شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


لوکس ها در تب و تاب


لوکس ها در تب و تاب
تصمیم جدید دولت برای حذف یارانه سهیمه خودروهای لوکس خارجی بالاتر از ۱۳۰۰ سی سی و خودروهای تولید داخلی بالاتر از ۲۰۰۰ سی سی طی روزهای اخیر با واکنش های متفاوت کارشناسان مسائل صنعت، بازار و عرصه عمومی جامعه مواجه شده است. در دوره جدید سهمیه بندی که از اول تیرماه اعمال خواهد شد دارندگان خودروهای لوکس خارجی با حجم مصرف موتور بالای ۱۳۰۰ سی و نیز تولیدات داخلی با حجم بالای ۲۰۰۰ سی سی مجبور به تامین سوخت موردنیاز خودروی خود به صورت ازاد هستند و یارانه ای به این گونه خودروها برای تامین بنزین تعلق نمی گیرد.این موضوع البته شامل حال خودروهای داخلی با حجم موتور ۲۰۰۰ سی سی و خودروهای وارداتی ۱۳۰۰ سی سی نمی شود و صرفا خودروهای بالاتر از این حجم مشمول این تبصره هستند.
● کدام خودروها؟
بر این اساس به غیر از خودروهای موسو و ماکسیمای ساخت داخل، تمام خودروهای داخلی دارای موتور۲۰۰۰ و زیر ۲۰۰۰ سی سی بوده و مشمول قطع سهمیه نمی شوند اما اکثر خودروهای وارداتی مانند بی ام و، هیوندای، مگان وارداتی و تویوتا کمری بالای ۱۳۰۰ سی سی بوده و مشمول قطع سهمیه ی بنزین می شوند. سال گذشته ۶۰ درصد حجم خودروهای وارداتی را خودروهایی با حجم موتور ۲۴۰۰ سی سی به بالا تشکیل داده بودند. حجم موتور ۳۰ درصد خودروهای وارداتی نیز بین ۱۵۰۰ تا ۲۴۰۰ سی سی بوده است . سال گذشته ۹۰۰ میلیون دلار خودرو به کشور وارد شد که از این تعداد تنها توسط چهار شرکت هیوندای، تویوتا، بی ام و و بنز ۷۶ مدل مختلف خودرو وارد کشور شد.اکنون و در آستانه آغاز دور جدید سهمیه های بنزین و در شرایطی که بنزین سوپر نیز مشمول اعمال یارانه سوخت نشده و دارندگان خودرو در صورت استفاده از این نوع بنزین نیز مجبورند آن را آزاد تهیه کنند پیش بینی ها از احتمال تاثیر گذاری قابل توجه این تصمیمات بر بازار عرضه و تقاضای خودروهای داخلی و خارجی مختلف حکایت دارد. بدین صورت با توجه به تجربه بازار و شرایط گذشته و حال انتظار می رود توجه وارد کنندگان خودروهای خارجی به سوی خودرو های کم مصرف ۱۳۰۰ سی سی به پایین معطوف شود و در عوض تقاضا برای خودروهای لوکس بالای این حجم نیز دچار نوسان شده و به نوعی شاهد کاهش قیمت این گونه خودرو ها در بازار باشیم. در عوض به گفته آگاهان بازار به طور قطع این موضوع بر بازار خودروهای تولید داخل در محدوده عرضه یارانه ای بنزین نیز تاثیر خواهد گذاشت و احتمالا تا حدودی قیمت این گونه خودرو ها حداقل در کوتاه مدت دچار افزایش خواهد شد.
● قطع سهمیه سوخت خودروهای لوکس حمایت از صنعت نیست
رئیس انجمن خودروسازان در خصوص قطع سهمیه خودروهای مدل بالاگفت: تصمیمی را که ستاد مدیریت مصرف سوخت گرفته است در جهت هدفمند کردن یارانه بوده است و به نظرم هیچ اثری بر روی قیمت خودروهای داخلی و وارداتی نخواهد گذاشت. نعمت بخش در گفتگو با خبرخودرو افزود: خودروهای وارداتی ۱۳۰۰ سی سی به بالا و ۲۰۰۰ سی سی داخلی بیشتر مورد استفاده اقشار مرفه جامعه است و حذف یارانه ها در جهت سامان دادن یه یارانه هاست و تاثیر چندانی بر روی بازار و قیمت خودروها نخواهد داشت.وی گفت: خودروهای داخلی که بیشترین تولید را دارند اکثرا ۲۰۰۰ سی سی به پایین هستند و قشر زیادی از جامعه از اینگونه خودروها استفاده می کنند که در این شرایط برای این افراد مشکلی ایجاد نخواهد شد اما در خصوص خودروهای ۲۰۰۰ سی سی به بالا که تعداد محدودی هستند و شامل ماکسیما و کوراندم و چرمن می شوند قطع سهمیه آنها اثری بر روی قیمت شان نخواهد گذاشت.رئیس انجمن خودروسازان با اشاره به اینکه این تصمیم دولت در جهت حمایت از صنعت خودروسازی نیست، اظهار داشت: خودروهای وارداتی نسبت به خودروهای داخلی ارزبری بالاتری دارند و برای اینکه فشار بر ارز کشور وارد نشود و دولت نیز کنترلی بر این مسئله داشته باشد چنین محدودیتی را ایجاد کرده است.نعمت بخش در ادامه بیان کرد: متاسفانه در خبرها شنیدیم که خودروهای داخلی ۲۰۰۰ سی سی به پایین نیز دیگر بنزین سوپر را به صورت سهمیه ای دریافت نخواهند کرد و این تصمیم، غیر معقولی است، چرا که چندین سال است که صنایع خودروسازی به سمت تولید خودروهای روز حرکت کرده اند که آلایندگی کمتری دارند که باید مصرف سوخت این خودروها، بنزین سوپر و بنزین استاندارد با اکتان ۹۵ باشد. به هیمن منظور از ستاد مدیریت مصرف سوخت استدعا دارم که در این مورد تجدید نظر کنند، چرا که این اتومبیل ها، حتما باید از بنزین سوپر استفاده کنند و اگر غیر از این باشد هم موتور آنها آسیب می بیند و هم باعث آلایندگی خواهند شد.
● اقدامی مثبت در جهت هدفمند کردن یارانه ها
یک نماینده دوره هشتم مجلس درباره قطع سهمیه سوخت خودروهای داخلی و وارداتی مدل بالا گفت: این حرکت به منظور هدفمند کردن یارانه ها،اقدام مثبتی است چرا که هدفمند کردن یارانه ها شعار نیست و می بایست اقدامات عملی نیز در این خصوص صورت گیرد .فولادگر در این گفتگو افزود : اولا، باید یارانه ها به خودروهایی داده شود که در دسترس اقشار متوسط و ضعیف جامعه است و ماشینهای با ظرفیت بالای ۲۰۰۰ سی سی معمولا ماشینهای گران قیمتی هستند که بخش محدودی از جامعه ازآنها استفاده می کنند . ثانیا ،طبق قانونی که در مجلس تصویب شد ،تا سال ۹۱ باید یارانه فراورده های نفتی کاهش و به قیمت تمام شده در اختیار مردم قرار گیرد ،بنابراین با توجه به این دلایل باید در این راستا به تدریج حرکت شود،که این تصمیم اقدامی خوب و مثبت در این جهت است .وی گفت :این تصمیم تاثیر چندانی بر روی قیمت خودروها نخواهد داشت ،چرا که اگر رانندگان این گونه خودروها به طور متوسط ماهیانه شصت هزار تومان هزینه سوخت بپردازند ،مبلغ زیادی برای آنان نیست ،بنابراین تاثیری هم بر روی قیمت خودروهای داخلی و وارداتی نخواهدگذاشت.وی در پایان با اشاره به اینکه تصمیم ارائه بنزین سوپر به صورت آزاد ،دارای اشکال است افزود :به توصیه متخصصان تعدادی از خودروها از جمله ۲۰۶ بعد از هر چند بار سوختی که استفاده می کنند ،بهتر است یک بار سوپر استفاده شود بنابراین با توجه به این نکته ،به این تصمیم ایراداتی وارد است و بهتر است به خودروهای زیر ۲۰۰۰ سی سی با توجه به نوع آنها ،بنزین سوپر سهمیه ای داده شود تا این مشکل نیز برطرف شود .
● تصمیم بزرگ و شجاعانه
یکی از اعضای کمسیون صنایع مجلس هفتم نیز در رابطه با قطع سهمیه سوخت خودروهای مدل بالا گفت: از لحاظ اقتصاد ملی، کاری را که دولت آغاز کرده است، کاربسیار بزرگ و شجاعانه ای است و نشان دهنده این است که دولت به دنبال آزادی سازی قیمت ها است.ابطحی افزود: این امر از دو منظر قابل بررسی است یکی صنعت خودروسازی و دیگر از نظر شاخصهای اقتصادی در ارتباط با صنعت خودروسازی است .
به طور قطع و تعیین، گرایش مردم به استفاده از اتومبیل های با کلاس cو d و اتومبیل های با حجم کمتر بیشتر خواهد شد و این گرایش به لوکس گرایی که در قشر خاصی از جامعه وجود دارد به سوی خرید اتومبیل هایی با مصرف کمتر سوق خواهد یافت.وی گفت: با این شرایط ، افرادی که توان اقتصادی بالا دارند ، باز این گونه اتومبیل ها را خریداری خواهند کرد چرا که سهمیه ای که به این افراد داده می شد، کافی نبود و اکثرا مابقی سوخت مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه می کردند که با آشفته شدن عرضه بنزین، به مبادلات این بخش دامن می زدند.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید