را به دوستان شان توصیه کنند. با این کار بدون صرف هزینه بر تعداد مشتری های خود خواهید افزود.تحقیقات نشان می دهد مشتری ها رضایت خود را از کالا یا خدمات یک شرکت به طور متوسط به سه نفر دیگر می گویند اما نارضایتی شان را با ۱۱ نفر دیگر در میان می گذارند بنابراین بهترین سیاست، حفظ کیفیت کالاست.
۳) رویکرد متنوع؛ مشتری ها از لحاظ حجم کار، سبک برقراری ارتباط و میزان تمایل به دراختیار گذاشتن اطلاعات خود یکسان نیستند به همین دلیل رویکرد شما هنگام برقراری ارتباط با ایشان باید به همان اندازه متنوع باشد. این موضوع به ویژه هنگام رفع نیاز مشتری صادق است. کسب و کار شما باید توانایی رفع نیازهای متنوع مشتری ها را داشته باشد. ارائه سریع خدمات در مشتری اعتماد به شما و شرکت شما به وجود خواهد آورد. گاه بروز اشتباهات و حل آنها توسط شما فرصتی استثنایی است که به مشتری ثابت می کند به رفاه او توجه دارید. این نکته را به یاد داشته باشید که برقراری ارتباط مثبت با مشتری فرآیندی زمانبر است اما برای موفقیت کسب و کار شما حیاتی است. به عنوان بخشی از کار روزانه خود، با حداقل یک مشتری تماس بگیرید. از تاثیر آن شگفت زده خواهید شد. ۴- خود را جای مشتری بگذارید؛ بسیاری از کارآفرین ها به تولید کالا یا خدماتی می پردازند که از دید ایشان مفید و جذاب است اما آیا این نگاه صحیح است. تولید باید بر مبنای نیاز و خواست مشتری صورت گیرد. مشتری از مراجعه به شما انتظار دارد در وضعیت بهتری قرار گیرد. به همین دلیل کشف نیاز پنهان مشتری و پاسخگویی به نیازهای پیدا و پنهان او همان عاملی است که به باقی ماندن او با شما منجر خواهد شد. عامل دیگر برای حفظ مشتری، شخصیت شما به عنوان مدیر شرکت است. شخصیت های مثبت و ریسک پذیر جذابیت دارند. شخصیت پویا نه تنها باعث می شود شما و شرکت تان همگام با تغییرات حرکت کنید بلکه موجب اطمینان مشتری ها نیز می شود.
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید