جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا
آرماند فایگنبام
فایگنبام مدیر شركت جنرال الكتریك ، مشاور تضمین كیفیت ارتش آمریكا، رئیس ASQC (american society of quality control) وبنیانگذار آكادمی بین المللی كیفیت و مبتكر واژه "كنترل كیفیت جامع" و مولف كتابی با همین عنوان است .
وی بر این اعتقاد است كه كنترل كیفیت ایجاد نوعی سیستم فعال برای نظارت بر كلیه امور یك واحد یا مؤسسه است. از این نظر كنترل كیفیت ، كاری است به دور از انگیزشهای كوتاه مدت و حركتی گروهی كهموفقیت آن منوط به همكاری و ارتباط نزدیك بین واحدهای مختلف بوده و حمایت تدریجی مسئولین را طلبمی كند. بنابر این تحقق امر كیفیت زمانی میسر می گردد كه تك تك عوامل و دست اندر كاران در تمام سطوحدر امر كیفیت مشاركت فعال داشته و نسبت به آن متعهد باشند.
دیدگاه كیفیت فایگنبام بر این اصل استوار است كه علی رغم شركت كلیه عوامل در تحقق كیفیت، نقشمدیریت ارشد فراتر از دیگران بوده و لازم است مدیریت درك كافی از ضرورت موضوع داشته و نسبت به تبدیلنمودن فرایند ارتقای كیفیت به یك امر عادی و مستمر در سازمان تعهد نشان دهد.
وی ، بر این اساس سپردن مسئولیت راهبردی ارتقای كیفیت را به متخصصین كیفیت یك اشتباه میداند. خدمت برجسته فایگنبام در عرصه كنترل جامع ، توجه یكپارچه به درون و بیرون سازمان بصورت فراگیر است. وی می گوید : مدیریت ،بایستی سراسری و یكپارچه بوده و همه فعالیتهای مدیریتی و عملیاتی را با یكدیگر هماهنگ نموده و جنبههای اجتماعی و فنی سازمان را به هم نزدیك كند. از اینرو علاوه بر امور درون سازمانی ، باید به همان نسبت ،خشنود نگه داشتن مصرف كنندگان كالا و خدمات و نیز تأمین كنندگان مواد و قطعات اولیه مورد توجه قرار گیرد وی با توجه یكپارچه به مفهوم كیفیت ، ارتقای كیفیت را در سه بعد تبیین می كند :
۱- تفسیر و تبیین جنبه های اخلاقی كیفیت
۲ - تبیین و تشریح مفهوم كیفیت جامع و كنترل
۳ - تبیین و تشریح نظام طبقه بندی هزینه های كیفیت كه شامل هزینه های ارزیابی ، پیشگیریو بروز نقص است.
● وی كنترل جامع كیفیت را چنین تعریف می كند :
كنترل جامع كیفیت ، یك سیستم كارآمد برای ادغام تلاشها در زمینه ایجاد ، نگهداری و ارتقای كیفیت در گروههای مختلف یك سازمان است و سازمان را قادر می سازد با در نظر گرفتن موارد اقتصادی ، رضایت كاملمشتریها را فراهم سازد .
● فایگنبام برای موفقیت مدیریت كیفیت جامع معیارهای زیر را ارائه داده است:
۱ - كیفیت یك فرایند سازمان شمول است
۲ - كیفیت آن چیزی است كه مشتری می خواهد
۳ - كیفیت و هزینه مكمل هم هستند
۴ - كیفیت محتاج علاقمند فردی و تیمی است
۵ - كیفیت یك روش مدیریتی است
۶ - كیفیت و نوآوری متقابلا" بهم وابسته اند
۷ - كیفیت یك رفتار است
۸ - كیفیت نیازمند ارتقای مستمر است
۹ - كیفیت بهترین روش برای بهره وری است.
۱۰ - كیفیت توسط یك سیستم جامع كه با مشتریها و تدارك كنندگان مرتبط است، اجرا می شود.
● فیگن بام اظهار میدارد که کنترل در مدیریت ۴ مرحله دارد:
۱ ـ تعیین استانداردهای كیفیت
۲ ـ ارزیابی تطابق با استانداردها
۳ ـ تثبیت موارد گذر به بالای استانداردها
۴ ـ برنامه ریزی برای ارتقای استانداردها
منبع : پایگاه اطلاعرسانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز
همچنین مشاهده کنید