پنجشنبه, ۹ اسفند, ۱۴۰۳ / 27 February, 2025
مجله ویستا
فولاد، داستانی شبیه نساجی

خلاصه کشورهای ژاپن ، روسیه و چین در شرایطی سال ۲۰۰۵ را پشت سر میگذارند که به عنوان بزرگترین صادرکنندگان فولاد به جهان معرفی شدهاند. اقتصاددانان عقیده دارند تا رسیدن چین به رتبه اول در میان صادر کنندگان فولاد خام راه درازی نمانده است و همانطور که این قطب آسیایی بازار منسوجات و پارچه را از آن خود کرد، به زودی بازار فولاد نیز در انحصار این کشور در خواهد آمد. مقایسه نرخ رشد صادرات فولاد در این کشور در مقایسه با دیگر کشورها نیز تایید دیگری بر این نظریه است. در سال ۲۰۰۳، صادرات فولاد چین سالانه برابر با ۸ میلیون تن بود و بدون وارد کردن فولاد از دیگر کشورهای جهان نمیتوانست نیاز داخلی خود را تامین کند، اما از سال ۲۰۰۴، سیر دگرگونی اوضاع صنعت فولاد در چین به یکباره آغاز شد. از آغاز ماه سپتامبر سال ۲۰۰۴، صادرات این کشور چندین برابر شد و در پایان سال ۲۰۰۴ بیش از ۲۰ میلیون تن فولاد از این کشور صادر شد. روشن است که میزان واردات در این کشور کاهش داشته است. در فاصله یک ساله مورد بررسی واردات فولاد به چین از ۴۳ میلیون تن به ۳۳ میلیون تن رسید . در اوایل سال ۲۰۰۵، میزان صادرات فولاد از این کشور معادل میزان واردات آن شد و با اتمام ماه اوت یعنی نهمین ماه سال ۲۰۰۵، به یکباره سطح صادرات از واردات پیشی گرفت . در واقع از همان سال سیر گذار چین از یک مصرفکننده بزرگ به یک تولیدکننده آغاز شد و هماکنون چین در زمره بزرگترین تولیدکنندگان و صادر کنندگان فولاد در جهان محسوب میشود. تا تبدیل شدن این کشور به یک صادرکننده صرف راه زیادی نمانده است.
بررسی سطح مصرف فولاد در چندین سال اخیر نشان میدهد که نرخ رشد مصرف فولاد در این کشور پهناور آسیایی طی چندین سال اخیر کاهش داشته است که یکی از دلایل آن سیاستهای دولت برای تعدیل اقتصاد کلان این کشور بود. در سال ۲۰۰۴، چین ۲۷۰ میلیون تن فولاد خام تولید کرد که نسبت به سال پیش از آن ۲۰ درصد افزایش داشته است.در سال ۲۰۰۵ نیز این کشور بیش از ۳۴۵ میلیون تن فولاد خام تولید کرد که در مقایسه با سال ۲۰۰۴، ۲۷ درصد افزایش داشته است. چین با تولید ۳۴۵ میلیون تن فولاد خام در سال ۲۰۰۵، ۳۰ درصد از کل تولید جهان را به خود اختصاص داده است و در نظر دارد این سهم را ارتقا دهد.روشن است سیر فزاینده تولید در این کشور در کنار کاهش نرخ رشد تقاضای داخلی باعث شده است تا سهم بیشتری از تولیدات چین به بازار های صادراتی بینالمللی راه پیدا کنند و درآمد کلانی نصیب این کشور آسیایی شود.
اگرچه فراوردههای فولادی چین در سراسر دنیا بازار دارد، اما ۷۰ درصد از کل محصولات صادراتی آن وارد بازار مصرف کشورهای آسیایی میشود. طی دو سال گذشته صادرات فولاد چین به کشورهای ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و خاورمیانه دو برابر شده است و سهم زیادی از بازار را از دست رقبای خود خارج کرده است. به نظر میرسد اگر روند خودکفایی چین در صنعت فولاد همچنان ادامه یابد، دیگر تولیدکنندگان این فلز در جهان با مشکلات مالی بسیار زیادی روبرو میشوند زیرا مجبور خواهند بود بخشی از بازارشان را به محصولات ارزان قیمت چین واگذار کنند و همان چرخهای که صنعت نساجی طی کرد، صنعت فولادسازی هم طی خواهد کرد. در حال حاضر هر روز بر میزان تولید و صادرات فولاد در چین اضافه میشود و واردات این فلز به کشور چین سیر نزولی دارد. روشن است که توازن بازار عرضه و تقاضای این فلز بر هم میخورد و مشکلات مختلف دامان این صنعت را خواهد گرفت. طی یک سال گذشته تقاضای فولاد در بازارهای جهانی بسیار زیاد بود ، مواد اولیه تولید این فلز بسیار کم به بازار عرضه میشد و همان میزان محدود هم قیمت بالایی داشت همین مساله موجب شد تا قیمت فولاد در بازارهای جهانی افزایش چشمگیری پیدا کند.به عبارت دقیقتر در شرایطی که تقاضا برای این فلز زیاد بود، قیمت آن نیز ارتقا پیدا کرد و عرضه محدودتر شد که کاملا مطابق با قوانین بازارهای اقتصادی است اما به نظر میرسد حضور پررنگ چین در این عرصه تعادل بازار عرضه وتقاضای فولاد را برهم خواهد زد، زیرا با افزایش صادرات این کشور عرضه به بازارهای مصرف ارتقا مییابد و چین که تا چندی پیش یکی از بزرگترین بازارهای مصرف بود از وارد کردن این فلز سرباز می زند و کشورهایی که فولاد موردنیاز چین را تامین میکردند باید به دنبال بازارهای جدیدی باشند. همین امر موجب برهم خوردن تعادل شده و سهم زیادی از فولادهای تولید شده در جهان را سرگردان میکند. پیشی گرفتن عرضه بر تقاضا، بازار فولاد را سرد میکند و دوباره قیمت این فلز کاهش مییابد . همانطور که شرکت فولادسازی پوسکو(posco) بزرگترین شرکت فولادسازی کره جنوبی اعلام کرده است در سال ۲۰۰۶، تولیداتش را با قیمت ارزانتری به بازار عرضه خواهد کرد. مقامات پوسکو هدف خود از اجرای این طرح را افزایش قدرت رقابت تولیداتشان با فولاد وارداتی چین و دفاع از صنعت داخلی ذکر کردند و افزودند: از آغاز سال ۲۰۰۶، تولیدات پوسکو در بازار مصرف داخل ۱۷ درصد ارزان تر به فروش میرسد. پوسکو اعلام کرد هرتن ورقه فولادی نورد گرم که در ساخت خودرو مورد استفاده قرار میگیرد به قیمت ۵۰۰ هزار ون (واحد پول کره جنوبی ) معادل ۴۹۲ دلار به فروش خواهد رسید در حالیکه پیش از آن هر تن نورد گرم ۵۵۰ هزار ون قیمت داشت. هرتن نورد سرد تولید پوسکو با قیمت ۶۰۰ هزار تن در بازار مصرف داخل به فروش میرسد.
در ۱۰ ماه اول سال ۲۰۰۵، چین ۷۶/۵ میلیون تن فولاد به کره جنوبی صادر کرده است که نسبت به سال گذشته ۱/۷۹ درصد رشد داشته است. در مقابل صادرات کره جنوبی به چین با ۲/۵ درصد کاهش نسبت به سال گذشته به ۹۶/۳ میلیون تن رسید. مدیران شرکت پوسکو پیشبینی میکنند در اثر تولید زیاد فولاد در کشور چین این شرکت بخشی از بازار خود را از دست بدهد و با مشکلات مالی مواجه شود.آنها با اشاره به این مطلب که ۷۵ درصد از تولیداتشان در بازار مصرف داخل عرضه می شود اظهار داشتند که قصه فولاد چین مشابه قصه صنعت نساجی است و تا تخریب کامل بازار و بیرون کردن تولیدکنندگان کوچک ادامه خواهد داشت.
منبع : مجله گسترش صنعت
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست