دوشنبه, ۱۳ آذر, ۱۴۰۲ / 4 December, 2023
مجله ویستا
سلاح مرگبار ۳ - LETHAL WEAPON 3

کشور تولیدکننده : امریکا
محصول : برادران وارنر
کارگردان : ریچارد دانر
فیلمنامهنویس : رابرت مارک کیمن و جفری بوم، بر مبنای داستانی نوشتهٔ بوم از شخصیتهائی خلق شده توسط شین بلک
فیلمبردار : یان د بونت
آهنگساز(موسیقی متن) : مایکل کیمن، اریک کلاپتن، دیوید سنبورن
هنرپیشگان : مل گیبسن، دانی گلاور، جو پشی، رنی روسو، استوارت ویلسن، استیو کهان، مارک پلگرینو، تریسی وولف
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۸ دقیقه
ـ هشت روز مانده به بازنشستگی ̎راجر مورتا ̎ی کارآگاه (گلاور) او را همراه همکارش، ̎مارتین ریگز̎ (گیبسن)، به دلیل عدم موفقیت در خنثی کردن بمب تنزل درجه میدهند: ̎مورتا ̎ و ̎ریگز̎ که حالا به پلیسهائی گشتی تبدیل شدهاند، در همان روز نخست در یک تعقیب و گریز، ̎بیلی فلپس̎ (پلگرینو) را که قصد سرقت از یک اتوموبیل حامل پول را داشته، دستگیر میکنند و به این ترتیب دوباره ارتقاء درجه میگیرند. از طرف دیگر در یک محل دور افتاده، ̎جک تراویس̎ خلافکار (ویلسن) که قبلاً پلیس بوده، یکی از زیر دستان خود را به خاطر همان سرقت ناموفق به قتل میرساند. در اداره، ̎مورتا ̎ و ̎ریگز̎ متوجه میشوند که ادارهٔ آگاهی دارد روی پروندهٔ ̎فلپس̎ کار میکند: گلولههای شلیک شده با سرقت یکی از انبارهای مهمات پلیس، ارتباط دارد. ̎تراویس̎ با جا زدن خود به جای یک وکیل، وارد ادارهٔ پلیس شده و ̎فلپس̎ را میکشد ولی بعداً به کمک دوربینهای مخفی پلیس شناسائی میشود. حسابرسی مشکوکی به نام ̎لیوگتس̎ (پشی) به ̎مورتا ̎ و ̎ریگز̎ کمک میکند تا رد ̎تراویس̎ را بگیرند ولی او از دستشان میگریزد. بعداً طی حادثهای معلوم میشود که ̎تراویس̎، گنگسترهای خیابانی را به همان سلاحهای ربوده شده، مجهز کرده است. ̎ریگز̎ و ̎لورناکول̎ (روسو)، یکی از مأموران آگاهی، مخفیگاه ̎تراویس̎ را پیدا میکنند و در همان جا کامیونی پر از مسلسل مییابند. پس از تعقیب و دستگیر دستیار ̎تراویس̎، معلوم میشود که سلاحها از طریق پارکینگ پلیس و یک راه آهن زیرزمینی به بیرون منتقل شده بودهاند.
ـ مثل همتای دیگرش، جان سخت (جان مک تیرنان، ۱۹۸۸)، سلاح مرگبار هم یک فیلم جوئل سیلوری جمع و جو ولی از لحاظ تماتیک نیرومند بود که فروشش باعث شد دنبالهای پر زرق و برقتر و نازلتر برایش ساخته شود و فروش این یکی بر قسمت اول پیشی جست. اگر سری سلاح مرگبار آرام آرام وجههای مردمی یافت به دلیل برپا کردن صحنههای آنچنانی عظیمتر نبود، بلکه به خاطر استحاله یافتن فیلمها از ̎کمدی اکشن̎ به ̎کمدی ـ با ـ اکشن̎ بود. بوم فیلمنامهنویس را آوردند تا لحن قصهٔ بلک را از تریلر خشن به کمدی انفحاری تغییر دهد. پشی هم به عنوان یک دلقک تمام عیار وارد صحنه شد تا مدام در رابطهٔ عشق و نفرت زوج مرکزی مداخله کند. این قسمت سوم در پرداخت روایت تریلر بیقیدتر از قبلیهاست. ̎مورتا ̎ و ̎ریگز̎ تصادفاً اول با یک سرقت، بعد با یک معاملهٔ مخدر مربوط به آن و سپس با یک سرقت اسلحهٔ مهم برخورد میکنند که همهشان هم درست سر راه آنان رخ میدهد. به طور کلی برخلاف فیلمنامهٔ دقیق و پرپیچ و خم اولیهٔ بلک، سلاح مرگبار ۳ به راحتی از یک صحنهٔ تماشائی (حالا چه اکشن و چه کمدی) به سراغ صحنهٔ دیگر میرود و در قید و بند انسجام داستانی نیست. اما سیلور و بوم یک اقدام دراماتیک مهم را به انجام میرسانند و آن اینکه زمان حوادث را هفتهٔ پیش از بازنشتگی ̎مورتا ̎ قرار میدهند و به این ترتیب آن حس آشفتگی و سرگشتگی را که شخصیت ̎ریگز̎ در قسمت دوم مجموعه کم داشت، باز میگردانند. ابتدا مرگ همسر، ̎ریگز̎ را دیوانه کرده بود و حالا از دست دادن شریک و همکار و به یک معنا تنها خانوادهای که دارد. در پایان ̎مورتا ̎ برای ده سال دیگر سرکار برمیگردد و امکان ساخت سلاح مرگبار ۴ (ریچارد دانر، ۱۹۹۸) را فراهم میکند. ترانه ̎قطعاً من هستم̎ تصنیف مایکل کیمن و اریک کلاپتن با اجرای کلاپتن و استینگ، کاملاً در یاد میماند.
همچنین مشاهده کنید
خبرگزاری ایلناسایت نورنیوزسایت مجله شبکهسایت نامه نیوزروزنامه تعادلسایت دیدارنیوزسایت رویداد 24روزنامه آرمان ملیخبرگزاری ایسناسایت اصلاحات نیوز