شنبه, ۱۴ مهر, ۱۴۰۳ / 5 October, 2024
مجله ویستا

خرید - SHOPPING


خرید - SHOPPING
سال تولید : ۱۹۹۳
کشور تولیدکننده : انگلستان
محصول : جرمی بولت
کارگردان : پل آندرسن
فیلمنامه‌نویس : پل آندرسن
فیلمبردار : تونی ایمی
آهنگساز(موسیقی متن) : بارینگتن فلونگ
هنرپیشگان : سدی فراست، جاد لو، شان پرتوی، ماریان فیت‌فول، شان بیل، دانیل نیومن، فریزر جیمز و جاناتان پرایس
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۵ دقیقه


ـ در آینده‌ای نه چندان دور، جوان‌های یک شهر رو به زوال بریتانیائی، عنان گسیخته‌ شده‌اند. ̎بیلی̎ (لو) که عاشق ماشین دزدی و رانندگی است، از زندان خارج شده و با رفیق ایرلندی‌اش، ̎جو̎ (فراست) ملاقات می‌کند. ̎بیلی̎ اتوموبیل خود را با BMWای که ̎جو̎ دزدیده عوض می‌کند و با سرعت از دست پلیس می‌گریزد. سپس با دوستان دیگرش، از جمله ̎مانکی̎ (نیومن) و ̎بی‌ بوپ̎ (جیمز) در یک مخفی‌گاه زیرزمینی ملاقات می‌کند. پلیس به آنجا حمله می‌کند ولی ̎بیلی̎ فرار می‌کند و وقتی به خانه بر می‌گردد، می‌بیند پدرش ـ که با او قهر است ـ همهٔ اسباب‌هایش را به اتوموبیل کاروانی در کنار یک اسکلهٔ متروکه منتقل کرده است. ̎کانوی̎ (پرایس)، رئیس پلیس به سراغ ̎بیلی̎ می‌آید و تهدیدش می‌کند که دست از ماشین دزدی بردارد. ̎تامی̎ (پرتوی)، رئیس باند جوان‌های رقیب نیز از آزاد ول گشتن او چندان راضی نیست. و اعمال ̎بیلی̎ را از خطری برای خود تلقی می‌کند. ̎جو̎ می‌کوشد ̎بیلی̎ را راضی کند تا به اتفاق از شهر خارج شوند. ̎بیلی̎ که تصمیم گرفته آخرین سرقتش را انجام داده و سپس خود را بازنشسته کند، یک مجتمع تجاری جدید به نام ̎ریتیل لند̎ را برای این منظور انتخاب می‌کند. اما در تله‌ای که پلیس برایش چیده، می‌افتد و در تلاش برای خروج از محاصرهٔ پلیس، ̎بیلی̎ همراه با ̎جو̎، ̎مانکی̎ و ̎بی‌بوپ̎ به قتل می‌رسند.
ـ فیلم آندرسن نمونهٔ کامل سینمائی است که در اوایل دههٔ ۱۹۹۰ در انگلستان به وجود آمد تا این سینما را از وضعیت نمایش در یکی دو سالن هنری شهرهای مختلف جهان به سینمائی با تماشاگر انبوه و عام برساند. خرید یک اکشن کاملاً سنتی و البته خوش سلیقه و درست چیده شده است که از نمونه‌های هالیوودی‌اش کم نمی‌آورد، همانند آنها شخصیت‌پردازی را قربانی تعقیب و گریزهای هیجان‌انگیز و درگیری‌های خیابانی می‌کند و از اینکه تماشاگرش را روی صندلی میخکوب کند، شرمگین هم نیست. فیلم در زمان نمایش از سوی روشن‌فکران انگلیسی با واکنش‌های تندی روبه‌رو شد. همانطور که از سوی طرفداران سینمای انگلستان هم به سطحی بودن در حد اکشن‌های هالیوودی متهم شد. از نخستین نقش آفرینی‌های فراست و لو و از جمله فیلم‌های جوانانه دههٔ ۱۹۹۰ که مثل همیسه با یاغی بی‌هدف (نیکلاس ری، ۱۹۵۵) مقایسه شد.