دوشنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۴ / 21 April, 2025
مجله ویستا
سایت بازتاب و اجتهاد در مقابل نص

به دنبال تحلیل خبر ۳۰/۸ سیمای جمهوری اسلامی از مصدق و حمایت سایت بازتاب از سیما و برانگیخته شدن اعتراض مؤمنان، سایت بازتاب در عكسالعملی شتاب زده تلاش كرد دست به توجیه اقدام غیر منطقی خود بزند. سایت بازتاب در یادداشت خود طی مقالهای تحت عنوان «سیاه، سفید، خاكستریها» تلاش كرد تا مواضع امام خمینی را در مورد مصدق توجیه كند و آن را به شرایط اول انقلاب نسبت بدهد. مقالهی بازتاب نشان میدهد كه نویسنده نه به مبانی تشیع آشناست و نه تاریخ نهضت ملی شدن صنعت نفت را میداند و نه مصدق را میشناسد، بلكه هدف او تنها مقابله با نیروهای اصول گرا و جانشینی روزنامههای دوم خردادی است. به یاری خداوند در شمارههای بعدی به نقد ماهوی مقالهی سایت بازتاب خواهم پرداخت. ولی در این شماره فقط نشان خواهم داد كه چگونه سایت بازتاب در مقابل نص صریح امام خمینی به اجتهاد میپردازد و دست به توجیه غیر عقلانی میزند.
سایت بازتاب در توجیهی غیر منطقی سعی میكند موضع امام خمینی را یك موضع مقطعی نسبت مصدق تفسیر كند و آن را تندروی میشمارد مینویسد:« به نظر میرسد مواضع تند انقلابیون در اوایل انقلاب نسبت به این روی كرد مصدق و طیف ملی و مذهبی به دلیل آن بود كه در آن شرایط حساس و بی ثباتی نظام ، رهبر انقلاب [امام خمینی] از شكل گیری جریان تقابل با دین و روحانیت در میان روشنفكران سیاسی و تضعیف و تزلزل نظام احساس خطر میكردند – اما امروز پس از حدود ربع قرن…»
متأسفانه سایت بازتاب بدون ملاحظهی مواضع امام خمینی میخواهد اینگونه القاء كند كه مواضع امام خمینی، مواضعی مقطعی، موقت و در شرایط خاص بوده است، حال آنكه عبارات امام نشان میدهد كه امام خمینی موضعی اصولی مبتنی بر تباین و تضاد اعتقادی با مصدق ارایه میدهد. بر عكس سایت بازتاب كه تنها مصدق را در چارچوب اشتباه قابل نقد میداند، امام خمینی مصدق و باندش را دشمنان اسلام و روحانیت، غیر مسلمان، و سیلی زننده به اسلام میداند؛ لذا یك مسلمان هرگز به خود اجازه نمیدهد، بعد از مواضع صریح امام خمینی به تمجید از مصدق بپردازد و یا بخواهد از پتانسیل آنها برای انقلاب استفاده بكند.
برای روشن شدن مواضع سایت بازتاب و امام خمینی اجازه دهید عین عبارات هر دو را نقل كنیم .
ـ یادداشت بازتاب : «در دیدگاه دیگر كه قشر سنتی و نیروهای تندرو محور آن به شمار میروند، مصدق چهرهای سیاه است و كارنامهای آكنده از خیانت و قصور دارد. از نگاه اینان در دورهی مصدق و توسط وی و اطرافیانش صدمات جبران ناپذیری به روحانیت و كشور وارد آمده است....»
ـ سخنان امام خمینی :
«یك گروهی كه با اسلام و روحانیت اسلام سرسخت مخالف بودند ، از اولش هم مخالف بودند . اولش هم وقتی مرحوم آیت الله كاشانی دید كه اینها خلاف دارند می كنند و صحبت كرد ، اینها این كار را كردند كه یك سگی را نزدیك مجلس عینك به آن زدند و اسمش را آیت الله گذاشتند . این در آن زمان آن [مصدق] بود كه اینها فخر می كنند به وجود او. او هم مسلم نبود.
من در آن روز در منزل یكی از علمای تهران بودم كه این خبر را شنیدم ... من به آقا عرض كرد كه این دیگر مخالفت با شخص نیست . این سیلی خواهد خورد و طولی نكشید كه سیلی را خورد و اگر مانده بود سیلی به اسلام می زد.»( صحیفه امام ، ج ۱۴ ، ص ۴۵۶ )
امام خمینی جبهه ملی را نه بخاطر اختلاف سلیقه یا موضعی مقطعی علیه انقلاب در اوایل انقلاب بلكه بخاطر مبانی فكری و اندیشه ای آن كه اصولا با مردان دین به خاطر دفاع از دین سر دشمنی و عناد داشته اند مردود می شمارد، این درست عكس آن چیزی كه سایت بازتاب درصدد القای آن است . به این دو عبارت توجه كنید :
ـ یادداشت بازتاب : «چه کسی می تواند ادعا کند شخصیت هایی چون سید جمال الدین اسدآبادی شیخ فضل الله نوری ، سید ابوالقاسم کاشانی .... عملکردی فارغ از خطا و اشتباهات استراتژیک دارند؟»
ـ سخن امام خمینی : «این جبهه ملی از میرزای شیرازی .... که قضیه تنباکو را درست کرده تا آقای کاشانی ، تمام علمایی که در خلال مشروطیت برای اسلام کار کرده، میرزای شیرازی که برای اسلام کار کرده است، آقای کاشانی که برای اسلام کار کرده ، شیخ فضل الله ]که برای اسلام کار[ کرده تمام اینها را بد گفتند. آن روزنامه ی جبهه ی ملی را پیدا بکنید. میرزای شیرازی را متهم کرده به دروغگویی . شیخ فضل الله را این قدر فحش داده ، جرم شیخ فضل الله بیچاره چه بود ؟ جرم شیخ فضل الله این بود که قانون باید اسلامی باشد. ... آقای کاشانی هم همینطور .»( صحیفه ی اما م، ج ۱۴، ص ۴۶۴)
سایت بازتاب باید بداند که همه اشتباه می کنند ، ولی در مکتب تشیع اشتباهات کسانی که جهت گیری آنها الهی است و دارای استراتژی خدایی و اسلامی هستند، هرگز با اشتباهات کسانی که جهت گیری غیر توحیدی دارند، همسان گرفته نشده است. در مکتب تشیع دو جریان بیشتر وجود ندارد حق و باطل، هر کس در مسیر حق نیست، در مسیر باطل است و هرگز خاکستری در بین حق و باطل نیست ، ولی در جریان حق، تشیع قایل به درجه بندی است و جایی هم برای خاکستری باز کرده است که انشاءالله از آن بحث خواهم کرد.
پژوهشگر: حجت السلام روح الله حسینیان
منبع : مرکز اسناد انقلاب اسلامی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست