پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

اینترنت کم آورده است


اینترنت کم آورده است
میلیون‌ها نفر در سراسر جهان روزانه به صورت آنلاین فیلم و فایل‌های ویدیویی را تماشا می‌کنند. از این رو شرکت‌های ارایه کننده چنین امکاناتی، نگران این مساله هستند که با ترافیک بسیار بالای آنلاین، اینترنت از دور خارج شود.
هر روزه، تعداد آمریکایی‌هایی که با PC خود مثل یک تلویزیون دوم رفتار می‌کنند بیش‌تر می‌شود و به طور روزافزون استفاده از سرویس‌های آنلاین اینترنتی مثل یوتیوب افزایش پیدا می‌کند.
پیش‌بینی می‌شود که تماشای فایل‌های ویدیویی به وسیله اینترنت از ۳/۷ درصد در سرتاسر ایالات متحده در سال ۲۰۰۶ به ۳۳ درصد در سال ۲۰۱۲ برسد.
اما به یاد داشته باشید که این اعداد فقط مربوط به تماشای اینترنتی فایل‌های ویدیویی است و پیش‌بینی می‌شود که ترافیک کلی اینترنتی دو سال یک بار، دو برابر شود.
بعضی از کارشناسان بر این باورند که چنین هجوم گسترده‌ای به اینترنت، ارایه کنندگان خدمات اینترنتی را در صورتی که خود را آماده نکنند، با مشکل روبه‌رو می‌سازد.
علاوه بر این، مساله سرریز اینترنتی یک موضوع مهم است و این سوال را پیش می‌آورد که آیا دوران اینترنت به پایان رسیده است؟
لری رابرتز (Larry Roberts)، موسس شبکه آرپانت پنتاگون در سال ۱۹۶۹ در این باره می‌گوید: از طرفی می‌توان گفت که اینترنت کم کم منسوخ می‌شود و از طرف دیگر یادآور شد که گنجایش اینترنت برای فعالیت‌های آنلاین امروزی محدود و ناکافی است.
در حالی که عده‌ای با نظر رابرتز مخالفند، سرعت اتصال به اینترنت در آمریکا به طور کلی پایین‌تر از ژاپن، کره جنوبی و سوئد است و این امر اساسا انتخاب‌های آمریکایی‌ها را برای سرگرمی‌های آنلاین محدود می‌کند.
به گفته رابرتز، اینترنت به طور ویژه برای ایمیل طراحی شده است، اما ۴۰ سال پیش، نه او و نه تمام کسانی که اینترنت را این چنین گسترش دادند، هیچ تصور یا برنامه‌ای برای پخش تصاویر با کیفیت ویدیویی (High Definition)، از طریق چند سیم و کابل اینترنت نداشتند. بر اساس آمار دو گروه تحقیقاتی TNS و Conference Board در نیویورک، حدود ۱۶ درصد از خانوارهای آمریکایی که به اینترنت دسترسی دارند، برنامه‌های تلویزیونی را به صورت آنلاین تماشا می‌کنند. این در حالی است که مخاطبان آنلاین برنامه‌های تلویزیونی طی سال گذشته دو برابر شده‌اند.علاوه بر این، با وجود برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیونی جدید در آمریکا، تعداد بینندگان این برنامه‌ها از طریق وب بیش‌تر می‌شود.
رابرتز که در حال حاضر رییس شرکت Anagran در کالیفرنیا است چندی پیش یک «مسیریاب شناور» (Flow Router) جدید را به نمایش گذاشت که می‌تواند ترافیک اینترنتی وب را بهتر از قبل سازماندهی کند. این مسیریاب اینترنتی به جای اینکه با هر فایل صفر و یکی، به یک شکل برخورد کند و به تمام اطلاعات کامپیوتری اجازه حرکت دهد، داده‌هایی – مثل پخش آنلاین ویدیویی – را نسبت به داده‌های کم اهمیت‌تر – مثل ایمیل – در اولویت قرار می‌دهد و به این شکل ترافیک اینترنتی را مدیریت می‌کند.
شرکت انگلیسی Cachelogic برای کاربری و مدیریت هرچه بهتر وب، یک سیستم پیوندی (Hybrid) را پیشنهاد داده که به فایل‌های ویدیویی اجازه می‌دهد از چند منبع مختلف در کامپیوتر بارگذاری شوند. اول از همه، پخش کننده یک فایل تصویری چند کپی از فایل مورد نظر را در کامپیوترهای مختلف در سرتاسر جهان ذخیره می‌کند. در نتیجه بیننده آنلاین در هر کجای جهان که باشد دیگر مجبور نیست فایل ویدیویی مورد نظر خود را از یک جای دوردست بارگذاری و تماشا کند. این روش در حال حاضر توسط پخش کننده‌های بزرگ اینترنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما قبل از اینکه کامپیوتر و اینترنت بتواند با تلویزیون رقابت کند، تغییرات بزرگی باید اتفاق بیفتد تا بتوان فایل‌های تصویری را برای عموم مردم فراهم کرد. برای مثال، مجموعه تلویزیونی Desperate Housewives در سال گذشته ۱۹ میلیون بیننده تلویزیونی داشت، در حالی که اگر تمام بینندگان، این سریال را از طریق اینترنت و با کیفیت HD تماشا می‌کردند، ظرفیتی معادل ۴۵۰۰ گیگابایت (۵/۴ ترابایت) در هر ثانیه مورد نیاز بود، که چنین ظرفیتی سه برابر ظرفیت تمامی اینترنت در حال حاضر است. لن بوساک (Len Bosack)، یکی از موسسان شرکت سیسکو معتقد است: فایل‌های با کیفیت HD (کیفیت بالا) حجم زیادی دارند، اما مشکلی که وجود دارد مربوط به ارسال این فایل‌ها به کاربران از طریق وب و صرفا محدودیت پهنای باند نیست.
وی می‌گوید: پهنای باند شبکه اینترنت آنقدر زیاد است که تمامی جمعیت بزرگسال لس‌آنجلس می‌توانند با تمام جمعیت بزرگسال نیویورک از طریق اینترنت صحبت کنند و این همه فقط بخش‌ ناچیزی از کابل اینترنتی را اشغال می‌کند، اما مساله این است که با بقیه ظرفیت چه کاری انجام می‌شود؟بخش اصلی و ستون فقرات اینترنت مساله‌ای ندارد، بلکه مشکل اختلاف سرعت دریافت اطلاعات در یک شهر و دریافت همان اطلاعات در یک خانه است. شرکت Verizon که خود را همواره تنها ارایه دهنده شبکه فیبر نوری آمریکا می‌داند که به طور مستقیم به هر خانه سرویس ارایه می‌کند، امیدوار است تا پایان سال جاری سرویس خود را به تعداد ۹ میلیون خانه گسترش دهد که هزینه‌ای معادل ۱۸ میلیارد دلار دارد و همچنین با سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت و سرعت بالاتر، مشتریان بیش‌تری را به خود جذب کند.
وینتون سرف (Vinton Cerf)، پدر اینترنت و برنده مدال آزادی ریاست جمهوری آمریکا برای فعالیت‌های خود در ساخت و توسعه اینترنت می‌گوید: ظرفیت‌های محلی و منطقه‌ای در جای جای دنیا و به خصوص ایالات متحده یک چالش بزرگ است و انتظار می‌رود با پیشرفت فناوری، آمریکایی‌ها به اینترنتی با سرعت گیگابایت در ثانیه دسترسی پیدا کنند. این در حالی است که چنین سرعتی هم اکنون در ژاپن، کره جنوبی، سوئد، هنگ‌کنگ، سنگاپور و نقاط دیگر جهان وجود دارد.
نویسنده: کریس گیلورد
مترجم: ارسلان شهلا
منبع : روزنامه فناوران


همچنین مشاهده کنید