شنبه, ۲۰ بهمن, ۱۴۰۳ / 8 February, 2025
مجله ویستا
<تلهکامپ>، زاییده فرافکنیها

خیر. خبری نیست. مثل همیشه. رهگذران بیتفاوتتر از نمایشگاههای گذشته از کنار غرفهها میگذرند و مجالی برای لحظهای وقفه و تامل در آنچه که برای عرضه و نمایش برای آنها تدارک دیده شده است، نمییابند.
از کنار قریب به اکثریت بازدیدکنندگان که بگذری، تاریخچه تلخ برگزاری نمایشگاه الکامپ را برای کناری خود بازگو میکنند و از حسرتهایی که بر دلشان مانده یاد میکنند. از روزهایی یاد میکنند که قرار بود الکامپ ایرانی رقیب جیتکس عربی شود و بیشتر از آن خودنمایی کرده و راز حلقه پتانسیل ایرانی را افشا کند.
اما خبری نشد. اینها نه منفیبافی است و نه تلخنگری. همه اینها نتیجه بیدرایتی و بیفکری است که پشت سر الکامپهایمان خوابیده است.
بیچاره تلهکام. باید در این وادی برای تلهکام دلسوزی کرد که قربانی بینام و نشان نمایشگاهی شد که ادارهکنندگانش نتوانستند سیطره مدیریت و قدرت خود را حفظ کنند و سرانجام با فرافکنیهای بسیار شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی با همکاری شورای عالی فناوری اطلاعات تصمیم گرفت تا پس از دو دوره رکود و استیصال الکامپ، با ترکیب آن با تلهکام رنگ و لعابی به آن ببخشد.
تا اندازهای مسیر درست بود. نتیجه دلخواه که افزایش بازدیدکنندگان بود حاصل شد، اما چه تعداد از این بازدیدکنندگان را بازدیدکنندگان تخصصی تشکیل دادند؟!
ترکیب صنعت ارتباطات و اطلاعات است که فناوری اطلاعات و ارتباطات را رقم زده و جداناپذیری این دو، امری انکارناپذیر است که شاید این دو نمایشگاه میبایست خیلی پیشترها با یکدیگر ادغام میشدند تا نمایشگاهی را در شان نمایشگاههای بینالمللی ایران رقم بزنند و به جای موازیکاری با تجربه برگزاری چنین نمایشگاهی و همدلی بیشتر، بتوانیم رقیب عربی خود را که اکنون دیگر گوی سبقت را ربوده است، کنار بزنیم.
نمایشگاه بینالمللی! نامی که بر سر هر نمایشگاهی که زده شود، شان و منزلتی دوچندان به آن میبخشد، اما در این نمایشگاه چه تعداد شرکت بزرگ ایرانی حضور داشت که انتظار حضور شرکتهای بزرگ خارجی را داشته باشیم.
بینالمللی بودن نمایشگاهمان، با حضور مشاوران خارجی، نمایندگان خارجی و فروشندگان خارجی شرکتهای داخلی رقم خورد. البته شرکتهایی که مستقل حضور یافته بودند و دور از حاشیهها و جنجالهای چند سال گذشته تصمیم داشتند تا توانمندیهای خود را عرضه کنند.
نمایشگاه الکامپ-تلهکام امسال تا اندازهای با هم قهر بودند و هنوز حضور یکدیگر را نپذیرفته بودند. تلهکامیها فارغ از هیاهوی الکامپیها به کار خود پرداختند و الکامپیها خسته از حاشیهها داشتههایشان را تقسیم کردند.
تلهکام به ظاهر از بازدیدکننده مناسبی برخوردار بود، اما این همه فقط ظاهر بود. شلوغی تلهکام هم نتیجه حضور دو اپراتور بزرگ تلفن همراه بود که برای به رخ کشیدن قدرت خود بر دیگری غرفههایشان را برافراشتهتر کردند و هر آنچه در چنته داشتند در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارند.
حضور همراه اول و ایرانسل نقطه عطف تلهکام بود تا این نمایشگاه با طنازیهای این دو اپراتور به خود ببالد چرا که در قسمتهای دیگر تلهکام خبر چندانی نبود و غرفهها فقط به مشتریان خاص خود پاسخ میدادند و از شلوغیهای بیدلیل خبری نبود.
تالیا که امسال حرفی برای گفتن نداشت و در بخش دیگری از تله کام سکنی گزیده بود، همچون دیگر تلهکامیها در سکوت به سر برد و برخلاف سالهای قبل دستمایهای برای بازار گرمی نداشت.
البته ناگفته نماند که تلهکام امسال هم میزبان دو اپراتور کوچک تلفن همراه اسپادان و کیش نبود و در این بازار مکاره خبری همچون گذشته نبود.
وقتی که به سراغ الکامپ هم میرفتی، درد تحریمهای صنفی و داغ بازار از دست رفته را به خوبی نظارهگر میبودی. سراغ هر شرکت بزرگ و نامی را که در بازار داخل اسم و رسمی برای خود باز کرده بود، میگرفتی، نمییافتی. چراکه دیرزمانی نیست که همه از تعصبهای این صنف باخبرند زیرا تصمیمهای دسته جمعی آنها منجر شده تا الکامپ، دیگر الکامپ نباشد.
الکامپ امسال به دو تکه در دو سوی نمایشگاه تقسیم شده بود که برای بازید از هر سالن آن باید نمایشگاه را درمینوردیدی. از انسجامی برخوردار نبود و هر کس به فراخور توان و مهمتر از آن تمایلی که داشت، حضور یافته بود و از غرفههای بلند و خوش رنگ شرکتهای بزرگ خصوصی خبری نبود.
الکامپ سیزدهم سعی کرده بود تا فارغ از عرضه دستاوردهای نو خودنمایی کند و تنها به ارایه توانمندیهایش و در صورت وجود کسب بازاری باتوجه به توانمندیهای موجودش بسنده کرده بود.
سالن دولت الکترونیک هم تنها داغی بر بودجههای هرزرفتهای بود که برای اتوماسیون اداری هزینه شده بود؛ بیرونقترین سالن الکامپ امسال، همین سالن بود.
دولت، بیرنگترین حاضر این نمایشگاه بود چراکه بدون وزارت بازرگانی و یک بانک، اثر دیگری از دولتیها دیده نشد تا در بزرگترین اتفاق سال، طعم دستاوردها و توانمندیهای خود را که برای آن در طول سالیان هزینههای گزافی شده بود، به مردم بچشانند.
اما معاون فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که خود از دستاندرکاران برگزاری این نمایشگاه بود، معتقد است: نبودن تعطیلی در چهار روز برپایی الکامپ سیزدهم، عدم حضور بانکها و حضور کمرنگ دستگاههای دولتی از جمله نقاط ضعف الکامپ سیزدهم بود.
این نمایشگاه هم بدون هیچ اختتامیهای پایان یافت و باید منتظر نمایشگاه بعدی ماند اما راه چاره چیست؟ کاش میشد با همدلی بیشتر صنعت نمایشگاهداری را پیش برد تا صنف نوپایی چون فناوری اطلاعات و ارتباطات اینگونه ضربه نخورد.
فاطمه ملکی
منبع : روزنامه اعتماد ملی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست