پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


برای مصاحبه وقتی نیست


برای مصاحبه وقتی نیست
● گزارش پشت صحنه سریال «زیر گوش سالمم زمزمه كن»
آخرین روز از تصویربرداری مجموعه تلویزیونی «زیر گوش سالمم زمزمه كن» در حالی در استودیویی واقع در ساختمان مركزی تكنولوژی آموزشی به پایان رسید كه پخش این سریال چند روزی است در شبكه اول آغاز شده است.
نخستین قسمت از مجموعه تلویزیونی «زیر گوش سالمم زمزمه كن» (زیر گوش چپم زمزمه كن) كه بلافاصله پس از ماه مبارك رمضان به روی آنتن رفت، شاید به علت تعطیلات عید فطر با سكوتی خبری حتی در خود تلویزیون همراه بود، به نحوی كه برخی از كسانی كه در پشت صحنه این سریال حضور یافتند، نمی دانستند كه پخش این سریال نزدیك به یك هفته است كه آغاز شده است.
حضور در پشت صحنه آخرین قسمت از این مجموعه تلویزیونی، بیش از هر چیز از كمبود وقت برای ساخت حكایت دارد.بازیگران هر كدام با متن هایی در دست در استودیو راه می روند و نقش خود را بلند بلند تمرین می كنند به نحوی كه در ابتدا فكر می كنیم در حال صحبت با ما هستند.قرار است پلان گفت وگوی مش ماشاءالله (بهروز بقایی) و همسرش (فریبا متخصص) با دو عریضه نویس (افشین هاشمی و اصغر همت) ضبط شود.
خسرو احمدی هم به عنوان صاحب (پاتوق فردوس) در این پلان حضور دارد.به نظر می رسد متن ها در دقیقه ۹۰ در اختیار بازیگران قرار گرفته باشد چرا كه گاه در خواندن دیالوگ ها دچار اشتباه می شوند و مجبورند حتی به هنگام ضبط پلان ها متن را در كنار خود داشته باشند.اصغر همت با تایید این مطلب می گوید: آنچه شما در این مجموعه می بینید توان واقعی گروهی كه دور هم جمع شده اند، نیست و شاید یكی از دلایل آن كمبود وقت و شتابزدگی است كه در اغلب كار های تلویزیون دیده می شود.
افشین هاشمی نیز كه اعتقاد دارد هر كار ویژگی خاص خود را دارد و وقتی بازیگر وارد كاری با این ویژگی می شود، طبیعتا باید قواعدش را هم بپذیرد در عین حال خاطرنشان می كند: «زیر گوش سالمم زمزمه كن» كاری است كه صبح متنش را می گیریم و عصر باید آن را به اجرا درآوریم.استودیوی محل ضبط سریال «زیر گوش سالمم زمزمه كن» مستطیلی است كه در هر گوشه آن دكوری متفاوت ساخته شده است. یك سمت دكور «پاتوق فردوس» دیده می شود و در گوشه مقابل دكور تلفن عمومی نشان دهنده بخشی از خیابان است.در گوشه های دیگر نیز دكور خیابان مقابل دادگستری و نرده های معروف كه عریضه نویسان را در كنار خود پناه داده است به چشم می خورد.
محمد رحمانیان درباره دلایلی كه باعث شد این استودیو برای ضبط سریالش انتخاب شود و این كه چرا یكی از استودیو های صدا و سیما را انتخاب نكرده اند، ما را به تهیه كننده ارجاع می دهد. اما هر كجا می رویم شهاب الدین حجازی را نمی یابیم. برخی ما را به سمت پشت بام ساختمان مركزی تكنولوژی آموزشی هدایت می كنند اما آنجا هم جزو بچه هایی كه در اتاقی در پشت بام مشغول بازی هستند، كسی دیگر پیدا نمی شود. در نهایت متوجه می شویم كه آقای حجازی لوكیشن را ترك كرده و برای انجام كاری بیرون رفته است.بر اساس این گزارش نام محمد رحمانیان بیش از هر چیز به عنوان كارگردان تئاتر در ذهن ها نقش بسته است این در حالیست كه خود وی می گوید كارگردانی در تلویزیون را زودتر از تئاتر آغاز كرده است.
نخستین همكاری رحمانیان با تلویزیون كه با كارگردانی و نویسندگی تله تئاتر شروع شده است به سال های ۶۳ و ۶۴ برمی گردد و او سپس از سال ،۶۶ كارگردانی تئاتر را به صورت حرفه ای آغاز كرده است.رحمانیان پیش از ساخت مجموعه های «نیمكت» و «زیر گوش سالمم زمزمه كن»، تله تئاتر هایی چون «نگراسوف» و «بازرس» و مجموعه تلویزیونی هوای تازه را كارگردانی كرده است. اما با ساخت «نیمكت» به سراغ ژانر جدیدی رفت ژانری كه به گفته وی مدت ها در تلویزیون فراموش شده بود.
«زیر گوش سالمم زمزمه كن» از ساختار و شكلی مشابه با مجموعه «نیمكت» برخوردار است، هر چند رحمانیان میان این دو مجموعه تفاوت هایی را قایل می شود. وی در توضیح این مطلب می گوید: در «زیر گوش سالمم زمزمه كن» قصه ها جهت مشخص تری نسبت به «نیمكت» دارند در این مجموعه بر خلاف «نیمكت» تعدادی شخصیت ثابت داریم كه در نقش عریضه نویس ظاهر می شوند. رحمانیان كه هیچگاه با تلویزیون احساس غریبگی نكرده است بیش از هر ساختاری در این رسانه، تله تئاتر را را دوست دارد و از آنجا كه مجموعه ای مانند «زیر گوش سالمم زمزمه كن» شباهت هایی با تله تئاتر دارد ـ با سه دوربین تصویربرداری می شود و فضای محدود دارد ـ برای وی جذاب است. وقتی از او می پرسم كه چرا چنین نامی را برای این مجموعه انتخاب كرده است از ما می خواهد كمی صبر داشته باشیم چرا كه از قسمت ششم به بعد علت این انتخاب مشخص می شود.طرح اولیه «زیر گوش سالمم زمزمه كن»
را خود رحمانیان داده و نگارش متن ۳۰ قسمت را هم بر عهده داشته است. نگارش قسمت های بعدی كه در مجموع ۷۸ قسمت می شود توسط نویسندگانی چون حمید امجد، محمد رضایی راد، امید سهرابی، محمد استاد محمد و امیر امجد به انجام رسیده است.گزارش ایسنا از پشت صحنه این مجموعه حاكی است: هر كدام از پلان ها پس از دو بار تمرین ضبط می شود. تمرین ابتدایی یكی از پلان های مربوط به آخرین قسمت سریال «زیر گوش سالمم زمزمه كن» آغاز می شود. بهروز بقایی در حالی كه در یك دست متن را گرفته و بلند بلند دیالوگ هایش را تمرین می كند، در عین حال با گریموری مواجه است كه موهایش را نشانه می كند و به صورتش پودر می زند. اصغرهمت وقتی متوجه می شود كه این بار باید بدون كلاه مقابل دوربین ظاهر شد، بلند می خندد.
حساسیت رحمانیان در درست خواندن متن ها توسط بازیگران نیز قابل توجه است و بازیگران كه همگی حرفه ای هستند، پس از یكبار اصلاح، دیگر مرتكب اشتباه نمی شوند. با این حال اشتباه فریبا متخصص كه چندین بار به هنگام ضبط اتفاق می افتد، بقایی و همت را بر آن می دارد تا در ادای دیالوگی نسبتا سخت كه باید پشت سر هم ادا شود او را همراهی كنند.دیالوگ افشین هاشمی در این صحنه با صدایی عجیب و غریب می گوید: مش ماشاءالله چه جالب! هر بار كه تكرار می شود رحمانیان را به خنده وامی دارد و از خشكی كار می كاهد.
علی عمرانی و الهام پاوه نژاد دیگر بازیگرانی هستند كه انتظار بازی در این قسمت را می كشند. پاوه نژاد كه لباس مخصوص كولی ها را پوشیده است، گلایه ای از كمبود وقت ندارد. وی خاطر نشان می كند: تمام تیم چه كارگردان و چه بازیگران سعی نكردند به این مساله فكر كنند كه كار باید هر چه زودتر تمام شود. روز هایی بوده كه بیش از ساعت مقرر سر صحنه بوده ایم و تمام تلاش بر این بوده است كه كار به نحو مطلوب اجرا شود.گروه سازنده «زیر گوش سالمم زمزمه كن» سرانجام موفق به گرفتن پلان مورد نظر می شود اما به سرعت باید پلان دیگری را تمرین كرد و حتی برای مصاحبه نیز وقتی نیست.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید