یکشنبه, ۱۳ آبان, ۱۴۰۳ / 3 November, 2024
مجله ویستا
تمام منابع بانک برای کشاورزان
▪ گفت وگو بامدیرعامل بانك كشاورزی
بانك كشاورزی در بیست و یكم خرداد سال ۱۳۱۲ به عنوان تنها نهاد مالی تخصصی در بخش كشاورزی كار خود را آغاز كرد و از این سال همواره به عنوان تأمین كننده اصلی اعتبار مورد نیاز بخش كشاورزی مطرح بوده است، ولی رفته رفته و با زمزمه خصوصی سازی بانك های كشور، این رویه تغییر یافت و این بانك با وجود رسالت اصلی خود به عنوان بانك تخصصی برای بالابردن قدرت رقابت خود در عرصه خصوصی سازی و با هدف جذب سپرده از بخش های غیركشاورزی به فعالیت در خارج از این بخش روی آورد و به همین دلیل تعداد شعب خود در مراكز تجاری شهرهای بزرگ از جمله تهران را افزایش داد.
این امر هم اكنون وبا تغییر سیاست بانك، مبنی بر ارائه انواع تسهیلات به بخش كشاورزی، این بانك را با چالش جدی روبه رو كرده است. لزوم فعالیت شعب این بانك در مراكز تجاری شهرهای بزرگ و سیاست های آتی بانك كشاورزی برای حفظ جایگاه خود در نظام بانكی كشور از جمله مهم ترین محورهای گفت وگوی ما با دكتر سیدحسن نوربخش مدیرعامل بانك كشاورزی است
كه می خوانید:
● آقای دكتر نوربخش به عنوان نخستین سؤال بپردازیم به تأثیرات تغییر سیاست بانك كشاورزی درباره اعطای ۱۰۰ درصد تسهیلات به بخش كشاورزی، این تغییر سیاست چه تأثیری بر اقتصادی بودن شعب گذاشته و آیا می تواند عملاً منجر به ورشكستگی برخی شعب شما در مراكز تجاری شهرهای بزرگ از جمله تهران شود؟
▪ اجازه بدهید قبل از این كه به این سؤال شما پاسخ بدهم به چند مورد اشاره كنم، در سال ۸۳ بانك كشاورزی ۳ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت كرد كه حدود ۳ هزار میلیارد تومان آن در بخش كشاورزی بود و مابقی آن یعنی ۶۵۰ میلیارد تومان به بخش های خودرو، مسكن، سیمان، واردات آهن، واردات ساعت و ... اعطا شد، در سال ۸۴ با توجه به تغییر سیاست دولت و امیدی كه در دل كشاورزان ایجاد شد، استقبال خوبی برای دریافت تسهیلات به وجود آمد كه ما هم تلاشمان را مضاعف كردیم. حتی منابعی را از بانك های دیگر برای پوشش دادن نیازهای بخش كشاورزی قرض كردیم. ما در سال ۸۴ میزان پرداخت تسهیلاتمان به ۵ هزار میلیارد تومان رسید كه رشد خوبی نسبت به سال قبل از آن داشت.
● چقدر از منابع خودتان بود. چقدر از منابع دیگر بانك ها؟
▪ ۳۰۰ میلیارد تومان از بانك های دیگر و ۴۰۰ میلیارد تومان از بانك مركزی قرض گرفته بودیم.
در سال ۸۴ چه حجمی از تسهیلات به بخش كشاورزی تزریق شد؟
۴ هزار و پانصد میلیارد تومان از كل ۵ هزار میلیارد تومان به بخش كشاورزی داده شد، تسهیلاتی هم كه به بخش غیركشاورزی اعطا شد بیشتر در ۶ ماهه اول سال بود.
اما در سال ۸۵ بنا داریم ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان كلاً در بخش كشاورزی بپردازیم كه تاكنون ۴ هزار و یكصد میلیارد تومان آن را پرداخت كرده ایم.
● امسال پرداختی به بخش غیركشاورزی دارید؟
▪ خیر، كل تسهیلات اعطایی در سال ۸۵ در بخش كشاورزی خواهد بود.
● این میزان شامل استمهال وام ها هم می شود؟
▪ خیر، سیستم بانك ما به گونه ای است كه می توانیم تسهیلات را جدا كرده و به روز ارائه دهیم.
● مانده بانك هم اكنون چقدر است؟
▪ ۸ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان.
● آقای دكتر به نظر می رسد توضیحات شما به نوعی تأیید سؤال اول باشد وقتی كه قرار است تمام تسهیلات به بخش كشاورزی برود دلیلی دارد كه سپرده گذار بخش صنعت در بانك شما سرمایه گذاری كند؟
▪ ببینید در برنامه سوم پیش بینی شده بود كه بانك كشاورزی در برنامه چهارم خصوصی شود و سیاستگذاران در آن زمان برای این كه بتوانند با بانك های دیگر رقابت تنگاتنگی را داشته باشند ایجاد شعب در مراكز تجاری شهر را در دستور كار خود قرار دادند. البته برای برخی تعهدات تبلیغ كردند شما باید به این مسأله توجه كنید كه مثلاً وقتی بانك مسكن می گوید من به ازای هر شش ماه یك برابر می دهم یا بانك دیگر می گوید ما به ازای هر شش ماه سه برابر می دهیم خب فقط برای اثبات كار وگرنه این پایداری نیست در واقع هیچ بانكی نمی تواند بگوید من به ازای هر شش ماه سپرده گذاری سه برابر خواهم داد ولی برای شروع كار و برای جذب مردم می شود. خب این حركتی بود برای این كه به جامعه بفهماند بانك كشاورزی خارج از بخش كشاورزی هم تسهیلات می دهد، اگر دقت كنید می بینید كه وقتی سیاست دوباره بر می گردد و می گویند بانك كشاورزی باید تخصصی بماند.
كلاً كسانی كه پول گذاشته بودند برای این كه خارج از بخش، تسهیلات بگیرد ۴۰۰ میلیارد تومان هم نبوده، فرضاً شركت سایپا ۵ میلیارد تومان آورده بود كه ۳۰ میلیارد تومان بگیرد، شركت های دیگری هم بودند، پس كسانی كه سپرده گذاری خارج از بخش انجام داده بودند تنها ۴۰۰ میلیارد تومان بودند، وقتی سیاست تغییر كرد ما كلاً ۳۰۰ میلیارد تومان از حسابمان خارج شد در واقع تنها به دلیل تغییر سیاستگذاری ۳۰۰ میلیارد تومان از حساب های بانك خارج شد.
● این تغییر سیاست چه زمانی به بانك كشاورزی ابلاغ شد؟
▪ آقای احمدی نژاد كه به عنوان رئیس جمهور انتخاب شدند تغییر سیاست را ابلاغ كردند ولی مدیرعامل پیشین اجرا نكرد.
● شما ابلاغیه رئیس جمهوری را دارید كه گفته اند بانك كشاورزی نباید به بخش غیركشاورزی تسهیلات بدهد؟
▪ شما اگر به آرشیو روزنامه های آن ایام مراجعه كنید ده ها بار این موضوع در مصاحبه های رئیس جمهور اعلام شده است.
● شما از چه زمانی تغییر سیاست را اعمال كردید؟
▪ ما تغییر سیاست را تقریباً از آخر آبان ماه سال ۸۴ اعلام كردیم كه دیگر هیچگونه تعهد سپرده ای را برای خارج از بخش نمی پذیریم از اول بهمن ماه هم اعلام كردیم كه هیچ گونه پرداختی نخواهیم داشت. یعنی از اول آذر سپرده جدید نگرفتیم و از اول بهمن پرداخت نداشتیم. مشكل ما در محدوده زمانی آذر، دی، بهمن و اسفند ماه سال قبل بود. بر اساس گزارش بانك مركزی از ۱۰ بانك دولتی در فاصله زمانی مهر ۸۴ تا مهر ۸۵ این ۱۰ بانك دولتی در این فاصله به طور میانگین ۲۹/۲ درصد افزایش سپرده گیری داشتند یعنی منابع شان این میزان افزایش پیدا كرد ولی رشد سرمایه بانك كشاورزی در این مدت معادل ۳۸/۴ درصد بود، یعنی ما با وجود این كه به خاطر تغییر سیاست حتی ۳۰۰ میلیارد تومان از حساب هایمان خارج شده ولی آنقدر توانایی داشتیم كه در زمینه جذب سرمایه از دیگر بانك ها سبقت بگیریم.
وقتی آمار بانك های مختلف را در زمینه جذب سرمایه مقایسه كنیم می بینیم جایگاه بانك ملی و بانك تجارت افت كرده، بانك ملت همینطور ولی میزانش كمتر است، بانك صادرات همینطور و تنها ۳ بانك هستند كه رشد داشتند. یكی بانك سپه بوده به خاطر طرح «سپاس» كه به مردم اعلام كردند سپرده بگذارید تا فلان تعهدات را بدهیم یكی بانك مسكن بوده به خاطر این كه تسهیلاتش را از ۱۲ میلیون تومان به ۱۸ میلیون تومان رساند، همچنین گفت: این تسهیلات قابلیت واگذاری و فروش هم دارد. لذا از آن استقبال خوبی شد. یكی هم بانك كشاورزی بود در رشدی كه بانك كشاورزی داشته در عین این كه هیچ طرح جدیدی ارائه نشده كه مردم استقبال خاصی كنند. حتی ۳۰۰ میلیارد تومان از منابع را هم از دست داده است ولی باز رشد ۳۸/۴ درصدی داشتیم. این نشان دهنده استقبال مردم از بانك كشاورزی است یعنی تغییر سیاست بانك كشاورزی درنهایت به نفع بانك بوده است.
● كدام قشرها بیشتر استقبال كردند؟
▪ كشاورزان.
● بنابراین فعالیت شعب شما در مراكز تجاری كشور نباید توجیه داشته باشد؟
▪ چرا، من توضیح می دهم ما در این وضع كه قرار گرفتیم با حدود ۱۳۰ شعبه شهری مواجه شدیم كه برای تجهیز منابع ایجاد شده بود. حدود ۷۰ تا ۸۰ شعبه نیز در تهران بود.
● كل شعب بانك كشاورزی چقدر است؟
▪ ۱۸۵۰ شعبه در سطح كشور داریم كه ۱۳۰ شعبه را برای جذب منابع ایجاد كرده بودیم. هرچند درنظر داشته باشید كه شعباتی نیز در مرز داریم. فرض كنید ما شعبه ای را كه در مركز كرج داریم هم می تواند تجاری باشد هم تخصصی در مركز شهریار هم همینطور. به این ۱۳۰ شعبه گفتیم هر شعبه ای كه بتواند با روش های مختلف جایگاهش را حفظ كند مفید باشد می ماند. بقیه شعب كه نتوانند از نظر اقتصادی هزینه هایشان را دربیاورند تعطیل خواهند شد. آن وقتی كه دعوتشان كردیم اول فروردین سال گذشته بود به اینها اعلام كردیم و شش ماه هم فرصت دادیم. ولی درحال حاضر هیچ یك از شعب ما غیراقتصادی نیست. یعنی حتی یك شعبه هم تعطیل نشده است.
● آقای دكتر در شعبه ای كه شما در تهران یا مراكز تجاری كشور دارید، چه انگیزه ای برای سرمایه گذاری مردم وجود دارد؟
▪ خدمات، وقتی كسی سپرده گذاری می كند صرفاً برای دریافت تسهیلات نیست، شما خودتان به دلیل این كه می خواهید تسهیلات بگیرید حساب ندارید، شما ممكن است حساب جاری داشته باشید، حدود ۳۰ درصد منابع مان مربوط به تهران است. ۳۰۰ میلیارد تومان سپرده گذاری داشتیم كه ۳۰ درصد آن می شود ۱۰۰ میلیارد تومان، در اوایل سال ،۸۴ ۴ هزار میلیارد تومان پول مردم دردست ما بود حالا این میزان به ۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده است، چرا به این میزان رسیده؟ چون گفتیم به شما تسهیلات می دهیم، نه نگفتم الآن استان تهران وضع مناسبی در جذب سپرده دارد. هرچند ممكن است شعبه ای رشدش كمتر باشد و شعبه ای بیشتر، ولی در مجموع، تهران نسبت به سال قبل وضع بهتری دارد.
برنامه ما این است كه هر شعبه ای غیراقتصادی باشد، باید تعطیل شود ولی ما هیچ شعبه ای نداریم كه این شرایط را داشته باشد.
براساس بررسی كه در همان فروردین سال گذشته انجام دادیم ۵۴ شعبه از ۱۳۰ شعبه ما اقتصادی بوده ولی با تلاشی كه صورت گرفته همه شعبه ها اقتصادی شده اند.
مردم برای سود سپرده گذاری می كننند می خواهند ۱۶درصد سود سرمایه گذاری خود را داشته باشند.
نمی خواهند كه وام بگیرند، كسی كه بازنشسته یا خانه دار است وقتی پولی را به عنوان سپرده در بانك می گذارد به این امید نیست كه در آینده وام بگیرد.
● ولی عرصه كنونی ، عرصه رقابت است و ما نمی توانیم روی وضع فعلی تمركز كنیم، دو سال دیگر قطعاً شرایط فرق می كند، بانك های خصوصی با رشد خوبی كه دارند كار را دنبال می كنند. حال شما فكر می كنید در سال های بعد با این روش در تجهیز منابع تان و به تبع آن با تخصیص منابع با مشكل روبرو نخواهید شد؟
▪ می خواهید بگویید بانك كشاورزی بیاید برای سیمان و واردات آهن تسهیلات بدهد!
● نه می خواهیم بگوییم كه اگر بانك كشاورزی سیاستش را عوض كرد، این انتظار وجود داشت كه شعب تجاری بانك درمراكز اقتصادی كشور فعال نباشد و این شعب تعطیل و به مراكز كشاورزی منتقل شود.
▪ ببینید این مسأله دو وجه دارد یكی این كه بگوییم بانك كشاورزی برود پول هایش را در خارج بخش كشاورزی بگذارد و تسهیلات پرداخت كند، این كار به دلیل این كه بانك دولتی است ودولت تصمیم گرفته كه به بخش غیركشاورزی تسهیلات ندهد منتفی است. پس این بحث را می گذاریم كنار و بعداً به آن می پردازیم ، نظر دولت حمایت بیشتر از بخش كشاورزی است و می گوید این بانك حق ندارد به «ایران خودرو» ۸۵ میلیارد تومان تسهیلات بدهد. حق ندارد به یك نفر۴۰ میلیارد تومان تسهیلات برای واردكردن قطعات الكترونیك بدهد، حق ندارد به یك نفر برای پل سازی
۸۰ میلیارد تومان تسهیلات بدهد. خب این تصمیم دولت است، ما نمی توانیم نادیده بگیریم.
ما درعین حالی كه به خاطر تغییر سیاست مان ۳۰۰میلیارد تومان از حساب هایمان خارج شد ولی توانستیم جلوی یك هزار و پنجاه تا یك هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان كه قرار بود خارج از بخش كشاورزی برود را بگیریم و بدهیم به بخش كشاورزی یعنی اگر ما آن تصمیم را نمی گرفتیم یك هزار و ۱۰۰میلیارد تومان باید در خارج از بخش كشاورزی برای خودرو و مسكن و تجارت و خراب كردن بازارهای مختلف می دادیم.
خب اینجا تسهیلاتی پرداخت می شد به افرادی كه به قول شما بتوانند بانك را رقابتی كنند، تسهیلاتش را پرداخت می كرد به تجار یا بهتر است بگوییم دلالانی كه دربازار، اقتصاد كشور را به هم می زدند . البته قصد بانك این نبود ، نگاه می كرد یك نفر ۲۵ درصد سود می دهد، پول را بهش می داد، طرف ۴۰ میلیارد تومان پول دستش بود می توانست بازار را به تلاطم بیندازد طلا را با این پول می بردند بالا، مسكن را می بردند بالا و این كارها را انجام می دادند. یعنی ما وقتی ۴۰ میلیارد تومان در اختیار این افراد قرار می دهیم كه ساعت وارد كشور كنند خب با ساعت كجای اقتصاد كشور را می توان اصلاح كرد؟
پس این ۴۰ میلیارد تومان با سیاست جدید دولت، قرار شده در اشتغال و توسعه بخش كشاورزی به كار گرفته شود به قول آقای دكتر داوودی می ارزد بانكها به كارمندانشان حقوق بدهند تا این پولها را از بین مردم جمع كنند همین كاری كه بانك كشاورزی كرده ما هم اكنون ۶هزار و ۱۰۰میلیارد تومان از بین مردم پول جمع آوری كرده ایم. بدون این كه تعهدی در قبالش داشته باشیم . پس این اقدام خودش برای دولت صرفه دارد كه حقوق بدهد بانكها این كار را بكنند. چرا؟ چون از این طریق شما ۶هزار و۱۰۰میلیارد تومان پول سرگردان جامعه رانگذاشتید كه كار تخریبی كند درمقابل می شد این مبلغ را به اخلالگران اقتصادی داد تا كشور را خراب كنند. با ۶هزار و ۱۰۰میلیارد تومان حتی می شود سقوط دولتی را فراهم كرد.شما فرض كن ۱۰ نفر پیدا كنید به هركدام ۶۰۰میلیارد تومان بدهید بگویید برو در بازار هر كاری دلت می خواهد انجام بده ولی سود ۲۵ درصدی بانك ما را هم بده، پس مجبور است برود جایی كار كند كه ۵۰درصد سود نصیبش شود یعنی یك روز مسكن، یك روز طلا، یك روز سیب زمینی خلاصه تمام زندگی مردم را می توانند مختل كنند. حالا اگه این ۶هزار و ۱۰۰میلیارد تومان را در اشتغال برای تولید برای تعادل اجتماعی سرمایه گذاری كردی آن وقت می شود خدمتی كه حتی با پول های دولتی هم نمی شود انجام داد شما اگر این سرمایه را بفرستید درمراكز كمتر برخوردار كه نیروی كار دارد ولی در آنجا سرمایه گذاری نشده است دراین مناطق چه می توان كرد! سیاست جدید دولت همین است و ما این كار را داریم انجام می دهیم. ما امسال تاكنون یك هزار میلیارد تومان تسهیلات به ۷۰هزار طرح زودبازده دادیم برای ایجاد ۱۳۱ هزار اشتغال جدید.
● در بخش كشاورزی؟
▪ بله همه این طرح ها در بخش كشاورزی است ببینید با یك هزار میلیارد تومان می شود ۱۳۱ هزار شغل ایجاد كرد كه كلاً شغل تولیدی است . ولی همین یك هزار میلیارد تومان را می شود در جایی داد كه اقتصاد كشور را خراب كند. پس یك بحث این است كه این كاری كه انجام شده غلط بوده یا درست؟ كه این كار كاملاً درست است و آن كسانی هم كه این كار را قبلاً انجام می دادند نه این كه معتقد بودند این كار درست است . نه. بلكه می گفتند بانك كشاورزی می خواهد خصوصی شود پس باید كاری كنیم كه قیمت بانك بالا برود و آن را گران بخرند.
بحث دوم این است كه پس چرا شعبه داریم؟ شعبه هایی داریم برای تجهیز منابع بانك كشاورزی در مناطق مختلف از جمله در خیابان های توحید، ولیعصر، جردن، بهشتی كه منابع خوبی را جمع كرده ، مثلاً در نوسان بازار سیب زمینی ما به شعبه جردن گفتیم به بازار سیب زمینی وارد شود و ۳۰میلیارد تومان پرداخت كند این كار را كرد چون منابع داشت. حالا ممكن است كسی بگوید شعبه وصال اقتصادی نیست. ولی من می گویم هنوز دارد هزینه خودش را در می آورد. باز تأكید می كنم بانك كشاورزی شعبه های غیراقتصادی را تعطیل می كند. بانك حتی اگر ۳۰ شعبه را ببندد باز هم اتفاق خاصی نمی افتد. ما نمی توانیم به خاطر این كه ۳۰ شعبه تعطیل نشود سیاست دولت را اجرا نكنیم.
● پس آقای دكتر نوربخش رمز بقای شما ، تنها خدمات است؟
▪ خدمات انواع و اقسام مسائل، ببینید الآن كشاورزان و كشاورزگرایان بیشتر به بانك كشاورزی گرایش دارند.یعنی گروهی از مردم اگر بخواهند سپرده گذاری كنند كه شرایطش یكسان باشد با بانك های دیگر ، ترجیح می دهند آن را در بانك كشاورزی سرمایه گذاری كنند. حتی برخی به بانك كشاورزی به گونه ای نگاه می كنند كه بانكی است كه به كشاورزان محروم خدمات می دهد كه این گونه هم هست.
تمام گندم كاران برنج كاران از ما پول می گیرند كه محصولشان را بكارند. كشاورزان در شهر ، آشنا و فامیل دارند و آنها می دانند كه پول كشاورز را ما تأمین می كنیم نه بانك های دیگر و خیلی از مردم به این اعتقاد دارند و بانك هم در تبلیغاتش این را به مردم می گوید كه پولی را كه شما در بانك می گذارید، برای توسعه بخش كشاورزی استفاده می شود، از سوی دیگر شعب ما از نظر الكترونیكی و خدمات، مناسب هستند، برخورد كارمندان بسیار مناسب است سرعت كار سیستم و كارمندان بالا است، هم اكنون مشغول پیاده كردن سامانه «FNS» در بانك هستیم الآن یك سال است كه انرژی مان را روی پیاده سازی این سامانه گذاشته ایم. یك سامانه جامع بانكداری الكترونیك كه با اجرای این سامانه بقیه نرم افزارهای ما باید از دور خارج شود، در حال حاضر وضع الكترونیك بانك كشاورزی با بانك های دیگر برابری می كند ولی از اول سال جدید و با تجهیز بانك به این سامانه هیچ بانكی نخواهدتوانست با ما رقابت كند هم اكنون ۴۰ بانك در تهران به صورت آزمایشی ، زیر پوشش این سامانه رفته است.
● در مورد این سامانه توضیح می دهید؟
در خارج از كشور همه حساب های یك بانك به هم متصل است ولی در كشور ما این گونه نیست. الآن در كشور حساب های هر شعبه از شعبه دیگر جدا است. در نظام بانكی كشور تنها جاهایی كه به هم متصل هستند«سیبا»ی بانك ملی، «سپهر» صادرات، «مهر» بانك كشاورزی و «جام» بانك ملت است. البته نه در همه شعب ، بانك ملت از ۲۴۰۰شعبه ای كه دارد ۶۰۰شعبه به ۳۰ سامانه «جام » مجهز است آن هم یك باجه در هر شعبه یعنی شما وقتی می روید داخل شعبه اگر ۱۰ تا باجه دارد، تنها یكی از آنها نوشته «جام» و فقط آن باجه است كه از طریق كانال های ماهواره ای به مركز متصل است ما هم همین طور ، بانك كشاورزی الآن تنها ۷۱۰ شعبه از كل ۱۸۵۰ شعبه به سامانه «مهر » مجهز است.
اما در خارج از كشور تمام حساب های یك بانك از طریق سامانه «core banking» (بانكداری متمركز) به هم متصل هستند، شما اگر در ایران در یك شعبه حساب قرض الحسنه یا جاری داشته باشید و تسهیلات دریافت كنید هیچ شعبه دیگری حتی مركز از آن اطلاع ندارد.
تمام اطلاعات متمركز می شود در«main frame». بانك كشاورزی بنا دارد سیستم «core banking» را در ۹۰۰ شعبه اجرا كند و۷۱۰ شعبه دیگر نیز به سیستم «مهر» مجهز خواهد شد. یعنی تا اواخر تابستان سال آینده حدود ۱۶۱۰ شعبه ما به «مهر گستر» و «core banking» مجهز می شود كه كار بسیار فنی و پیچیده ای است.
● آقای دكتر بانك های تخصصی از آنجایی كه مأمور انجام وظایفی برای دولت ها هستند، در بخش تجهیز منابع از سوی دولت ها حمایت می شوند و دولت به قسمت بانك می آید. در یكی دوسال گذشته دولت به شما چه كمكی كرده است؟
▪ نظر دولت این است كه بانك كشاورزی كل تسهیلاتش را به بخش كشاورزی اختصاص بدهد و به هر حال در چنین شرایطی ممكن است در جایی نتواند با بانك های دیگر رقابت كند. بنابراین اگر قرار است بانك كشاورزی كل تسهیلات را به بخش كشاورزی بدهد، دولت هم باید به ترتیبی حمایت كند. البته ما مشكلی از نظر اقتصادی بودن نداریم، چون بانك كشاورزی جزو بانك های اقتصادی است.
ولی گفتید تاكنون ۵۰۰ میلیاردتومان از بانك مركزی وام گرفته اید.
این تسهیلات برای پرداخت اضافه بوده می توانستیم نگیریم و پرداخت هم نكنیم. با روی كار آمدن دولت جدید شور و هیجانی برای اشتغال، تولید سازندگی در مناطق كمتر برخوردار به وجود آمد همین مسأله باعث استقبال مردم شد. از طرفی وزیر جهاد كشاورزی اختصاصاً دولت خاصی است برای خودش و ایشان در واقع در این بحث تشدید كننده هستند، یعنی این گونه نیست كه آقای احمدی نژاد یك نفر را در پست وزارت جهاد كشاورزی گذاشته كه می گوید بانك كشاورزی تو موظفی حجم كارت را زیاد كنی.
نه اصولاً وزیر شخصاً و به صورت اتوماتیك این گونه بود، ایشان قبل از این كه وزیر شوند می گفتند گندم را خودكفا می كنیم و فقط كافیست كه این امكانات را در اختیار من بگذارید و حتی صحبت از خودكفایی ۴محصول دیگر می كردند، این صحبت ها در جریان بود، آقای اسكندری بر صندلی وزارت تكیه زد و اعلام كرد من از این حجم كار راضی نیستم و البته قول هایی داد كه هیچ كس به ایشان نگفته بود قول بدهد. قول داد كه روغن را به خودكفایی نسبی می رسانم، می خواهم برنج و جو را خودكفا كنم. از سوی دیگر از اشتغال فارغ التحصیلان بخش كشاورزی خبر داد. در واقع به برنامه چهارم راضی نبود.
اجازه بدهید خاطره ای را برای شما بازگو كنم، در فروردین ماه كه به همراه آقای وزیر و چندتن از معاونان ایشان خدمت آقای رئیس جمهور رسیده بودیم، آقای وزیر به رئیس جمهورگفتند توسعه ۲۵ هزار هكتاری باغ ها در برنامه چهارم وجود دارد، ولی ما می خواهیم این رقم را به ۷۵ هزار هكتار برسانیم، آقای احمدی نژاد گفت، به همین راحتی می شود؟
وزیر پاسخ داد بله و بالاخره ۲۵ هزار هكتار شد ۹۵ هزار هكتار و برای هر هكتارش به طور میانگین بانك كشاورزی باید ۶میلیون تومان تسهیلات بدهد. در آن جلسه من به رئیس جمهور گفتم ما به امید خدا امسال ۵هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات خواهیم داد. ولی هم اكنون مشتری برای ۱۱هزار میلیاردتومان وجود دارد در حالی كه این میزان در ۳سال گذشته تنها ۳هزار میلیاردتومان بوده و كسی هم ناراضی نبود. رئیس جمهور با همان تواضعی كه دارند گفتند شما می گویید چه كار كنیم؟ من گفتم اول یك میلیارد دلار به ما پول بدهید، فكری كردند و گفتند فقط یك میلیارد دلار، گفتم نه سالی یك میلیارد دلار كه خب ایشان لبخند زدند ولی هم اكنون ایشان راضی هستند، چهار تا مصوبه دیگر هم گرفتیم كه یكی از آنها اجرا شده و ۳تای دیگر باید برود مجلس كه اینها برای افزایش سرمایه بانك هم هست.
● هم اكنون سرمایه بانك چقدر است؟
▪ سرمایه نقدی ما ۲۸۰ میلیاردتومان است وبا ارزیابی تجدید اموال بانك این میزان در حد ۸۰۰ میلیارد تومان است.
● كفایت سرمایه تان چقدر است؟
▪ حدود ۸/۵ تا ۹درصد است.
● برای این كه به ۱۲درصد برسد چقدر سرمایه گذاری نیاز دارید؟
▪ ۴۰۰میلیاردتومان، البته ما به ۱۲درصد راضی نیستیم، ما نظرمان این است كه سرمایه گذاری دولت در بانك باید ۵۰ ، ۵۰ باشد.
● اجازه بدهید بپردازیم به مشكلی كه برای صنعتگران با تغییر سیاست بانك كشاورزی به وجود آمده است، به هر حال برخی از صنعتگران از شما تسهیلاتی گرفته اند، آنها تكلیفشان چیست، به هر صورت صنعتگر كل كارخانه شان در وثیقه بانك كشاورزی است و اكنون برای گردش در سرمایه و توسعه طرحشان نیاز به سرمایه دارند، این دسته از صنعتگران چه باید بكنند؟
▪ فرض كنید كسی برای كل كارخانه اش ۲۰ تا ۲۵ درصد خودش سرمایه گذاری كرده و ۷۵ درصدش را هم از ما گرفته، حالا كل این كارخانه را ما وثیقه گرفته ایم. در بیشتر مواقع وثیقه حتی برای كل تسهیلات اعطایی كفایت نمی كند و اگر استثنا در جایی كسی باشد كه صنعتش در وثیقه بانك كشاورزی باشد و فرضاً ارزش آن ۵۰ میلیاردتومان باشد و ما پولی را كه از ایشان طلب داریم ۳۰ میلیاردتومان است ما ۲۰ میلیاردتومان اضافه وثیقه اش را تعهد می كنیم تا به هر بانك دیگری كه خواست منتقل كنیم.
● آقای نوربخش پیشتر اعلام كرده بودید مبالغ زیادی از بانك كشاورزی در دوره گذشته به چند دانه درشت پرداخت شده، این رقم چقدر است و چه میزان آن را توانسته اید بازپس بگیرید؟
▪ این افراد هم خودشان دانه درشتند هم مبالغ وامی كه در اختیارشان است. از كل ۵۸۰ میلیاردتومانی كه در اختیار آنها بوده، تاكنون تنها تونسته ایم ۳۰درصد آن را پس بگیریم.
زهره افشار
محمد ابراهیمی
محمد ابراهیمی
منبع : روزنامه ایران
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست