یکشنبه, ۱۸ آذر, ۱۴۰۳ / 8 December, 2024
مجله ویستا

آتلانتیس: امپراتوری گم‌شده - ATLANTIS: THE LOST EMPIRE


آتلانتیس: امپراتوری گم‌شده - ATLANTIS: THE LOST EMPIRE
سال تولید : ۲۰۰۱
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : والت‌دیزنی
کارگردان : گری تراوزدیل، کرک وایز
فیلمنامه‌نویس : تب مورفی، برمبنای داستان کرک وایز، برایس زیبل، جکی زیبل، تراوزدیل و مورفی از کتابی نوشتهٔ پلاتون
آهنگساز(موسیقی متن) : جیمز نیوتن هوارد
نوع فیلم : رنگی، ۹۵ دقیقه. نقاشی متحرک
صدا : مایکل ج. فاکس، جان ماهونی، جیمز گارنر، کری سامر، لنرد نیموی، مارک همیل، دیوید آگدن استیرز و دن نوولو


اوایل قرن بیستم. ̎میلو تاچ̎ (فاکس) کارمند خرده‌پای موزه، زبان‌شناسی است که تصمیم گرفته جست‌وجوهای پدربزرگ فقیرش را برای پیداکردن امپراتوری از دست‌رفته و غرق‌شدهٔ آتلانتیس ادامه دهد. بدین‌منظور میلیونری به نام ̎پرستن ویتمور̎ (ماهونی)، ̎میلو̎ را استخدام می‌کند و او نیز به گروهی ماجراجو می‌پیونددد که سرپرست‌شان، ̎رورک̎ (گارنر)، فرماندهٔ یک زیردریائی است. پس از درگیری و مبارزه با یک موجود عظیم‌الجثهٔ دریائی، کاشف‌ها، جای آن تمدن زیر آب رفته را پیدا می‌کنند و ̎میلو̎، به ̎شاهزاده خانم کیدا̎ (سامر)، دختر حاکم پیر آتلانتیس (نیموی) دل می‌بازد و وقتی معلوم می‌شود که برخی از اعضاء گروهش خیال دارند یک منبع مرموز انرژی را از میزبان‌شان بربایند، باید موضع خود را روشن کند.
● آتلانتیس با نقاشی متحرک‌های پر عظمت دههٔ ۱۹۹۰ دالت‌دیزنی بسیار فاصله دارد، و شاید بتوان آن را اثری نه برای کودکان و نوجوانان، که برای بزرگ‌ترها به‌شمار آورد. توقع این است که در آثار دیزنی همواره جذابیت و جادوئی چشم‌̎یر وجود داشته باشد، اما آتلانتیس کم‌ترین توقع را هم برآورده نمی‌کند، چون نه سرگرم‌کننده است و نه هیجان‌آفرین. طرح داستانی فیلم و این‌که عده‌ای ماجراجو در پی رسیدن به سرزمینی ناشناخته هستند، جالب توجه به‌نظر می‌رسد، اما وقتی تماشاگر می‌داند که آنان سرانجام به این سرزمین خواهند رسید، دیگر نیم‌ساعت ابتدای فیلم نباید صرف شرح جزئیات و مقدمات سفرشان شود. از سوی دیگر شخصیت‌ها اصلاً هم‌دلی و هم‌راهی تماشاگران را برنمی‌انگیزد و صدای فاکس هم نتوانسته قهرمان داستان را دوست‌داشتنی کند ـ هر چند کمپانی والت‌دیزنی تلاش کرده تا با واردکردن انواع شخصیت‌ها از قوم‌ها و نژادهای گوناگون، همه را راضی و خرسند کرد. در عین‌حال، سبک متفاوت و بدیع فیلم در ارائهٔ تصویرهای کامپیوتری دوبعدی و سه‌بعدی، کاری جسورانه را معرفی می‌کند و جلوه‌های تصویری خیره‌کنندهٔ آن، بیان‌گر تمایز کارتون‌های هزارهٔ جدید است.