سه شنبه, ۲۵ دی, ۱۴۰۳ / 14 January, 2025
مجله ویستا
سـورَن، تحقق رؤیای خودروساز شدن
سمند یا اسب طلایی رویاهای ایرانی، نامی است كه بر نخستین خودروی ملی ایرانی نهاده شد. این خودرو نتیجه تلاش مهندسان و متخصصان صنعت خودروی ایران و تجربهای موفق در تولید خودروی سواری بود كه توانمندی مهندسان ایرانی را اثبات كرد.
سمند با هدف عرضه و رقابت در بازارهای جهانی ارائه شد و دارای قابلیتهایی متعدد است كه آن را براحتی رقابتپذیر میسازد، بخشی از این قابلیتها در طراحی مدرن و روزآمد این خودرو نهفته است و برخی نیز تكیه بر توان سازندگان داخلی قطعات این خودرو دارد.
خط رباتیك این خودرو از نخستین خطوط پیشرفته تولید خودروی ایران و خاورمیانه به شمار میرود و این خودرو به عنوان خودروی ملی ایرانیان به بازار عرضه شد.
مالكیت معنوی این خودرو به طور كامل متعلق به ایران خودرو بود و همین مسئله سبب شد كه این شركت به عنوان خودرو سازی معتبر در خاورمیانه شناخته شود و جایگاه خود را در ردهبندی خودرو سازان ارتقاء بخشد.
ایران خودرو با مالكیت برند سمند توانست این خودرو را بدون كسب لیسانس از خودرو سازان بزرگ جهان صادر كرده و حتی لیسانس تولید این خودرو را به كشورهای دنیا عرضه كند. این امر، در كشورهای سوریه، بلاروس، آذربایجان و ونزوئلا عملی شد. اكنون نیز عملیات اجرایی ساخت كارخانه سمند در چین و سنگال آغاز شده است.
خودروی سمند از استانداردهای بالایی در زمینه آلایندگی، ایمنی و عملكرد برخوردار است. سمند، نخستین خودروی ایرانی است كه توانست استاندارد یورو۳ كه استاندارد روز اروپاست را كسب كند. این خودرو با استفاده از فناوریهای جدید و طراحی بر اساس اصول ارگونومیك، آسایش، ایمنی و راحتی خاصی برای سرنشینان ایجاد میكند،
شاید در زمستان ۱۳۸۱ هنگامی كه نخستین گروه خودروی ملی با نام سمند ارائه شد و رؤیای ایجاد برند ملی در صنعت خودرو به حقیقت پیوست، كسی نمیدانست كه تولید این محصول جدید، سرآغاز حركتی نوین در صنعت خودروسازی خواهد شد و پشتوانه فنی، تكنیكی و علمی ناشی از تولید سمند، روزی این اجازه و جرأت را به طراحان و مهندسان ایرانی بدهد كه در راه خلق محصولات دیگری قرار گیرند و تواناییهای خود را بروز دهند.
اینك از رهتوشه تجربیات نخستین مدل سمند و از زادراه تمامی بزرگمردانی كه سنگلاخ دشوار طراحی و تولید مدلهای اولیه را پیمودند، جادهای هموار و گسترده به فراخی آسمان و به روشنای افق سپیدهدمان گشوده شده است كه حكایت از آیندهای روشن و امیدبخش برای صنعت خودروی ایران دارد.
پروژه تغییر چهره سمند با عنوان P۲ از دل همین تحولات و تجربیات شكل گرفت و بر همین اساس با تولید« سمند سورَن» در گروه صنعتی ایران خودرو، ایران بار دیگر جهش اقتصادی را در عرضه توسعه و اقتصاد كشور، بویژه صنعت خودرو شاهد است.
آری،« سمند سورَن» یكی از پیشرفتهترین محصولات ایران خودرو در ۱۸ بهمن ماه سال جاری با حضور وزیر صنایع و معادن، نمایندگان مجلس، مدیریت و كاركنان ایران خودرو و در میان استقبال گرم اصحاب رسانهها رونمایی شد.
واژه فارسی سورن با فتح ر با معانی، شجاع، دلیر و شمشیر بران، نامی است كه این خودروی جدید بر خود گرفته است. این در حالیست كه پیش از بهرهبرداری این خودرو "سورن" با كسر ر تلفظ میشد كه نام بزرگ،ترین سردار اشكانی بود كه در نبرد با امپراتور رم، او را شكست داده بود.
ایران خودرو به منظور كسب سهم مناسب از بازار داخلی و خارجی، این مدل جدید سمند را با تجهیزات ایمنی پیشرفته، طراحی كرده است. این خودرو استاندارد اروپایی ایمنی خودرو را از مراكز معتبر بینالمللی اخذ كرده است. مهمترین تجهیزات نصب شده بر روی خودروی سمند سورن، كیسه هوا، سیستم جدید فرمان تاشو و كمربندهای ایمنی مدرن است كه با نصب این تجهیزات تلفات جانی مرتبط را تا ۲۵ در صد و جراحات وخیم را در ناحیه سر و صورت حدود ۷۵ درصد كاهش میدهد.
جلو پنجره سمند سورَن برای افزایش میزان هوادهی و درنتیجه بالابردن راندمان سیستم خنك كننده موتور، با ابعاد بزرگ طراحی شده است تا ضمن القای حس ایستایی، پایداری و قدرت در بیننده به كاهش دمای كاركرد موتور منجر شود.
چراغهای جلوی این خودرو از نوع كریستالی با درخشش و شفافیت بالا بوده و زاویه نور آن از داخل اتاق قابل تنظیم است. چراغ های راهنمای تعبیه شده در آینههای جانبی نیز باعث جلب توجه بیشتر و سریع تر رانندگان دیگر به قصد راننده برای گردش به طرفین میشود.
رینگهای اسپورت جدید آلومینیومی پنجپره، علاوه بر تهویه دیسكهای قدرتمند ترمز ABS، به زیبایی و پایداری خودرو در سرعتهای بالا كمك میكند. ستون فرمان سمند سورن نیز از نوع تلسكوپی است كه در تصادفات از جلو به طور خودكار جمع شده و مانع از وارد شدن آسیب به راننده میشود.
كمربندهای ایمنی سه نقطهای سورَن در نوع خود در دنیا كم نظیر است . این كمربندها مجهز به سیستمهای پیشكشنده و همچنین محدود كننده نیروست كه نقش بسزایی در پیشگیری از آسیب ناشی از شوك ناگهانی به قفسه سینه ایفا میكند. جدول یك، دیگر مشخصات فنی سمند سورن تیپ ۱ را ارائه میدهد.
به طور كلی، سمند سورَن» جزو خودروهای پیشرفتهای است كه می تواند در بازارهای روز دنیا عرضه شود، زیرا تمام استاندارد های اروپایی را دارد.
«سورَن» تبدیل رویای خودروسازشدن به حقیقت و تبلور اراده و تخصص مهندسان و متخصصان ایران خودرو و به منزله جهشی بزرگ در صنعت خودروی ایران به شمار می رود. اكنون سمند به سرعت راه خود را در بازارهای منطقه و جهان میگشاید و از آسیای میانه تا حاشیه غرورآفرین خلیج فارس، آفریقا، اروپا و امریكای لاتین را درمینوردد. ایران خودرو به عنوان مالك برند سمند، تلاش بیوفقهای را برای روزآمدكردن، تجهیز و عرضه سمند با مدل های متنوع برای تامین سلیقههای گوناگون، آغاز كرده است.
سمند، دیگر تنها یك خودرو نیست بلكه نشانه عزم و اراده متخصصان توانمند ایران است و برای ایرانیان یك افتخار ملی به شمار می رود.
در این گزارش، خلاصهای از مراسم رونمایی سمند را می خوانید كه در تاریخ ۱۸ بهمن ۸۵ در سالن اجتماعات شركت ساپكو برگزار شد.
● دكتر منوچهر منطقی، مدیر عامل ایران خودرو:
▪ سورن(P۲)، پیشرفتهترین محصول ایران خودرو
دكتر "منوچهر منطقی" مدیرعامل ایران خودرو در مراسم رونمایی سمند سورن، آن را پیشرفتهترین محصول ایران خودرو و مجهز به آخرین فناوری روز جهان و سیستمهای هشداردهنده به راننده برای حفظ ایمنی سرنشینان خودرو دانست.
وی با اشاره به اینكه استاندارد اروپایی ایمنی خودرو یكی از استانداردهای اجباری در تصادفات از جلو است، گفت : "سمند سورن استاندارد اروپایی (ECE۹۴ ) ایمنی خودرو را از مراكز معتبر اخذ كرده است تا بتوان این محصول جدید را به بازارهای بین المللی صادر كرد."
مدیر عامل ایران خودرو اضافه كرد :"همه میگویند سمند خودروی خوبی است ، اما از نظر طراحی به روز نیست . به همین دلیل طراحی مدل لوكس و پیشرفته آن با نام سورن انجام شد تا علاوه بر حفظ بازار خارجی برند ملی ، سهم صنعت خودروسازی كشور در دنیا بالاتر رود . این خودرو با تجهیزات پیشرفته به بسیاری از بازارهای اروپایی، آسیایی و آفریقایی صادر خواهد شد ."
وی تصریح كرد: "علاوه بر سمند سورن، طراحی سمند ۸۶ نیز آغاز شده و این خودرو سال آینده وارد بازار خواهد شد."وی مهمترین تجهیزات ایمنی نصب شده بر روی سورن را كیسه هوا، سیستم جدید فرمان تاشو و كمربند مدرن پیش كشنده و محدود كننده نیرو اعلام كرد و افزود : "با نصب این تجهیزات در سمند سورن، تلفات جانی مرتبط در تصادفات تا ۲۵ درصد و جراحات وخیم در ناحیه سر و صورت تا ۷۵ درصد كاهش می یابد."
وی ادامه داد :" از جمله آپشنهای سمند سورن جی پی اس (سیستم تعیین موقعیت جغرافیایی ازطریق ماهواره) و سیستم مالتی مدیا (چند رسانه ای ) است و سایر اجزای این سمند ارتقاء یافته است. "
دكتر منطقی تاكید كرد :" سمند سورن از نظر شكل ظاهری با سمندهای معمولی تفاوتهای زیادی دارد و طبق قولی كه دادهایم هرسال یك یا دو محصول جدید به بازار عرضه خواهیم كرد."
مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو خاطر نشان ساخت : "این خودرو قابلیت قرارگیری موتورهای مختلف از جمله موتور XU۷ (موتور سمند فعلی با حجم موتور ۱۸۰۰ سی سی)، موتور TU۵ (موتور ۱۶۰۰ سی سی با استاندارد یورو۴ ) و موتور ملی پایه گازسوز را دارد.
گفتنی است سمند سورن مدل تغییر ظاهری یافته (Facelift) و پلتفرم ارتقا یافته خودروی سمند است كه با برند ایران خودرو و در كلاس ابعادی D و در بخش قیمتی M۵ به بازار ایران خواهد آمد و با هدف حفظ و گسترش سهم بازار ایران خودرو، توسعه سهم صادرات و گسترش و بهبود برند ایران خودرو طراحی و تولید شده است.
این اهداف از طریق اعمال تغییرات بهینه در شكل ظاهری قسمتهای خارجی و داخلی خودرو و ارتقای پلتفرم، ایجاد جلوه و چهره جدید از دید مشتری نسبت به مدل فعلی سمند و ارتقای كیفی بر اساس نتایج حاصل از نظرسنجیهای انجام شده، كاهش هزینه در قطعات و مجموعهها با حفظ یا ارتقای كیفیت آنها تحقق پذیرفته است.
تغییرات انجام شده به منظور بهبود چهره ظاهری (Face Lift) سمند در دو فاز طراحی شده كه در فاز اول تغییر مجموعه سپر جلو، مجموعه سپر عقب، مجموعه چراغهای جلو (با قابلیت تنظیم زاویه نوردهی از داخل كابین) ، مجموعه آینههای بغل، مجموعه كیسه هوا (Air bag) روی فرمان، كمربندهای جدید با سیستم پیشكشنده، ستون فرمان، دستگیره و زههای روی درها، چراغ مهشكن جلو و قابلیت نصب سیستم رهیاب (Navigation) عملی شده است. "
وی نتایج حاصل از اجرای این پروژه را به طور خلاصه، ارائه نسل جدید سمند به عنوان برند ملی، كسب استانداردهای روز اروپایی برای ورود به بازارهای جدید، ارتقای ایمنی خودرو در راستای كاهش تلفات جاده ای، كسب دانش فنی تكنولوژی سیستمهای ایمنی پیشرفته و توانایی طراحی مدلهای جدید با قابلیت رقابت با محصولات مدرن امروزی در مركز تحقیقات ایران خودرو ذكر كرد.
● مهندس سید داود محمدی نوش آبادی، مدیر پروژه سمند P۲:
▪ سمند سورن سال ۸۶ به بازار میآید
مهندس « سید داود محمدی نوشآبادی » مدیر پروژه سمند P۲ در مراسم رونمایی سمند سورن از ورود این مدل با طراحی بدنه كاملا جدید و مطابق با استانداردهای روز اروپا در سال ۸۶ به بازارهای داخلی و خارجی خبر داد. وی اظهار داشت:
"برخی استانداردهای لازم در اروپا برای تردد خودروها مربوط به بدنه خودرو و ایمنی آن است كه مدل جدید سمند بر این اساس طراحی شده است. با تغییراتی كه درپلتفرم سمند به وجود آمد این خودرو استاندارد اروپایی ایمنی خودرو موسوم به ECE۹۴ را از مراكز معتبر بین المللی اخذ كرد. "
نوشآبادی با بیان اینكه پلتفرم سمند به روز شده است، اظهار داشت : " سمند سورن در فاز دوم از گیربكس اتوماتیك بهره خواهد برد. این خودرو در حال حاضر از چند موتور استفاده میكند كه از آن جمله میتوان به موتور ملی در دو نسل ۷/۱ لیتری، ۷/۱ لیتری با موتور توربور شارژ و موتور تی یو فایو (TU۵ ) با حجم ۱۶۰۰ سی سی اشاره كرد كه استاندارد آلایندگی این خودرو یورو ۴ هدف گذاری شده است. "
مدیر پروژه سمند P۲ مهمترین حجم تغییرات فاز یك سمند سورن را مجموعه سپر جلو، عقب، چراغهای جلو ( با قابلیت تنظیم از داخل كابین ) ، كمربندهای ایمنی مدرن، نصب كیسه هوا بر روی فرمان، قابلیت نصب سیستم رهیاب و سیستم جدید فرمان تاشو عنوان كرد .
نوشآبادی مهمترین بازارهای صادراتی سورن را كشورهای چین روسیه ، اكراین ، بلاروس ، آذربایجان ، ازبكستان ، گرجستان تونس، سودان، مراكش، الجزایر، مصر، سوریه، قطر، عربستان، عمان، كویت، تركیه، بحرین، لبنان، اردن، لیبی، تركمنستان، قزاقستان ذكر كرد.
وی نتایج حاصل از اجرای پروژه طراحی و تولید سمند سورن را ارائه نسل جدیدی از سمند به عنوان برند ملی ، كسب استانداردهای روز اروپایی، ارتقای ایمنی خودرو در راستای كاهش تصادفات جادهای، كسب دانش فنی تكنولوژیهای ایمنی پیشرفته ، توانایی طراحی مدلهای جدید با قابلیت رقابت با محصولات مدرن خارجی اعلام كرد و اظهار داشت ؛ "با اجرای این پروژه و تكوین محصول جدید توسط مهندسان ایران خودرو با اتكا به دانش كسب شده در صنعت خودروی كشور و تجربه كارشناسان خارجی، میلیاردها تومان صرفهجویی ارزی عاید اقتصاد ملی شده است ."
محمدی نوشآبادی تاكید كرد : "سورن نخستین پروژه مركز طراحی توسعه محصولات جدید است كه تمامی امور طراحی و اجرای آن در داخل كشور و توسط مهندسان ایرانی انجام شده است . "
● دكتر طهماسبی ، وزیر صنایع و معادن :
▪ سمند ، محور توسعه صادرات صنعت خودروی ایران
وزیر صنایع و معادن از خودروی سمند به عنوان محور توسعه صادرات صنعت خودروی ایران یاد كرد و گفت :" طراحی و تولید نسل جدید سمند به نام سورن مطابق با استانداردهای بازارهای هدف و سلیقه مصرفكنندگان است . "
وی افزود: "دولتهای قبلی ، توسعه صنعت خودروی كشور را در گرو همكاری مشترك با خودروسازان میدانستند، اما دولت فعلی توسعه برند ملی را سرلوحه فعالیت خود قرار داده است. البته همكاری مشترك در قالب جوینت ونچر را نفی نمی كنیم اما با توجه به استراتژی صنعت خودرو در كنار همكاریهای مشترك با خودروسازها ، بر روی نشان های ملی سرمایه گذاری خواهیم كرد . "
وی تصریح كرد: "طراحی مدلهای جدیدتر سمند نیز باید آغاز شود و تا دو سال آینده شاهد ورود مدلهای جدید سمند به بازار باشیم."
دكتر طهماسبی خاطر نشان كرد: "تا پایان سال جاری باید ۲۱ هزار و طی سال آینده یكصد هزار دستگاه خودرویسواری با برند ایران خودرو از كشور صادر شود. البته زیر ساختهای موجود كشور این قابلیت را دارد كه تا ۱۰ درصد قطعات ریختهگری و ماشینكاری دنیا را به خود اختصاص دهد ."
وزیر صنایع و معادن اظهار داشت: "خودرو سازان ما باید در كلاس جهانی خودرو تولید كنند. در این زمینه ایرانخودرو گامهای تازهای را برداشته است ."
وی از سرمایهگذاری در بخش تحقیق و توسعه به عنوان یك الزام یاد كرد نه انتخاب و افزود :
"اگر ایران خودرو میخواهد سهم مناسبی از بازارهای بینالمللی كسب كند باید در بخش طراحی و نوآوری سرمایهگذاری كند ."
وی خاطر نشان ساخت ؛ "ایران از نظر صنعتی به نقطهای رسیده است كه می تواند خطوط تولید خودرو را در فراسوی مرزها راهانداری كند این درحالی است كه فناوری روز تولید خودرو در انحصار تعداد محدودی از شركتهای دنیاست ."
دكتر طهماسبی افزود : "گروه صنعتی ایران خودرو در توسعه صادرات كه یكی از شعارهای كلیدی دولت نهم در بخش صنعت است ، موفق عمل كرده و باید این راه همچنان تداوم یابد ." وی با اشاره به ایجاد ۴ واحد خودروسازی تا سال دوم عملكرد دولت نهم گفت : "توسعه صادرات با استفاده از برند ملی سمند و پلتفرمهایی كه توسط خودروسازان توسعه یافته اند ، روشی مطمئن برای توسعه بازار صنعت خودروی كشور است . "
وزیر صنایع و معادن خاطرنشان ساخت : "صنعت خودروی ایران دارای نیروهای انسانی توانمند و صاحب دانشی است كه توان طراحی، ساخت، مهندسی محصول و مدیریت فناوری نوین را دارند و این دانش بزرگترین سرمایه صنعت خودروی كشور است . "
لازم به ذكر است همزمان با رونمایی سمند سورن ، وزیر صنایع و معادن سالن پیش رنگ جدید ایران خودرو را با ظرفیت خالص ۵۰ بدنه در ساعت افتتاح كرد. سالن پیش رنگ ۵ ایران خودرو قابلیت رنگ انواع بدنههای خانواده پژو، سمند و ... را دارد . این سالن رنگ تاكنون صرفاٌ توسط ۶ خودروساز معتبر دنیا استفاده شده و بزرگترین سالن پیش رنگ خاورمیانه است.
در پایان مراسم رونمایی سمند سورن ، به تعدادی از مهندسان و مجریان اصلی پروژه سورن و دست اندكاران پروژه سالن رنگ جدید ایران خودرو، لوح تقدیری به نشان تشكر اهدا شد.
گزارشی از رونمایی سمند سورَن
نویسنده : مینا معمارطلوعی
نویسنده : مینا معمارطلوعی
منبع : ماهنامه صنعت خودرو
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست