پنجشنبه, ۹ اسفند, ۱۴۰۳ / 27 February, 2025
مجله ویستا
نگاهی به مصوبات مجلس شورای اسلامی لایحهای در راستای حمایت از حقوق مصرفکنندگان

براساس ماده ۱ از فصل اول (تعاریف) لایحه فوقالذكر، مصرفكننده هر شخص حقیقی یا حقوقی است كه كالا یا خدمتی را خریداری میكند، عرضهكنندگان كالا و خدمات، به كلیه تولیدكنندگان، واردكنندگان، توزیعكنندگان، فروشندگان و ارائهكنندگان خدمات اعم از فنی و حرفهای و همچنین كلیه دستگاهها، موسسات و شركتهایی كه شمول قانون بر آنها مستلزم ذكر یا تصریح نام است و به طور مستقیم یا غیرمستقیم و به صورت كلی یا جزئی كالا یا خدمات به مصرفكننده ارائه میكنند اطلاق میشود، ضمانتنامه كالا یا خدمات، سندی است كه تولیدكننده، واردكننده، عرضهكننده یا تعمیركننده هر دستگاه فنی به خریدار یا سفارشدهنده كالا و خدمات میدهد تا چنانچه ظرف مدت معین عیب یا نقص فنی در كالای فروخته شده یا خدماتی كه انجام شده مشاهده شود، نسبت به رفع عیب یا تعویض قطعه یا قطعات معیوب و یا دستگاه، بدون اخذ و یا پرداخت خسارات وارده اقدام كند.
بر اساس این ماده، منظور از عیب در این قانون، زیاده، نقیصه یا تغییر حالتی است كه موجب كاهش ارزش اقتصادی كالا یا خدمات و یا عدم امكان انتفاع متعارف از آن گردد.
منظور از تبانی، هرگونه سازش و مواضعه بین عرضهكنندگان كالا و خدمات به منظور افزایش قیمت یا كاهش كیفیت یا محدود نمودن تولید یا عرضه كالا و خدمات یا تحمیل شرایط غیرعادلانه براساس عرف در معاملات است. صورت حساب فروش، سندی است كه در آن مشخصات كالا یا خدمات انجام گرفته با ذكر قیمت، تاریخ و میزان مورد معامله درج شود. بر اساس تبصره این ماده، درخصوص آن دسته از خدماتی كه ارائه آنها عرفا و با بلیت یا قبض صورت میگیرد، بلیت یا قبض حكم صورت حساب را دارد و در آن علاوه بر اطلاعات مصرف و مشخصات كیفی و كمی، نحوه محاسبه قیمت باید به صورت شفاف و ساده درج شود. همچنین در ماده ۲ این لایحه (فصل دوم وظایف عرضهكنندگان كالا و خدمات در قبال حقوق مصرفكننده) آمده، كلیه عرضهكنندگان كالا و خدمات منفردا یا مشتركا بر حسب میزان تقصیر، مسئول صحت و سلامت كالا و خدمات عرضه شده مطابق با ضوابط و شرایط مندرج در قوانین و یا مندرجات قرارداد مربوط یا عرف در معاملات هستند و باید كلیه خسارات مادی و معنوی ناشی از عیوب یا عدم انطباق كالا یا خدمت را جبران كند. مصرفكننده مختار است به استیفای همان كالا و خدمت بدون اخذ مابهالتفاوت یا با اخذ آن، همچنین استرداد كالا و دریافت وجه آن.
بر طبق تبصره این ماده نیز، چنانچه خسارات وارده ناشی از عیوب یا عدم كیفیت باشد و عرضهكنندگان به آن آگاهی داشته باشند، علاوه بر جبران خسارات به مجازات مقرر در این قانون محكوم خواهند شد. چنانچه اقدام آنان واجد عناوین مجرمانه دیگر باشد مشمول همان قانون خواهند بود.
بر اساس ماده ۳ این لایحه، عرضهكنندگان كالا و خدمات و تولیدكنندگان مكلفند ضمانتنامهای كه دربردارنده مدت و نوع ضمانت است را همراه با صورتحساب فروش كه در آن قیمت كالا یا اجرت خدمات و تاریخ عرضه درج شده، به مصرفكنندگان ارائه نمایند.
اطلاعات لازم شامل نوع، كیفیت، كمیت، آگاهیهای مقدم بر مصرف، تاریخ تولید و انقضای مصرف را در اختیار مصرفكنندگان قرار دهند.
نمونههای كالای موجود در انبار را جهت فروش در معرض دید مصرفكنندگان قرار دهند و چنانچه امكان نمایش آنها در فروشگاهها وجود ندارد، باید مشخصات كامل كالا را به اطلاع مصرفكنندگان برسانند.
بر اساس تبصره ۱ این ماده، تحمیل كالا و خدمات خاص یا همراه نمودن كالای دیگر یا مشروط كردن تحویل كالا یا ارائه خدمت به نحوی كه حق آزادی انتخاب مصرفكننده را سلب یا محدود كند، ممنوع میباشد.
براساس تبصره ۲ - داشتن نشان استاندارد در مورد كالاهای مشمول استاندارد اجباری، الزامی است.
تبصره ۳ نیز میگوید: فهرست انواع كالا و خدمات، نوع اطلاعات، نحوه اعلام آن، سقف ارزش كالا و خدماتی كه نیاز به صدور ضمانتنامه و صورتحساب دارد و شرایط تعویض و استرداد كالا، ظرف مدت سه ماه توسط وزارت بازرگانی و با همكاری وزارتخانهها، دستگاهها و موسسات ذیربط تعیین و اعلام میشود.
در تبصره ۴ این ماده نیز آمده وزارت بازرگانی موظف است فهرست مرتبط به اقلام دارویی و تجهیزات پزشكی واحدهای خدماتی پزشكی اعم از تشخیص و درمانی را با همكاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی تهیه و اعلام نماید.
بر اساس ماده ۴ لایحه مذكور همه عرضهكنندگان كالاهای سرمایه از جمله خودرو، ماشینآلات صنعتی، كشاورزی، راهسازی، لوازم خانگی، مصنوعات الكتریكی و الكترونیكی، صوتی - تصویری و وسائل ارتباطی مكلف به داشتن نمایندگی رسمی و تعمیرگاه مجاز، تامین قطعات یدكی و ارائه سرویس و خدمات بعد از فروش هستند.
براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی همه عرضهكنندگان كالا و خدمات مكلفند با الحاق برچسب روی كالا یا نصب تابلو در محل كسب یا حرفه، قیمت واحد كالا یا دستمزد خدمت را به طور روشن و مكتوب به گونهای كه برای همگان قابل رویت باشد، اعلام كنند.
همچنین همه دستگاههای دولتی و عمومی، سازمانها، شركتها، بانكها، نهادها، شهرداریها و همچنین دستگاههایی كه شمول قانون بر آنها مستلزم ذكر یا تصریح نام است، ملزم شدند در ابتدا همه اطلاعات لازم درخصوص انجام كار و ارائه خدمت را در اختیار مراجعان قرار دهند. آییننامه اجرایی این موضوع، توسط سازمان مدیریت وبرنامهریزی كشور با همكاری دستگاههای ذیربط حداكثر ظرف مدت ۶ ماه تهیه و به تصویب هیاتوزیران خواهد رسید.
براساس بخش دیگری از این لایحه مجلس تبلیغات خلاف واقع و ارائه اطلاعات نادرست كه موجب فریب یا اشتباه مصرفكننده از جمله از طریق وسائل ارتباط جمعی، رسانههای گروهی و برگههای تبلیغاتی شود را ممنوع كرد. مجلس همچنین هرگونه تبانی و تحمیل شرایط از سوی عرضهكنندگان كالا و خدمات را كه موجب كاهش عرضه یا پایین آوردن كیفیت یا افزایش قیمت شود، جرم دانست. براساس ماده دیگر لایحه حمایت از حقوق مصرفكنندگان، به منظور ساماندهی مشاركت مردمی در اجرای سیاستها و برنامههای حمایت از حقوق مصرفكنندگان، قانون انجمنهای حمایت از حقوق مصرفكنندگان تاسیس میشود. این انجمنها، تشكل غیرانتفاعی، غیردولتی، دارای شخصیت حقوقی مستقلاند كه پس از ثبت در وزارت بازرگانی رسمیت مییابد.در مراكز استانها و شهرستانها انجمن استان و شهرستان و در تهران علاوه بر انجمن شهرستان و استان انجمن ملی حمایت از حقوق مصرفكنندگان نیز تشكیل میشود و حوزه فعالیت انجمنهای استان و شهرستان تابع حوزه جغرافیای تعیین شده در قانون تقسیمات كشوری است.
وزیر بازرگانی، رئیس شورا، وزیر دادگستری یا معاون وی، وزیر كشور یا معاون وی، دو نماینده از مجلس به عنوان ناظر، رئیس سازمان حمایت مصرفكنندگان و تولیدكنندگان به عنوان دبیر شورا، رئیس موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، رئیس سازمان نظام پزشكی كشور، یك نفر معتمد و آشنا به امور تولید، خدمات، عرضه، تقاضا و قیمت با معرفی مجمع امور صنفی تولیدی و یك نفر نیز به معرفی مجمع امور توزیعی، سه نفر از اعضای شوراهای شهر به انتخاب وزیر كشور یك نفر به انتخاب رئیس قوه قضاییه، رئیس كانون وكلای دادگستری به عنوان شورای عمومی موسس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرفكنندگان برای مدت دو سال تعیین میشوند.
شورای عمومی موسس انجمن موظف است اساسنامه انجمن را تصویب و تمهیدات لازم را برای مشاركت مردمی و تشكیل انجمنهای ملی، استانی و شهرستانی فراهم كند. فعالیتهای سیاسی، تجاری و انتفاعی توسط این انجمنها ممنوع است. با تصویب نمایندگان مجلس، آگاهسازی مصرفكنندگان از طریق رسانههای گروهی وارتباط جمعی، انتشار نشریه، برگزاری مصاحبه و همایش و تشكیل دورههای آموزش عمومی و تخصصی، ارائه نظریات مشورتی و همكاری با دستگاههای ذیربط اجرایی به جهت اجرای موثر مقررات امور مربوط به حقوق مصرفكنندگان، بررسی شكایات و ارائه خدمات مشاورهای و حقوقی به مصرفكنندگان، ارجاع دعاوی به مراجع ذیربط جزو وظایف و اختیارات انجمنها است.
بر اساس مصوبه مجلس اخذ كارمزد برای جبران هزینههای متقبل شده پس از استیفای حقوقی مصرفكننده از محكوم علیه، میزان كارمزد انجام خدمات در هر حال نباید از پنج درصد محكوم به استیفا شده تجاوز كند، كمكهای انجمنهای حمایت از حقوق مصرفكننده بینالمللی و مردمی كه در راستای اهداف انجمن باشد، حداقل ۱۰ درصد از منابع انجمن صرف انجام تبلیغات، انتشار جزوات و نشریات و اطلاعرسانی به مصرفكنندگان میشود جزو منابع مالی این انجمنها میباشد.
همچنین بر اساس این مصوبه انجمنهای حمایت از حقوق مصرفكنندگان موظفند در راستای استیفای حقوق مصرفكنندگان شكایات واصله از افراد حقوقی و حقیقی را بررسی و نسبت به حل و فصل آن اقدام كنند.
سازمان تعزیرات حكومتی نیز موظف است شكایات مربوط به صنوف مشمول قانون نظام صنفی را بر اساس تخلفات و مجازات مقرر در قانون نظام صنفی مصوب ۸۲/۱۲/۲۴ و در سایر موارد بر اساس قوانین و مقررات موضوعه رسیدگی و حكم لازم را صادر و اجرا كند.
همچنین نمایندگان مجلس مقرر كردند به منظور اجرای مقررات این قانون و سایر قوانین و مقرراتی كه موضوع آنها به طور صریح یا ضمنی حمایت از حقوق مصرفكننده است، وزارت بازرگانی مكلف است از طریق بازرسان سازمانهای ذیربط خود فعالیت اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع این قانون را نظارت و بازرسی كرده و در صورت مشاهده تخلف مراتب را به سازمان تعزیرات حكومتی جهت رسیدگی گزارش كند.
مسئولیت جبران خسارات وارده به مصرفكننده خواه به صرف مستقیم ناشی از نوع كالا یا خدمات ارائه شده یا غیرمستقیم ناشی از عواقب و نتایج عرضه كالا یا خدمات با تشخیص مرجع رسیدگیكننده به عهده شخص حقیقی یا حقوقی اعم از خصوصی و دولتی است كه موجب ورود خسارت و اضرار به مصرفكننده شده است، در مورد شركتهای خارجی علاوه بر شركت مادر، شعبه یا نمایندگی آن در ایران مسئول خواهد بود.
بر این اساس در همه مواردی كه تخلف از ناحیه اشخاص حقوقی باشد، خسارت باید از اموال شخصی حقوقی پرداخت شود، ولی مسئولیت جزایی متوجه مدیرعامل و مدیرمسئول شخص حقوقی است.
مجلس همچنین اتحادیههای صنفی را موظف كرد شكایت اشخاص را از تخلفات واحدهای صنفی مشمول قانون نظام صنفی بررسی نموده و نسبت به حل و فصل آن اقدام كند یا برای رسیدگی به سازمان تعزیرات حكومتی ارسال نماید و نیز ناظران و بازرسان كمیسیونهای نظارت بر موضوع ماده ۵۲ قانون نظام صنفی شكایت اشخاص را از تخلفات واحدهای صنفی مورد بررسی قرار داده و در صورت احراز تخلف مراتب را برای رسیدگی به سازمان تعزیرات حكومتی ارسال نماید. علاوه بر این چنانچه كالا یا خدمات عرضه شده توسط عرضهكنندگان كالا یا خدمات معیوب باشد، به واسطه آن عیب خساراتی كه به مصرفكننده وارد شود، متخلف علاوه بر جبران خسارات به پرداخت جزای نقدی حداكثر تا معادل چهار برابر خسارت محكوم خواهد شد.
براساس مصوبه مجلس، عرضهكنندگان كالا و خدمات و تولیدكنندگانی كه مبادرت به تخلفات موضوع مواد ۳ و ۸ این قانون نمایند، در صورت ورود خسارات ناشی از مصرف همان كالا و خدمات به مصرفكنندگان علاوه بر جبران خسارت وارده به جزای نقدی حداكثر معادل دو برابر خسارت وارده محكوم خواهند شد.
بر این اساس در صورتی كه عرضهكنندگان كالا و خدمات از ایفای هر یك از تعهدات خود در قبال خریدار خودداری كرده و یا آن را به صورت ناقص و یا با تاخیر انجام دهند مكلفند علاوه بر انجام كامل تعهد، خسارت وارده را جبران نمایند.
مجلس در بخش دیگری مصوب كرد مراجع ذیصلاح رسیدگیكننده میتوانند علاوه بر مجازات مقرر قانونی، عرضهكنندگان كالا و خدمات یا تولیدكنندگان و فروشندگان رإ؛ مجبور به جمعآوری كالاهای عرضه شده به منظور تعمیر و اصلاح و رفع عیب كالاهای فروخته شده یا خدمات عرضه شده نمایند.
آییننامه اجرایی مربوط به نحوه رسیدگی به تخلفات و مجازاتهای مقرر در این قانون ظرف مدت سه ماه توسط وزارتخانههای بازرگانی و دادگستری تهیه و به تصویب هیاتوزیران خواهد رسید.
براساس رای مجلس از زمان لازمالاجرا شدن این قانون، رسیدگی به تخلفات افراد صنفی توسط سازمان تعزیرات حكومتی و براساس مجازات مقرر در قانون نظام صنفی مصوب ۱۳۸۲/۱۲/۲۴ مجلس شورای اسلامی و سایر قوانین انجام خواهد شد و قوانین مغایر لغو و بلااثر میشود.
همچنین پروندههای مفتوحه در هیاتهای بدوی و تجدیدنظر قانون نظام صنفی از زمان لازمالاجرا شدن این قانون به سازمان تعزیرات حكومتی ارجاع خواهد شد.
سیده سمیرا طاهری
منبع : مجله گسترش صنعت
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست