جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

فردی علیه جیسن - FREDDY VS. JASON


فردی علیه جیسن - FREDDY VS. JASON
سال تولید : ۲۰۰۳
کشور تولیدکننده : آمریکا و ایتالیا
محصول : شان کانینگام
کارگردان : رانی یو
فیلمنامه‌نویس : وس کریون و ویکتور میلر، دیمین شاتی و مارک سوییفت، برمبنای شخصیت‌های خلق‌شده توسط کریون و میلر
فیلمبردار : فرد مورفی
آهنگساز(موسیقی متن) : گریم رِوِل
هنرپیشگان : رابرت انگلاند، کن کرزینگر، مانیکا کینا، جیسن ریتر، کلی رولند، کریس مارکت، پولا شا، برندان فلچر و کاترین ایزابل
نوع فیلم : رنگی، ۹۷ دقیقه


اهریمن رؤیاها، ̎فردی کروگر̎ (انگلاند) در تکاپوست تا یک بار دیگر نوجوان‌های الم استریت را به وحشت بیندازد؛ ولی از آن‌جا که والدین اسپرینگ‌وود راه و روشی پیدا کرده‌اند تا به کمک هیپنوسیل ـ داروئی زائل‌کنندۀ رؤیا ـ فکر او را از ذهن بچه‌هایشان خارج کنند، ̎کروگر̎ در این کار موفق نمی‌شود. از این‌رو ̎فردی̎، برای به وجود آوردن این وحشت، ̎جیسن̎ (کرزینگر) قاتل زنجیره‌ایِ غول‌پیکر را با آن نقابِ هاکی روی یخ‌اش، به بازی می‌گیرد تا به کمک تصورات مادرش (شا) به الم استریت برود و با کشتن بچه‌ها، این شک را در دل مردم شهر بیندازد که ̎فردی̎ برگشته است. اما نقشه‌های ̎فردی̎ نیز مطابق برنامه‌ پیش نمی‌رود. و این هم تازه وقتی است که ̎جیسن̎ نیز به نوبهٔ خود متوجه می‌شود که ̎فردی̎ از او سوءاستفاده کرده و این موضوع به شدت او را از کوره به‌در می‌برد. بنابراین حالا دیگر به نوجوان‌ها، ̎ویل رالینز̎ (ریتر)، ̎لوری کامبل̎ (کینا) و ̎کیا̎ (رولند) و تعدادی بازمانده‌های دیگر، بستگی دارد که ̎جیسن̎ را به اردوگاه دریاچهٔ کریستال برگردانند و ̎فردی̎ را نیز از دنیای رؤیاها خارج کنند تا این‌دو یک بار برای همیشه، یک‌دیگر را نابود کنند.
● رویاروئی هیولاهای فیلم‌های ترسناک تمهیدی قدیمی در این ژانر به شمار می‌آید. برای نخستین بار کمپانی یونیورسال به قصد بهره‌برداری دوباره از محبوبیت هیولاهایش مثل دراکولا، خلوق فرانکنستاین و ... که در دههٔ ۱۹۳۰ آنها را به علاقه‌مندان شناسانده بود، در آثاری مثل فرانکنستاین با مرد گرگ‌نما ملاقات می‌کند (روی ویلیام نیل، ۱۹۴۳) آنان را در برابر هم قرار داد. این فیلم را باید از نمونه‌های جدید‌تر همین گرایش سنتی تلقی کرد، که در رئوس کلی از همان چارچوب و فرمول‌های قدیمی تبعیت می‌کند. این‌بار دو چهرهٔ شاخص نسل جدید هیولاها که برای نخستین بار در دههٔ ۱۹۸۰ به مخاطبان ژانر معرفی شدند، یعنی ̎جیسن̎ با فیلم جمعهٔ سیزدهم (شان کانینگام، ۱۹۸۰) و ̎فردی کروگر̎ با فیلم کابوسی در خیابان الم (وس کریون، ۱۹۸۴) رویاروی هم قرار می‌گیرند. این فیلم یازدهمین حضور ̎جیسن̎ و هشتمین حضور ̎فردی̎ روی پردهٔ سینماست. در این تقابل، هر یک از آنها از حربهٔ آشنایش که معرف ویژگی‌های شخصیتی او است، سود می‌جوید. در حالی‌که ̎جیسن̎ در این مبارزه مثل همیشه هم‌چون ماشین کشتاری عمل می‌کند که تنها به نیروی جسمانی فوق‌العاده‌اش اتکا دارد، ̎فردی̎ که سلاح اصلی او در مواجهه با قربانیانش، کابوس‌های آنان است، با تکیه بر توانائی ذهنی خود می‌کوشد با ورود به ذهن ̎جیسن̎ کنترل اعمال او را، هم‌چون مغزی که به جسم فرمان می‌دهد، به‌دست گیرد. در عرصهٔ این تقابل، ̎فردی̎ که توان نفوذ به ذهن نوجوانان را از دست داده، با تسخیر ذهن ̎جیسن̎ از او چون وسیله‌ای استفاده می‌کند، بنابراین در این فیلم هیولای اصلی هم‌چنان ̎فردی̎ است. از این منظر به‌جاست که فیلم را بیشتر اثری در ادامهٔ سری کابوسی در خیابان الم تلقی کنیم، که تنها شخصیت ̎جیسن̎ را از سری فیلم‌های جمعه‌ سیزدهم به عاریت گرفته است. در واقع زمان درازی طول می‌کشد تا تقابلی به‌عنوان فیلم وعده‌اش را می‌دهد، روی دهد. اما فیلم به‌جز طرح همین تقابل، هیچ مضمون تازه‌ای برای ارائه ندارد و در طرح داستانی و ساختار کلی‌اش، پیروی الگوی همیشگی این آثار، سیر زنجیره‌ای مجازات جوانان لاابالی و گناهکار به‌دست هیولا است. کارگردان فیلم، رانی یو که پیش از این مهارتش را هم در عرصهٔ فیلم‌های ترسناک و هم در سینمای ورزش رزمی شرق آسیا نمایانده بود، این‌جا توانش را مصروف ایجاد ضرباهنگی سریع و نفس‌گیر، باب طبع مخاطبان اغلب نوجوان این آثار، می‌کند. موفقیت تجاری چشم‌گیر فیلم زمینه‌ساز رویاروئی هیولاهای دیگر مثل ̎بیگانه̎ و ̎شکارچی̎ در بیگانه علیه ویران‌گر (پل آندرسن، ۲۰۰۴) شد.


همچنین مشاهده کنید