چهارشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۲ / 29 March, 2023
مجله ویستا
چگونه یک موسیقیدان سالم باشیم!

● ورزش
تعداد کمی از نوازندگان ورزش میکنند. آنها اغلب کمبود وقت و یا ترس از آسیبدیدگی را بهعنوان دلیلی برای ورزش نکردن ذکر مینمایند. البته این امر در مورد ورزشهایی مانند والیبال و هندبال کاملاً صحیح است.
حالت نامناسب و اغلب نامتقارن بدن هنگام نوازندگی فشار زیادی را به اندامهای حرکتی نوازندگان وارد میآورد و موجب ایجاد تغییراتی در این اندامها میشود. حرکات تکراری و مداوم بدن هنگام نواختن ساز نیز فشار مضاعفی را به عضلات، مفاصل و رگهای نوازنده وارد میآورد. عضلات دست، بازو، شانه و پشت نوازندگان قادر به تحمل این فشارها نیست و آنان در معرض خطر آسیبدیدگی قرار میگیرند. از اینرو به نوازندگان توصیه میشود که با ورزش عضلاتشان را برای مقاومت در برابر این فشارها آماده نمایند.
برای نوازندگان ورزشهایی مانند شنا، اسکی، کوهنوردی، پیادهروی سریع، دو استقامت و اگر در ناحیهی دست، بازو و شانه درد نداشته باشند قایقرانی مناسب است. این ورزشها بدون وارد آوردن فشار به مفاصل، عضلات بسیاری را بهکار میگیرند و استقامت بدن را افزایش میدهند. بیتردید دوچرخهسواری نیز برای بالابردن استقامت بدن بسیار مناسب است. اما گاهی فشار فرمان دوچرخه آسیبدیدگی عصب آرنج و بهدنبال آن فلج شدن عضلات دست را به همراه دارد.
این عارضه اغلب بدون درد و نشانهی هشدار دهندهی دیگری آشکار میگردد. از طرف دیگر هنگام دوچرخهسواری بدن در وضعیت ناموزونی قرار گرفته و تنها پاها حرکت میکنند. ایروبیک نیز بهعنوان ورزشی تعادلی برای نوازندگان سودمند است؛ ورزشی که قدرت تمرکز و تطبیق نوازنده را افزایش میدهد. شرکت در کلاسهای بدنسازی نیز اگر با نظارت و راهنمایی مربی کارآزمودهای باشد بسیار مفید است. نوازندگان در منزل هم میتوانند چندینبار در هفته حرکاتی را برای افزایش قابلیت تحرک، قدرت، استقامت و تمرکزشان انجام دهند.
در مورد بازی تنیس و اثرات مثبت و منفی آن برای نوازندگان نظرات متفاوتی وجود دارد.
ورزش تنیس فشار بسیار زیاد و یکطرفهای را به دست و بازوی نوازنده وارد میآورد و سِروهایی که از بالا زده میشود ممکن است موجب بروز درد در عضلات پشت شود. اگر نوازندهای قصد دارد تنیس بازی کند بهتر است ابتدا تاثیرات این ورزش بر اندامهای حرکتی را به دقت بررسی نماید و در صورت احساس درد در بازو، شانه و پشت بازی را حداقل بهطور موقت کنار گذارد. گاهی بازی تنیس و نوازندگی سازهای زهی، ضربهای و پیانو بیماریهای مشابهی مانند التهاب غضروف بازو را در پی دارند. براساس تحقیقی که در ژاپن انجام گرفتهاست این بیماری شایعترین ناراحتی دست در بین نوازندگان پیانو است.(۱)
● گرمکردن بدن (Warm-Up)
مطالعاتی که در زمینهی ورزش انجام گرفتهاست نشان میدهد که خطر گرفتگی و پاره شدن عضلات با گرمکردن بدن کاهش مییابد و گردش خون و درجه حرارت عضلات افزایش یافته، حرکات با سرعت بیشتری انجام میشوند. در مورد نوازندگان تا کنون چنین تحقیقاتی انجام نشده است اما بیتردید نوازندگی با عضلات سرد و منقبض موجب وارد آمدن فشار بیشتر به اندامهای حرکتی نوازنده و بروز آسیبدیدگی در این اندامها میشود.
همچنین براساس بررسیهای متعدد، با گرمکردن بدن کیفیت اجرای قطعاتی که سرعت و قدرت زیادی را میطلبند بالا میرود.
اما هنوز به این پرسش که آیا زمانی هم که نوازنده با عضلات گرم و باحالتی مناسب پشت ساز مینشیند و قطعاتی را مینوازد که نیرو و سرعت زیادی را ایجاب نمینمایند باز هم گرمکردن بدن ضروری است پاسخی داده نشده است. تمرینات خاصی برای آماده کردن مفاصل دست و انگشتان وجود دارد که از آنجمله میتوان به تمرینات گات(۲) و آلفرد کورتوت(۳) اشاره کرد، بسیاری از این تمرینات که برای پیانو نوشته شده است برای نوازندگان دیگر سازها نیز قابل اجراست.
تمرینات گات را بدون ساز و در زمان استراحت هم میتوان انجام داد. برای گرمکردن عضلات گردن، شانه و بازوها انجام حرکات کششی توصیه میشود، اما تمرینات قدرتی که خستگی زودهنگام عضلات را در پی دارند در این مورد پیشنهاد نمیشوند. در صورت وجود درد و ناراحتی، تمرینات باید با نظر متخصص فیزیوتراپی و با توجه به ویژگیهای آناتومی هر فرد، مانند فرم ستون فقرات و شرایط لازم برای نواختن هر ساز انتخاب شود.
● سرد کردن بدن (Cool-Down)
انجام حرکات تعادلی پس از تمرین بهویژه زمانی که ستون فقرات، عضلات و مفاصل در وضعیت نامناسبی قرار میگیرند، برای جلوگیری از بروز درد و ناراحتی بسیار سودمند است. با حرکات کششی میتوان عضلات منقبضی که تمایل به کوتاه شدن دارند مانند عضلهی بزرگ سینه را در وضعیت طبیعی قرار داد.
● استراحت
اگر نوازندهای مدتزمانی طولانی بدون وقفه ساز بنوازد دیر یا زود دچار بیماری میشود. معمولاً پس از هر ۴۵ تا ۵۰ دقیقه تمرین ۱۰ دقیقه استراحت توصیه میشود. این استراحت قدرت تمرکز نوازنده و بازدهی تمرینات را افزایش میدهد. البته این زمان پیشنهادی برای همه یکسان نیست و با توجه به ویژگیهای خاص هر ساز و شدت سختی تمرینات متفاوت است.
در زمان استراحت نوازنده باید عضلاتش را از حالت تنش درآورده و با انجام تمرینات خاصی حالت نامتوازن بدن هنگام نوازندگی را تقارن بخشد.
● تکنیکهای تنشزدایی
آشنایی با تکنیکهای مختلف تنشزدایی به نوازندگان برای غلبهی بهتر بر مشکلاتی همچون ترس و نگرانی، بیخوابی و انقباض عضلات کمک میکند. آنها با بکارگیری این تکنیکها میتوانند از انقباض و گرفتگی زیاد و غیرضروری عضلاتشان جلوگیری نمایند. انقباض غیرارادی و زیاد گردن و شانهی نوازندگان فشار زیادی را به مفاصل و رگهای آنان وارد میآورد.
همینطور گرفتگی همزمان عضلاتی در دست و بازو که تاثیری متقابل بر هم دارند مانع حرکت این اندامها میشود. براساس یک نظرخواهی از ۱۴۳۲ نوازندهی ارکستر در آلمان، نوازندگانی که ورزش میکنند و یا از تکنیکهای مختلف تنشزدایی استفاده مینمایند بسیار کمتر از دیگران بیمار میشوند.(۴)
در مورد اینکه چه تکنیکی برای تنشزدایی ذهنی و جسمانی نوازندگان مناسب است اختلافنظر وجود دارد. تکنیکهای بسیار ازجمله «Autogene Training» از «یوهان هاینریش شولتز» (۵)، تکنیک «الکساندر» (۶)، متد «فلدن کرایز» (۷) و یا تنشزدایی پیشرفتهی عضلات از «ادموند جاکوبسون» (۸) وجود دارند.
● کنترل بصری
انقباض زیاد عضلات، حالت نامناسب بدن و حرکات زاید نوازنده معمولاً برای بینندگان کاملاً محسوس و نمایان است.
نوازندگان با نواختن در برابر آینه و بهتر از آن فیلمبردای ویدیویی میتوانند عادات نامناسب خود را تشخیص داده و حرکات و حالت بدنشان را تجزیه و تحلیل نمایند. اما برطرف شدن اشتباهات و جایگزینی عادات درست، اغلب سعی و تلاش و زمان زیادی را میطلبد. البته باید به این نکته توجه کرد که بهترین حالت ممکن برای بدن هر فرد هنگام نوازندگی با توجه به قابلیت تحرک مفاصل و تناسب بین بخشهای بدن او متفاوت از دیگران است.
● تمرین ذهنی
این متد که در حقیقت تصور حرکات در ذهن است در پیشگیری از فشارهای جسمانی و بروز بیماریها تاثیر بسیاری دارد. ورزشکاران معمولاً با این تکنیک بیشتر آشنا هستند. با کمک این تکنیک میتوان حرکتی ساده و یا پیچیده را بدون انجام دادن آن آموخت. در زمینهی موسیقی، زمانی که نوازنده قبلاً ارتباط بین اصوات و حرکات را میشناسد، تصور اصوات در ذهن به یادگیری سریعتر حرکات کمک میکند.
تمرین ذهنی از طرفی تاثیری مستقیم بر یادگیری حرکات دارد و از طرف دیگر با تصور نتها در ذهن، تمرکز و قدرت درک و استنباط نوازنده افزایش یافته، تمرینات با هدفمندی بیشتری انجام میشوند. نوازنده با تجزیه و تحلیل اشتباهات و عادات نادرستش میتواند از تکرار زیاده از حد تمرینات جلوگیری نماید. همچنین با بکارگیری این متد اولین مرحله از یادگیری حرکات که مستلزم فعالیت زاید عضلات است حذف میشود و با تصور دقیق حرکات در ذهن از تنش غیرضروری عضلات کاسته میشود.
خصوصاَ نوازندگانی که بیشتر در معرض خطر آسیبدیدگی قرار دارند با کمک این متد و کاهش زمان تمرین میتوانند فشار وارد برعضلات، مفاصل و رگهایشان را کم کنند.
در این متد که توسط اورلوف (۹) ابداع شده است، ساز بدن و ذهن نوازنده با یکدیگر هماهنگ میشوند.
علاوه بر صدا و حرکات، نوازنده میتواند با تصور حالت بدن و عضلاتش در ذهن و طرح سوالاتی نظیر پرسشهای زیر حالت بدنش را بررسی نماید:
«عضلاتم در چه وضعیتی قرار دارند؟ آیا عضلاتی که در نوازندگی بهکار گرفته نمیشوند شل و در حال استراحتاند؟ شانههایم رها و آزادند و یا به طرف بالا کشیده شدهاند؟ آیا فشار وارد بر عضلات در حداقل زمان ممکن (مثلاَ بلافاصله پس از ضربهزدن به کلاویهها) دوباره کم میشود؟ آیا در نوازندگی بیاراده حرکات زاید و غیرضروری انجام میدهم و یا حرکاتم متناسبند؟»
در یک طرح پژوهشی تاثیرات مثبت متد تمرین ذهنی به همراه متد تنشزدایی دیگری برروی ۱۲ نوازندهی پیانو مورد بررسی قرار گرفت. ۱۰ نفر از این نوازندگان با بکارگیری این متد به عادات نامناسب خود در نوازندگی پی بردند و ۸ نفر از آنها توانستند اشتباهاتشان را برطرف نمایند.
همچنین دردها و ناراحتیهای ۳ نفر از آنها ۴ ماه پس از شرکت در این طرح کاهش یافت. (۱۰)
این متد با مقایسه «آنگونه که هست» و «آنگونه که بهتر است باشد» امکان اصلاح حالت بدن، اجرای حرکات و گرفتگی عضلات را فراهم میآورد.
«کریسپین اشپاولدینگ» (۱۱)، پزشک و نوازندهی پیانو، با همکاری استادان کنسرواتوار «تروندلاگ» در نروژ برنامهای را برای پیشگیری از بروز مشکلات جسمانی و بیماریهای شغلی نوازندگان در این کنسرواتوار انجام دادهاست.(۱۲) این طرح با توجه به شرایط آناتومی و محدودیتها و مشکلات جسمانی دانشجویان برای هر فرد به شکلی خاص اجرا میشود و موضوعاتی مانند فیزیولوژی، آناتومی بدن، حرکتشناسی و برای خوانندگان و نوازندگان سازهای بادی عملکرد تنفس و ارتباط آن با حالت بدن و تکنیک نوازندگی تدریس میشود. علاوهبر این دانشجویان باید با انجام ورزشهایی مانند شنا بدنشان را در فرم و حالت مناسبی نگه دارند.
از آنجا که تغییر عادات زیانآور مستلزم تلاش بسیار و داشتن انگیزهای قوی است، در این برنامه پیشرفت در نوازندگی که مهمترین هدف دانشجویان بهحساب میآید بهعنوان انگیزهای برای توجه به سلامتشان مورد توجه قرار گرفته است و مباحث و تمرینات به گونهای است که موجب افزایش توانایی دانشجویان در نوازندگی میشود. در شروع هر ترم به دانشجویان توصیه میشود که زمان تمرین را به تدریج افزایش دهند. آنها باید کشش و تنش غیرضروری و زیاده از حد عضلاتشان را تشخیص دهند و بتوانند از بروز این حالت جلوگیری کنند.
دانشجویان در این طرح با متدهای مختلف تنشزدایی آشنا میشوند و یاد میگیرند که عوامل و ریشههای استرس در زندگی شغلیشان و تفاوت بین استرس مثبت و طبیعی و استرس پایدار و محدودکننده را تشخیص داده، در مقابل آن واکنش صحیح نشان دهند. همچنین آنها با بکارگیری متدهایی مانند «تمرین ذهنی» و مطالعهی دقیق پارتیتور قبل از نوازندگی میتوانند زمان تمرین را تا حد امکان کاهش دهند و پروسهی یادگیری را تقویت کنند.
پینوشتها:
* دکتر کلوپل پزشک متخصص کودکان است. او در سال ۱۹۴۸ در هانوفر آلمان متولد شد. از سال ۱۹۶۷ تا سال ۱۹۷۲ در دانشکده پزشکی تحصیل کرد و از سال ۱۹۸۶ به مدت ۵ سال در مدرسهی عالی موسیقی Trossingen به فراگیری موسیقی پرداخت و موفق شد دیپلم آموزش موسیقی را از این مدرسه عالی دریافت کند.
۱) Noaotaka Sakai: Hand Pain Related to Keyboard Techniques in Pianists, in: Medicag Artists, ۱۹۹۲.S. ۵۹-۶۵
۲) Josef Gat: Die Technik des Klavierspiel, Kassel ۱۹۶۵, S. ۲۵۸-۲۶۸
۳) Alfred Cortot
۴) Jochen Blum, Thomas. Mas troianni, Richard N. Norris: Musikschulen und-Musikhochulen und ihre praeventiven Aufgaben bezueglch zukuenftiger Erkrankungen bei Musiker.
۵) Johannes Heinrich Schultz
۶) تکنیکی که بهوسیلهی Frederik Matthias Alexander (۱۸۶۹- ۱۹۵۵) پایهگذاری شد و برای تغییر الگوی حرکتی و رفتاری افراد بکار گرفته میشود. در این تکنیک بیشتر حالت سرو ستون فقرات مورد توجه قرار میگیرد.
۷) Felden Krais
۸) Edmund Jacobson
۹) Orloff
۱۰) Renate Kloppel: Mentales Bewegungstraining fur Pianisten in: Musikphysiologie. Und Musikermedzin, ۳/۱۹۹۶. S. ۷۱-۸۱.
۱۱) Crispin Spaulding
۱۲) Crispin Spaulding, Prevention for performing Artistis, in: Medical problems of performing Artists.
منبع:
رینیت کلوپل
ترجمه: شقایق پژهانفر
* دکتر کلوپل پزشک متخصص کودکان است. او در سال ۱۹۴۸ در هانوفر آلمان متولد شد. از سال ۱۹۶۷ تا سال ۱۹۷۲ در دانشکده پزشکی تحصیل کرد و از سال ۱۹۸۶ به مدت ۵ سال در مدرسهی عالی موسیقی Trossingen به فراگیری موسیقی پرداخت و موفق شد دیپلم آموزش موسیقی را از این مدرسه عالی دریافت کند.
۱) Noaotaka Sakai: Hand Pain Related to Keyboard Techniques in Pianists, in: Medicag Artists, ۱۹۹۲.S. ۵۹-۶۵
۲) Josef Gat: Die Technik des Klavierspiel, Kassel ۱۹۶۵, S. ۲۵۸-۲۶۸
۳) Alfred Cortot
۴) Jochen Blum, Thomas. Mas troianni, Richard N. Norris: Musikschulen und-Musikhochulen und ihre praeventiven Aufgaben bezueglch zukuenftiger Erkrankungen bei Musiker.
۵) Johannes Heinrich Schultz
۶) تکنیکی که بهوسیلهی Frederik Matthias Alexander (۱۸۶۹- ۱۹۵۵) پایهگذاری شد و برای تغییر الگوی حرکتی و رفتاری افراد بکار گرفته میشود. در این تکنیک بیشتر حالت سرو ستون فقرات مورد توجه قرار میگیرد.
۷) Felden Krais
۸) Edmund Jacobson
۹) Orloff
۱۰) Renate Kloppel: Mentales Bewegungstraining fur Pianisten in: Musikphysiologie. Und Musikermedzin, ۳/۱۹۹۶. S. ۷۱-۸۱.
۱۱) Crispin Spaulding
۱۲) Crispin Spaulding, Prevention for performing Artistis, in: Medical problems of performing Artists.
منبع:
رینیت کلوپل
ترجمه: شقایق پژهانفر
منبع : سایت تخصصی گیتار
همچنین مشاهده کنید
خبرگزاری صدا و سیماسایت تجارت نیوزسایت دیجیاتوروزنامه دنیای اقتصادروزنامه آرمان ملیسایت فرادیدخبرگزاری مهرسایت جمارانسایت دیدبان ایرانسایت نی نی بان