پنجشنبه, ۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 23 January, 2025
مجله ویستا
چگونه هزینه کمتری برای کیفیت بپردازیم
پس از مطالعه مطالبی که حاصل آن مقاله زیر است، ایده مطرح شده در آنها مبنی بر تغییر نگرش به کیفیت، به نظر جالب و راهگشا رسید. البته نویسندگان برای تحقق این تغییر دیدگاه، بر دستگاههای مونتاژ تکیه کردهاند ولی به عقیده گردآورندگان، در نظر گرفتن این ایده در هنگام طراحی خودرو، تعریف اپریشنهای مونتاژ، تغییر طرحهای مهندسی و تحلیل و رفع مشکلات کیفی حین تولید نیز بسیارمفید و قابل استفاده است.
● پرداخت هزینه برای صفر بیشتر
وقتی معیار سنجش کیفیت مشخصات ابعادی یک قطعه تعداد صفرهای پس از اعشار آن ابعاد باشد، رسیدن به آن بیشتر یک شانس است. هرچه تعداد صفرها بیشتر، کیفیت بهتر. گویی هر صفر یک قدم ما را به کمال نزدیک میکند و کمال، هدف نهایی تمامی تلاشها برای کیفیت است. اینطور نیست؟
هر بار صفر دیگری میافزاییم، سازندگان ماشینآلات و ابزار تولید و اندازهگیری را به توسعه محصولاتی با دقت و تطابق بیشتر، تشویق میکنیم. آنها نیز با ساخت سیستمهایی با قدرت تولید قطعه در تلرانسهای درخواستی که قبلاً ممکن نبود، به درخواست ما پاسخ میدهند. سپس ما صفر دیگری میافزاییم و این دور ادامه پیدا میکند. این فرایند چند دهه است که ادامه دارد ولی بهتدریج این سؤال به اذهان متبادر میشود که آیا رویکرد مذکور به کیفیت، بهترین روش است؟ مشکل آنجاست که تکنولوژی جدید رایگان نیست بنابراین هر دفعه که صفری میافزاییم، هزینه تولید قطعه را بالا میبریم. پایان این بازی، یک محصول کامل از لحاظ ابعادی است که هیچکس توان خرید آن را ندارد!
اگر منصفانه بنگریم، داشتن دقت ابعادی در برخی از محصولات لازم و معقول است؛ مثل برخی موتورها و ابزار مخابراتی ولی گروه زیادی از محصولات هستند که کیفیت در آنها میتواند بیشترعملیاتی باشد تا ابعادی. این محصولات زمینه مستعدی برای رویکردی متفاوت به کیفیتاند.
● تلاش برای رسیدن به ابعاد «آرمانی»
اهرم کنترل [۱] خودروها مثال خوبی از محصولاتی است که به دقت هندسی دقیقی برای عملکرد مناسب نیاز دارند ولی از قطعاتی ساخته میشوند که تولید آنها با تلرانس نزدیک به هم اقتصادی نیست. اهرمهای کنترل، چرخهای جلو و گاهی عقب را به شاسی متصل میکنند؛ عملی که به دقت بالایی نیاز دارد. این قطعه از استمپ مخصوص و بادوامی با ۳ لاستیک (که بوشینگها را به صورت فشرده در جای خود نگهمیدارند) درست شدهاست که نمونه بارز دقت در تولید است.
نیازی به گفتن نیست که در مشخصات ابعادی اهرم کنترل بهعنوان یک محصول نهایی صفرهای زیادی تعریف نشدهاست. شرکتهای خودروساز نیازهای هندسی محصول مونتاژ شده نهایی را تعریف میکنند و دست تامینکننده را در چگونگی رسیدن به این الزامات باز میگذارند. تامینکنندگان به این اندازه، اندازه «آرمانی»[۲] میگویند. این روش در بسیاری از صنایع معمول است.
یک روش رایج برای رسیدن به اندازه آرمانی، ساختن ابزار و فیکسچر بسیار دقیق است و سپس تولید و بررسی استمپ و لاستیکها و ... از لحاظ متغیرهای غیرقابل پیشبینی .روش دیگر، مونتاژ و سپس اندازهگیری و جداسازی محصولات مناسب است و در این حالت هزینههای ضایعات و دوبارهکاری به سازنده تحمیل میشود.
رویکرد سومی هم وجود دارد که بهتازگی توسط یکی از ۳ شرکت بزرگ خودروسازی یعنی جنرالموتورز بهکار گرفته شده است. این کار به دلیل شکستن اهرم کنترل تعدادی از خودروهای آن شرکت که به فراخوانی حدود ۶هزار خودرو برای بازبینی و تعمیر انجامید، صورت پذیرفت. این راه حل برپایه تکنولوژی مونتاژ پرس الکترومکانیکی پیشرفته[۳] است که در آن اعمال نیرو با هماهنگی حسگرهای مکانیاب برای انجام فرایند « پرس- اندازهگیری- پرس» بهکار میرود و تلرانس ابعادی محصول نهایی ۰.۰۶ برای اهرمهاست.
حین فرایند مونتاژ، نیرو بهتناوب اعمال میشود و جایگاه قطعات با حسگرهایی بهتصویر درمیآید و اطلاعات توسط نرمافزاری جمعآوری و با مقادیر یک مونتاژ خوب مقایسه میشود. این روش به تولید محصول مونتاژ شده با قابلیت اطمینان بالا منجر میشود.
● نگرش نو به مقوله کیفیت
سیستمی که شرح داده شد بهطور معناداری فقط کیفیت عملکردی اهرم کنترل را بهبود میبخشد؛ بدون تغییر دادن مشخصات ابعادی اجزای اهرم کنترل. در حقیقت با این کار ممکن است تلرانس اجزا، بدون تاثیر بر کیفیت عملکردی محصول به منظور کاهش هزینه تولید، بیشتر شود.
این امر توسط تکنولوژی جدید محقق نشده بلکه بیشتر حاصل نگرش جدید به کیفیت است. این رویکرد به کیفیت از دیدگاه عملکردی و بیشتر از نگاه مشتری مینگرد. مصرفکنندگان به تعداد صفرهای پس از اعشار در مشخصات ابعادی اجزای کالای خریداریشده توجه نمیکنند. مصرفکننده کیفیت را با معیار سادهتر هزینه- فایده میسنجد. آیا کالا اساساً کار میکند؟ و آیا آنقدر ماندگاری دارد که به اندازه پولی که برایش پرداخت شدهاست، کار کند؟
مصرفکننده به کمال ابعادی کالایش نیاز ندارد و مهمتر آنکه برای کمال پول نمی دهد. از دیدگاه مشتری، عملکرد، معیار سنجش کیفیت است بنابراین عملکرد باید معیار تولیدکننده هم باشد. امروزه تولیدکنندگان هزینههای گزافی برای تولید قطعات فوق دقیق میپردازند که قرار است با تکنولوژیهایی که طی قرن گذشته تغییر نیافته اند، مونتاژ شوند. چرا هزینه کمتر برای ساخت قطعه پرداخت نشود و به جای آن مونتاژ با سیستم هوشمندی که تغییرات ابعادی را پوشش میدهد و محصول عملکردی تولید میکند، انجام نگیرد؟
یک علت آن است که صنایع تولیدی در زمینه دستگاهها و سیستمهای تولیدکننده قطعات فوقدقیق، سرمایهگذاری کلانی کردهاند ولی تغییر دیدگاه از تلرانس ابعاد به عملکرد آن سرمایهگذاریهای گذشته را از بین نمیبرد. نیازی نیست به عقب برگردیم، همچنین احتیاجی به اضافه کردن صفرها نیست و این به معنی کاهش هزینهها در درازمدت است.
علت دیگری که عنوان میشود این است:« اگر تنها ابزار شما یک چکش است، بهزودی همهچیز شبیه یک میخ میشود» ولی سیستمهای هوشمند مونتاژ به شما جعبه ابزاری میدهد که وقتی باز شود، ذهنهای خلاق و کنجکاو، کاربردهای غیر قابل تصوری از ابزار درون آن خواهند یافت.
دهها هزار قطعه و محصول وجود دارند که به راحتی میتوانند ارزانتر تولید شوند؛ اگر روش تعریف و اندازهگیری کیفیت در آنها تغییر یابد.
امیر ملتی - روحالله رازقی
منابع:
۱- Larry Stockline ”How to not pay too much for quality?” Assembly Magazine, ۲۰۰۷
۲- Gray S. Vasilash ,”Advanced assembly through technology”, Automotive Design and Production, ۲۰۰۷
۳- http://promessinc.com
[۱] Control Arm
[۲] Phantom
[۳] EMAP
منابع:
۱- Larry Stockline ”How to not pay too much for quality?” Assembly Magazine, ۲۰۰۷
۲- Gray S. Vasilash ,”Advanced assembly through technology”, Automotive Design and Production, ۲۰۰۷
۳- http://promessinc.com
[۱] Control Arm
[۲] Phantom
[۳] EMAP
منبع : اندیشه گستر سایپا
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست