شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


«برادران ساعتچی»، نامی ماندگار در صنعت تبلیغات


«برادران ساعتچی»، نامی ماندگار در صنعت تبلیغات
شاید باور کردنی نباشد که برادران ساعتچی (موریس و چارلز) توانستند برای اولین بار با یک کار تبلیغاتی سیاسی در گستره تبلیغات انگلستان خودی نشان بدهند و نام شرکت «ساعتچی و ساعتچی» را بر سر زبان ها بیندازند. تابلوی تبلیغاتی این شرکت با نوشته ای درشت با مضمون «کارگر کار نمی کند» که در تبلیغات سیاسی با نام پوستر ساعتچی معروف بود به فضای کاری جامعه انگلستان در اواخر دهه ۱۹۷۰ میلادی اشاره داشت. در سال ۱۹۷۹ میلادی حزب محافظه کار مارگارت تاچر توانست با کمک این گروه تبلیغاتی در انتخابات پیروز شود. این موفقیت از سوی بسیاری از سیاستمداران دیگر دنیا نیز نادیده نماند. بوریس یلتسین نیز توانست با کمک برادران ساعتچی به عنوان اولین رئیس جمهوری دموکرات روسیه انتخاب شود. اوایل دهه ۱۹۸۰ میلادی روزهای طلایی پیشرفت برادران ساعتچی رقم خورد و از همان زمان رشد چشمگیر شرکت آغاز شد و توانست به جایگاه بزرگ ترین شرکت تبلیغاتی جهان دست پیدا کند. برادران با استعداد ساعتچی در اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی کار خود را در انگلستان آغاز و به سرعت پیشرفت کردند. آنها سرخوشی آن دوران کاری خود را عمدتاً مرهون همکاری نزدیک با نخست وزیر وقت انگلستان بودند. اما دیری نپایید که سرعت رشد آنها شرایط را برای سقوط خودشان مهیا کرد چرا که جذب شرکت ها و موسسات دیگر به دلیل تعداد کم آنها بسیار مشکل شد.
شرکت این دو برادر رفته رفته رو به ورشکستگی گذاشت و بدهی های شرکت افت چشمگیر ارزش سهام را به دنبال داشت. اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی برادران ساعتچی این شرکت را ترک کردند. موریس در آن زمان توانست برخی مدیران شرکت ها یا مشتریان بزرگ از جمله «بریتیش ایرویز» را متقاعد کند که همراه آنها از شرکت خارج شده و آژانس جدیدی را تاسیس کنند. این دو برادر فعالیت های دیگری نیز خارج از عرصه تبلیغات داشته اند؛ موریس سخنگوی مجلس اعیان انگلستان است و چارلز مدیریت گالری هنری ساعتچی را برعهده دارد که مهد بسیاری از هنرمندان جوان انگلستان است. در سال ۱۹۹۵ این گروه جدید با چند شرکت بزرگ آمریکایی ادغام شد و نام خود را به «کوردیانت» تغییر داد. اما در ماه دسامبر سال ۱۹۹۷ از «کوردیانت» هم جدا شد و به طور مستقل با نام «ساعتچی و ساعتچی» به کار خود ادامه داد. این شرکت اگرچه امروز بزرگ ترین شرکت در صنعت تبلیغات دنیا نیست اما از برترین ها به شمار می آید. «ساعتچی و ساعتچی» به سرعت فعالیت خود را در آمریکا گسترش داد به طوری که در حال حاضر نزدیک به سه چهارم درآمد این شرکت به فعالیت در این کشور اختصاص دارد. از بزرگترین مشتری های این شرکت می توان به «پروکتور و گمبل»، «تویوتا»، «دوپونت» و «سونی» اشاره کرد.
● آغازی دوباره
در سال ۲۰۰۰ میلادی، ادغام این شرکت با گروه فرانسوی «پابلیسیز» که در میان ۱۲ شرکت تبلیغاتی برتر دنیا مقام دهم را داشت آنها را به پنجمین آژانس بزرگ دنیا تبدیل کرد. در حقیقت مدیریت جدید «ساعتچی و ساعتچی» به «پابلیسیز» فرانسوی واگذار شد و «پابلیسیز» این شرکت را به مبلغ دو میلیارد یورو خریداری کرد.این شرکت بزرگ فرانسوی که به نوعی مالک جدید یا مادر شرکت به شمار می آید اعلام کرده است فعالیتش را با همان نام «ساعتچی» ادامه خواهد داد که شناخته شده ترین نام در این صنعت در قرن بیستم در انگلستان بوده است.
● گستره
در حال حاضر این شرکت با ۱۳۴ دفتر در ۸۴ کشور و ۷۰۰۰ کارمند توانسته بسیاری از پروژه های بزرگ دنیا را به خود اختصاص دهد که با بیش از ۶۰ شرکت تبلیغاتی بزرگ و نیمی از ۵۰ برند برتر دنیا همکاری می کند.
● جایگاه جهانی
«ساعتچی و ساعتچی» توانسته بسیاری از جوایز ارزنده در فستیوال ها و رقابت های بین المللی از جمله «فستیوال تبلیغات بین المللی کن» را به خود اختصاص دهد.
یکی از تبلیغات این شرکت برای پیدا کردن یک ستاره شناس برای برنامه فضایی روسیه توانست ۱۵ هزار متقاضی جذب کند. اواخر دهه ۸۰ میلادی، یعنی زمانی که ژاپن هنوز نتوانسته بود حضور موفقی در بازار اتومبیل های لوکس داشته باشد، بسیاری بر این باور بودند که صنعت اتومبیل سازی ژاپن با ساخت اتومبیل های لوکس سازگاری ندارد. اما «ساعتچی وساعتچی» توانست در بازار آمریکا جایگاه مطمئن و محکمی برای اتومبیل لوکس «لکسوس» ساخت کمپانی تویوتا ایجاد کند. تا اندازه ای که تنها با گذشت ۹ ماه از آغاز کار تبلیغاتی و معرفی این محصول توانست به یکی از رقبای سرسخت«بی ام و»در بازار آمریکا تبدیل شود. پس از گذشت چهار سال فروش «لکسوس» از فروش محصولات «مرسدس»، «بی ام و» و «ولوو» نیز فراتر رفت و بیشترین سهم بازار واردات خودرو آمریکا را به خود اختصاص داد. از دیگر فعالیت های چشمگیر این شرکت در عرصه رقابت های سیاسی می توان به سه مورد که توانست اوضاع سیاسی آفریقای جنوبی را دگرگون کند، اشاره کرد؛ اجازه ورود سیاهپوستان به پارلمان در سال ۱۹۸۳، موفقیت رفراندوم اشتراک قدرت در سال ۱۹۹۲ و برگزاری انتخابات کاملاً دموکراتیک در سال ۱۹۹۶ در این کشور که همگی در پایان دادن به آپارتاید در این کشور نقش مهمی داشتند که از دستاوردهای دیگر فعالیت های تبلیغاتی «ساعتچی و ساعتچی» به شمار می آید.
ابوالفضل کلانکی
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید