پنجشنبه, ۲۴ خرداد, ۱۴۰۳ / 13 June, 2024
مجله ویستا

«مدی تی شن» برای قلب مفید است


«نیك فیت» از وقتی ۱۷ ساله بود به بیماری فشار خون مبتلا شد. این بیماری زیاد نزد نوجوانان شناخته شده نیست و نیك از آگاهی كافی نسبت به این بیماری بر خوردار نبود. بنابراین با چند پزشك در مورد بیماری خود صحبت كرد چیزی كه بیش از بیش باعث تعجب وی شده این بود كه تمامی پزشكان به او توصیه كردند كه برای بهبود بیماری خود باید از «مدی تی شن» استفاده كند و به او توصیه كردند از مدی تی شن متعالی (TM) استفاده كند. این نوع از مدی تی شن یك تمرین است كه باعث تغییرات پی درپی روزانه مغز و فكر می شود و به فرد اجازه می دهد تا همیشه آرام و بدون دغدغه اما گوش به زنگ و به هوش باشد.
محققین معتقدند اثراتی كه مدی تی شن روی سیستم عصبی بدن می گذارد، می تواند باعث تغییر بعضی از عملكردهای بدن مثل تنفس، تنظیم هورمن استرس و اتساع ( بازشدن) رگهای خونی می شود و حتی می تواند خطر ابتلا به بیماریهای قلبی را كاهش دهد.
«فیت» روزانه دوبار به مدت ۱۵ دقیقه مدی تی شن انجام می داد و پس از گذشت ۴ ماه متوجه شد كه فشار خونش كاهش قابل ملاحظه ای پیدا كرده است. او در حاضر ۲۲ ساله است و در دانشگاه تحصیل می كند. همچنان روزانه به تمرین «مدی تی شن» ادامه می دهد و نام این ورزش را دوباره جوان سازی گذارده است. او می گوید: دیگر بیماری فشار خون برای من مشكلی محسوب نمی شود.
دكتر «ورنن بانز» می گوید، مطالعات اخیر نشان می دهد. مدی تی شن علاوه بر كاهش فشارخون، باعث كاهش كلسترول، تثبیت و بهبود عملكرد رگهای خونی دیواره و كاهش تصلب شرایین، می شود و اینها تمام عواملی هستند كه باعث ایجاد سكته قلبی و مغزی می شوند، بنابراین مدی تین از بروز حمله قلبی و سكته مغزی نیز جلوگیری می كند مطالعه بررسی ۲۰۲ فرد مسن نشان داد، در زنان و مردانی كه مدی تی شن انجام می دهند، احتمالاً ابتلا به بیماریهای قلبی و مرگ ناشی از آن ۳۰ درصد كمتر از بقیه است و خطر مرگ آنها حالا به هر دلیل نیز ۲۳ درصد كمتر از بقیه است. البته دلیل اینكه چرا «مدی تی شن» باعث سلامتی افراد می شود هنوز كاملاً شخصی نیست. اما یك فرضیه عمومی وجود دارد و آن هم اینكه ورزش و تمرین منظم می تواند استرسهای روانی را كاهش دهد. اما متخصصین معتقدند كه چیز قوی تری در این مورد وجود دارد.
وجود مدی تی شن تمرین فیزیكی و مغزی است باعث بیدار و آگاه ماندن مغز می شود.
مدی تی شن انواع مختلفی دارد، در یك نوع آن فرد راحت روی زمین می نشیند و چشمانش را می بندد و به آرامی صدا و یا آهنگ یا كلماتی را زمزمه می كند كه این نوع آن از مذهب هیپنوتیزم آمده است. در نوع دیگر آن كه مدی تی شن نگرانی و مدی تی شن آرامش نام دارد، فرد مغز خود را از عوامل جانبی تهی می كند و سعی می كند آرام باشد و توجه خود را به چیز خاصی مثل صدای نفسهای خود، یا خیره شدن به چیزی مثل شعله شمع جلب می كند.
«فیت» می گوید: اگر مدی تی شن را به طور منظم و متناوب انجام ندهید، نتیجه دلخواهتان را نخواهید گرفت. و دكتر بانز معتقد است: «ما احتیاج داریم همانطور كه برای سلامتی بدن خود كاری انجام می دهیم برای مغزمان نیز كاری انجام دهیم»
منبع : روزنامه ایران