جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

منطقهٔ فرود - DROP ZONE


منطقهٔ فرود - DROP  ZONE
سال تولید : ۱۹۹۴
کشور تولیدکننده : امریکا
محصول : د.ج. کاروزو، والیم نیسیتا و لارن لوید
کارگردان : جان بدهم
فیلمنامه‌نویس : پیتر بارسوکینی و جان بیشاپ، بر مبنای داستانی نوشتهٔ تونی گریفین، گای مانوس و بارسوکینی
فیلمبردار : روی هـ. واگنر
آهنگساز(موسیقی متن) : هانس زیمر
هنرپیشگان : وسلی اسنایپس، گاری بیوزی، یانسی باتلر، مایکل جتر، کورین نمک، کایل سکور و مالکوم جمال وارنر
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۲ دقیقه


ـ ̎پیت نسیپ̎ (اسنایپس) و برادرش، ̎تری̎ (وارنر) که از مأمورین FBI هستند، باید یک خبرچین و مطلع تراست‌های مواد مخدر را از زندان ـ که جانش در خطر است ـ برای ادای شهادت به جای امنی منتقل کنند. هواپیمای حامل ربوده می‌شود. ̎تری̎ به دزدان حمله می‌کند، و هواپیما سوراخ می‌شود. در لحظات سقوط و شلوغی، ̎پیت̎ متوجه نمی‌شود که چه شده اما وقتی هواپیما مجبور به فرود اجباری می‌شود، گروهی از جمله برادرش مرده‌اند و خود او متهم است به اینکه با اقدام غیرعاقلامه به مرگ آنان کمک کرده است. اما ̎پیت̎ احساس می‌کند که این قضیه توطئه‌ای برای فرار آن خبرچین بوده و در حالیکه همه اعتقاد دارند خبرچین و هواپیما رباها سقوط کرده و مرده‌اند، او به تحقیقات ادامه می‌دهد و به نظر می‌رسد که دزدان چتر نجات داشته‌اند، بنابراین به یکی از مراکز آموزش چتر نجات و سقوط آزاد می‌رود و آنجا با ̎جسی کراسمن̎ (باتلر) آشنا می‌شود و خیلی زود در می‌یابد که یک پلیس سابق FBI، گروهی از این چتربازها را در اختیار دارد و آنان از آسمان وارد مراکز می‌شوند و دزدی می‌کنند. ̎پیت̎ چهرهٔ یکی از هواپیمارباها را آشنا می‌یابد. دزدان او را که شوهر ̎جسی̎ است، می‌کشند. ̎جسی̎ با ̎پیت̎ همکاری می‌کند و برای آموزش چتربازی نام‌نویسی می‌کند و تمریناتش آغاز می‌شود. همراه با آموزش چتربازی کم‌کم وارد گروه می‌شود و به راز آنان پی می‌برد. آنان طرح یک دزدی عظیم از انبار ادارهٔ مبارزه با مواد مخدر را دارند. اما ̎پیت̎ مداخله می‌کند و سرانجام دزدان را به دام می‌اندازد.
ـ جز معدود آثاری، از جمله فیلمی گمنام و ناموفق از جان فرانکن‌هایمر به نام همه سقوط می‌کنند (۱۹۶۲، با همکاری برت لنکستر، دبوراکار و جین هاکمن)، بقیهٔ فیلم‌هائی که به پرواز و سقوط آزاد و چتربازی می‌پردازند، این یکی به خاطر قصهٔ غیرعادی و دور از واقعیت و پیچیده، اجرائی خشک و کم‌حادثه و متعارف آن و عدم استفاده از تمهیدات آشنای فیلم‌های پلیسی، عجیب و اندکی غیرمنتظره از آب در آمده است؛ با روی کرد تازهٔ هالیوود، از پلیس‌های خوب و وظیفه‌شناس سیاه‌پوست مقابل آدم بدهای سفیدپوست. اسنایپس، دور از کلیشه‌ای که از خود ساخته است، در فیلمی فاقد پیچ و رابطه‌های دراماتیک و فاقد رابطه‌های عاطفی معمول این پلیس‌ها. تنها همین چند صحنهٔ سقوط آزاد و چتربازی است که فیلم را سرپا و گرم و اندکی پر کشش نگاه می‌دارند.


همچنین مشاهده کنید