شنبه, ۱۴ مهر, ۱۴۰۳ / 5 October, 2024
مجله ویستا
فلسفه آفرینش
بین فلسفه نبوت و فلسفه آفرینش ارتباط و آمیختگی ویژهای وجود دارد؛ به این معناکه اگر از میان دیدگاههای مختلف در مورد فلسفه و هدف از آفرینش و خلقت، دیدگاهیخاص نداشته باشیم، ضرورت نبوت قابل اثبات نخواهد بود.
با توجه به نزدیکی ذهن انسان به الگوهای صنع بشری، فلسفه آفرینش و خلقت،مشابه صنعت بشری پنداشته میشود ولی باید توجه داشت که الگوی بشری، عیناً برآفرینش خداوند قابل تطبیق نیست. در صنعت بشری، همیشه سه عنصر جدا از یکدیگرقابل تصور است: اول صانع یا سازنده، دوم مصنوع یا ساخته شده و سوم هدف از صنعیا ساخته. در صنعت بشری همواره انگیزه و هدف از صنعت و منافع ناشی از آن بهصورت مستقیم یا غیرمستقیم به سازنده آن برمیگردد اما در مورد صنع الهی، دو عنصربیشتر وجود ندارد. هدف خلقت و منافع ناشی از آنرا نمیتوان به خداوند نسبت داد وعنوان کرد که: خداوند همچون آدمیان برای تأمین یکی از نیازهای خود دست به خلقتزده است. خداوند بینیاز است و خلقت او از سر نیاز به آفریدههای خویش نیست[۱] بلکه خلاقیت، فیاضیت و نورانیت ذات او علت خلقت اوست.
سؤالی که در اینجا مطرح میشود این است که آیا خلقت عالم بیهدف یا بیهودهاست یا هدفی را تعقیب مینماید؟ در پاسخ باید گفت: چون خداوند حکیم است وحکیم کار بیهوده انجام نمیدهد، خلقت عالم هدفدار است. بنابراین بیهدف تلقیکردن خلقت خداوند با حکیم بودن وی سازگار نیست.[۲]
اگر هدف خلقت را نتوان به خداوند نسبت داد، باید آنرا در خود خلقت جستجو کردچون ربوبیت تکوینی خداوند در آفرینش تخلفناپذیر است و در متن خلقت تجلیمیکند و هدف آفرینش از خود آفرینش جدا نیست، بنابراین راه تشخیص هدف خلقت،مطالعه خود آفرینش است. پس مجموعه مسیر، چگونگی زیست، قانونمندی حاکم برخلقت و آثار هر پدیده، گویای هدف خلقت آن پدیده است.[۳]
مجموعه استعدادهای هر پدیده، در جهت تحقق و شکوفا شدن هدف همان پدیدهقرار میگیرد لذا میتوان گفت: هدف خلقت «شکوفا شدن استعدادهای مختلف مخلوقاست.»
با وجودی که میتوان همین تعریف کلی را برای هدف از خلقت انسان نیز در نظرگرفت ولی هدف آفرینش انسان از جهاتی با بقیه موجودات متفاوت است. بر خلافدیگر موجودات که مسیر تعیین شده حیات آنان از قبل طراحی شده است و خواه ناخواههمان مسیر را طی میکند، انسان میتواند با خودآگاهی و اراده آزاد، اهداف زندگیخویش را آگاهانه و آزادانه طراحی کند و استعدادهای خود را آنگونه که میخواهدشکوفا سازد. او میتواند هویت خویش را به گونهای شکل دهد که به آنچه که خودمیخواهد نایل شود. بنابراین به معنایی دقیقتر میتوان گفت: هدف از آفرینش انسان«کمال اختیاری» اوست.
پرسش مهمی که در اینجا مطرح میشود این است که: آیا انسان همچون دیگرموجودات، به تنهایی قادر است تمام نیازهای خود را تأمین نماید و با شکوفا ساختناستعدادهای مختلف خویش، به کمال لایق خود نائل شود؟ یا لازم است از خارج عالممحسوس، خداوند به گونهای وی را برای رسیدن به آن کمالات، یاری رساند؟ او در اینخصوص خودکفاست یا وابسته؟ غنی است یا فقیر؟
پاسخ این پرسش دقیقاً به «انسانشناسی» و «جهانشناسی» افراد مربوط میشود.تفاوت در پاسخ به این پرسش که کمال انسان به چیست؟ و توانایی او در تحقق بخشیدنبه این کمال تا چه حد است؟ اهداف، روشها و دیدگاههای متفاوتی را فراروی انسانمیگشاید.
اگر جهان را همین جهان طبیعت بدانیم و کمال و سعادت انسان را، برخورداری هرچه بیشتر از نعمتها و رفاه دنیوی، اقتدار، امنیت، آزادی، نظم، عزت و عدالتاجتماعی تلقی کنیم ممکن است بگوئیم انسان حداقل در عصر حاضر خودکفاست وتوانایی برآورده ساختن نیازهای خود را دارد. در این صورت نیازی نیز به خدا، انبیا وادیان برای هدایت خود ندارد. برعکس در صورتی که هدف خلقت انسان را در نوعدیگری از جهانشناختی با ابعاد عمیقتر و وسیعتر مورد توجه قرار دهیم و سعادت او رادر انتقال به عالمی متفاوت از این محدودیتها بدانیم یا کمال او را در نزدیکشدن بهکاملترین موجود هستی تلقی کنیم و از طرف دیگر توانایی او را در رسیدن به این اهدافمحدود بدانیم، نیاز ما به خداوند، انبیا و دین قابل توجیه خواهد بود.
پس نکته قابل توجه در اینجا این است که تفاوت در نگاه به کمال انسان و باور بهمیزان «توانمندی انسان» در تأمین تحقق این کمال، «انتظار ما از دین» و تعریف خاصی ازدین را نتیجه خواهد داد. بنابراین قبل از هر چیز باید به این مهم پرداخته شود.
نویسنده: محمد - نصر اصفهانی
منبع: سایت - باشگاه اندیشه - به نقل از http://www.m-nasr.com
پی نوشت:
[۱] فان اللّه غنی عن العالمین. سوره العمران، آیه۹۷.
[۲] افحسبتم انما خلقناکم عبثاً و انکم الینا لا ترجعون. سوره المؤمنون، آیه۱۱۵.
[۳] قال ربنا الذی اعطی کل شیٍ خلقهُ ثمَّ هدی. سوره طه، آیه۵۰.
منبع: سایت - باشگاه اندیشه - به نقل از http://www.m-nasr.com
پی نوشت:
[۱] فان اللّه غنی عن العالمین. سوره العمران، آیه۹۷.
[۲] افحسبتم انما خلقناکم عبثاً و انکم الینا لا ترجعون. سوره المؤمنون، آیه۱۱۵.
[۳] قال ربنا الذی اعطی کل شیٍ خلقهُ ثمَّ هدی. سوره طه، آیه۵۰.
منبع : باشگاه اندیشه
وایرال شده در شبکههای اجتماعی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست