پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

حفظ حرمت ها و تحریم بدعت ها بهره وری مؤثراز ماه محرم را گسترش دهیم


حفظ حرمت ها و تحریم بدعت ها بهره وری مؤثراز ماه محرم را گسترش دهیم
صدای مداح هیئت عزاداری همراه با انواع آهنگ و سازها به کمک بلندگوهای بسیار قوی در فضای خانه های اطراف و حتی محله های دورتر از آن می پیچید. گروه زنجیر زنان هیئت هم با تکان دادن زنجیرها و کوبیدن ضرباتی برطبل ها برای حرکت در خیابان های اطراف آماده می شوند... شمایل بزرگی روی داربست نزدیک هیئت چشم نوازی می کند. چراغ های رنگی کوچک و بزرگ به آن نورهای مختلفی می پاشند. چندین علم هم در حاشیه خیابان قرارگرفته و گروهی از جوانان برای علم کشی آماده می شوند اما اول باید علم بزرگ را به ابتدای خیابان برد... برنامه های سال های پیش هیئت از خاطرم می گذرد که چگونه علم بزرگ را در طول مسیر سوار بر سه پایه و به شکل مورب حمل می کردند!...
صدای مداح دوباره مرا به خود آورد با تعجب گوش می دادم که می خواند «تمام حرف دلم خلاصه در یک کلام که من سگ...»
متأسفانه اشعار بی محتوا، رفتار بدعت آمیز و برخی چشم و هم چشمی ها در مراسم عزاداری ها مانع از تقویت حس و حال معنوی شرکت کنندگان این گونه مراسم در ماه محرم و ایام تاسوعا و عاشورا شده است.
اگر چه این روند انتقاداتی را به دنبال داشته است اما بخشی از تحریفات در متن جامعه هم نفوذ کرده است که هرگونه تلاش برای اصلاح و بازسازی آن واکنش هایی را درپی دارد. در سال های اخیر شاهد رویکرد برخی هیئت های مذهبی و عزاداری به انواع شمایل، نورپردازی های مسحورکننده و تقویت سیستم صوتی مراسم بوده ایم اما کمتر توجهی به محتوا و مفهوم عبارات و گفتار در عزاداری ها صورت می گیرد! تحریفات چگونه به تاریخ عاشورا وارد شد و راهکارهای تحریف زدایی از فلسفه و فرهنگ عاشورایی چیست؟ در این سلسله گزارش برای ارائه پاسخی نسبی تلاش می کنیم.
تکاپو برای تحریف عاشورا
عاشورا را اوج حماسه و مصیبت عظیم می خوانند. واقعه ای که چشم تاریخ تاکنون هرگز تکرار آن را ندیده است.
فرهنگ عاشورا، در طول تاریخ همواره برای جامعه اسلامی و مؤمنین الهام بخش بوده و حرارتی را در دلهای مؤمنین ایجاد کرده است که هرگز به سردی نمی گراید. جلوه های این الهام بخشی را در دوران شکل گیری پیروزی انقلاب اسلامی، حماسه آفرینی های هشت سال دفاع مقدس و... به خاطر داریم، اما به رغم تمامی آثار ایجابی که فرهنگ عاشورا با خود دارد متأسفانه بعضا در مقام پاسداشت و بزرگداشت و تقویت آن برخی رفتار و گفتارهای بدعت آمیز مشاهده می شود که از فرهنگ واقعی عاشورا فرسنگ ها فاصله دارد. گروهی از کارشناسان و آگاهان علوم دینی مهمترین علل شکل گیری بدعت های عاشورا را در تلاش دشمنان اسلام و تشیع و همچنین ناآگاهی ها و عدم تحرک تحقیقاتی پژوهشگران و تحلیلگران مسلمان در کشف واقعیات جستجو می کنند.
حجت الاسلام جلال نوری از کارشناسان فرهنگی با اشاره به این که حرکت امام حسین یک انقلاب اسلامی بوده است، از این انقلاب به عنوان مهمترین عامل گسترش اسلام راستین و مهارکننده پدیده تحریفات دینی در دوره پس از رحلت پیامبر نام می برد و می گوید: «فرهنگ عاشورا همواره مورد توجه و البته بغض و کینه دشمنان اسلام بوده است که می کوشند واقعیات را وارونه جلوه دهند.»
این کارشناس فرهنگی با اشاره به برخی انحرافات پدید آمده درباره واقعه عاشورا می گوید: «بدعت هایی در سال های کنونی در جریان مراسم عزاداری ها شکل گرفته که ضرباتی را بر این حادثه بزرگ و بی نظیر تاریخ وارد کرده و می کند.»وی با تقسیم بندی تحریفات درباره عاشورا به لفظی، قالبی و معنوی و روحی می گوید: «تاریخ با ابهت و عظمت کربلا طی ۱۴قرن گذشته تاکنون دچار تحریفات لفظی و معنوی شده است و متأسفانه برخی از افراد ساز و برگ هایی بر پیکره این تاریخ افزوده اند که چهره اصلی را تغییر داده است.»
حجت الاسلام محمد صحتی سردرودی از جمله پژوهشگران علوم دینی است که تحقیقات انجام داده است. وی با ارائه مستنداتی درباره برخی تحریفات می گوید: «براساس مستندات موجود تاریخی حضرت ابوالفضل(ع) امان نامه عبیدالله بن زیاد را قبول نمی کند اما برخی از مداحان و متأسفانه سخنرانان این موضوع را به صورت تحریف آمیز بسط و گسترش می دهند و مدعی اند که شب عاشورا امام حسین«ع» به ابوالفضل گفت: «برو، و جان خود و برادرانت را نجات بده، اینها دروغ است، چون امام حسین«ع» کسی را مجبور نمی کرد که برود.» وی ادامه می دهد: «موضوع بعدی سخنی است که از امام سجاد«ع» نقل می کنند که امام فرمود: «ای کاش مادرم مرا نمی زائید.» می گویند امام سجاد این سخن را در شام گفت: اما این سخن امام در صحیفه سجادیه آمده است. امام در صحیفه سجادیه در عبادات خود با خداوند در مقام اینکه خدایا نعمتهای تو زیاد است فرمود: «خدایا نعمتهای تو را می بینیم، عظمت تو را می بینیم، شکر کم خودم را می بینیم، ناتوانی شکرگزاری تو را در خودم می بینیم و از خودت خجالت می کشم و می گویم، ای کاش مادرم مرا نمی زائید.»
این پژوهشگر امور مذهبی نمونه ای دیگران را می دهد و می گوید: «رفتار و گفتار حضرت قاسم مورد توجه سخنرانان و مداحان است. مثلا می گویند ایشان سرش زیر سم اسبان له شد اما این موضوع غلط و وارونه است.
وقتی حضرت قاسم از اسب به زمین افتاد، امام حسین«ع» و یاران به استمدادش آمدند و ضربه ای هم به قاتل حضرت قاسم زدند. وقتی قاتل حضرت قاسم از لشکر عمرسعد کمک خواست، کسی نتوانست او را نجات دهد و سر قاتل حضرت قاسم«ع» در زیر سم اسبان له شد. که در اینجا ضمیر اشتباه ترجمه شده است و برخی مداحان برای تحریک احساسات دینی و معنوی مردم آن را می خوانند.»
منطق حسین این چنین نیست
شهید مطهری در صفحه۱۷ کتاب درباره تحریفات عاشورا چنین می نویسد: نمونه دیگر از تحریف در وقایع عاشورا، که یکی از معروفترین قضایا است و حتی یک تاریخ هم به آن گواهی نمی دهد، قصه لیلا مادر حضرت علی اکبر است و البته ایشان مادری به نام لیلا داشته اند ولی یک مورخ نگفته که لیلا در کربلا بوده است، اما ببینید که ما چقدر روضه لیلا و علی اکبر داریم حتی من در قم در مجلسی همین روضه را شنیدم که... علی اکبر به میدان رفت، حضرت به لیلا فرمود که از جدم شنیدم که دعای مادر در حق فرزند مستجاب است، برو در فلان خیمه خلوت، آنجا موهایت را پریشان کن، در حق فرزندت دعا کن، شاید خداوند این فرزند را سالم برگرداند!
اولا لیلایی در کربلا نبود، که چنین کند، ثانیاً اصلا این منطق، منطق حسین نیست. منطق حسین در روز عاشورا، منطق جانبازی است، تمام مورخین نوشته اند هرکس که آمد اجازه خواست، حضرت به هر نحوی که می شد، عذری برایش ذکر کند، ذکر می کرد.
به جز برای علی اکبر «فاستاذن اباه فاذن له» یعنی «تا اجازه خواست گفت برو».
حال ببینید چه شعرها که سروده نشده است.
تلاش برای نفوذ تحریفات به متن جامعه
حجت الاسلام سردرودی با اشاره به این که تحریفات تاریخ انسان ساز عاشورا حتی پیش از وقوع حادثه آغاز شد می گوید: «تحریفات عاشورا زمانی پیش تر از آن شروع شد. دستگاه حاکم برای شهادت وی نیازمند تمهیداتی بود. بنابراین ابتدا شخص امام را ترور و برای عاشورا بسترسازی کردند.پس از آن نیز برای ناآگاهی جامعه شکل وقوع واقعه را تحریف کردند تا شاید مانع از گسترش فرهنگ قیام و جهاد شوند.»
وی ادامه می دهد: «در دوران بنی امیه و بنی عباس گروهی درباره واقعه عاشورا تحریفاتی را منتشر کردند که با گذشت زمان بخشی از آن در تاریخ تشیع نیز نفوذ کرد که به دلیل اهمال و بی دقتی های برخی مداحان و سخنرانان این تحریفات در عزاداری ما هم رایج شد و گسترش یافت.»
این کارشناس امور مذهبی تاکید می کند برخی تحریفات به گونه ای در متن جامعه عمق و گسترش یافته که حتی برخی به اصلاح آن اعتراض می کنند!
سلامت نسبی ادبیات مکتوب عاشورا
در گذر تحریف
درباره تاریخ عاشورا و واقعه کربلا علاوه بر آثار مکتوب، ادبیات شفاهی فراوانی وجود دارد که به باور بسیاری از کارشناسان ،ادبیات شفاهی بیشترین تحریفات را در خود جای داده است. حجت الاسلام نوری دراین باره معتقد است که تحریف در آثار مکتوب کمتر از ادبیات شفاهی است. وی می گوید:«برخی وقایع سفر امام حسین(ع) و حوادث تاسوعا و عاشورا به صورت نقل قول گسترش می یابد که تحریفات زیادی را دراین باره شاهدیم. متاسفانه سخنانی مطرح می شود که علاوه بر بی حرمتی ها با عقل نیز همخوانی ندارد و موجب سرگردانی شنوندگان می شود.»
اشعاری که حدیث خوانده می شود!
اگرچه تحریفات پدید آمده درباره تاریخ عاشورا و واقعه کربلا انکارناپذیر است اما تلاش هایی نیز برای مهار دانه تحریف و نیز اصلاح و بازسازی بخشی از آن صورت می گیرد.
حجت الاسلام سردرودی با اشاره به این که نشر نتایج تحقیقات و پژوهشها درباره عاشورا و کربلا عامل مهمی در مهار این پدیده بوده است می گوید: «متاسفانه برخی افراد اشعاری را درباره ماه محرم و صفر مطرح می کنند و به گونه ای طرح می شود که برخی آن را حدیث می خوانند!و در رسانه ها نیز کمتر به این نکته توجه می شود.» وی به چند نمونه اشاره می کند: «مصراعی از یک شعر که در سال های دور و نزدیک مورد توجه همگان است، کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا بود که متاسفانه برخی به عنوان حدیث از زبان امام حسین(ع) یا امام صادق(ع) نقل می کنند! یا شعر دیگری از احمد شوقی شاعری از کشور مصر که گفته «ان الحیاه عقیده و جهاد» که گروهی آن را حدیثی از امام حسین(ع) نقل می کنند.»
شبهه افکنی به بهانه عزاداری
دشمنان اسلام از قدرت معنوی مجالس عزاداری هم آگاهند و هم واهمه دارند از این رو به شیوه های مختلف برای تحریف و کم اهمیت جلوه دادن آن می کوشند.
حجت الاسلام راسخیان از دیگر کارشناسان علوم دینی با اشاره به این نکته می گوید: «دشمنان نمی توانند عاشورا را از فرهنگ تشیع و اسلام حذف کنند از این رو تلاش دارند تا نهضت عاشورا را مخدوش جلوه دهند.
از جمله راهکارهای آنها شبهه افکنی و مناقشه های سست پیرامون عزاداری و گریه برای امام حسین(ع) است. اگر بتوانند با افزودن خرافات و حرکتهای افراطی و تفریطی ضمن حفظ صورت آن، رسمش را دگرگون می سازند و خاصیت تحرک بخشی آن را می گیرند و با صرف هزینه های هنگفت مسیر عزاداری به شیوه صحیح را تغییر و شیوه های عاطفی آن را برجسته و ابعاد معرفتی و حماسی آن را از بین می برند. البته برخی نیز با بی توجهی رفتاری را انجام می دهند که صرفا به سوءاستفاده دشمنان منجر می شود. شبهات فراوانی درباره علت قیام امام حسین(ع)، چگونگی جنگ میان کفر و ایمان و... مطرح می شود که نیازمند پاسخ گویی قاطعانه است.»
حجت الاسلام نوری نیز دراین باره می گوید: «برخی دست اندرکاران هیئات مذهبی در یک چشم و هم چشمی قابل تامل از مداح می خواهند که حرف نو و جدیدی بزند تا برای مردم تازگی داشته باشد. مگر تاریخ را می توان تغییر داد. مگر تاریخ من درآوردی است؟»
بخش اول این گزارش را با بخشی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) به پایان می بریم. ایشان می فرمایند: به جوانها توصیه می کنم شیوه های پیشکسوتها را به کلی کنار نگذارند، دست نکشند، من بانوآوری موافقم، نوآوری هیچ اشکالی ندارد اما اگر بخواهید دراین نوآوری کمال پیدا کنید، بایستی این نوآوری در امتداد شیوه های گذشتگان باشد. وقتی شعر را می خوانیم به فکر باشیم که از این شعر ما ایمان مخاطبان ما زیاد شود، پس هر شعری را نمی خوانیم، هرجور خواندنی را انتخاب نمی کنیم، جوری می خوانیم که لفظ و معنا و آهنگ در افزایش ایمان اثرگذار باشد.»
حال و هوای شهرهایمان دگرگون شده است. حزن و اندوه و ماتم شهادت فرزند پیامبر اعظم اسلام قامت و چهره مردم را پوشانیده است. پرچم ها و بیرق های سیاه و سرخ به نشانه عزای حسینی در هر کوی و برزنی برافراشته شده تا بار دیگر عشق و ارادت ایرانیان به اسلام و اهل بیت را فراروی هر بیننده ای قرار دهد.
هیئت های مذهبی در نقطه نقطه شهرها برپا شده اند و مردم گروه گروه به مراسم عزاداری می روند و در غم و ماتم سلاله رسول الله(ص) بر سر و سینه می کوبند.
پاسداشت قیام خونین عاشورا و نهضت حسینی از جمله افتخارات مردم معتقد کشورمان است که بی توجه به وضعیت آب و هوای کشور هر سال شکوهمندتر از سال پیش در اجرای آن همت می گمارند.
غرب و غرب باوران نیز برای کاستن از دامنه حفظ و حراست از میراث عاشورای حسینی همچنان تکاپو می کنند.
دهه اخیر رویکرد دشمنان اسلام به این موضوع بیش از گذشته بوده است. آنان از رشد بیداری جهان اسلام به تاسی از فرهنگ عاشورا واهمه دارند و می کوشند زمینه تحریفات و انحرافات در این فرهنگ غنی اسلامی را فراهم آورند.
متأسفانه در سال های اخیر علاوه بر نفوذ برخی اشعار بی محتوا، سبک های قابل تامل مداحی و استفاده از ابزارآلات موسیقی در مراسم مذهبی گسترش یافته و نگرانی هایی را برانگیخته است. اگر چه تلاش هایی برای مهار این پدیده مذموم صورت گرفته است که ناکافی به نظر نمی رسد!
● تاکید بر حفظ حقیقت شعائر و مراسم دینی
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با درک عمیق توطئه های دشمنان اسلام برای مهار رشد اسلام خواهی در اروپا و بیداری ملت های اسلامی، تکاپوی دشمنان در ایجاد انحراف و تحریف فرهنگ عاشورا را یادآور شده اند و می فرمایند:
البته روح و مضمون حقیقی این شعائر و مراسم باید به طور شایسته حفظ شود و معنویت و توجه و فراگیری بر آن حاکم باشد اما مجالس عزاداری حسینی باید از سه ویژگی برخوردار باشد، اول چنین مجالسی باید محبت به اهل بیت«ع» را زیاد کند، شما روحانیون باید کاری کنید که محبت شرکت کنندگان در مجالس مذکور، روز به روز نسبت به حسین بن علی«ع» خاندان پیغمبر و معرفت الهی بیشتر شود. دومین ویژگی ای که باید در این مجالس به وجود آید این است که مردم نسبت به اصل حادثه عاشورا، معرفت روشنتر و واضح تری پیدا کنند، اینطور نباشد که ما در مجلس حسین بن علی«ع» سخنرانی کنیم، اما موضوع سخنرانی، حضار آن مجلس اعم از جوان و غیرجوان و زن مرد اهل فکر و تامل را به این فکر فرو ببرد که «ما به این مجلس آمدیم و گریه ای هم کردیم اما برای چه؟ چرا باید برای امام حسین گریه کرد؟ اصلا چرا امام حسین«ع» به کربلا آمد و عاشورا را به وجود آورد؟... سومین ویژگی لازم در این مجالس افزایش ایمان و معرفت دینی در مراسم است...
اینطور نباشد که یک مقدار لفاظی کنیم و حرف بزنیم و اگر احیانا مطلبی هم ذکر می کنیم، مطلب سستی باشد که نه فقط ایمانها را زیاد نمی کند، بلکه به تضعیف ایمان مستمعین می پردازد.
همچنین «مداحان در تبیین و تبلیغ حقایق زیبای وجود مبارک ائمه اطهار وظیفه خطیری دارند و باید در محتوا و مضامین سخنان و اشعار خود کاملا دقت کنند.» «مداحی باشرافت ترین منزلت است و لذا مداحان باید با استفاده از معارف غنی اسلام و مفاهیم اخلاقی، اشعار خوب و هنرمندانه ای را انتخاب کنند تا بر افزایش تاثیرگذاری بر مخاطب مؤثر باشد. از آهنگهای نامناسب استفاده نکنید...»
● عوامل تحریف از نگاه کارشناسان
▪ علوم دینی
این روزها درهر کوچه و خیابان، درهرکوی و برزن، تکایای عزاداری او برپا شده است. هیچ دلی نیست که بی قرار او نباشد، لب ها به زمزمه درمی آیند، دست ها بر سروسینه می کوبند، اشک ها برگونه ها فرومی چکد و قلب های شکسته حاجتمندانه او را شفیع خود می خوانند... مراسم عزاداری ابا عبدالله الحسین(ع) راز ماندگاری اسلام و شیعه است. قرن هاست که شیعیان و عاشقان اهل بیت(ع) همزمان با فرارسیدن ماه محرم و صفر برای پاسداشت نهضت خونین حسین تلاش می کنند و متاسفانه برخی بدعت ها و تحریفات نگرانی هایی را برانگیخته است. عوامل تحریف فرهنگ عاشورا کدامند و چگونه گسترش می یابند؟
حجت الاسلام رنجبران معاون فرهنگی نهاد رهبری در دانشگاه با تاکید بر این که عدم وجود تحلیل تاریخی، اسطوره سازی، استفاده از منابع شفاهی، عدم واکنش به روضه ها و مداحی های قابل تامل و عدم آموزش مداحان مهمترین عوامل تحریف ساز در واقعه عاشورا طی سال های اخیر است، می گوید: «همه چیز ا ز چشمان یار آغاز می شود، برجسته ترین ویژگی رهبر نهضت عاشورا و علمدارانش از نظر شاعران و مداحان امروزی چشمان سیاه، ابروان کمان و قامت رعنایشان است.»
به باور وی ظاهراً شاعران و مداحان امروزی آن چنان غرق تماشای چشم و سیمای یار شده اند که فراموش کرده اند برای امام حسین(ع) و حماسه کربلا شعر می سرایند و نوحه خوانی می کنند! حجت الاسلام رنجبران می گوید: «مردم باید در مجلس عزاداری برای سیدالشهدا به درد دلهای یک عاشق دل خسته گوش کنند، برای او سینه بزنند و اشک بریزند، روشن نیست که ما باید بر مصائب حسین(ع) بگیریم یا حسین بر مصائب ما.»
سخنان وی فضای بیرونی برخی از تکایای مذهبی را به ذهنم متبادر می سازد. صدای نوحه سرایی برخی از افراد درگوشم می پیچید که «با اینکه من خوب می دونم آدمی بی اصل و نسبم، بده اجازه ای خدا عشقمو نقاشی کنم خوب می شه قلب عاشقم یک طرح خوشگل می زنم، نقش یک مرد پهلوون طرح شمایل می زنم ابروهای کمونی شو، صورت آسمونی شو، تا که به چشماش می رسم کشیدنش چه مشکله آخه چشمای یارمن سیاهه خیلی خوشگله، و همینطور ادامه می دهد، سیاهه چشات جزیره دله، هرکسی از نسل توه چه خوشگله»
حجت الاسلام رنجبران بر ضرورت آموزش دهی به مداحان و دست اندرکاران برخی از تکایا و هیئآت مذهبی تاکید می کند و می گوید: «برخی مداحان می خوانند که من حسین الهی ام، من زینب الهی ام، من به قبله حسین نماز می خوانم. اما این عبارات ناصحیح است. آنان تصور می کنند مکتب حسین(ع) یعنی عشق مجازی.
برخی شنیده اند که حسین(ع) سلطان عشق است اما نمی دانند که وقتی امام حسین(ع) از عشق سخن می گوید، چشم و ابرویی نیست. بلکه می گوید ان الا اری الموت الاسعاده یعنی مرگ در ماه خدا را عین سعادت می دانم. متاسفانه سال هاست که مداحی عالمانه نمی شنویم.»
حجت الاسلام محمد صحتی سردروری از کارشناسان و پژوهشگران امور دینی نیز عوام زدگی، افراط و تفریط و پادشاه پنداری را از جمله عواملی تحریف فرهنگ عاشورا می داند. وی می گوید: «برخی اشعار مداحی و مرثیه سرایی درباره امام حسین(ع) دارای اشکالات ماهوی است که باید نسبت به این روند نگران بود.»
● عزاداری حسینی فراتر از یک مراسم
طاهره جرجانی از جمله دست اندرکاران مجالس عزاداری زنانه ویژه اهل بیت(ع) است. وی با اشاره به این که در سال های دور و نزدیک بارها درباره چگونگی شهادت امام حسین و یارانش در صحرای کربلا گفته و شنیده شده است از عدم توجه به فلسفه قیام امام در برابر یزید و انحرافات پدیدآمده درباره شناخت اسلام در عزاداری های حسینی گلایه مند است. وی می گوید: «عزاداری حسینی و عاشورا را باید فراتر از یک مراسم خاص و تقویم مناسبتی دید. عاشورا کلاس آموزش دینداری، پایبندی به اعتقادات اسلامی و کسب روحیه جهاد و مبارزه و شهادت طلبی است. این فرهنگ را نمی توان با اشعاری بی محتوا و بعضاً بی معنی اشاعه داد.»
وی با اشاره به گسترش فرهنگ عاشورایی در جامعه جوان ایران بر ضرورت ارائه آموزش های صحیح در انتقال پیام عاشورا از منبر و مداحی تاکید می کند و می گوید:«باید به نقد رفتار و گفتار هیات مذهبی در ایام محرم پرداخت. ضعف ها را برطرف و نقاط قوت را تقویت کنیم. مدیحه سرایی و مرثیه سرایی از جمله ابزار موثر در انتقال پیام دردمندانه عاشوراییان است اما متاسفانه در سال های گذشته و حال این ابزار به نوعی به ضد تبلیغ تبدیل شده است.
اشعار نامفهوم و بعضاً بی محتوا همراه با استفاده از ابزارآلات موسیقیایی حس و حال معنوی عزاداری های حسینی را کمرنگ می کند.»
● اصرار دشمنان بر تغییر محتوای عزاداری ها
تکاپوی دشمنان اسلام در تحریف واقعیت عاشورا و انحراف افکار عمومی از توجه به فرهنگ جهاد و مشکلات انکارناپذیر است. اهمال و بی توجهی به این موضوع انتقاداتی را از سوی کارشناسان و پژوهشگران اسلامی درپی داشته است. حجت الاسلام حمید رضا مطهری مدیر گروه شناخت سیره اهل بیت در قم اصرار دشمنان بر تغییر محتوای اشعار مورد استفاده در عزاداری ها را مورد تاکید قرار می دهد و می گوید: دشمنان در از بین بردن روح اصلی عزاداری ها تلاش می کنند. طرح اشعاری با وصف زیبایی های ظاهری و توجه به جمال امام و یارانش به جای پرداختن به کمالات نبوی مانند صبر، ایثار و مقاومت آنان در یک مبارزه ناجوانمردانه و نابرابر از جمله این گونه تلاش ها است. هدف اصلی قیام امام حسین «ع» امر به معروف و نهی از منکر بوده است اما متاسفانه امروزه حتی بسیاری از جوانان برداشت صحیحی از امر به معروف و نهی از منکر ندارند. این نکته باید در لا به لای عزاداری های پرشور و حال حسینی مطرح و فلسفه قیام امام«ع» مورد توجه قرار گیرد اما صرفاً به یک سوگواری و گریه بسنده می کنند.»
دکتر حمیدرضا عبداللهیان یکی از اساتید دانشگاه نیز یکی از عوامل تحریف عاشورا را مداحی های به اصطلاح مدرن و امروزی می داند و از نفوذ پدیده عرفان زدگی در فرهنگ غنی عاشورا ابراز نگرانی می کند. وی در این باره می گوید:«مدرسه و مکتب حسینی که درس آموز جهاد، شهادت، ایثار و ظلم ستیزی است در برخی اشعار جدید به میخانه و میکده تبدیل شده است. شاید این گونه ادعا می شود که از تعابیر عرفانی تقلید شده اما تعبیر عرفانی از یک حماسه با عرفان زدگی تفاوت دارد.»
این استاد دانشگاه شعری با این مضمون زمزمه می کند:«دوباره خادما در میکده رو وا میکنن. برای روضه حسین خیمه ای برپا می کنن دیوارای میکده رو بیرق و پرچم می زنن. فرشته ها تو این عزا حلقه و ماتم می زنن
و ادامه می دهد:«اگر تعابیر عرفانی که تعابیر استعاری، شخصی و نیازمند تفسیر هستند وارد حوزه عمومی شود به عرفان زدگی تبدیل می شود.»
صدیقه توانا
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید