چهارشنبه, ۳ مرداد, ۱۴۰۳ / 24 July, 2024
مجله ویستا

نقش آهن و میزان مصرف ورزشکاران


نقش آهن و میزان مصرف ورزشکاران
آهن چند نقش مهم در بدن شما ایفا می کند. سلولهای قرمز خون را می سازد که حمل اکسیژن در تمام بدن را به عهده دارند، در تبدیل غذا به انرژی کمک می کند و به مبارزه با عفونت ها کمک می نماید. نقش آهن در حمل اکسیژن به ویژه در طی ورزش حائز اهمیت است.بدون آهن،بدن شما قادر به ساخت گلبول های قرمز سالم و رساندن اکسیژن کافی به عضلات، مغز و سایر احشاء نمی باشد.
افت محسوس در ذخایر آهن، آنمی کمبود آهن نامیده می شود. در کل زنان نسبت به مردان نیاز به آهن بیشتری دارند تا آهن از دست رفته در طی قاعدگی را جبران نمایند ولی ورزشکاران احتمالاً نیاز به آهن خیلی بیشتری نسبت به غیرورزشکاران ندارند.
هرچند ابهاماتی در این مورد در تحقیقات پزشکی وجود دارد. آهن کافی را می توان از رژیم غذایی به دست آورد البته این امر مستلزم عادات خوب تغذیه ای است.
بزرگترین مشکل در رابطه با آهن آن است که خیلی فراوان نیست.هر ۱۰۰۰ کالری به طور متوسط حاوی ۶ میلی گرم آهن است و زنان نیاز به ۱۵ میلی گرم در روز دارند (مردان به ۱۰ میلی گرم در روز نیاز دارند). در زنانی که رژیم کم کالری دارند در اغلب موارد نیاز به آهن تأمین نمی شود (از آنجا که مردان دریافت کالری بیشتر و نیاز کمتری دارند، برای آنها کمبود آهن کمتر اتفاق می افتد) تأکید بر مصرف رژیم پرکربوهیدرات و کم چربی توسط ورزشکاران در دریافت آهن پایین نقش دارد.گوشت قرمز که معمولاً در ورزشکاران از مصرف آن اجتناب می شود، یکی از غنی ترین منابع آهن است.
غذاهای غیرگوشتی پر کربوهیدرات محتوی آهن کمتری هستند. بسیاری از ورزشکاران دانش آموز و دانشجو درصد بالایی از کالری خود را از غذاهای کم محتوا تامین می کنند که خود بر شدت مشکل می افزاید.
منبع : روزنامه ایران ورزشی