سه شنبه, ۴ مهر, ۱۴۰۲ / 26 September, 2023
مجله ویستا

تعویض کانال‌ها - Switching Channels


تعویض کانال‌ها - Switching Channels
سال تولید : ۱۹۸۷
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : مارتین رنسوهوف
کارگردان : تد کاچف
فیلمنامه‌نویس : جاناتان رنولدز، برمبنای نمایش‌نامه صفحه اول نوشته بن هکت و چارلز مک‌آرتور.
فیلمبردار : فرانسوا پروتا
آهنگساز(موسیقی متن) : میشل لوگران.
هنرپیشگان : کاتلین ترنر، برت رنولدز، کریستوفر ریو، ند بیتی، هنری گیبسن، جرج نیوبرن، آل واکسمن، کن جیمز، باری فلَتمن، آنتونی شروود، جو سیلور و چارلز کیمبرو.
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۵ دقیقه.


شیکاگو. «کریستی کالران» (ترنر)، گزارشگر شبکه خبری SNN - که متعلق به همسر سابقش، «جان سالی‌ون» (رنولدز) است - قصد دارد کارش را کنار بگذارد و با «بلین بینگهام» (ریو)، غول تجارت لوازم ورزشی، ازدواج کند. «سالی‌ون» برای نگه‌داشتن گزارشگر حرفه‌ای خود و به دست آوردن دوباره همسر سابقش، تمهیدی می‌اندیشد و از او می‌خواهد برای آخرین‌بار، گفت‌وگوئی با «آیک راسکو» (گیبسن) ترتیب دهد. «راسکو»، که به جرم کشتن یک پلیس، در زندان به سر می‌برد، طی گفت‌وگوئی افشا می‌کند که پلیس مقتول، دلال موادمخدر و مسئول مرگ پسر او بوده است. پس از پخش گفت‌وگو، افکار عمومی به طرفداری از «راسکو» تغییر می‌کند و فرماندار (کیمبرو) تصمیم می‌گیرد ساعت یازده صبح عفو «راسکو» را اعلام کند. «روی ریدنیتس» (بیتی)، دادستان شیکاگو، که «راسکو» را محکوم کرده، با آگاهی از تصمیم فرماندار، ساعت اعدام «راسکو» را به هشت صبح تغییر می‌دهد. همزمان، «کریستی» که از مقاصد «سالی‌ون» با خبر شده، ایستگاه تلویزیونی را ترک می‌کند و هنگامی که اتفاقی از جلوی زندان رد می‌شود، در می‌یابد «راسکو» گریخته است. حالا «کریستی» تصمیم می‌گیرد «راسکو» را نجات دهد...
* چهارمین اقتباس سینمائی از صفحه اول (که با احتساب گونگادینِ جرج استیونز، 1939، که از اصل نمایش‌نامه هکت / مک‌آرتور اقتباس شده، می‌شود پنجمین) که ساخته‌های لوئیس مایلستون (1931) و بیلی وایلدر (1974) نسبت به بقیه وفادارترند؛ اگرچه تعویض کانال‌ها، بیشتر شبیه دستیار همه کاره او (هوارد هاکس، 1940) است. تغییر عمده‌ای که هاکس در نمایش‌نامه ایجاد کرد، تغییر نقش «هیلدی جانسن» به یک زن بود و به همین دلیل و نمایش‌نامه مایه‌ای عاشقانه افزود. کاچف و فیلم‌نامه‌نویسش، رنولدز (که البته نمی‌توان انتظار داشت با هاکس و فیلم‌نامه‌نویسش، چارلز لدرر مقایسه شوند) عناصری از نمایش‌نامه را که در اقتباس هاکس حذف شده بود، حفظ کرده‌اند (مثل شهر شیکاگو به‌عنوان محل رخداد حادثه‌ها). تغییر روزنامه به شبکه تلویزیونی هم طبعاً به خاطر روز آمد ساختن اثر است. اما نکته جالب این است که تمام تغییرات مدرن شده فیلم‌نامه، سطحی و ضعیف از آب درآمده است.


همچنین مشاهده کنید





خبرگزاری مهرسایت دیپلماسی ایرانیسایت پارسینهسایت فرادیدخبرگزاری تسنیمسایت برترینهاسایت زومیتوبگردیسایت اقتصاد 24خبرگزاری ایرنا