چهارشنبه, ۲۵ مهر, ۱۴۰۳ / 16 October, 2024
مجله ویستا
کدام قیمت درست است؟
سؤال فوری و فوتی این است كه چگونه میتوانیم سودمان را بدون بالابردن قیمت افزایش دهیم؟ پاسخ به این سؤال نیازمند متحول شدن طرز تفكر و شیوه كسب دانش روز در حوزه رفتارها و استراتژیهای انسانی است. این حوزه اینك گویی به موتورهای توربویی مجهز شده كه سوخت آن ریاضیات و نرم افزارها و وسیله احتراق آن تجربه و آزمون است.
آیا كمپانی شما خود را برای تغییر قیمتها در این دوران آماده كرده است؟ آیا شما خودتان را برای تحمل شكست ناشی از «قیمت» آماده كردهاید؟
قیمت بلیط هواپیما در مقایسه با ۲۵ سال پیش ۴۰ درصد ارزانتر شده است اما یك بطری نوشابه كوكاكولای رژیمی دو لیتری همان قیمتی را دارد كه در سال ۱۹۸۵ داشت. لامپ، لپتاپ، حتی هزینه ناشی از قسطبندی، كاهش تاریخی داشتهاند. به بیانی ۲۰ سال گذشته، دور، دور مشتری بوده است در صورتی كه برای كمپانیها، فشارها روزافزون بوده و اكثر آنها برای افزایش قیمت بیطاقت شدهاند و همه از یك موضوع مینالند و آن این است كه نمیتوانند قیمتهای خود را افزایش دهند زیرا مشتریها آن را برنمیتابند، ضمن آنكه رقبا نیز منتظرند از رقیب خود گاف بگیرند! فناوریهای جدید نیز مزید بر علت است. جمله معروف جك ولش در سال ۱۹۹۶ گواه همین حقیقت است، وی از این شكایت داشت كه اصلاً چیزی بهنام «قدرت قیمتگذاری وجود ندارد». حالا بعد از گذشت هفت سال وضع بدتر هم شده است.
هركس كه چیزی میفروشد میداند قیمت محور كسب و كار است و اصلیترین اهرم آن بهحساب میآید. اگر شما بتوانید قیمت را افزایش بدهید ـ حتی به میزان اندك ـ سود تصاعدی نصیبتان خواهد شد و اگر نتوانید قیمت را افزایش دهید احساستان این است كه خر كسب و كارتان در گل مانده است، اینكه چه بر سر هزینهها، كیفیت محصول و خدمات پس از فروش میآید، بماند.بهعلاوه، آنهایی كه با خرید و فروش سر و كار دارند نیز میدانند كه تقریباً دوره قیمت واحد به سر آمده است. اگر بخواهید قیمت چیزی را بدانید اول باید به چند سؤال پاسخ بدهید هر یك از جوابهای شما در قیمت تأثیر دارد برای مثال از شما پرسیده میشود:
جنابعالی؟ چند وقت است كه مشتری ما هستید؟ میزان خرید سالیانه شما از ما چقدر است؟ كارت خرید یا كارت تخفیف به همراه دارید؟ …
این مقدمه همان چیزی بود كه باعث شد برای خودم مأموریتی تعریف كنم : میخواستم از هزارتوهای دنیای پنهان و سری قیمت و قیمتگذاری سر در بیاورم. به همین دلیل تصمیم گرفتم این موضوع فوری و فوتی را با حاذقترین كارشناسان و موفقترین مدیران اجرایی و در یك كلام استراتژیستها و متخصصان این فن در میان بگذارم تا از سر و سر آن سر در بیاورم.
اما از همان ابتدا كار بیخ پیدا كرد با اولین نفری كه مصاحبه كردم چند دقیقهای طول نكشید كه گفت: «صبر كن من صدای حروفچینی میشنوم. میدانی من از شنیدن صدای ماشین تحریر عصبی میشوم». مصاحبه شونده بعدی مدیر یكی از خطوط هواپیمایی امریكا بود، مدام تكرار میكرد «ما در مورد قیمت به گفتوگو نمینشینیم». سر آخر هم با صراحت گفت: «شما كه نمیخواهید من از زندان سر دربیاورم».
سخنگوی یك شركت مخابراتی هم گفت: «ما در مورد قیمت اظهارنظر نمیكنیم اما مایل نیستم هنگام تهیه گزارش به این نكته اشاره كنید كه ما قصد نداریم در مورد قیمت اظهارنظر كنیم».
در واقع تا زمانی كه در «كنفرانس انجمن قیمتگذاری حرفهای» در شیكاگو شركت نكرده بودم به عمق داستان و به حساسیت موضوع پی نبرده بودم. همان روز اول محترمانه از من خواهش كردند نمایشگاهی را كه در حاشیه كنفرانس برگزار شده بود ترك كنم. حتی یك نگهبان گماردند كه از ورود من جلوگیری كند. من از آشنایی خود با «اریك میتچل» رئیس كل «انجمن قیمتگذاری حرفهای» استفاده كردم و در روز دوم كنفرانس تلاش كردم خودم را به یكی از این متخصصان برسانم اما این بار هم مرد مؤدبی مرا با نهایت احترام از هتل بیرون كرد و من هم در سرمای سرد خیابانهای میشیگان به این موضوع فكر میكردم كه چه چیزی باعث میشود كه مردان تجارت پیشه و معقول، اینچنین از بحث درباره موضوع قیمت، لرزه بر اندامهایشان بیفتد.
به هر حال یكی از دلایل این واهمه «محرمانه نگهداشتن اطلاعات استراتژیك» است. تعیین قیمت بهقدری مهم است كه اكثر مدیران اجرایی از فاش كردن اطلاعاتی كه در این زمینه دارند طفره میروند اما یك فاكتور مهمتر و بزرگتر هم وجود دارد: اضطراب و نگرانی از رو شدن بیاطلاعی و ضعف دانش». اینگونه مدیران همیشه خدا خدا میكنند و علامت صلیب روی سینه میكشند تا مبادا بیاطلاعی آنها فاش شود.
«كنت مونرو» استاد دانشگاه ایلنویز و از پیشكسوتان حوزه «قیمت» كه ۳۷ سال در این حوزه پوست انداخته معتقد است كه دانش مردم در مورد «قیمت و قیمتگذاری»، آبكی! و كممایه است.
باور مشتریها و فروشندگان این است كه در مورد قیمت همه چیز به هزینهها مربوط است اما اشتباه فكر میكنند. مونرو میگوید: «دانستن دقیق هزینهها كمك میكند كه تعیین كنید چه مبلغ سود كردهاید اما نقشی در قیمتگذاری ندارد». تاجران و فروشندگان بر این باورند كه باید خود را با موقعیت رقابتی و افت قیمتها وفق دهند. اما اشتباه فكر میكنند. مونرو میگوید: «این گرایش گرچه طبیعی است اما احمقانه است».
مدیرانی كه خود را وقف استفاده از «دادهها» و آمار كردهاند و از آمار و ارقام در همه حوزهها بهره میگیرند معتقدند كه قیمتگذاری باید براساس «سابقه»، «تجربه» و «غریزه» صورت بگیرد. آنها نیز در اشتباه هستند.
مونرو داستانی را درباره قیمتگذاری تعریف میكند كه نشان میدهد در سادهترین موقعیتها و بهرهبرداری از پذیرفته شدهترین معیارها و اندیشهها در رابطه با تعیین قیمت، قیمتگذاری درست از آب در نمیآید. داستان او این چنین است: فرض كنید شركتی یك محصول را در دو بستهبندی متفاوت یعنی فانتزی و شكیل با قیمت ۹۵/۱۸ دلار و با بسته بندی عادی به قیمت ۹۵/۱۴ دلار عرضه كند. تعجبی ندارد كه محصول با بستهبندی عادی فروش بیشتری خواهد داشت اما به هر حال آن محصول، محصول كم سود محسوب میشود. حالا رقیبی پیدا میشود و همان محصول را با شكلی فانتزیتر و به قیمت ۹۵/۳۴ دلار به فروش میرساند.
در این شرایط محصول ۹۵/۱۸ دلاری برای شركت اولی پرفروشتر از ۹۵/۱۴ دلاری خواهد شد. تئوریهای اقتصادی میگویند چنین اتفاقی نمیافتد اما در عمل میافتد.
واقعیت این است كه قواعد و اصول و نمودارها و جداول مربوط به عرضه و تقاضا و انعطافپذیری بازار و رفتارهای منطقی انسانها كه در اقتصاد خرد تدریس میشوند لزوماً در دنیای حقیقی صادق نیستند.
كسب و كار در آستانه ورود به عصری جدید از قیمتگذاری است. این دوران با بینشهای جدیدی شكل گرفته كه رفتار انسانی و استراتژی بازرگانی را مورد مطالعه دقیق قرار داده است. این بینشها گویی به موتورهای توربوشارژ مجهز شدهاند كه سوخت آن را نرم افزارها، ریاضیات و آزمونهای تجربی فوقالعاده سریع تشكیل میدهد. نتیجه این بینشها «قیمتگذاری علمی» است، به همین علت هم صنعتی شكل گرفته است كه در آن كمپانیهای متعددی خدمات «قیمتگذاری حرفهای» ارائه میكنند.
تغییر در قیمتگذاری، كلیه جنبههای اقتصاد را تحت تأثیر قرار خواهد داد. از میان شركتهایی كه از فنون جدید قیمتیابی و قیمتگذاری استفاده میكنند میتوان به DHL, Best Buy شركت خودروساز فورد، Staples, Saks, Safeway, JC Penney , Home Depot و جنرال الكتریك اشاره كرد. شاید بهتر باشد هشدار جك ولش را نیز جدی بگیریم و به توصیههای یك شركت هم اكتفا نكنیم.
●چك كردن قیمت: پیش از باركو
باستانیترین سابقهها كه در زمینه حك كردن قیمت پیدا شده مربوط به لوحههایی از جنس خاك رس است كه در شهر Uruk در سومر باستانی (جنوب عراق) یافت شده است. تاریخ قیمتهایی كه با حروف و نمادهای مصور حك شدهاند به ۳۳۰۰ سال پیش از میلاد مسیح مربوط میشود. «رابرت انگلوند» پروفسور دانشگاه UCLA در مورد شهر ۴۰ هزار نفری Uruk میگوید: «اسنادی از رسیدهای دریافت و پرداخت مردم این شهر وجود دارد كه ۵۳۰۰ سال قدمت دارند».
نكته جالب اینجاست كه این اسناد و مدارك نه تنها قدیمیترین اسناد در مورد قیمت و قیمتگذاری است بلكه قدیمیترین اسناد بهدست آمده در مورد نگارش انسانهاست. به بیان دیگر، زمانی كه انسان توانست بر روی خاك مرطوب نقش بنگارد اولین كلماتی كه نگاشت قیمت بود.
در جنگ دائمی قیمتها شما فقط به اندازه كودنترین رقیب خود باهوش هستید
اگر در زمینه قیمتگذاری علمی پیشگامی وجود داشته باشد باید آن را در شركتهای هواپیمایی جستجو كرد. ۲۵ سال بعد از حذف نظارت دولت بر قیمتها تمام فكر و ذكر شركتهای هواپیمایی تعیین قیمتها و مقایسه با رقیب بود بنابراین اگر در پرواز نیویورك به میامی دو نفر را كنار هم دیدید كه قیمت بلیط یكی ۲۹۰ دلار و دیگری ۱۲۹۰ دلار است تعجب نكنید. مادامی كه آنها تمام فكر و خیالشان قیمتهاست شما با یك برنامهریزی درست و حساب شده میتوانید با قیمت سال ۱۹۸۰ با هواپیما مسافرت كنید.
شركتهای هوایی میدانند كه مشتریها گیج و سرگردان شدهاند. مادامی كه مشتری از تغییر قیمت مات و مبهوت است اشكالی ندارد اما نباید خشمگین شود.
«جیم كامپتن» قائم مقام مدیریت قیمتگذاری و گردش پولی شركت هواپیمایی «كانتیننتال» كه از به زندان افتادن وحشت ندارد حاضر شده در مورد قیمت اظهار نظر كند. او میخواهد بیپرده همه بدانند كه او و ۱۵۰ نفر پرسنلش هیچ نقشی در تعیین قیمت ندارند. او میگوید: «بازار قیمتها را تعیین میكند».
این نكته اول، اما نكته دوم، او میگوید: «محصول من واقعاً فاسدشدنی و دورانداختنی است همین كه درهای هواپیما بسته شد محصول من حتی روی دستهایم نمانده، پاك از دست رفته است، چون صندلی خالی یعنی از دست رفتن درآمد».
اما یك نكته جالب توجه وجود دارد و آن این است كه محصولات فاسد شدنی و دورانداختنی مثل شیر و موز و غیره هرچه به تاریخ انقضا نزدیكتر میشوند ارزانتر عرضه میشوند اما صندلیهای خالی هواپیما هرچه به بسته شدن در هواپیما نزدیك میشوند ارزش بیشتری پیدا میكنند. یك مسافر در به در، در ثانیههای آخر قبل از بسته شدن درهای هواپیما حاضر است بابت یك صندلی خالی گرانترین بها را بپردازد. بلیط هواپیمایی كه در لحظات آخر ۱۰۰۰ دلار میارزد با بسته شدن در هواپیما، ارزشش تا صفر دلار سقوط میكند.
كامپتن میگوید: یك فروشنده بلیط هواپیما، میخواهد همه صندلیهای در دسترس را به بالاترین قیمت بفروشد در عین حال فروشنده مایل است هم چند صندلی را تا لحظات آخر در اختیار داشته باشد هم اینكه مسافر نیازمند در به در هم متقاضی آن باشد. چنین مشتریای از بهدست آوردن بلیط با قیمت بالا نه تنها راضی است بلكه به وجد هم میآید و سر تا پا تشكر است. بنابراین تعجبی ندارد كه چهار هفته پیش از پرواز، بلیط هواپیما نازلترین قیمت و در ثانیه آخر پرواز بالاترین قیمت را داشته باشد. بنابراین قیمت یك صندلی هواپیما چهار هفته پیش از پرواز با همان صندلی، یك ساعت پیش از پرواز هم قیمت نیست.
بسیاری از شركتهای هوایی ترجیح میدهند تعدادی از صندلیها خالی بمانند تا بتوانند از بابت مسافران دربهدر لحظههای آخر پرواز، سود سرشاری بهدست آورند. اما ایجاد تعادل میان سركیسه كردن مشتریان آخرین لحظه و خالی نماندن بیش از حد صندلیهای هواپیما به كسب تجربه و شگردهای خاصی نیاز دارد كه بتدریج برای شركتهای هوایی فراهم میآید.
به همین علت برای شركتی مثل كانتیننتال كه دو هزار پرواز را در روز اداره میكند و از ۳۳۰ روز قبل میتوان از آن شركت بلیط رزرو كرد مسلماً قیمت بلیط دوشنبه با سهشنبه و حتی قیمت بلیط صبح و شب با هم فرق میكند. چهارشنبه قبل از عید با چهارشنبه عادی فرق دارد. شاید حیرتانگیز باشد اما یك صندلی هواپیما در شركت هوایی كانتیننتال هفت میلیون حالت تغییر قیمت دارد.
این تازه اول كار است. چون مدیریت فروش بلیط باید بهطور مداوم تمام این هفت میلیون حالت را تعیین كرده و از فرصتها بهترین استفاده را ببرد. به همین علت تمام خطوط هوایی جز Southwest در ATPCO عضو هستند. این سازمان نرخها و قواعد پیش فروش همه خطوط هوایی را بهدست آورده، اطلاعات را پردازش كرده و مجموعه را در اختیار همه خطوط هوایی قرار میدهد. در دهه ۱۹۸۰ تغییر نرخها بهصورت روزانه فایل میشد اما اكنون به سه بار در هفته كاهش یافته است.جالب است بدانید كه این هفت میلیون حالت مختلف برای قیمت صندلی هواپیما در طول روز ممكن است چند بار دچار تغییر شود، در حالت طبیعی روزانه قیمت بین ۷۵ هزار تا ۴۰۰ هزار حالت خواهد داشت. برای این كار از نرم افزارهای پیچیدهای استفاده میشود كه بیشباهت به نرمافزارهای مخصوص پیشبینی وضع هوا نیست. برای همین هم هست كه شعار كارمندان فروش در شركت هوایی كانتیننتال این است: «شما فقط به اندازه كودنترین رقیب خود باهوش هستید».شاید بهطور ساده بتوان گفت كه هر رقیبی قیمت پیشنهادی رقیب خود را بخوبی میداند و از تغییرات آن در كسری از ثانیه آگاه میشود تا از قافله عقب نماند. جالب اینجاست كه مشتری هم به این وضع عادت كرده و بهدقت از این تغییرات آگاه است.
●چك كردن قیمت: اندكس قیمت
در ایالات متحده حال و هوای بورس، مزد میلیونها كارگر اتحادیه و میزان چكهای تأمین اجتماعی تقریباً ۵۰ میلیون بازنشسته در امریكا به CPI یا Consumer Price Index بستگی دارد. این اندكس شاخص مناسبی از سبد كالای خانواده است كه بهطور مداوم اندازهگیری میشود. ماهانه چهارصد نفر مأمور، ۸۰ هزار قیمت را به ثبت میرسانند تا در تهیه CPI بهكار رود.
●راه هوشمندانه برای كاهش قیمتها: كمتر تخفیف بدهید اما زودترمطالعات نشان میدهد كه اداره كردن تخفیفها، شگرد خاصی دارد. در طی سالهای گذشته فروشگاههای خرده فروشی پوشاك به فروشگاههای زنجیرهای ملی تبدیل شدهاند، با این وصف در نیم قرن گذشته هنوز قیمتگذاری دستی است و از كامپیوتر و علم قیمتگذاری استفاده نمیشود. «استیون شوارتز» قائم مقام مدیر برنامهریزی «گروه خرده فروشی Casual Male» ـ فروشگاه زنجیرهای كه ۴۷۵ فروشگاه وابسته دارد ـ ضمن اشاره به انجام شدن امور بهصورت دستی در این فروشگاهها میگوید: مسوولان تداركات و برنامهریزی در مورد فروش و اجناس باقیمانده در انبار گزارش هفتگی دریافت میكنند و با ارزیابی آن اقدام به خرید میكنند. این گزارشها استقبال مردم، میزان تخفیفها و چگونگی آن را تعیین میكند. شوارتز میگوید كه از چند سال پیش راه بهتری را پیدا كردهاند. نرم افزار پیشنهادی وی در مورد نحوه تعیین میزان و چگونگی تخفیف شباهتهای زیادی به نرم افزارهای قیمت گذاری شركتهای هواپیمایی دارد.
دادهها و اطلاعات ارزشمند سالهای گذشته بهصورت بانك اطلاعاتی درآمده و بهطور مداوم گزارشهای اجناس فروخته شده و اجناس باقیمانده در انبارها به این بانك اطلاعاتی افزوده میشود. نرمافزار یادشده به تجزیه و تحلیل دادهها و مقایسه آن با روند سالهای گذشته پرداخته و در مورد قیمت و میزان تخفیف پیشنهادهایی را ارائه میكند. نرم افزار یادشده توسط شركت ProfitLogic تدوین شده است. جالب اینجاست كه این نرمافزار از عهده پاسخ به سوالات نیز برمیآید. بهعنوان مثال اگر از آن پرسیده شود در صورتی كه بهجای ۲۰ درصد تخفیف پیشنهادی نرم افزار در عمل ۱۰ درصد تخفیف اعمال شود چه نتایجی ایجاد میشود، این نرم افزار نتایج را پیشبینی كرده و دراختیار متقاضی میگذارد. مهمترین نتیجهای كه این نرمافزار به بار آورده ایجاد تغییر بنیادی در استراتژیهای شركت Casual Male است. این تغییر بنیادی برپایه نظریه «تخفیف كمتر اما بسیار زودتر» شكل گرفته است. «دیوید بویس» قائم مقام بازاریابی شركت ProfitLogic میگوید، تجار هنگام تهیه جنسهای مورد نیاز خود، تحت تأثیر احساسات قرار میگیرند در اكثر مواقع مدل و رنگهای انتخابی آنها درست از آب درمیآید ]مورد توجه مشتریها قرار میگیرد[ اما گاهی هم چنین اتفاقی نمیافتد. اكثر تجار در اغلب موارد در شروع تخفیف، تعلل میكنند به امید آنكه اجناس خود را به قیمت بالا بفروشند. ]اما نرم افزار، زمان مناسب تخفیف و مقدار آن را بدون توجه به احساسات مشخص میكند.
شركتهایی كه از این نرم افزار استفاده میكنند حاضر نیستند آمار و ارقام در مورد بهبود سودآوری ناشی از این نرمافزارها را منتشر كنند. اما اكثر این شركتها اذعان میكنند پیشبینیهای این نرمافزارها در مورد میزان فروش بویژه در صورت اجرای صحیح تخفیفهای پیشنهادی شگفتآور و در اكثر موارد عین واقعیت است.
اكثر فروشندگان در آغاز فصل قیمتها را بیش از اندازه بالا میبرند چون میدانند مجبورند در پایان فصل قیمتها را بیش از اندازه پایین بكشند تا از حاشیه سود معقولی برخوردار شوند. پیشبینی میشود در صورتی كه استفاده از این نرم افزار فراگیر شود در آن صورت آثار غیر قابل پیشبینی و ناخواسته به جا میگذارد.
●چك كردن قیمت: قیمت كوكاكولا چند است؟
یكی از بزرگترین حماقتها در كل تاریخ تعیین قیمت و قیمتگذاری در ۲۸ اكتبر ۱۹۹۹ اتفاق افتاد. گزارش در نیویورك تایمز به چاپ رسید كه در آن آمده بود كوكاكولا قصد دارد از برچسبهایی استفاده كند كه بهطور خودكار در هوای گرم ]با اندازهگیری درجه حرارت[ قیمت روی بطری را تغییر میدهد. از قول «داگلاس ایوستر» رئیس هیأت مدیره وقت كوكاكولا نیز این جمله آمده بود كه در تابستان و هنگام ارزشهای تابستانی افزایش قیمت نوشابه منصفانه است. پپسی كولا ـ رقیب كوكاكولا ـ از فرصت بینظیر بهدست آمده استفاده كرد و اعلام كرد پپسیكولا هیچوقت مشتری خود را سركیسه نمیكند ]از شرایط سود استفاده نمیكند[ انتشار این خبر خشم همگانی را برانگیخت. تا جایی كه كوكاكولا مجبور شد به صراحت اعلام كند «چنین اتفاقی به این زودیها رخ نخواهد داد حتی ممكن است هرگز اتفاق نیفتد».
«داگلاس ایوستر» بیچاره حق داشت براساس تئوریهای اقتصادی و تجربههای بازار در شرایط ویژه قیمت بعضی از كالاها بهطور خودكار تغییر میكند و گاهی مشتری حاضر میشود كالای مورد نیاز خود را به چند برابر قیمت تهیه كند كما اینكه در ورزشگاهها هنگام بازیهای پرطرفدار قیمت نوشابه گرانتر میشود. اشتباه ایوستر این بود كه به جنبههای انسانی قضیه توجه نداشت. تصور كنید اگر تیتر روزنامهها چنین بود: «برچسبهای بطری كوكاكولا در هوای سرد بهطور خودكار تغییر كرده و برای مشتری تخفیف قائل میشوند» در آن صورت وضع فرق میكرد.
●علم جدید قیمتگذاری: آزمونهای متعدد یكی بعد از دیگری
«لاری وارناك» یكی از موجسواران «قیمتگذاری علمی» است. هنگام سخنرانی در مورد قیمتگذاری مثل كسانی میماند كه بتازگی به دین جدیدی پیوستهاند. ]كنایه از اشتیاق و شور و حال بی حد و وصف[. كشف او موضوع تازهای نیست. وارناك میپرسد: «كمپانیها چگونه محصولات خود را قیمتگذاری میكنند؟» و خودش در جواب میگوید: «سه راه. كاست پلاس ]هزینههای تمام شده بهعلاوه درصدی سود[، جنگ با رقیب و سوم OTA یا Out of the air ]این عبارت را میتوان «از باد هوا» یا «براساس وضع موجود» ترجمه كرد[ به بیان دیگر هرقدر بازار كشش داشته باشد. بسیاری از تجار و فروشندگان به این نوع سوم اعتقاد دارند اما در عمل از ابزارهای اندازهگیری «كشش بازار» استفاده نمیكنند.
«وارناك» با شركتی به نام زیلانت (Zilliant) همكاری میكند كه در زمینه اندازهگیری كشش بازار فعالیت میكند. این مؤسسه از دو ابزار ساده و پیچیده استفاده میكند. ابزار ساده آن فرستادن افراد به كوچه و بازار و جمعآوری اطلاعات است و ابزار پیچیده آن مشتی ریاضیدان و متخصص كامپیوترند كه دادهها را به بانك اطلاعاتی تبدیل كرده و مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهند. آنها كارشان این است كه رفتار انسانها را هنگام تغییر قیمتها پیشبینی كنند.
زیلیانت میگوید: ما قصد نداریم قیمتهای درست را پیشنهاد كنیم. ما تلاش میكنیم با شیوههای ریاضی و منطقی، قیمتهای درست را مورد جستجو و تحقیق قرار داده و پیدا كنیم. به بیان سادهتر آنها قیمت درست را تعیین نمیكنند بلكه قیمت درست را تشخیص میدهند.
نرم افزاری كه زیلیانت تهیه كرده است با محاسبات دقیق ریاضی چند قیمت مختلف برای یك كالای مشخص را پیشنهاد میكند، این اجناس عرضه میشوند، دادههای مربوط به میزان استقبال، جمعآوری شده و با در نظر گرفتن فاكتورهای متعدد مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل منطقی و ریاضی قرار میگیرد و سپس براساس نتایج، قیمتهای آن اجناس تغییر میكند ـ ممكن است چند درصد افزایش یا كاهش داشته باشد ـ دوباره دادهها و اطلاعات جمعآوری و پردازش میشوند. و دوباره تغییرات اعمال شده و بتدریج بانك اطلاعاتی غنیتر شده و دادهها منطقیتر میشوند.
امروزه تغییرات بسیار كوچك در قیمت، نتایج هنگفت و میلیاردی به بار میآورد. بهعنوان مثال شركت هوایی كانتیننتال در سال ۲۰۰۱ حدود ۴۴ میلیون مسافر را با قیمت متوسط ۱۹۳ دلار جابهجا كرد. حالا تصور كنید، یك درصد تغییر در این حد متوسط، چه رقمی میشد؟ قیمتگذاری علمی یا قیمتگذاری با روشهای علمی بهجای حدس و گمان در مورد تغییر قیمت، با اندازهگیری دقیق، امكان كنترل قیمت را فراهم میآورد.
اولین مشتری كمپانی زیلیانت بنگاه بسیار معروف پستی، دی.اچ.ال با قابلیت تجاری به ارزش شش میلیارد دلار در سال بود. «دی.اچ.ال» كه پنج سال در فهرست قیمتهای خود تغییر ایجاد نكرده بود در شرف باختن بازی به رقبایی مثل FedEx و UPS بود.
پیش از مراجعه به زیلیانت، دی.اچ.ال قیمتهای خود را براساس مطالعه و تحقیقات بازار تعیین میكرد. یعنی بهعنوان مثال از مشتری میپرسید برای ارسال یك پاكت پنج كیلویی از هوستون به لیون حاضر است ۸۱ دلار بپردازد یا ۷۱ دلار! اما با نرم افزار وضع فرق كرد.
«عمان آدینیو» مدیر قیمتگذاری دی.اچ.ال امریكای شمالی میگوید:
تفاوت چشمگیری بین نتایج نرمافزار و تحقیقات بازار وجود دارد. این نرمافزار به معنی واقعی مشتریها را مورد آزمایش قرار میدهد ]نه مورد سوال[ و با مشتری از راههای مختلف ارتباط برقرار میكند. تلفن میكند، سهام شركت را چك میكند و بهطور واقعی از خدمات پستی استفاده میكند نرم افزار زیلیانت از همه این دادهها استفاده میكند و تغییر در قیمتها را با تغییر در رفتار مشتریها مقایسه كرده و بهطور دقیق نتایج را مشخص میكند.
رقبای دی.اچ.ال قیمتهای خود را ۲۰ تا ۳۰ درصد پایینتر از دی.اچ.ال عرضه كردهاند اما آیا دی.اچ.ال با شهرت جهانیاش باید به این كاهش قیمت تن بدهد یا آنكه راهكارهای هوشمندانهتری وجود دارد؟
از نكات جالب این نرم افزار این است كه تحقیق و آزمایش را روی مشتریهای واقعی انجام داده و دادههای بهدست آمده از شرایط واقعی ناشی شدهاند. به همین دلیل نتایج پیشگوییهای نرم افزار نیز با واقعیت مطابقت دارد. این نرم افزار كمك میكند افزایش یا كاهش نرخها بهصورت علمی و متناسب با شرایط واقعی صورت بپذیرد. این آزمایشها یكبار و برای همیشه نیست و بهطور مداوم دامنه آن گستردهتر میشود و پردازشهای پیشین روی پردازشهای فعلی اثر میگذارد.
قیمتها، چرخ اقتصاد جهان را میچرخانند. شاید اكثر مردم اهمیت را در قدرت، كسب و كار یا پول ببینند اما اینها همه اهمیت خود را از قیمت بهدست میآورند. اكثر آنها اهمیت قیمت را دست كم گرفتهاند اما اكنون روشهای علمی قیمتگذاری به این تصور خاتمه داده است.«آدینیو» كه سابقه كار در شركتهای هواپیمایی را نیز دارد، میگوید: دیگر دوران حدس و گمان تعیین قیمت به سر آمده و ما دیگر این بازی را به روشهای قدیمی انجام نمیدهیم. تشخیص قیمت درست علم است و باید به آن علم مجهز شد.
نویسنده : چارلز فیشمن
ترجمه : علیرضا عبادتی
منبع :Fast Company
شماره ۶۸ مارس ۲۰۰۳
تیتر مقاله : Which Price is Right?
ترجمه : علیرضا عبادتی
منبع :Fast Company
شماره ۶۸ مارس ۲۰۰۳
تیتر مقاله : Which Price is Right?
منبع : اندیشه گستر سایپا
وایرال شده در شبکههای اجتماعی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست