سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

کین‌خواهی - V FOR VENDETTA


کین‌خواهی - V FOR VENDETTA
سال تولید : ۲۰۰۵
کشور تولیدکننده : آلمان، انگلستان و آمریکا
محصول : گرانت هیل، جوئل سیلور، اندی واچووسکی و لَری واچووسکی
کارگردان : جیمز مک‌تیگ
فیلمنامه‌نویس : اندی واچووسکی و لَری واچووسکی، برمبنای رمانی تصویری نوشتهٔ آلن مور و دیوید لوید
فیلمبردار : ایدریان بیدل
آهنگساز(موسیقی متن) : داریو ماریانلی
هنرپیشگان : هوگو ویوینگ، ناتالی پورتمن، جان هرت، استیون ری، استیون فرای، تیم پیگت ـ اسمیت، ناتاشا وایتمن و روپرت گریوز
نوع فیلم : رنگی، ۱۳۱ دقیقه


سال ۲۰۲۰، لندن. ̎آدام ساتلر̎ (هرت)، رهبر فاشیست، حکومتی خودکامه در انگلستان برقرار کرده است. به اعتقاد او آن‌چه مردم نیاز دارند امنیت است نه آزادی. اما در این میان، مردی به نام ̎وی̎ ویوینگ̎ تصمیم گرفته این نظام زورگو را به زیر بکشد. ̎وی̎ همیشه نقابی پلاستیکی بر چهره دارد. این نقاب در حقیقت تصویری است از چهرهٔ ̎گای فاکس̎، مردی که در ۱۶۰۵ میلادی به خاطر توطئهٔ منفجر کردن پارلمان بریتانیا دستگیر و اعدام شد. ̎گای فاکس̎ کاتولیکی متعصب بود که از حکومت پروتستان‌های انگلیسی بیزار بود و حالا مردم بریتانیا شب پنجم نوامبر هر سال، شکست ̎گای فاکس̎ را با برگزاری آتش‌بازی و سوزاندنن آدمک او جشن می‌گیرند. ̎وی̎ نیز قصد دارد در عرض یک سال، نظام خودکامهٔ حاکم بر کشور را نابود کند. او روز پنجم نوامبر را به‌عنوان روز آغاز و پایان عملیاتش انتخاب کرده است. در شب پنجم نوامبر ۲۰۲۰، ̎ایوی̎ (پورتمن) که در تلویزیون دولتی کار می‌کند، موقع برگشتن به خانه، مورد حملهٔ اراذل و اوباش قرار می‌گیرد. اما ناگهان ̎وی̎ از راه می‌رسد و ̎ایوی̎ را نجات می‌دهد. ̎وی̎ از ̎ایوی̎ می‌خواهد برنامه‌ای راکه ̎وی̎ ترتیبش را داده، تماشا کند؛ این برنامه عبارت است از انفجار ساختمان دادگستری، توأم با آتش‌بازی و پخش موسیقی کلاسیک. حکومت بلافاصله به دروغ اعلام می‌کند که دلیل انفجار چیز دیگری بوده ولی ̎وی̎ به زور وارد ایستگاه تلویزیون می‌شود و به اطلاع مردم می‌رساند که انفجار کار خودش بوده است. رژیم که از این بابت احساس خطر کرده، تلاش گسترده‌ای را برای شناسائی هویت واقعی ̎وی̎ آغاز می‌کند. ̎وی̎ از ̎ایوی̎ می‌خواهد که به او بپیوندد. از سوی دیگر ̎ایوی̎ را دستگیر می‌کنند و به شدت شکنجه می‌دهند.
● اقتباسی از رمانی تصویری به همین نام کار مور و لوید که برای نخستین بار در ۱۹۸۲ به علاقه‌مندان این آثار معرفی شد. انتشار این مجموعه تا اواسط دههٔ ۱۹۸۰ ادامه یافت و در پایان این دهه سری کامل شش جلدی آن روانهٔ بازار شد. این‌بار هم مور محل وقوع ماجرا را لوکیش و دل‌مشغولی اصلی آثار انگلیسی‌اش، یعنی شهر لندن قرار می‌دهد. اما برخلاف دیگر آثار او مثل از دوزخ و انجمن آقایان فوق‌العاده، این‌بار نه لندن ویکتوریائی، بلکه تصویری از لندن آیندهٔ نزدیک در حالی‌که حکومتی فاشیستی بر انگلستان حاکم شده، ارائه می‌شود. این تصویر در داستان مصور با صراحت موضع ضدمارگارت تاچری مور را به نمایش می‌گذاشت، که برادران واچووسکی در نگارش فیلم‌نامه کوشیدند در قالب پارانویای جوامع غربی پس از یازده سپتامبر معادلی امروزی برای آن بیابند. آن‌دو هم‌چنین برای اعمال تغییرات مورد نظر خود در فیلم‌نامه ناگزیر به حذف حجم قابل توجهی از خطوط فرعی این داستان پُرحادثه شدند. گرچه در شکل فعلی هم باقی ماندن بعضی از این قصه‌های فرعی، یک‌دستی روایت فیلم را مخدوش کرده (و در عین حال یکی از آنها را که به داستان ̎والری̎/ وایتمن می‌پردازد، می‌توان هم‌چنان یکی از زیباترین فصل‌های فیلم دانست)، با این حال این دست‌کاری‌ها نارضایتی مور را سبب شد و او نام خود را از عنوان‌بندی فیلم برداشت (تری گیلیام یکی از طرفداران پروپاقرص مور می‌گوید که اصلاً داستان‌های او را به خاطر همین که فیلم‌نشدنی هستند، دوست دارد). ویوینگ (که چهره‌اش را تا پایان فیلم نمی‌بینیم)، در نقش قهرمان انتقام‌جوئی که نفرت محرک اصلی اعمالش و اصلاً دلیل ادامهٔ حیاتش است (بی‌جهت نیست که فیلم محبوب عمرش، کنت مونته کریستوی رولند و. لی، ۱۹۳۴، با بازی رابرت دونات است)، و با بر چهره نهادن نقابی برگرفته از شمایل گای فاکس (انقلابی هرج‌ومرج‌طلب قرن هفده انگلستان که در پنجم نوامبر ۱۶۰۵ کوشید با استفاده از باروت پارلمان انگلستان در لندن را منفجر کند)، سعی می‌کند روشی چون او در جهان امروز را پیش گیرد، و تا حد زیادی به تصویر ارائه شده از شخصیت اصلی در داستان مورد نزدیک می‌شود. هرت که در دنیای مشابه فیلم ۱۹۸۴ (مایکل رادفورد، ۱۹۸۴) نقش یکی از قربانیان نظامی خودکامه را ایفا می‌کرد، این‌جا در نقشی همانند ̎برادر بزرگ̎ آن فیلم ظاهر می‌شود. بیدل، فیلم‌بردار انگلیسی صاحب سبک فیلم اندک زمانی پس از اتمام آن درگذشت. فیلم به او تقدیم شده است.


همچنین مشاهده کنید